مردی نشسته در لبه غاری در طبیعت

پنج پادکست آرامش‌بخش، برای ذهن‌آگاهی

ذهن آگاهی از آن گوهرهای کمیاب دنیای ماست. دنیای مدرن امکانات زیادی را در اختیار بشر گذاشته است. واقعیت این است که امروزه بشر نسبت به گذشتگانش از رفاه، بهداشت و لوازم آسایش بیشتری برخوردار است، امکان به سفر به نقاط دوردست در عرض چند ساعت برایش وجود دارد و حتی به خارج‌شدن از کره‌ی زمین هم فکر می‌کند اما آیا انسان امروز آرامش بیشتری هم دارد؟ آیا تنوع بالا در دنیای مد و فشن، تفریحات متنوع‌تر و چیزهایی شبیه به این باعث شده است انسان امروز خوشحال‌تر از پیشینانش باشد؟ آنچه آمارهای جهانی نشان می‌دهد کمی ناامیدکننده است، به نظر می‌رسد انسان مدرن نگرانی و استرس بیشتری را تجربه می‌کند و افسردگی در دنیای ما یک مشکل جدی است.

تعریف خوشبختی در دهه‌های گذشته تغییرات زیادی کرده و موفقیت هم معنای جدیدی پیدا کرده است، در روزگار گذشته احساس خوشبختی بسیار ساده‌تر از امروز به دست می‌آمد. این روزها رسانه‌ها ذهن ما را در اختیار گرفته‌اند و دائماً احساس ناکافی بودن را القا می‌کنند. سرعت زندگی زیاد است، بیشتر انسان‌ها زیاد کار می‌کنند، زمان کمی برای استراحت دارند و علی‌رغم اینکه با وجود لوازم ارتباطی پیشرفته دنیا به یک دهکده‌ی کوچک تبدیل شده است اما فاصله‌ها بیشتر و بیشتر شده‌اند. واقعیت این است که این روزها اگر خودمان به داد خودمان نرسیم و تلاش نکنیم آرامش را به زندگی‌هایمان برگردانیم خیلی زود به انسان‌هایی خسته و افسرده تبدیل خواهیم شد که دائماً تحت استرس و فشار روانی هستیم. یکی از راه‌های ساده‌ای که برای کمک به روانمان و بازگرداندن آرامش وجود دارد گوش دادن به یک پادکست آرامش دهنده است. تأثیر صدا و موسیقی بر ذهن انسان زیاد است و این روش می‌تواند برای گروه بزرگی از افراد کارساز باشد.

با گوش دادن به پادکست‌های آرامبخش به افزایش ذهن‌آگاهی که نتیجه آن آرامش ماندگار است کمک می‌کنید.

چند راه برای بازگرداندن آرامش به زندگی با افزایش ذهن‌آگاهی

بیشتر افراد در دنیای امروز، سطحی از استرس را تجربه می‌کنند، گاهی این استرس و عدم آرامش به‌قدری در ابعاد زندگی انسان گره می‌خورد که دیگر همه چیز عادی به نظر می‌رسد اما سطح هورمون کورتیزول همچنان بالا باقی می‌ماند و این در درازمدت روی ذهن و بدن انسان تأثیرات جدی دارد، بنابراین برای همه‌ی ما لازم است برای پاک کردن ذهن و ایجاد آرامش در زندگی خودمان تلاش کنیم، در ادامه به تعدادی از تمرین‌هایی که می‌تواند برای بازگرداندن آرامش به زندگی کارآمد باشد اشاره می‌کنیم:

  • روزانه چند دقیقه مدیتیشن کنید

مدیتیشن اثرات مثبت زیادی بر ذهن و بدن دارد، اگر اراده‌تان را به کار ببندید و آن را به یک عادت روزانه تبدیل کنید فواید زیادی خواهد داشت و می‌تواند روز بهتری برایتان بسازد. تنها ده دقیقه از یک روز را به این فرایند اختصاص دهید تا نتایجش را روی ذهن و بدنتان ببینید.

  • به قضاوت‌های درونی‌تان توجه کنید

بیشتر آسیب‌هایی که می‌بینیم نه از قضاوت و انتقادات دیگران که از قضاوت‌هایی است که خودمان در حق خودمان روا می‌داریم و هیچ‌چیز به اندازه‌ی این منتقد درون آسیب‌زا نیست، تلاش کنید الگوهای فکری خود را کنترل کنید. پروبال دادن به این منتقد درون تنها به شما صدمه می‌زند و در ادامه می‌تواند باعث اضطراب و تنش شود.

شخصی در حال مدیتیشن
meditation
  • با خودتان مهربان باشید

به خودتان سخت نگیرید، دنیا به اندازه‌ی کافی سخت هست، بهتر است مانند یک دوست خوب کنار خودتان باشید و به‌جای نگاه‌کردن به استانداردهای دیگران و مقایسه کردن آن‌ها با خودتان، سعی کنید تلاش‌هایتان را ببینید. بدگویی و باورهای منفی نسبت به خودتان را متوقف کنید و قدردان کارهایی که برای خودتان انجام می‌دهید باشید.

  • روزانه نویسی کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای پاکسازی ذهن از دغدغه‌ها، نوشتن روی کاغذ است. نوشتن افکار و نگرانی‌هایمان تأثیری مشابه حرف‌زدن با یک فرد درباره‌ی آن‌ها دارد و باعث می‌شود فرصت پردازش آن‌ها را هم پیدا کنید. این کار در درازمدت در امنیت روانی فرد مؤثر خواهد بود. همچنین نوشتن برنامه روزانه و اولویت‌بندی آن‌ها می‌تواند در داشتن آرامش بیشتر مؤثر باشد.

  • ورزش کنید

همه‌ی ما به نقش ورزش در بهبود شرایط جسمی با خبریم اما واقعیت مهمی که باید در نظر بگیرید این است که ورزش در سلامت روانی افراد تأثیر زیادی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد حتی ده دقیقه ورزش‌کردن سطح اندورفین خون را بالا می‌برد و به آرامش روحی و جسمی افراد و افزایش انرژی روزانه کمک می‌کند.

  • روش خودتان را برای آرامش پیدا کنید

همه‌ی روش‌هایی که در اینجا گفتیم برای همه‌ی افراد کارآمد نیستند. به‌علاوه روش‌های دیگری مانند گوش‌دادن به پادکست، نقاشی کشیدن، فعالیت‌های هنری، دویدن، نواختن یا گوش‌دادن به موسیقی و … هم وجود دارند که ممکن است بعضی از افراد آرامش خود را در انجام آن‌ها ببینید. نگاهی به زندگی خودتان بیندازید و موضوعی که این اثربخشی را در ذهنتان دارد پیدا کنید.

پادکست‌‌های آرامش‌دهنده‌ای که باید بشنوید

تعداد زیادی پادکست آرامش دهنده که از روش‌های مختلفی از پخش موسیقی گرفته تا تکنیک‌های هیپنوتیزم و مدیتیشن و … استفاده می‌کنند این روزها به زبان فارسی منتشر می‌شوند. در ادامه به چند پادکست شنیدنی این ژانر اشاره می‌کنیم.

  • پادکست هیپنوتیزم

پادکست هیپنوتیزم که می‌توانید آن را در پادگیرهایی مانند شنوتو بشنوید یک پادکست جالب است که قسمت‌های مختلف آن به کاهش اضطراب، کاهش درد، خواب راحت و افزایش تمرکز و حافظه اختصاص پیدا کرده است. قسمتی از این پادکست که با عنوان روان آرام منتشر شده است به پاکسازی ذهن و آرام‌کردن آن کمک می‌کند. در این پادکست از تکنیک‌هایی تحت عنوان هیپنوتیزم استفاده می‌شود تا بدن و ذهن شنونده به یک آرامش عمیق دست پیدا کند و هیچ نوع انقباضی در عضلاتش وجود نداشته باشد. لحظاتی که روان آرام را می‌شنوید لحظات آرام فاصله‌گرفتن از جهان پیرامونتان و قرارگرفتن در یک فضای ذهنی خاص است.

  • پادکست آرامش با صدای طبیعت – علی دلشاد

تعدادی از پادکست های دارما
darma

مجموعه پادکست‌های دارما کلینیک که علی دلشاد آن‌ها را تهیه می‌کند پادکست‌های بسیار خوبی هستند که به مدیتیشن، ذهن‌آگاهی به روش‌های مختلف، درون‌یابی و … اختصاص پیدا کرده‌اند. یکی از قسمت‌های بسیار دلچسب این پادکست شنیدنی پادکست آرامش با صدای طبیعت است، در این پادکست صداهای آرام‌بخش طبیعت مانند سوختن چول، صدای آب، پیچیدن باد میان شاخ‌وبرگ درختان و علفزارها و … به کار گرفته شده‌اند تا ذهن و جسم را آرام کنند و فضای آن را تغییر دهند. کافی است چشم‌هایتان را ببندید و خودتان را به جریان این پادکست شنیدنی بسپارید تا آرامش به تمام جانتان نفوذ کند و احساس کنید در چمنزارها و جنگل‌ها در حال رفت و آمدید.

دانلود کتاب

  • پادکست آرامش

یکی از پادکست‌های بسیار خوبی که برای کمک به‌دست‌آوردن آرامش اعصاب و روان تولید شده است پادکست آرامش به میزبانی آرش فیروز بخش است. این پادکست روانشناسی از سال ۱۳۹۹  و با همکاری دکتر علی امیری تولید می‌شود و موضوع اصلی آن بهداشت روانی است.

این پادکست بخش‌های مختلفی دارد. شما می‌توانید پرسش‌وپاسخ با روان‌شناس‌ها و روانپزشک‌های معروف را بشنوید، داستان کوتاه گوش کنید یا بخش مدیتیشن را برای شنیدن انتخاب کنید. پادکست آرامش، خوابکست را هم به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌هایش منتشر می‌کند. این پادکست برای داشتن آرامش برای پیش از خواب است. اگر بخواهیم به تعدادی از اپیزودهای این پادکست اشاره کنیم، خوشبختی کجاست؟ دلایل افزایش افسردگی و آمار خودکشی در فصل بهار و راهکارها، به مناسبت روز جهانی پیشگیری از خودکشی و زندگی به سبک یک کوهنورد تعدادی از آن‌هاست.

  • پادکست مونیاز – پادکست مراقبه‌ی فارسی

یکی از پادکست‌هایی که به ذهن‌آگاهی کمک می‌کند، پادکست منیاز است. پادکست فارسی منیاز با هدف آگاهی بخشی در جهت ایجاد زندگی بهتر برای مخاطبین فعالیت می‌کند و در آن به بحث های عمومی با هدف رشد فردی افراد پرداخته می‌شود. از قسمت‌های شنیدنی این پادکست می‌توان به اپیزود بیست و ششم آن است که به ذهن‌آگاهی و تاثیر مدیتیشن در افزایش ذهن‌آگاهی می‌پردازد.

دانلود کتاب

  • پادکست آرامبخش و سلامتی

آرامبخش و سلامتی با صدای دکتر افزار موسوی یکی دیگر از پادکست‌های کوتاه آرامبخشی است که منتشر می‌شود. این پادکست‌ها زمان کوتاهی دارند اما اثرگذاری آن‌ها زیاد است. همان‌طور که با ورزش‌کردن می‌توانیم بدنمان را روی فرم بیاوریم و چالاکی بیشتری داشته باشیم، گوش‌دادن به یک پادکست آرامش‌بخش مثل پادکست خانم دکتر موسوی می‌تواند راهی برای آرام و روی فرم نگه‌داشتن ذهن باشد. ذهن ما توان بسیار بالایی دارد و اگر بتوانیم آن آرام و سلامت نگه داریم امکان بهره‌گیری بهتر از پتانسیل‌های آن وجود خواهد داشت.

  • پادکست رشد تو

رشد تو همان‌طور که از نامش پیداست، پادکستی است که قرار است شما را در مسیر رشد و موفقیت قرار دهد اما رویکردش به این ماجرا کمی متفاوت است. تولیدکنندگان رشد تو معتقدند برای پیشروی در زندگی هیچ‌چیز به اندازه‌ی آرامش مهم نیست و پیش از هر کار دیگری باید روشی برای به آرامش رساندن ذهن و بدن انتخاب کنید.

در پادکست رشد تو موسیقی‌های آرامش بخشی گردآوری شده‌اند که می‌توانند ذهن و روان را آرام و متمرکز کنند. برای مثال می‌توانید موسیقی یک ساعته‌ی طبیعت را بشنوید یا به موسیقی‌های آرامش‌دهنده‌ی بی‌کلام و کلاسیک گوش دهید. قطعات آرام بخش کلاسیکی که موتسارت، بتهوون، باخ، شوپن، ویوالدی و… ساخته‌اند هم در این پادکست در دسترس‌اند.

در پایان

هیچ‌چیز ارزش ازبین‌بردن آرامش روانی‌تان را ندارد. فرقی نمی‌کند از یک شغل که مزایای زیادی دارد حرف می‌زنیم یا یک رابطه‌ی عاطفی که وابستگی زیادی در آن وجود دارد، درهرصورت اگر چیزی باعث می‌شود تنش و اضطراب زیادی را تجربه کنید، خواب راحتی نداشته باشید و … بهتر است آن را اصلاح کنید. روش‌های مختلفی برای کمک به خودتان وجود دارد، از کمک‌گرفتن از یک تراپیست خبره تا خواندن کتاب‌های انتشارات تخصصی روانشناسی و همچنین شنیدن پادکست‌های آرامش دهنده.

اضافه‌کردن شنیدن یک قسمت چند دقیقه‌ای از یک پادکست آرامش دهنده به روتین صبحگاهی یا روتین پیش از خواب می‌تواند در درازمدت اثرات بسیار خوشایندی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری