کتاب‌هایی برای آرامش اعصاب، از آلن دوباتن تا لوئیس ال هی

ما در دنیای پر از استرسی زندگی می‌کنیم و هر روز فشارهای روانی زیادی را تجربه می‌کنیم. برای دوام‌آوردن در چنین جهانی لازم است هرکسی راه‌هایی برای آرامش اعصاب برای خودش پیدا کند. دنیای کتاب‌ها برای این کار گزینه‌های زیادی را در اختیار افراد گذاشته است. در ادامه چندین و چند کتاب را برای شما معرفی خواهیم کرد که به شما کمک خواهند کرد شرایط روانی بهتری را تجربه کنید.

پنج پادکست آرامبخش برای پاکسازی آرامش اعصاب

۱.    کتاب آرامش اثر آلن دوباتن

کتاب «آرامش» به قلم آلن دوباتن، فیلسوف و نویسنده‌ی پرآوازه‌ی بلژیکی است. این کتاب قصد ندارد که به خوانندگانش موفقیت یا پول یا چنین چیز‌هایی بدهد بلکه دنبال چیزی است که می‌تواند هر کس را برای مواجهه با سختی‌ها و مشکلات یا یافتن ارتباطی موثرتر یا رسیدن به خواسته‌هایش آماده کند، آن هم آرامش است.

نویسنده در این اثر به مسائلی و مشکلاتی می‌پردازد که به سبب نبود همدلی، همراهی، خودشناسی و همچنین نبود ارتباط صحیح و موثر با دیگران بروز می‌کند. همان طور که دو باتن همیشه به ریشه و علل می‌پردازد، در این کتاب نیز به قلب و اسباب اصلی مباحث و مشکلاتی از این دست نظر می‌کند و با شروع از آن‌ها سعی بر توضیح و ارائه‌ی راه‌‌حل‌های کاربردی دارد. این فلسفه‌ورز می‌کوشد که فهم مسائل محوری را برای خوانندگانش آسان کند تا درکی صبورانه و واقع‌گرایانه از گوشه و کنار تاریک ذهن مخاطبانش را ایجاد و امکان رسیدن به شرایطی پر از آرامش و آسایش را فراهم کند. آرامشی که برای هر یک از ما می‌تواند کلید اصلی رفع و حل مشکلات اساسی ذهنی، جسمی و عاطفی باشد.

این کتاب صوتی را به قلم محمد کریمی به فارسی برگردانده شده و ناشر آن انتشارات کتاب‌سرای نیک است. همچنین کامبیز خلیلی صداپیشگی این کتاب صوتی را برعهده دارد.

۲.    هنر ظریف بیخیالی اثر مارک منسون

مارک منسن وبلاگ‌نویس، نویسنده خودیاری و خبرنگار آمریکایی در اولین و مهم‌ترین کتابش « کتاب هنر ظریف بیخیالی: راهکاری نو برای رهایی از دغدغه‌ها» با لحنی ساده و صریح و روان به مسئله‌ای به غایت مهم می‌پردازد و آن هم بی‌خیال شدن است! آری، هر یک از ما باید بیاموزیم که خوشی و شادی ما نه فقط به داشتن چیزهای با ارزش یا رسیدن به خواسته‌های قلبی‌مان بستگی دارد، بلکه به رها کردن و بی‌خیال شدن ما نیز وابسته است.

لب کلام نویسنده این است که شما احتمالا هرگز نمی‌توانید به صد درصد آنچه که می‌خواهید یا در ذهن دارید، برسید، همیشه ممکن است کمی و کاستی‌هایی یا مسائل حاشیه‌ای وجود داشته باشد که افکار شما را به خود معطوف کند و دغدغه‌ی شما شود. گاه این دغدغه‌مندی برای اصلاح امور و پیشبرد اهداف خوب است، اضطراب برای این دست موارد می‌تواند مفید باشد؛ ولی گاهی این مشغولیت فکری همیشگی و بیمارگونه می‌شود و همواره با شماست، مخصوصا زمانی‌که کنترل خیلی چیزها از عهده‌ی شما خارج است، در این موارد باید رها کرد، چاره‌ای جز بی‌خیال شدن نیست؛ چرا که همین استرس و احساس دغدغه‌مندی بی‌وقفه، جز این که احساس خوشبختی ناشی از داشته‌هایتان را نابود کند، هیچ ثمر دیگری ندارد. شما سبکبارانه همواره می‌توانید راهتان را پیش بگیرید و با ذهنی خسته که بلد نیست کجا باید بی‌خیال شود، فلج می‌شود.

هنر ظریف بی‌خیالی را نرگس محمودی ترجمه کرده و نشر آن نیز برعهده‌ی انتشارات نیک ورزان بوده است.

۳.    نمی‌گذارم کسی اعصابم را به هم بریزد اثر آلبرت الیس

کتاب «نمی‌گذارم کسی اعصابم را به هم بریزد» به نویسندگی آلبرت الیس و آرتور لانگ، هدف مهمی را دنبال می‌کند. همه‌ی ما گاهی افراطی و عصبی عمل می‌کنیم، در واقع، کسانی یا شرایطی می‌توانند کنترل اعصابمان را به‌کلی به دست گیرند و ما را با مقداری زیر فشار قراردادن به نقطه‌ی جوش می‌رسانند. از عنوان کتاب هم مشخص است، نویسندگان دنبال آن هستند به مخاطبانشان بیاموزند، چطور باید چنین شرایطی را مدیریت کرد و جلوی این شرایط ایستادگی کرد.

همیشه هستند کسانی که روی اعصاب و روان ما پیاده‌روی می‌کنند، گاه از پدر و مادر گرفته تا یک غریبه در خیابان یا همکاری در محل کارمان. در این کتاب مهارت‌ها و روش‌هایی ارائه شده برای اینکه بتوانیم با به‌کاربستن آن‌ها به‌سادگی در برابر فشارها تاب بیاوریم و واقعاً کسی نتواند ما را به هم بریزد. راهبردهای نویسندگان ساده و کاربردی است.

مترجمان این اثر الهام آرام‌نیا و شمس‌الدین حسینی هستند. ناشر هم انتشارات نسل نواندیش است.

۴.    ده راز موفقیت و آرامش درونی اثر وین دایر

دیگر اثری که به آرامش اعصاب می‌تواند کمک کند از نویسنده‌ی مشهور «وین دایر» است. وی در کتاب «ده راز موفقیت و آرامش درونی» تجربیات خود را گردآوری کرده است و چکیده‌ی راه‌های آرامش یافتن را در ده نکته یا به قول خودش راز خلاصه کرده است. این ده راز بسیار ساده و بدیهی به نظر می‌رسند، ولی وقتی کنار هم قرار می‌گیرند، تازه می‌فهمیم که از آن‌ها به‌ویژه با این نگاه غافل بوده‌ایم. این رازها به شرح زیر هستند:

  • راز اول: ذهن خود را برای پذیرفتن هر چیز آماده کنید و به هیچ‌چیز وابسته نباشید.
  • راز دوم: ندای و نغمه‌‌ی درونی‌تان گوش فرادهید و با آن زندگی کنید.
  • راز سوم: شما از نداشته‌هایتان نمی‌توانید به کس دیگری ببخشید
  • راز چهارم: ارزش سکوت را دریابید.
  • راز پنجم: گذشته را رها کنید.
  • راز ششم: حل مشکلات با همان ذهنیت ایجادکننده‌اش شدنی نیست.
  • راز هفتم: برای کینه و خشم هیچ دلیلی موجه نیست.
  • راز هشتم: رفتارتان با خودتان مطابق آن چیزی باشد که می‌خواهید باشید.
  • راز نهم: الوهیت خود را بپذیرید.
  • راز دهم: خرد همان چیزی شما از فکرهای مایه تضعیف‌تان باز می‌دارد.

نویسنده این رازها را به‌صورت یک برنامه‌ی عملی ارائه داده است که هر کس می‌تواند به آن‌ها به‌صورت روزانه عمل کند تا احساساتی را که موجب ضعف و ناراحتی می‌شوند، از خود دور کند و گام‌به‌گام آهسته به هدف خود یعنی آرامش درونی برسد و به مدد این وضع دوست‌داشتنی ذهنی موفقیت را به دست آورد.

این کتاب با ترجمه‌ی شقایق قندهاری و به کوشش نشر ققنوس به بازار نشر عرضه شده است.

۵.    آرام باش بی‌اعصاب اثر مت هیگ

این کتاب هم برای آرامش اعصاب همه‌ی ما مفید است. «مت هیگ» در کتاب «آرام باش، بی اعصاب» همه‌ی ما را خطاب قرار داده است و پربیراه نیست اگر بگوییم، می‌خواهد ترمز ما را بکشد. نویسنده در این کتاب توضیح می‌دهد، در زمانه‌ای که ما زندگی می‌کنیم، از همه سو ما تحت فشاریم تا نگران همه چیز باشیم. عصبی و نگران این موضوع باشیم که سیاست کشورمان چیست و سرنوشتش چه خواهد شد تا این تغییرات سایزمان و اثر آن تحولات زیست محیطی چقدر بزرگ می‌تواند باشد! نویسنده دنیای مدرن و پیچیده‌ی بشری را که سرشار فشار و شتاب شده، واکاوی کرده است و مسائل و مشکلات را بر این مبنا تحلیل می‌کند. سپس به مدد این تحلیل‌ها، به من و شمای مخاطب یاد می‌دهد چطور تاب‌آوری خود افزایش دهیم و از حملات ذهنی ناشی از نگرانی و فشارهای همه‌جانبه خود را حفاظت کنیم. نتیجه‌ی عمل به توصیه‌های کتاب ذهنی آرام و جان و جسمی سالم‌تر و کاراتر خواهد بود.

کتاب از سوی نشر مات و به کوشش آسیه مجیدیانی در اختیار خوانندگان و علاقه‌مندان فارسی زبان قرار گرفته است.

۶.    کتاب اعصاب راحت اثر کلر ویکس

کتاب دیگری که برای به‌دست‌آوردن آرامش اعصاب بسیار کاربردی است اثری نوشته‌ی «کلر ویکس» است. کتاب «اعصاب راحت» برای کسانی نوشته شده است که از ناراحتی روحی رنج می‌برند و می‌خواهند حال و روز بهتری پیدا کنند. در این کتاب از این صحبت شده است که یک ناراحتی عصبی چطور به وجود می‌آید و چگونه باید آن را کنترل کند. کتاب اعصاب راحت پر از توصیه‌های عملی‌ای است که انجامشان کمک می‌کند، کم‌کم به شرایط روحی پایدارتری قرار بگیرید و البته باعث افزایش صبر و آرامش هم خواهد شد. نویسنده در این کتاب می‌خواهد به شما اطمینان دهد که شما می‌توانید احوال و احساس بهتری به دست آورید.

مترجم این کتاب مهدی قراچه‌داغی است و نشر آسیم چاپ و توزیع آن را بر عهده دارد.

۷.    کتاب شفای زندگی اثر لوئیز ال هی

یکی از کتاب‌های بسیار خوبی که به آرامش اعصاب افراد کمک می‌کند کتاب شفای زندگی است. این کتاب که لوئیز ال هی آن را در سال ۱۹۸۴ نوشته است یکی از کتاب‌های بسیار پرفروشی است که نور امید را در وجود خواننده روشن نگه می‌دارد. در این کتاب جالب نویسنده مسیری را در پیش گرفته است که در پایان آن زندگی آرام تر و شادتری خواهید داشت. این کتاب بهترین گزینه برای عبور از سختی‌های زندگی است. در هر یک از چهار فصل این کتاب خواهید آموخت که نیمه‌ی پر زندگی را ببینید و به کمک تاکید بر عبارات مثبت آرامش و راحتی بیشتر به دست آورید.

نشر پیکان این کتاب را با ترجمه‌ی گیتی خوشدل در بازار کتاب ایران عرضه کرده است.

جمع بندی

کتاب‌ها بهترین دوستان ما هستند. با وجود آنکه رسانه‌های اینترنتی و … گسترده شده‌اند اما هنوز هیچ چیز نتوانسته است جای کتاب‌ها را بگیرد. در این مطلب درباره‌ی بهترین کتاب‌های موجود برای آرامش اعصاب صحبت کردیم تا شاید راهی برای داشتن احساسات بهتر در زندگی پیش رویتان بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری