0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
عدالت

معرفی، خرید و دانلود کتاب عدالت

چه باید کرد؟
ناشر:
نشر نو
درباره عدالت

کتاب عدالت (Justice: What's the Right Thing to Do) نوشته‌ی مایکل سندل که در سال 2008 انتشار یافت. این کتاب که در حوزه  علوم اجتماعی  است آموزه هایی کمیاب را در رابطه با تفکر درباره ی مسائل و چالش های پیچیده ی پیش روی ما در جوامع امروزی به مخاطبین ارائه می کند.

سندل در کتاب تحسین‌شده‌اش یعنی عدالت بر اساس دوره افسانه‌ای هارواردش - آموزش نادری در تفکر درباره مسائل پیچیده و مناقشاتی که در زندگی عمومی امروز با آن روبرو هستیم ارائه می‌دهد. این به‌عنوان یک راهنمای شفاف و جذاب برای کسانی که مشتاق گفتمان عمومی قوی‌تر و متفکرانه‌تر هستند ظاهر شده است. جاناتان راوخ در نیویورک تایمز نوشت: «از نظر شرایطی که همه ما می‌توانیم بفهمیم، عدالت ما را با مفاهیمی روبرو می‌کند که ... زیر درگیری‌های ما نهفته است».

اقدام مثبت، ازدواج همجنس‌گرایان، خودکشی با کمک پزشک، سقط جنین، خدمات ملی، محدودیت‌های اخلاقی بازارها - سندل پرسش‌های بزرگ فلسفه سیاسی را به آزاردهنده‌ترین مسائل روز مرتبط می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه یک درک دقیق‌تر از فلسفه می‌تواند به ما کمک کنید تا سیاست، اخلاق، و اعتقادات خود را نیز درک کنیم.

عدالت پرجنب‌وجوش، تأمل‌برانگیز و عاقلانه است، این کتاب با ترجمه‌ی افشین خاکباز از انتشارات نو توسط فیدیبو در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

مایکل سندل

مایکل سندل، فیلسوف سیاسی و نویسنده‌ای آمریکایی، متولد 5 مارس 1953 در آمریکا است. وی استاد دانشگاه هاروارد است و در دانشگاه هاروارد فلسفه سیاسی تدریس می‌کند. او به‌عنوان «تأثیرگذارترین فیلسوف زنده جهان» مطرح است.

کتاب‌های سندل - در مورد عدالت، اخلاق، دموکراسی و بازار - به بیش از 30 زبان ترجمه شده است. دوره افسانه‌ای او «عدالت» اولین دوره در هاروارد بود که به‌صورت رایگان به‌صورت آنلاین در دسترس قرار گرفت و ده‌ها میلیون نفر از آن بازدید کردند. او بیش از همه به‌خاطر کلاس «عدالت» خود در دانشگاه هاروارد، و نقدهایش بر نظریه‌ی عدالت از «جان راولز» در مورد لیبرالیسم و حدود عدالت مشهور است.

از کتاب‌های معروف سندل که در ایران ترجمه شده‌اند عبارت‌اند از:

  • انسان بی‌نقص
  • اخلاق در سایست
  • استبداد شایستگی
  • آنچه با پول نمی‌توان خرید

چرا باید کتاب عدالت را بخوانیم؟

اگر علاقه‌مند به کتاب‌های حوزه‌ی علوم اجتماعی و فلسفی هستید و به دنبال فلسفه‌ای نو در آمریکا می‌گردید، خواندن این کتاب به شما کمک می‌کند تا به سمت‌وسوی جدیدی از آگاهی قدم بردارید و به  پاسخ‌های جدیدی در مورد سؤالات قدیمی خواهید رسید.

به گفته‌ی خود سندل: کتاب عدالت به‌صورت یک دوره درسی آغاز شد. حدود ۳۰ سال از امتیاز تدریس فلسفۀ سیاسی به دانشجویان دورۀ لیسانس برخوردار بوده‌ام و در بسیاری از این سال‌ها، درسی به نام «عدالت» را تدریس می‌کرده‌ام. این درس دانشجویان را در برابر برخی از بزرگ‌ترین نوشته‌های فلسفی دربارۀ عدالت قرار می‌دهد و بحث‌های حقوقی و سیاسی معاصری را که به پرسش‌هایی فلسفی می‌انجامد نیز مطرح می‌کند.

در بخشی از کتاب عدالت می‌خوانیم

  • فرض کنید دو کودک در حال غرق‌شدن هستند و شما تنها برای نجات یکی از آن‌ها فرصت دارید. یکی از این دو، فرزند شما و دیگری فرزند یک غریبه است. آیا اشتباه است که فرزند خود را نجات دهید؟ آیا بهتر نیست شیر یا خط کنید؟ اکثر مردم می‌گویند نجات فرزند خودتان هیچ ایرادی ندارد، و به نظرشان عجیب است که در چنین شرایطی، رعایت انصاف مستلزم شیر یا خط انداختن باشد. در ورای این واکنش این فکر قرار دارد که والدین در برابر رفاه فرزندانشان مسئولیت‌های خاصی دارند. برخی می‌گویند که این مسئولیت ناشی از رضایت است؛ با تصمیم به بچه‌دارشدن، والدین داوطلبانه با مراقبت ویژه از آنان موافقت می‌کنند.
  • پرسش از عادلانه‌بودن جامعه به معنای طرح این پرسش است که جامعه چیزهایی را که ارزشمند می‌دانیم - درآمد و ثروت، تکالیف و حقوق، اختیارات و مسئولیت‌ها، مناصب و افتخارات - چگونه توزیع می‌کند. جامعة عادل این کالاها را به‌درستی توزیع می‌کند و به هر فردی چیزی را می‌دهد که شایستگی‌اش را دارد. پرسش‌های دشوار وقتی آغاز می‌شود که می‌پرسیم لیاقت و شایستگی مردم چیست و چرا.
  • کانت بر این باور است که آزادانه عمل‌کردن به معنای مستقل عمل‌کردن است و مستقل عمل‌کردن به معنای عمل‌کردن بر اساس قانونی است که خود برای خویشتن وضع می‌کنیم، نه اوامر طبیعت یا عرف‌های اجتماعی.

پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب عدالت

علاقه‌مندان به این سبک کتاب و حوزه علوم اجتماعی می‌توانند از کتاب‌های زیر نیز بهره ببرند و از مطالعه آن‌ها لذت کافی ببرند:

 

 

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
2.۲۸ مگابایت
تعداد صفحات
384 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۲:۴۸:۰۰
نویسندهمایکل سَندل
نویسنده دوممایکل سندل
مترجمافشین خاکباز
ناشرنشر نو
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۲/۱۷
قیمت ارزی
6 دلار
قیمت چاپی
300,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۲.۲۸ مگابایت
۳۸۴ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4
از 5
براساس رأی 12 مخاطب
پربار 🌳 (1)
5
ستاره
41 ٪
4
ستاره
33 ٪
3
ستاره
16 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
8 ٪
6 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

از معدود کتابهاییست که هم ار حیث روانی متن و هم جذابیت و ترجمه، جذاب است. در این کتاب، نویسنده که استاد دانشگاه هاروارد است، نظریات مطرح در باب عدالت در جوامع را بررسی می کند. از نظریات فایده گرایانه بنتام و میل تا اخلاق وظیفه گرایانه و آزادی از دید کانت و عدالت توزیعی رالز و در نهایت عدالت غایت گرایانه و فضیلت محور ارسطویی. البته نگاه نویسنده بر خلاف جامعه لیبرال آمریکا، به نگاه ارسطو که عدالت را تنها در حیطه اقتصاد و قوانین نمی داند بلکه در پی زندگی نیک و پرورش انسان اخلاقی است، نزدیک است. پرداختن به عدالت و سیاست از نگاه اخلاقی و حتی منظر دینی. در این کتاب نویسنده نظرات غامضی مانند دیدگاه کانت و رالز را به سلاست و روانی بیان می کند، در کنار مثالها و وقایع مرتبط با بحث. ترجمه روان است و بسیار خوب.

4

&#۳۴;این کتاب از خوانندگان دعوت می‌کند دیدگاه‌های خود درباره عدالت را در معرض بررسی انتقادی قرار دهند تا بفهمند که چه می‌اندیشند و چرا چنین می‌اندیشند&#۳۴; بهترین توضیح درباره کتاب همین جمله است که در متن کتاب آمده، عقاید و تفکرات بسیاری درباره عدالت و آزادی بین ما وجود دارد که محیط‌های مناسبی برای صحبت و تبادل نظر درباره آنها وجود ندارد این کتاب بدون هیچ‌گونه تعصب و جانبداری افکار رایج را تحلیل می‌کند.

5

نویسنده کتاب که استبداد شایستگی رو هم در کارنامه اش هست... به صورت ساختارمند اتفاقات معاصر جوامع رو از دید فلسفه و اخلاق مورد کندوکاو قرار داده... بنظرم کتاب روانی است ولی به قدری مطلب و محتوا دارد که نباید آن را سرسری مورد مطالعه قرار داد

5

مایکل سندل از چهار اندیشۀ فلسفی برای توضیح عدالت استفاده می‌کنه: فایده‌گرایی، امرِ مطلق کانت، فلسفۀ جان رالز و خیر همگانی ارسطو. خوبی‌ها و بدی‌های هر کدوم رو میگه و در نهایت نتیجه گیریِ خودش رو هم اعلام می‌کنه. بسیار کتاب خوش‌خوان و پر‌مغزی هست، آدم کلی چیز ازش یاد میگیره.

4
پربار 🌳

این کتاب ذهن شما را درگیر مفهومی می کند که خیلی راحت خصوصا از سال ۱۳۸۴ به بعد در دهان می چرخانید یعنی همان عَدالت و چنان شمارو به چالش می کشد که از این به بعد راجع به مسائل مرتبط به حقوق جمعی به راحتی اظهار نظر نمی کنید.این معجون بی مزه اما مفید را سر بکشید و تدبر کنید.

4

این کتاب رو باید چند بار خوند تا خوب فهمید و درک کرد. ترجمه هم بد نیست. به هرحال کتاب سنگینیه و خوندنش زمان بر

4
(12)
پربار 🌳 (1)
138,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
عدالت
عدالت
چه باید کرد؟
نشر نو
4
(12)
پربار 🌳 (1)
138,000
تومان