0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
زن زیادی
٪50

معرفی، خرید و دانلود کتاب زن زیادی

نویسنده:
جلال آلاحمد
ناشر:
مجید
درباره زن زیادی

کتاب «زن زیادی»، را می‌توان به شکل «زن و مرد زیادی» هم خواند. این کتاب روایت زندگی نه‌فقط زنان، که مردانی است که جایگاه شناخته‌شده و ارزنده‌ای در جامعه ندارند. در جامعه‌ای که جهل و خرافه غالب است، زن و مرد هر دو به یک اندازه از بدبختی سهم می‌برند. «جلال آل احمد» با نگاهی تیزبین، شرایط زنان و مردان دوران خودش را باصداقتی که گاهی دردناک و باورنکردنی می‌شود، تعریف می‌کند. او چنان وضعیت مردم دوران خود را شرح می‌دهد که احتمالا حتی خود مردم هم از خیلی مسائلی که او می‌گوید خبر نداشته‌اند. جالبی کتاب زن زیادی آل احمد این است که این کتاب منحصر به شرایط اجتماعی و فرهنگی دوران خودش نیست. البته واقعیت این است که تقریبا تمام آثار آل‌احمد همین‌قدر آشنا و ملموس هستند. مثل مشکلاتی که نویسنده در «مدیر مدرسه» به آن‌ها اشاره می‌کند، مسائلی که هنوز هم وجود دارند و انگار در تاروپود جامعه تنیده‌اند. زن زیادی هم فرای زمان و مکان نوشته شده است. هنوز هم رفتارها و عاداتی که نویسنده به آن‌ها اعتراض دارد، در جای‌جای نظام اجتماعی و فرهنگی امروز دیده می‌شود.

درباره کتاب زن زیادی اثر جلال آل احمد

خرافات، فقر و جهل همان چیزهایی هستند که آل احمد از آن رنج می‌برد. کمترینِ آن، سنت‌ های غلطی است که جامعه به زنان تحمیل می‌کرده است: نازایی، بخت گشایی، هوو، جادو جنبل‌های مادر شوهر، رخت عروسی و کفن سفید و هزار ماجرای دیگر. شاید در این مورد بتوان گفت که سهم زنان از بدبختی، بیشتر از مردان بوده است. آل احمد در کتاب زن زیادی هم مانند سایر آثار خود، افشاگری می‌کند و ساختارهای اشتباه جامعه را نقد می‌کند. این کتاب شامل چند داستان کوتاه است که درون‌مایه‌ی همه‌ی آن‌ها شرایط نابسامان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است. «سمنوپزان»، «خانم نزهت‌‌الدوله»، «دفترچه بیمه»، «عکاس بامعرفت»، «خداداد خان»، «دزدزده»، «جاپا»، «مسلول»، «زن زیادی» و «گیسوم» داستان‌های این کتاب هستند. آل احمد در دل رمانی اجتماعی، توانسته مسائلی مانند غرب‌زدگی، نظام آشفته و بی‌نظم اداری و حزب‌های مختلف سیاسی را هم مطرح کند. این داستان‌ها درظاهر ارتباطی با هم ندارند، اما رشته‌های باریکی در بطن هر داستان، آن‌ها را به هم مرتبط می‌کند. سمنوپزان ماجرای کهنه و دردناک هوو است. زنی که می‌خواهد برتری خود را به همسر دوم شوهرش ثابت کند و در این راه حاضر است هر کاری بکند، از نذری سمنو گرفته تا فال‌گیر و طلسم و دعا. نزهت‌الدوله یکی از داستان‌های قوی این کتاب است. همان‌طور که از نامش پیداست، با زنی بزرگ‌زاده از خاندانی اشرافی سروکار داریم که خود را از مردم کنار می‌کشد. او که چند بار ازدواج کرده، باز هم به دنبال همسر ایده‌آل خود می‌گردد. در این راه از انواع آرایش و پیرایش و عمل‌های زیبایی هم کمک می‌گیرد. دفترچه بیمه هم داستان آشنایی است که بارها و بارها مثل آن را دیده یا شنیده‌ایم. قوانین ناعادلانه‌ی دولتی و روال فرسایشی امور اداری مساله‌ای است که جلال از آن با نفرت و کین‌خواهی حرف می‌زند. در خداداد خان مردی را می‌بینیم که در دنیای سیاست دستی بر آتش دارد. سخنرانی می‌کند و جلسه ترتیب می‌دهد. گذشته‌ی خداداد خان چیزی است که او از آن می‌گریزد. او در توهم قدرت و نفوذ سیاسی خود زندگی می‌کند، درحالی که تنها عروسکی دست‌نشانده برای برآوردن خواسته‌های قدرت‌طلبان است. دزد زده، جاپا و مسلول جنبه‌های مختلفی از زندگی معلم‌ها را نشان می‌دهد. زن زیادی هم داستان زنی است که ازدواج کرده و به‌خاطر خانواده‌اش مجبور است با همسرش زندگی کند. زنی که از ترس داغ ننگ و سرکوفت اطرافیان، تهمت‌ها و توهین‌ها را تحمل می‌کند تا باشرافت زندگی کند. اما شرافتی که این زن به‌خاطر آن برزخ خانه‌ی پدر یا شوهر را تحمل می‌کند، از دید آل احمد پوچ و عبث است. تلفیق موضوعات مختلف در کتاب زن زیادی، دایره‌المعارفی از بدبختی و رنج مردم ساخته که ردپایش هنوز هم در دوران مدرن امروز دیده می‌شود. شخصیت‌پردازی آل احمد در این کتاب بی‌نظیر است. او طوری می‌نویسد که انگار خودش جای تمام این زنان و مردان زندگی کرده است. دقت و تیزبینی او در شرح وقایع و توصیفات، باعث شده این داستان‌ها بسیار ملموس و آشنا به‌نظر برسند. درک شخصیت‌های آل احمد زحمت چندانی ندارد. حتی همین حالا هم اگر نگاه دقیق‌تری به گوشه‌ و کنارمان بیندازیم، حتما چند تایی شخصیت زنده از داستان‌های آل احمد را می‌بینیم که می‌روند و می‌آیند: زنده‌اند، اما زندگی نمی‌کنند.

داستان‌های زن زیادی شروع خوب و گیرایی دارد. مخاطب از همان ابتدا با توصیفات و شخصیت‌ها درگیر می‌‌شود و به دل داستان می‌افتد. پایان کتاب هم در نوع خود زیبا و تاثیرگذار است. زبان آل احمد در این کتاب، به زبان عامه‌ی مردم نزدیک شده است و اصطلاحاتی را به کار برده که شاید امروز کمتر استفاده می‌شود. با این حال، باز هم ردپایی از قلم‌زنی‌های شتاب‌زده‌ی آل احمد در این اثر دیده می‌شود. درواقع سبک جلال همین است. او از شرایط زندگی مردم و جهل آن‌ها به‌تنگ آمده و انگار چندان حوصله‌ی صور خیال و ادبیات فاخر را ندارد. او فقط آمده تا حرفش را بزند و برود. جلال از کسی نمی‌ترسد، تعارف ندارد، قضاوت هم نمی‌کند. او راوی صادق و قابل‌اعتمادی است که باید بادقت پای حرف‌هایش نشست و او را درک کرد.

مساله‌ی دردناک و ناراحت‌کننده این است که آل احمد این کتاب را حدود 70 سال پیش نوشته، اما  امروز هم مردم همچنان با همان مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند. این مشکلات شاید به شدت سابق نباشد، اما هنوز هم در لایه‌های پنهان جامعه جریان دارد. افکار و خرافات در فکر و ذهن مردم وجود دارد و گاهی خود را نشان می‌دهد. تنها تفاوتش با چند دهه‌ی گذشته در این است که لباس مدرن پوشیده و نامش را عوض کرده است. اینجاست که می‌فهمیم برای حل خیلی از مشکلات چندان هم نمی‌توان روی زمان حساب کرد. تا وقتی فکر و اندیشه انسان تغییری نکند، نمی‌توان انتظار جامعه‌ای آرمانی و رویایی داشت. فکر و روح مردم است که تعیین کننده‌ی کیفیت زندگی است، نه گذر سال‌ها. شاید خواندن این کتاب برای مخاطب مدرن و معاصر، کمی ملال‌آور باشد، آن هم به‌خاطر بیان مسائلی است که دست‌کم امروز خیلی‌ها با ایدئولوژی آن آشنا هستند. اما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که آل احمد زمانی این کتاب را نوشته که کمتر کسی جرات یا جسارت صحبت کردن راجع‌به آن‌ها را داشته است. حتی به‌جرات می‌توان گفت که کمتر کسی به چنین مسائلی از دید انسانی و به‌عنوان معضلی اجتماعی نگاه می‌کرده است. صداقت و شجاعت آل احمد در نوشتن کتاب زن زیادی قابل تحسین و ارزشمند است.

درباره‌ نویسنده

جلال آل احمد، از همان کودکی با ساختارهای سنتی و کورکورانه‌ی اطرافش، سر ناسازگاری داشت. پدرش که از روحانیون سرشناس دوران بود، پس از پایان دوره‌ی دبستان، اجازه‌ی ادامه تحصیل را به او نداد. آن هم به این دلیل که فکر می‌کرد مدارس مغز جلال را شستشو می‌دهند و او را از راه دین و بندگی جدا می‌کنند. اما روح بی‌قرار و جستجوگر جلال آرام نمی‌گرفت، تاجایی که دور از چشم پدر، در دوره‌ی شبانه‌ی دارالفنون نام‌نویسی کرد. او حتی به اجبار راهی سفری به بیروت شد تا علوم مذهبی بیاموزد. اما پس از مدتی با حال‌وهوای غریبی برگشت. آثار شک و تردید در مذهب و نظام سیاسی کشور در آن دوران، در او دیده می‌شد. همین‌جا بود که فعالیت‌های سیاسی‌اش را آغاز کرد. او امیدوار بود بتواند از طریق فعالیت‌های حزبی، تغییری در وضعیت زندگی مردم و اوضاع سیاسی کشور ایجاد کند. تلاش‌های سیاسی جلال نتیجه نداد و به‌ناچار خود را کنار کشید. اما باز هم نمی‌توانست دست روی دست بگذارد و با بی‌تفاوتی فقط نظاره‌گر بدبختی و نادانی مردم باشد. پس رسالتش را با قلم و کاغذ به انجام ‌رساند. انواع کتاب و ترجمه دستاورد سال‌های بعدی زندگی این نویسنده و متفکر بزرگ است. در همین دوران بود که با «سیمین دانشور» ازدواج کرد و زن زیادی را هم در همین سال‌ها نوشت.

جلال آل احمد بزرگ‌مردی است که سال‌ها جلوتر از دوران خودش زندگی کرده است. حرفش را کمتر کسی می‌فهمید، چون مسائلی که بیان می‌کرد، از دید مردم عادی و معمولی شده بود. مردم به بد زندگی کردن و بد رفتار کردن عادت کرده بودند و این همان چیزی بود که جلال را آزرده خاطر می‌کرد. او می‌کوشید از طریق کتاب نوشتن طرز فکر مردم را تغییر دهد، اما هر چه بیشتر کوشید، کمتر نتیجه دید. همین هم شد که در اواخر عمر، دل از آدم‌ها کند و به کلبه‌ای در جنگل‌های اسالم پناه برد. او در نهایت در سن چهل و شش سالگی درگذشت.

در بخشی از کتاب زن زیادی می‌خوانیم

«من دیگر چطور می‌توانستم توی خانه پدرم بمانم؟ اصلا دیگر توی آن خانه که بودم انگار دیوارهایش را روی قلبم گذاشته‌اند. همین پریروز این اتفاق افتاد؛ ولی من مگر توانستم این دو شبه یک دقیقه در خانه پدری سر کنم؟ خیال می‌کنید اصلا خواب به چشم‌هایم آمد؟ ابدا. تا صبح هی توی رختخوابم غلت زدم و هی فکر کردم. انگارنه‌انگار که رختخواب همیشگی‌ام بود. نه! درست مثل قبر بود. جان‌به‌سر شده بودم. تا صبح هی تویش جان کندم و هی فکر کردم. هزار خیال بد از کله‌ام گذشت. هزار خیال بد. رختخواب همان رختخوابی بود که سال‌های سال تویش خوابیده بودم. خانه هم همان خانه بود که هرروز توی مطبخش آشپزی کرده بودم؛ هر بهار توی باغچه‌هاش لاله‌عباسی کاشته بودم؛ سر حوضش آن‌قدر ظرف شسته بودم؛ می‌دانستم پنجره راه‌آبش کی می‌گیرد و شیر آب‌انبارش را اگر از طرف راست بپیچانی آب هرز می‌رود. هیچ‌چیز فرق نکرده بود. اما من داشتم خفه می‌شدم. مثل‌اینکه برای من همه‌چیز فرق کرده بود. این دوروزه لب به یک استکان آب نزده‌ام. بیچاره مادرم از غصه من اگر افلیج نشود هنر کرده است».

نقد و بررسی کتاب زن زیادی که در بالا آمده، فرصت مطالعه و انتخابی درست را در اختیار شما می‌گذارد. نسخه‌ی الکترونیکی این کتاب در قالب pdf (پی دی اف) و همچنین نسخه‌ی صوتی آن از طریق وب‌سایت فیدیبو و یا اپلیکیشن آن، به‌آسانی قابل خریداری و دانلود است.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
916.۴۷ کیلوبایت
تعداد صفحات
175 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۵:۵۰:۰۰
نویسندهجلال آل‌احمد
ناشرمجید
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۴/۰۸/۰۳
قیمت ارزی
3 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۹۱۶.۴۷ کیلوبایت
۱۷۵ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3.8
از 5
براساس رأی 35 مخاطب
5
ستاره
45 ٪
4
ستاره
17 ٪
3
ستاره
17 ٪
2
ستاره
11 ٪
1
ستاره
8 ٪
14 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
3

با سلام داستان های این کتاب سرانجامشون زیاد جذاب نیست. در ضمن برای اینکه خوندن این دست کتاب ها جذاب تر بشه بهتره که حین خوندن خودتون رو بذارید جای شخصیت های داستان و اونا رو زنده کنید و الا به نظرم یکم کسل بار میشه خوندنشون... اما به هر حال هر کاری نکنی قلم جلال ال احمد قلم توانایی هست. واقعا اموزنده هست برای هر کی که میخواد نویسنده بشه.

4

نظر من اینه که وقتی همه این کتاها رو میشه از اینترنت به صورت "رایگان" دانلود کرد، خیلی کار بیخودیه که میگید فقط باید درون مترو و از طریق اینترنت این کتاب رو مطالعه کرد. به نظرم دانلودش میکنم از اینترنت و دیگه نیازی به این بازی ها نیست.

3

زیاد دوسش نداشتم. انتظارم خیلی بیشتر بود. ولی برای یک بار خوندن خوبه.

3

جذاب نبود ،ولی مشکلات و نقص های فرهنگی جامعه رو بیان میکنه

2

داستان هاش خسته کننده بود ولی داستان آخرش قشنگ بود و جذبم کرد تا آخرش بخونم.

2

در قالب چند تا داستان اومده که بدون سرانجام تموم میشه :(

3

همه داستان ها پایان بد داشت و نا امید کننده ولی پندآموز بود .

2

انتظارم از نویسنده ای با این شهرت خیلی بیشتر از این بود

3

کتاب متوسطی هست که من بیشتر از داستان اخرش خوشم اومد

4

رنگ و بوی اون موقعه رو به قشنگی به تصویر کشیده

نمایش 4 نقد دیگر
3.8
(35)
28,000
٪50
14,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
٪50
زن زیادی
زن زیادی
جلال آلاحمد

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
زن زیادی
٪50
زن زیادی
جلال آلاحمد
مجید
3.8
(35)
28,000
٪50
14,000
تومان