هری‌ پاتر و عکس

همه‌چیز درباره هری پاتر پسر بچه دوست‌داشتنی

کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که اهل خواندن داستان باشد و نام هری پاتر را نشنیده باشد. این مجموعه موفق‌ترین مجموعه‌ی فانتزی دنیاست که بیش از ۵۰۰ میلیون نسخه از آن در سراسر دنیا فروخته شده است. کتاب‌های این مجموعه بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۷ متولد شدند و کسانی که نوجوانی‌شان در این سال‌ها گذشت شانس این را داشتند که هرسال منتظر جلد جدید این مجموعه باشند و با شخصیت‌های آن زندگی کنند. این کتاب را نویسنده‌ی انگلیسی جی کی رولینگ نوشته است و به همین دلیل به شهرتی بی‌نظیر دست پیدا کرده است.

مجموعه داستان هری پاتر یکی دیگر از آن نبردهای میان خیر و شر است که نویسنده آن را به بهترین شکل پرداخته کرده و توانسته است آن را به یکی از محبو‌ب‌ترین کتاب‌های تاریخ تبدیل کند. در ادامه درباره‌ی نویسنده و جلدهای مختلف این مجموعه صحبت می‌کنیم.

جی کی رولینگ کیست؟

J.K.Rowling یا همان جوان رولینگ، نویسنده‌ی مشهور بریتانیایی است که نامش روی جلد کتاب‌های هری پاتر قرار دارد. او در خانواده‌ای کارمند در نزدیکی بریستول به دنیا آمد و  در گلاستر شایر بزرگ شد. رشته‌ی تحصیلی رولینگ در دانشگاه ادبیات انگلیسی بود و پس از فارغ‌التحصیلی در پرتغال انگلیسی تدریس می‌کرد. او همان جا ازدواج کرد و دخترش جسیکا را به دنیا آورد. ازدواج اول او ازدواج موفقی نبود و از همسرش جدا شد. او زمانی نوشتن هری پاتر را شروع کرد که داشت به‌تنهایی دخترش را بزرگ می‌کرد. شاید زمانی که اولین کتاب هری پاتر نوشته شد هیچ‌کس حتی خود رولینگ فکر نمی‌کرد ده سال بعدی زندگی‌اش تا چه حد متفاوت خواهد بود و به یکی از ثروتمندترین زنان انگلستان تبدیل خواهد شد. انتشار این کتاب با دردسرهایی همراه بود برای مثال ناشر از او خواست که از نام جوآن استفاده نکند و با نامی کتاب را به بازار بفرستد که کمی مردانه به نظر برسد تا خواهان بیشتری پیدا کند. پس از موفقیت اولین جلدهای هری پاتر در سال ۱۹۹۹ ساخته‌شدن فیلم‌های آن با همکاری رولینگ شروع شد که موفقیت‌های زیادی کسب کرد. او پس از این مجموعه دست به انتشار کتاب‌های دیگری هم زده است و در سال ۲۰۱۴ عنوان چهارمین نویسنده زن تأثیرگذار در جهان را به خود اختصاص داده است.

کتاب‌های هری پاتر به ترتیب انتشار

  1. هری پاتر و سنگ جادو

قسمت اول مجموعه داستان هری پاتر به ورود او به مدرسه هاگوارتز برمی‌گردد. او که از نوزادی به خاله‌اش سپرده شده و در میان مشنگ‌ها زندگی سخت و دشواری دارد. تا اینکه  در یازده‌سالگی نامه رفتن به هاگوارتز را دریافت می‌کند و با همراهی هاگرید به جایی که به آن تعلق دارد می‌رود، آن جا همه او را می‌شناسند و داستان مبارزه پدر و مادرش با ارباب تاریکی که به نام لرد ولدمورت شناخته می‌شود سر زبان‌هاست. او با ورود به هاگوارتز با هرماینی گرینجر و رون ویزلی که به دوستان همیشگی‌اش تبدیل می‌شوند آشنا می‌شود و این سه نفر ماجراجویی خود را در مدرسه‌ی جادوگری شروع می‌کنند. آن‌ها پی به وجود چیزی اسرارآمیز به نام سنگ جادو می‌برند که قابلیت تبدیل تمام فلزات به طلا را دارد و البته اکسیر حیات هم دارد. ولد مورت برای بازگشت به دنبال این سنگ است و هری تلاش می‌کند از آن محافظت کند.

کتاب هری پاتر و سنگ جادو در سال ۱۹۹۷ در انگلستان و ۱۹۹۸ در آمریکا منتشر شد. این کتاب برای چیزی حدود یک سال در صدر فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک‌تایمز قرار گرفت و به بیش از ۷۰ زبان مختلف برگردانده شده است. هری پاتر و سنگ جادو به‌تنهایی بیش از ۱۲۰ هزار نسخه در سراسر جهان فروخته است. دانلود کتاب هری پاتر و سنگ جادو از فیدیبو ممکن است و کتاب صوتی هری پاتر و سنگ جادو هم در این وبسایت موجود است.

  1. هری پاتر و حفره اسرارآمیز

در جلد دوم کتاب هری به‌عنوان یک دانش‌آموز سال دومی به هاگوارتز برمی‌گردد. هرچند یک جن خانگی به نام دابی تلاش می‌کند او را از این کار باز دارد و خانواده خاله‌اش او را زندانی می‌کنند اما ویزلی‌ها به کمک هری می‌آیند و درنتیجه او برمی‌گردد. سال دوم سال آرامی نیست. اتفاقات عجیبی در مدرسه رخ می‌دهند که از خشک‌شدن گربه‌ی آقای فینچ، سرایدار مدرسه شروع می‌شود و با حمله به تعدادی از بچه‌های مدرسه که مشنگ زاده هستند ادامه پیدا می‌کنند. شایعه‌ای در مدرسه پیچیده است که نواده‌ی واقعی اسلیترین، یکی از بنیان‌گذاران هاگوارتز به مدرسه بازگشته و در نتیجه حفره اسرار باز شده است. تعدادی از شاگردان مدرسه معتقدند هری پاتر همان نواده اسلیترین است؛ زیرا او هم مار زبان است. در این میان هرماینی گرنجر هم مورد حمله قرار می‌گیرد. هری برای حل ‌کردن مشکل خشک شدن دوستانش و اثبات بی‌گناهی خودش به دنبال حفره  اسرار می‌گردد.

این جلد از مجموعه هری پاتر در سال ۱۹۹۸ برای اولین‌بار منتشر شد و در مدت‌زمان کوتاهی به چندین زبان مختلف برگردانده شد. در فارسی هم ترجمه‌های مختلفی از این کتاب وجود دارد. شما می‌توانید کتاب صوتی هری پاتر و حفره اسرارآمیز و نسخه الکترونیک آن را از فیدیبو تهیه کنید.

  1. هری پاتر و زندانی آزکابان

مجموعه سوم از مجموعه داستان‌های هری پاتر  هری پاتر و زندانی آزکابان است. در آغاز این جلد هری پاتر برخلاف قوانین در خانه جادو می‌کند و عمه مارج را مانند بادکنکی به هوا می‌فرستد. او نگران اخراج‌شدن از هاگوارتز است؛ اما در این میان خبر می‌رسد که سیریوس بلک، کسی که دوست بسیار صمیمی پدر هری بود؛ اما همه فکر می‌کنند او پدر و مادرش را به ولدمورت لو داده است از زندان آزکابان فرار کرده است؛ بنابراین همه بسیج می‌شوند تا از هری محافظت کنند. در این میان با مواجهه هری و سیریوس بلک آن‌ها می‌فهمند پیتر پتی گرو که خودش را به شکل موش درآورده است در حقیقیت کسی است که آن‌ها را لو داده است. هری و دوستانش تلاش می‌کنند بی‌گناهی سیریوس را اثبات کنند اما پیتر فرار می‌کند و همه چیز پیچیده می‌شود.

این جلد از کتاب در ژوئن ۱۹۹۹ در انگلستان و چند ماه بعد در آمریکا منتشر شد. این جلد هم مانند جلدهای قبلی خیلی سریع در نقاط مختلف دنیا ترجمه شد. ترجمه فارسی این کتاب را می‌توانید از فیدیبو دانلود کنید. کتاب صوتی هری پاتر و زندانی آزکابان هم در این وبسایت در دسترس است.

  1. هری پاتر و جام آتش

سال چهارم شروع شده است و هری پاتر ۱۴ ساله برای سال چهارم به هاگوارتز برمی‌گردد. در آغاز مجموعه هری و دوستانش برای جام جهانی کوئیدیچ راهی می‌شوند؛ اما اتفاقات ناگواری می‌افتد و مرگ خوارها به چادرها حمله می‌کند و همه جا به هم می‌ریزد. از سوی دیگر جام سه جادوگر برگزار می‌شود که برای دانش‌آموزان هفده‌ساله است؛ اما به روشی مرموز نام هری پاتر به جام راه پیدا می‌کند و در نتیجه چهار قهرمان برای مسابقات انتخاب می‌شوند.  ویکتور کرام، فلور دلاکور و سدریک دگوری سایر مسابقه‌دهنده‌ها هستند. همه مخالف شرکت هری در مسابقه هستند؛ زیرا فکر می‌کنند او آسیب خواهد دید؛ اما در نهایت چون جام یک پیمان مقدس ایجاد کرده است او مجبور می‌شود در مسابقه شرکت کند. پیچیدگی‌های این مسابقات ماجراهای سال چهارم را می‌سازند و لرد ولدمورت هم باز می‌گردد

این کتاب در سال ۲۰۰۰ منتشر شد و در سال ۲۰۰۱ جایزه هوگو را به دست آورد. این رمان اولین رمانی از این مجموعه است که به‌صورت همزمان در انگلستان و آمریکا منتشر شد. ترجمه ویدا اسلامیه از این کتاب در دسترس است و کتاب صوتی هری پاتر و جام آتش را می‌توانید دانلود کنید.

  1. هری پاتر و محفل ققنوس

جلد پنجم از مجموعه هری پاتر، هری پاتر و محفل ققنوس نام دارد. این کتاب طولانی‌ترین قسمت از این مجموعه است. حالا که لرد سیاه یا همان ولدمورت برگشته است ماجرا پیچیده‌تر شده و نبردهای بزرگتری در جریان است. در این مجموعه هری به کمک رون و هرماینی پی به وجود یک سازمان مخفی می‌برند که دامبلدور آن را برای مبارزه با مرگ خوارها و ولد مورت تأسیس کرده است. از سوی دیگر وزارت جادو تلاش زیادی می‌کند تا ادعای هری برای بازگشت ولدمورت را تکذیب کند. در این میان برای دامبلدور مشکلاتی ایجاد می‌شود و در نهایت در دادگاه مقرر می‌شود کسی برای نظارت به هاگوارتز فرستاده شود زنی به نام پروفسور آمبریج که خصلت‌های وحشتناکی دارد و قوانین عجیب‌وغریبی در مدرسه وضع می‌کند که باعث دردسرهای زیادی می‌شود و در نهایت به اینجا می‌انجامد که هری و دوستانش گروه جدایی برای یادگرفتن جادو ایجاد کنند. مبارزه‌ی هری و دوستانش با آمبریج بخش مهمی از این قسمت را تشکیل می‌دهند و با بازگشت بلاتریکس، دخترعموی سیریوس هم مواجه هستیم.

این جلد از مجموعه در سال ۲۰۰۳ منتشر شد و به‌تنهایی بیش از ۵۵ میلیون نسخه فروخت. این کتاب جایزه‌های مختلفی مانند جایزه بهترین کتاب انجمن کتابخانه آمریکا برای نوجوانان شد. هری پاتر و محفل ققنوس در ایران در قالب یک کتاب سه‌جلدی منتشر شد.

  1. هری پاتر و شاهزاده دورگه

به ششمین سال حضور هری پاتر در هاگوارتز می‌رسیم و او دیگر یک پسربچه نیست، بلکه نوجوانی است که ماجراهای زیادی را پشت سر گذاشته و موفقیت‌های زیادی به دست آورده است. لرد سیاه هم کاملاً بازگشته است و حالا فعالیت‌هایش مشهود است. در این جلد از رمان است که می‌فهمیم تام ریدل یا ولدمورت دارای هفت‌جان پیچه است و روح خود را هفت تکه کرده و در آن‌ها قرار داده است. به‌این‌ترتیب تا وقتی که یک جان پیچه هم وجود داشته باشد او زنده خواهد ماند و برمی‌گردد. دو جان پیچ تا کنون نابود شده‌اند و بقیه باید نابود شوند. در این میان هری و دامبلدور جلساتی با هم دارند که دامبلدور رازهای زیادی را با او در میان می‌گذارد. این قسمت چیزهای زیادی درباره‌ی پروفسور اسنیپ هم به خواننده می‌گوید و کمتر قرار است بفهمیم او واقعاً به چه کسی وفادار است. مرگ دامبلدور یکی از مهم‌ترین و دردناک‌ترین بخش‌های این داستان است.

هری پاتر و شاهزاده دورگه دو سال پس از جلد قبلی منتشر شد و خیلی زود سروصدا به پا کرد. رکورد ۶۵ میلیون نسخه برای این کتاب فانتزی در بازار ثبت شد. این جلد از مجموعه هری پاتر هم چندین ترجمه فارسی دارد. کتاب صوتی هری پاتر و شاهزاده دورگه هم برای علاقه‌مندان به کتاب صوتی در دسترس است.

  1. هری پاتر و یادگاران مرگ

هفتمین جلد از مجموعه هری پاتر، هری پاتر و یادگاران مرگ است. این کتاب در حقیقت آخرین کتاب از مجموعه‌ی اصلی است. جایی که خیر و شر مستقیماً در مقابل هم قرار می‌گیرند و مرگ‌های متعددی اتفاق می‌افتند. این جا همان جایی است که هری باید جان پیچه‌ها را تا آخرین عدد نابود کند و آرامش را به هاگوارتز و زندگی سایر جادوگران برگرداند. از سوی دیگر اتفاقاتی رخ می‌دهد که هری را نسبت به دامبلدور سست می‌کند و حالا او باید تصمیم بگیرد همان مسیری که دامبلدور به او گفته ادامه دهد یا باید مسیر تازه‌ای بسازد. در این قسمت هری افراد زیادی را از دست می‌دهد و مبارزه پرهزینه‌ای را پشت سر می‌گذارد.

هری پاتر و یادگاران مرگ ۲۱ ژوئن ۲۰۰۷ منتشر شد. انتشار آخرین جلد از این مجموعه سروصدای زیادی در دنیا به پا کرد و در ساعت مشخصی در بیش از ۹۰ کشور جهان منتشر شد. از این کتاب هم میلیون‌ها نسخه در سراسر دنیا فروخته شده است و نسخه چاپی و صوتی آن به فارسی موجود است که می‌توانید به سراغشان بروید.

دنباله‌ای به نام هری پاتر و فرزند نفرین شده

پس از پایان داستان هری پاتر در سال ۲۰۰۷، رولینگ تصمیم گرفت در سال ۲۰۱۶ در قالب کتاب هری پاتر و فرزند نفرین شده این شخصیت را بازگرداند و درباره‌ی‌ آنچه در آینده برای هری و دوستانش اتفاق افتاد حرف بزند. بسیاری از طرفداران هری پاتر از انتشار این کتاب استقبال کردند. جک تورن و جان تیفانی هم در نگارش این کتاب به رولینگ کمک کرده‌اند و این کتاب در قالب نمایشنامه است. در این نمایشنامه هری که کارمند وزارت جادو شده است با جینی ویزلی ازدواج کرده و فرزندانی دارد. یکی از این پسرها که نامش را از روی آلبوس دامبلدور، آلبوس گذاشته‌اند با وجود شباهت زیادش به پدر، به راه او علاقه‌ای ندارد و با یکی از پسران مالفوی دوست می‌شود و تصمیم می‌گیرند سفری در گذشته داشته باشند، سفری که می‌تواند باعث ماجراهای بیشتری شود.

اقتباس سینمایی هری پاتر

اقتباس سینمایی هری‌پاتر با شکستن رکورد آثار اقتباسی سینمایی چون «ارباب حلقه‌ها»، «جیمز باند» و «سرود کریسمس»، عنوان بهترین اقتباس ادبی تاریخ سینما را از آن خود کرد.

طبق نظرسنجی که در سال ۲۰۱۵ در کشور بریتانیا انجام شد،‌ طرفداران سینما و ادبیات اقتباسی بیش‌ترین رای را به مجموعه هری پاتر دادند. در کمال شگفتی آثار برجسته‌ای چون سرود کریسمس، رهایی از شاوشنگ، مسیر سبز، جیمز باند و… در رده‌های بعدی این نظرسنجی قرار گرفتند. حتی ارباب حلقه‌های تالکین هم نتوانست جلوی هری پاتر بایستد و در رده چهارم ایستاد.

اقتباس سینمایی از هری پاتر تبدیل به مجموعه فیلمی شد که کمپانی برداران وارنر حق امتیازش را از جی کی رولینگ خرید. این مجموعه با حضور چند کارگردان و بازیگرانی تماما بریتانیایی – به سفارش رولینگ – ساخته شده است. از جمله بازیگران فیلم هری پاتر می‌توان به بازی دانیل ردکلیف در نقش هری پاتر، روپرت گرینت در نقش رون ویزلی و اما واتسون در نقش هرماینی گرنجر اشاره کرد.

این مجموعه سینمایی با استقبال بسیار زیاد طرفداران هری‌پاتر در سراسر جهان مواجه شد و توانست تا مدتها در صدر فهرست فروش نیز قرار گیرد.

Koop Harry Potter Posters van EuroPosters.nl

جمع‌بندی

مجموعه داستان‌های زیادی در دنیا نوشته شده‌اند که می‌توانند عامل علاقه کودکان و نوجوانان به مطالعه باشند و ساعت‌های لذت‌بخش زیادی را برایشان بسازند. هری پاتر مجموعه‌ای است که دوست تمام نوجوانان دنیاست و می‌تواند قوه تخیل آن‌ها را بهبود ببخشد و خلاقیتشان را بیشتر کند. این مجموعه برای بزرگسالان هم انتخاب خوبی است. هری پاتر را بخوانید یا به سراغ مجموعه فیلم‌های آن بروید و لذت ببرید.

One Response

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری