0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
فلسفۀ چامسکی

معرفی، خرید و دانلود کتاب فلسفۀ چامسکی

ناشر:
نشر نو
درباره فلسفۀ چامسکی

از میان زبان‌شناسان عصر حاضر، می‌توان به چامسکی اشاره کرد. نظریات و فلسفه‌ی چامسکی حول محور زبان‌شناسی زیستی می‌گردد. او اعتقاد دارد که اصول اصلی ساختار زبان در ذهن انسان به صورت ژنتیکی وجود دارد و محیط تنها محرکی است برای یادگرفتن زبان مادری. چامسکی از معدود دانشمندان و فیلسوفانی است که در حال حاضر در سن 94 سالگی هنوز مشغول فعالیت است.

کتاب فلسفه‌ی چامسکی با عنوان اصلی On Chomsky در سال ۲۰۰۲ برای اولین بار منتشر شد. مورتون امانوئل وینستون به عنوان نویسنده در این کتاب به بررسی و بیان نظرات چامسکی، زبان شناس آمریکایی پرداخته است. او در بخشی از این کتاب با چامسکی مصاحبه کرده و بیان می‌کند که چامسکی مهم‌ترین روشنفکر در قید حیات است که گستره آرا و نظریات او را می‌توان در آثار بی‌شمارش به وضوح مشاهده کرد. کتاب فلسفه‌ی چامسکی یکی از عناوین مجموعه‌ی بزرگان اندیشه Wadsworth Philosophers Series است که با هدف معرفی بزرگترین فیلسوفان و تفکر آنان به چاپ رسیده. این جلد با ترجمه احمدرضا تقاء توسط نشر نو به فارسی ترجمه و منتشر شده است. در واقع این کتاب با زبانی بسیار روان و ساده،‌ تاریخچه‌ای از حیات فکری چامسکی است.

با مورتون امانوئل وینستون بیشتر آشنا شویم

مورتون امانوئل وینستون Morton Emanuel Winston در سال 1949 در آمریکا به دنیا آمد. او دارای مدرک دکترای فلسفه است که در کالج نیوجرسی به عنوان پروفسور تدریس می‌کرد. وینستون در سال 2017 فوت کرد. این استاد فلسفه در حوزه‌‌های اخلاق زیستی، فلسفه سیاسی،‌ نظریه اخلاق،‌ فلسفه فناوری و حقوق بشر تدریس می‌کرد. تنها کتاب ترجمه شده از مورتون وینستون، کتاب فلسفه‌ی چامسکی است اما شما می‌توانید با مراجعه به دسته‌بندی علوم اجتماعی، از خواندن عناوین دیگر در فیدیبو، لذت ببرید.

پنج دلیل برای اینکه چرا باید کتاب فلسفه‌ چامسکی را بخوانیم

همانطور که گفته شد، چامسکی از معدود نظریه پردازانی است که در قید حیات است و تاکنون دست از نوشتن و فعالیت حرفه‌ای خود برنداشته است. چامسکی حوزه فعالیت خود را به زبان‌شناسی محدود نکرده و هر روز ارای خود را به روز می‌کند. خواندن کتاب فلسفه‌ی چامسکی این امکان را به ما می‌دهد که:

  • با چامسکی و افکار او آشنا شویم.
  • اطلاعات به روز زیادی در حوزه‌های زبان‌شناسی،‌ فلسفه و علوم سیاسی به دست ‌آوریم.
  • با دانشمندان عصر خود آشنا شویم.
  • با نظریه‌های مختلف زبان‌شناسی آشنا شویم.
  • فلسفه‌ی سیاسی چامسکی را بخوانیم.

در بخشی از کتاب فلسفه‌ی چامسکی می‌خوانیم:

نوام چامسکی در فعالیت‌های علمی و پژوهشی‌اش در زمینه  زبان‌شناسی و حوزه‌های وابسته بر مسئله درک توانایی انسان در فراگیری زبان طبیعی تمرکز داشته و در نوشته‌های سیاسی‌اش کوشیده اشکال خاص سلطه و سرکوب را افشا کند.

ما انسان‌ها موجودات پیچیده‌ای هستیم با طبیعت بسیار خاص و متمایزی که هم ویژگی‌های فیزیکی و هم ذهنی ما را به طور دقیق تعیین می‌کند. مسائل زیادی درباره رفتار ما وجود دارد که کاملا مبهم و اسرار آمیزند، حتی برای خودمان.

چامسکی به نقل از راینهولت نیبور می‌گوید: شاید بارزترین خصیصه اخلاقی جامعه ما ریاکاری باشد. ما یک ملاک ساده برای ریاکاری داریم که درست و حسابی درمورد دشمنانمان به کار می‌بندیم. وقتی گروه‌های حامی صلح و ... اقدامات وحشیانه و سرکوب‌گرانه ایالات متحده را محکوم می‌کنند اینطور صداقتشان را می‌سنجیم که از آن‌ها درباره‌ی مسئولیت‌های خودشان سوال می‌کنیم.

خیلی‌ها انتقادات چامسکی را چرندیات یک یهودی از خودبیزار و یا مزخرفات یک آمریکایی خائن می‌دانند و بر همین اساس رد می‌کنند. رسانه‌های وابسته با شرکت‌های بزرگ هم اغلب تصویری نادرست از او به دست می‌دهند و او را لیبرال افراطی یا مارکسیست معرفی می‌کنند. ولی او هیچ‌کدام از این‌ها نیست. او  فلسفه سیاسی‌اش را سوسیالیسم اختیارگرایانه یا نوعی سندیکالیسم آنارشیستی توصیف می‌کند.

پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب فلسفه‌ی چامسکی

معمولا زبان‌شناسی را یک شاخه جدا در علوم انسانی می‌شناسند اما نمی‌توان انکار کرد که فلسفه بخش بزرگی از آن را تشکیل داده است. همچنین زبان‌شناسی نیازمند درک عمیقی از شرایط اجتماع و سیاست دارد زیرا تمامی این عوامل، تاثیر مستقیمی بر زبان‌شناسی و تغییرات زبان در طی زمان دارد. به همین دلیل نظریات چامسکی را نمی‌توان محدود به یک حوزه دانست. اگر شما به مطالعه فلسفه و جامعه شناسی و زبان‌شناسی علاقه دارید به عناوین زیر سر بزنید:

 

 

 

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۲۱ مگابایت
تعداد صفحات
167 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۵:۳۴:۰۰
نویسنده مورتون ایمنیوئل وینستون
مترجماحمدرضا تقا
ناشرنشر نو
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۴/۲۵
قیمت ارزی
3 دلار
قیمت چاپی
88,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۲۱ مگابایت
۱۶۷ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3
از 5
براساس رأی 3 مخاطب
5
ستاره
33 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
66 ٪
1
ستاره
0 ٪
3
(3)
63,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
فلسفۀ چامسکی
فلسفۀ چامسکی
مورتون ایمنیوئل وینستون
نشر نو
3
(3)
63,000
تومان