0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
بازخوانی سفرنامه‌های اروپایی ایرانیان در عصر قاجار

معرفی، خرید و دانلود کتاب بازخوانی سفرنامه‌های اروپایی ایرانیان در عصر قاجار

درباره بازخوانی سفرنامه‌های اروپایی ایرانیان در عصر قاجار

کتاب بازخوانی سفرنامه‌های اروپایی ایرانیان در عصر قاجار، نوشته نغمه سهرابی و ترجمه محمد سروی زرگر، توسط نشر مرکز منتشر شده است. تمرکز اصلی کتاب بر چهار دوره از سلطنت پادشاهان در این دوران تاریخ ایران است: دوره سلطنت فتحعلی‌شاه، محمدشاه، ناصرالدین‌شاه و مظفرالدین‌شاه. این کتاب به خصوص بر روی سفرنامه‌های ابوالحسن‌خان ایلچی شیرازی، میرزا فتّاح‌خان گرمرودی، ناصرالدین‌‌شاه قاجار، ابراهیم صحّاف‌باشی و محمدعلی پیرزاده تمرکز دارد.

خلاصه کتاب بازخوانی سفرنامه‌های اروپایی ایرانیان در عصر قاجار

بازخوانی سفرنامه‌های اروپایی ایرانیان در عصر قاجار به خواننده‌ها این امکان را می‌دهد تا از طریق سفرنامه‌های این سیاحان ایرانی به اروپا، نگاهی نو به تاریخ ایران عصر قاجار داشته و از تجارب و دیدگاه‌های آن دوران آگاه شوند. این کتاب نه تنها به توصیف مقصد (اروپا) محدود نمی‌شود، بلکه مرزهای فهم از ایران عصر قاجار را گسترش می‌دهد. این کتاب در دسته تاریخ و سفرنامه‌نویسی فیدیبو قرار دارد.

چرا باید کتاب بازخوانی سفرنامه‌های اروپایی ایرانیان در عصر قاجار را بخوانیم

·      توسعه دیدگاه درباره تاریخ ایران: این کتاب با بررسی سفرنامه‌ها، دیدگاه خوانندگان را به سوی جوانب مختلف تاریخ ایران در عصر قاجار گسترش می‌دهد و به آنها این امکان را می‌دهد که خود را با چالش‌های آن دوره آشنا کنند.

·      تنوع در زاویه دید: این کتاب با ترکیب تحقیقات تاریخی و سفرنامه‌های افراد مختلف به خوانندگان این امکان را می‌دهد تا تجربیات متنوع افراد را در مورد سفر به اروپا در آن دوره بشنوند.

·      پژوهش تاریخی: برای پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاریخ، این کتاب منبع ارزشمندی است و می‌تواند به عنوان نقطه شروع برای تحقیقات دقیق‌تر در زمینه سفرنامه‌نویسی ایرانیان باشد.

با توجه به موارد فوق، بازخوانی سفرنامه‌های اروپایی ایرانیان در عصر قاجار به خوانندگان علاقه‌مند به تاریخ و فرهنگ ایران در دوره قاجار توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب بازخوانی سفرنامه‌های اروپایی ایرانیان در عصر قاجار می‌خوانیم

در ماه ربیع‌الاول سال ۱۲۲۴ ه‍ . ق (ماه مه سال ۱۸۰۹م)، ایلچی خوش‌سیمای سی‌‌وسه‌ساله‌ای از ایران عازم سفری دیپلماتیک به انگلستان شد. میرزا ابوالحسن‌خان ایلچی که به‌طور رسمی لقب ایلچی فوق‌العاده ایران در دربار جرج سوم را یدک می‌کشید در کتابی با عنوان «حیرت‌نامه» کمر همت به ثبت و ضبط «وقایع غریبه و گزارشات اتفاقیه بحر و برّ‌» بست. در سال ۱۳۱۳ ه‍ ‌. ق (۱۸۹۷م)، تاجر بدعُنقی به نام ابراهیم صحاف‌باشی به قصد سفر به اروپا و امریکا در بندر انزلی گام بر عرشه کشتی گذاشت؛ او می‌خواست مقداری طلا را در آنجا بفروشد. صحاف‌باشی مشاهده‌های روزانه خود را ثبت و ضبط کرد چرا که [به گفتۀ خودش]‌: «اغلب از هموطنان که مسافرت فرنگ اختیار می‌کنند چیزی به‌جز تعریف بار نمی‌آورند، عار دارند از اینکه بعضی نرخ‌ها را بگویند، لیکن این بنده به جزء نرخ همه را می‌نویسم.»  

در طول نود سالی که میان سفرهای این دو سیاح سپری شد تعداد زیادی از سیاحان به دلایل گوناگون از ایران به سرتاسر جهان سفر کردند. تا اواسط قرن نوزدهم، اکثر سیاحان ایرانی با هدف‌های دیپلماتیک، آموزشی و زیارتی عازم سفر می‌شدند. اما هرچه به اواخر قرن نوزدهم نزدیک‌تر می‌شویم دلایل سفرها نیز متنوع‌تر می‌شود و هدف‌های پزشکی، تجاری و بازدید از مکان‌های دیدنی به این فهرست اضافه می‌شوند. مضاف بر اینها، در یک نمونۀ خاص ـ یعنی حاج‌‌سیّاح ـ دلیلِ سفر فرار از ازدواج [‌اجباری] با دختر‌عمویش بوده است. اینکه آیا تمامی این سیاحان سفرهای خود را ثبت و ضبط کرده‌اند، یا در طول سفر خود نامه (و بعدها تلگراف‌) از خارج از مرزهای ایران ارسال کرده‌اند، هرگز برای ما روشن نخواهد شد...

پیشنهادهایی برای دوست‌داران کتاب بازخوانی سفرنامه‌های اروپایی ایرانیان در عصر قاجار

اگر از خواندن کتاب بازخوانی سفرنامه‌های اروپایی ایرانیان در عصر قاجار لذت بردید و به ژانر تاریخی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم خواندن آثار زیر را از دست ندهید:

·      کتاب 3 مرد در برابر فریب تاریخ

·      کتاب ایران بین دو انقلاب

·      کتاب رهبران... کورش کبیر

 

 



شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
3.۳۹ کیلوبایت
تعداد صفحات
280 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۹:۲۰:۰۰
نویسندهنغمه‌ سهرابی
مترجممحمد سروی‌زرگر
ناشرنشر مرکز
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Taken for Wonder
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۹/۲۸
قیمت ارزی
6 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۳.۳۹ کیلوبایت
۲۸۰ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 1 مخاطب
5
ستاره
100 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
5
(1)
64,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
بازخوانی سفرنامه‌های اروپایی ایرانیان در عصر قاجار
بازخوانی سفرنامه‌های اروپایی ایرانیان در عصر قاجار
نغمه‌ سهرابی
نشر مرکز
5
(1)
64,000
تومان