0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
اولدوز و کلاغ ها نوشته صمد بهرنگی

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی اولدوز و کلاغ ها نوشته صمد بهرنگی

نویسنده:
صمد بهرنگی
درباره اولدوز و کلاغ ها نوشته صمد بهرنگی

قلب انسان هرچقدر هم که بزرگ و مهربان باشد. نمی‌تواند از پس بی‌مهری و آزارهای مداوم بربیاید. بالاخره یکجا آینه‌ی دل شکسته و خرده شیشه‌هایش دست کسی که ناراحتمان کرده را می‌برد. در دنیایی که هیچ چیز به جز مهربانی و محبت پایدار نیست، چرا باید ظلم وجود داشته باشد؟

حضرت مولانا می‌فرماید:

« از محبت تلخ‌ها شیرین شود                                                   وز محبت مس‌ها زرین شود

از محبت دردها صافی شود                                                       وز محبت دردها شافی شود

از محبت خارها گل می‌شود                                                      وز محبت سرکه‌ها مل می‌شود

از محبت مرده زنده می‌شود                                                      وز محبت شاه بنده می‌شود

از محبت گردد او محبوب حق                                                   گرچه طالب بود شد مطلوب حق»

نقد و بررسی کتاب صوتی «اولدوز و کلاغ‌ها»

کتاب اولدوز و کلاغ‌ها توسط صمد بهرنگی نوشته شده‌است. این کتاب در سال 1347 منتشر شد. درون مایهی این داستان مانند دیگر داستان‌های بهرنگی، بیان نکاتی به کودکان است. داستان کتاب اولدوز و کلاغ ها دقیقاً بعد از داستان کتاب اولدوز و عروسک سخنگو نوشته شده‌است. این داستان در واقع تکمیل کننده داستان اولدوز و عروسک سخنگو است. برخی از منابع بیان کرده‌اند که این کتاب مفاهیم و نکاتی را در مورد گروهک فدائیان خلق می‌گوید. گروهک فداییان خلق معتقدند که مضامین به کار رفته در این داستان، از شعارهای آن‌ها پیروی می‌کند. داستان این کتاب مانند دیگر کتاب‌های صمد بهرنگی همگی برای آموزش به کودکان نوشته شده‌اند. صمد بهرنگی با نوشتن این داستان‌ها کوشید تا نسل بهتری را پرورش دهد.

داستان اولدوز و کلاغ‌ها یکی از طولانی ترین داستان‌های صمد بهرنگی است. مفهوم و موضوع اصلی این داستان در مورد تاثیرات محبت و تاثیرات بدی و ظلم است.  در داستان اولدوز و عروسک سخنگو نامادری اولدور را بسیار اذیت می‌کرد به همین دلیل اولدوز نیز از او متنفر شده بود. زمانی که نامادری داستان عروسک سخنگو را فهمید عروسک را آتش زد. زیرا  می‌ترسید که عروسک از شهر از ما بهتران‌ها آمده باشد و بخواهد به آن‌ها صدمه بزند. در نهایت عروسک بیچاره را سوزاند و اولدوز تنهاتر و تنهاتر از قبل شد چند روزی از این اتفاق می‌گذشت و اولدوز در زیرزمین خانه زانوی غم بغل گرفته بود. دخترک نمی‌دانست چه کار کند که تنهایی‌اش را پر کند. او بسیار دلتنگ عروسک سخنگو و جنگل شب شده بود. در یکی از روزهایی که نامادریاو را در خانه تنها رها کرده بود متوجه شد که کلاغ سیاهی بر لب حوض نشسته است. در ابتدا اولدوز از کلاغ ترسید. ولی کلاغ به زبان انسانی لب باز کرد و گفت که از اون نترسد. زیرا با دخترک کاری ندارد. روزها گذشت و اولدوز با کلاغ دوست شد. کلاغ برای اولدوز جوجه کلاغ دیگر آورد تا از او نگهداری کند. این جوجه کلاغ و کلاغ مادر دوست و همدم اولدوز شده بودند. اما اولدوز هر روز بیشتر از دیروز از نامادریش می‌ترسید. سرانجام با هر کلکی شده بود داستان را برای یاشار تعریف کرد یاشار نیز بسیار خوشحال شد. اما زمانی که نامادری داستان را دوباره فهمید تمام کلاغ‌های محل را کشت. زمستان سردی از راه رسید. این زمستان سرد باعث شده بود که تمامی حیوانات بیچاره بیرون از در خانه‌ها یخ بزند. حتی خواهر یاشار نیز از سرما یخ زده و مرده بود. اما زمستان هم گذشت و بهاری دیگر آمد. موقع زایمان نامادری رسید اما بچه دوباره مرده به دنیا آمد.

اولدوز که بیشتر از قبل تنها و ناراحت شده بود، به فکر ننه کلاغه و جوجه اش بود که به خاطر او مرده بودند. اما روزی از شهر کلاغ‌ها چند کلاغ به دنبال ا‌‌ولدوز آمدند.  البته آن‌ها اول با یاشار برخورد کردند. سپس یاشار داستان را برای اولدوز گفت. اولدوز و یاشار نیز تصمیم گرفتند که با کلاغ‌ها به شهرشان بروند تا بلکه اولدوز از دست این نامادری ظالم رهایی یابد. سپس کلاغ‌ها شرایط را فراهم کردند و این دو کودک را با خود به شهر کلاغ‌ها که در جایی بالای یک کوه بود، بردند. اولدوز و یاشار زندگی خوبی را در کنار این کلاغ‌ها داشتند. زمانی که به سن جوانی رسیدند با یکدیگر ازدواج کردند.اولدوز یک مادر مهربان و یاشار یک پدر مهربان و دلسوز شد و آن‌ها توانستند ریشه ظلم و نامهربانی را حداقل برای خود از بین ببرند.

با اقباس از داستان این کتاب در سال 1359 یک تئاتر در سالن تئاتر شهر تهران بروی صحنه رفت. کارگردان این نمایش خانم مرضیه برومند بود.

انتشار کتاب صوتی «اولدوز و کلاغ‌ها»

کتاب اولدوز و کلاغ‌ها بارها در ایران به چاپ رسیده‌است. نسخه چاپی کتاب الدوز و کلاغ‌ها در سال 1387 با انتشارات جامه‌دران منتشر شد. این نسخه در فیدیبو موجود است. نسخه‌ صوتی کتاب اولدوز و کلاغ‌ها برای اولین بار در سال 1396 توسط انتشارات نوین کتاب منتشر شد. گوینده‌ی این کتاب صوتی شاهین علائی‌نژاد است. کتاب صوتی اولدوز و کلاغ‌ها پیش‌روی شما در سال 1399 توسط انتشارات آوا خورشید منتشر شده‌است. گوینده این کتاب صوتی الهام پاوه‌نژاد است. شما می‌توانید کتاب صوتی اولدوز و کلاغ‌ها به قلم صمد بهرنگی، گویندگی الهام پاوه‌نژاد و انتشارات آوا خورشید را از همین صفحه در فیدیبو دانلود و تهیه نمایید.

الهام پاوه نژاد در بیست و هفتمین روز از شهریور ماه سال ۱۳۵۰ چشم به جهان گشود. او زاده‌ی شهر تهران است. او فارغ التحصیل دانشگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رشته‌ی تحصیلی بازیگری و کارگردانی است. پاوه‌نژاد فعالیت حرفه‌ای خود را در هنر از سال ۱۳۶۹ با بازی در تئاتر ساحره سوزان آغاز کرد. اولین کار هنری او در تلویزیون با فیلمی به نام همسران در سال ۱۳۷۳ بود. از آثار منتشر شده توسط این بانوی هنرمند می‌توان به تصویر یک رویا، امین و مینا، ترانه مادری، یلدا، شاهگوش، آسه آسه قصه قصه، مانکن، زندگی با چشمان بسته و ... اشاره کرد. از فعالیت‌های الهام پاوه‌نژاد در زمینه‌ی تئاتر نیز باید از سه گانه اورنگ، تراس، جشن مرغابی وحشی، چیستا، فراموش نامه و ... نام برد.

دانلود کتاب صوتی قصه های صمد بهرنگی

شما می‌توانید تمامی قصه‌های صمد بهرنگی را به صورت کتاب صوتی از فیدیبو دانلود و تهیه نمایید.

درباره‌ی صمد بهرنگی

صمد بهرنگی در دومین روز از تیرماه سال 1318 چشم به جهان گشود. او زاده شهر تبریز است. او پس از اتمام دوران مدرسه وارد دانشسرای مقدمتی پسران در شهر تبریز شد. وی پس از فارغ التحصیلی در روستاهای دور افتاده به بچه‌ها خواندن و نوشتن یاد می‌داد. در واقع او معلم بود. آقای بهرنگی در کودکی زندگی سختی را پشت گذاشته بود. صمد بهرنگی یکی از کسانی است که برای همگانی شدن سواد در ایران بسیار تلاش کرد. او در روستاها خانواده‌ها و کودکان را راضی می‌کرد که به جای کار در مزرعه‌ها درس بخوانند. بهرنگی تا آخر عمرش شغل معلمی را رها نکرد. او در سال 1337 همزمان با تدریس، به دانشگاه رفت. بهرنگی فارغ التحصیل رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه ادبیات فارسی شهر تبریز بود. او یکی از افرادی بود که به دروس نظام آموزشی بسیار انتقاد داشت. زیرا امکاناتی که در کتاب‌ها از آن می‌گفت در روستاها وجود نداشت. صمد بهرنگی یکی از کسانی بود که به همراه معصومه سهراب، محمد بهمن بیگی، عباس سیاحی، پرویز خانلری و ... سپاه دانش را در کشور تاسیس کردند. وظیفه سپاه دانش از بین بردن بی‌سوادی در کشور بود. دختران و پسران سپاه دانشی دانش آموخته‌هایی بودند که باید به مناطق دور افتاده سفر می‌کردنند و به بچه‌ها، بزرگسالان و حتی افراد سالخورده نیز خواندن و نوشتن یاد می‌دادند.

 نام بهرنگی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان فولکلور آذربایجان شناخته می‌شود. او به علاوه نویسندگی کار ترجمه نیز انجام می‌داد. بهرنگی در برخی از داستان‌هایش مانند ماهی سیاه کوچولو و الدوز و کلاغ‌ها از مضامین و کنایه‌های سیاسی استفاده کرده بود. به همین دلیل یکی از افراد سیاسی محسوب می‌شد. مهربان‌ترین دوست کودکان ایرانی در سال 1347 زمان که تنها 29 سال داشت درگذشت. علت مرگ او غرق شدن در رود ارس بود. اما مرگ او شایعات بسیاری را به همراه داشت. در این زمینه کتاب‌های بسیاری از جمله از آن سال و سال‌های دیگر به قلم حمزه فراهانی، صمد ساختار یک اسطوره به قلم محمد هادی محمدی و ... نوشته شده‌است. از آثار منتشر شده از صمد بهرنگی می‌تواند به عادت، کچل کفتر باز، افسانه محبت، 24 ساعت خواب و بیداری، آه! ما الاغ‌ها و ... اشاره کرد.

بخشی از کتاب صوتی «اولدوز و کلاغ‌ها»

تو حوض چند تا ماهي سرخ و ريز بودند. روز ششم يا هفتم بود كه اولدوز يكي را با كاسه گرفت و داد آقا كلاغه قورتش داد. اولين ماهي بود كه مي‌خورد. از ننه‌اش شنيده بود كه شكار ماهي و قورت دادنش خيلي مزه دارد، اما نديده بود كه چطور. ننه‌ي او مثل زن باباي اولدوز نبود، خيلي چيز مي‌دانست. مي‌فهميد كه چه چيز براي بچه‌اش خوب است، چه چيز بد است. 

 

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
98.۷۶ مگابایت
مدت زمان
۰۱:۴۷:۵۲
نویسندهصمد بهرنگی
راوی الهام پاوه نژاد
ناشرآوا خورشید
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۹/۰۶/۱۵
قیمت ارزی
5 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۹۸.۷۶ مگابایت
۰۱:۴۷:۵۲

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.2
از 5
براساس رأی 5 مخاطب
5
ستاره
80 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
20 ٪
1 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

روایت عالی... خاطرات بچگیم زنده شدن.

4.2
(5)
35,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
اولدوز و کلاغ ها نوشته صمد بهرنگی
اولدوز و کلاغ ها نوشته صمد بهرنگی
صمد بهرنگی
آوا خورشید
4.2
(5)
35,000
تومان