۱۰ کتاب برای افزایش اعتماد به نفس؛ این کاستی همیشگی بشر

 اعتماد به نفس پایین، منشا بسیاری از کاستی‌های فردی و جمعی بشر است.با پیشرفت برق‌آسای علم در زمینه‌های مختلف، بشر به‌وضوح به این نتیجه رسیده است که اگر راه‌های مناسبی برای کاهش کاستی‌های ذهن آدمی درباره اعتماد به‌نفس یافته بود جهانِ امروز ما در تمامی جنبه‌ها شرایط به‌مراتب قابل قبول‌تری داشت.

 یافته‌هایِ علمی دانشمندان و روان‌شناسان به اثبات رسانده، اگر آدمیزاد سطح اعتماد به‌نفس بالاتری داشته باشد بیشتر و بیشتر احساس خوشایندِ خوشبختی و مفید بودن در خانواده، جامعه و درون خود داشته و زندگی چه به صورت فردی و چه به شکل جمعی گذرانِ دلنشین‌تری دارد.

در میان تلاش‌های بی‌وقفهِ جمع کثیری از روان‌درمانگرها و روان‌شناسان در نقطه نقطه کره خاکی، هنوز کمبود اعتماد به‌نفس یکی از شایع‌ترین دلایل عدم موفقیت، سرخوردگی و افسردگی در جهان به شمار می‌رود.

راه‌کارهای بسیاری از سوی این قشرِ پیگیر اعتماد به‌نفس ارائه شده که بایستی به سادگی بیان داشت در اولین قدم برای حل مشکل کمبود اعتماد به‌نفس آنچه از همه بیشتر مهم است، افزایش آگاهی فرد مبتلا به این عارضه درباره خودِخودِ اعتماد به نفس است، کتاب‌هایی که در ادامه درخصوص آن‌ها حرف خواهیم زد در عین سادگی کمک بسیاری به شناخت بهتر این عارضه و بهبود سطح اعتماد به‌نفس دارند. 

 1-اول عاشق خودت باش

این اثر نوشته مارک رکلاو و ترجمه کژال سهرابی است که نشر زرین اندیشمند آن را به بازار ارائه کرده است، نویسنده در این اثر، راه‌های کاربردی بسیاری برای افزایش اعتماد به نفس در افراد ارائه کرده است.

 این کتاب با پافشاری بر روی درون آدمی، کلید تمام راه‌های صعب‌العبور زندگی جمعی و فردی را در درون فرد نشان داده و به جد بر روی این موضوع تاکید دارد که هیچ تغییری جز از درون فرد آغاز نشده و به سرانجام نخواهد رسید.

این کتاب توانایی‌ها و ویژگی‌های درونی افراد را برای مخاطب نمایان کرده و درصدد تقویت آنها برآمده است، کتاب حاوی مفاهیم بسیار ارزشمندی در زمینه عزت نفس و شناخت گوهر گرانبهای درون آدمی است و در ادامه تمرینات بسیار کارآمد و البته ساده‌ای برای افزایش میزان اعتماد به نفس اشخاص ارائه داشته.

 این کتاب انسان را به خو گرفتن با اموری که به آنها علاقه ندارد بسیار ترغیب می‌کند، با اتمام این کتاب به سراغ کارها و عادت‌هایی می‌روید که از آنها روگردان و گریزان بوده اید، فروش بسیار بالای کتاب در کشورهای مختلف نشان از پیام‌های کارگشای آن دارد.

 ۲-خجالت نکش زندگی کن

لیل لوندز خالق کتابی بسیار پرطرفدار در باب افزایش اعتماد به نفس است که به زبان‌های بی‌شماری ترجمه شده، کتاب او توسط فرخ بافنده ترجمه و انتشارات پندار تابان آن‌را منتشر نموده است.

لیل لوندز در این کتاب با تکیه بر موضوع خجالت و کم‌رویی آن‌را مسبب بسیاری از کاستی‌ها و سرخوردگی‌های درونی انسان دانسته و برای رفع آن راه‌کارهای کارآمدی را ارائه داشته، نویسنده در این کتاب خجالت و کم‌رویی را جراحی نموده و دلایل ریشه‌ای آن را برای مخاطب نمایان نموده.

کتاب به خواننده کمک کرده که خودش با تمرینات ارائه شده ابتدا به دلایل خجالت کشیدنش پی برده و ریشه آن را پیدا کند، سپس رهنمودهای ارزشمندی برای رهایی فرد از دام خجالت و کم‌رویی آورده که با به کار بستن آنها تا حد زیادی موضوع کلافه کننده خجالت کشیدن مخاطب حل می‌شود.

 در عین حال لیل لوندز برای افزایش میزان اعتماد به نفس و عزت نفس خوانندگانش هم راه‌هایی را ارائه کرده است، نویسنده که خود فردی به‌شدت خجالتی بوده که البته توانسته بر این عارضه‌اش غلبه کند، به خوبی با فضای حاکم بر ذهن و زندگی افراد خجالتی آشناست.

۳- جرات داشته باش

فردریک فانژه پزشک روانشناسی است که یکی از پرفروش‌های خودشناسی و توسعه فردی در عالم کتاب را نوشته و محیا احمدی پور آن را به فارسی برگردان کرده و در انتشارات شمعدونی برای عرضه به علاقه‌مندان مهیا شده است.

 پزشکی که در رویارویی هر روزه با خیل عظیم بیمارانی که از کمبود اعتماد به نفس در رنج بودند خیلی زود به این نتیجه رسید که بایستی مرجعی مناسب برای خود درمانی این بیماران ارائه دهد و ایده تالیف کتابی برای افزایش سطح اعتماد به نفس را عملی کرد.

 او مستقیما در خصوص چرایی نگارش این اثر گفته: خیلی زود متوجه شدم کمبود اعتماد به نفس منشا اصلی بسیاری از عارضه‌های روحی و روانی مراجعین من است، او معتقد است اگر فردی اعتماد به نفس نداشته و یا طی یک رخداد در زندگی فردی و جمعی‌اش اعتماد به نفس او از بین رفته یا تقلیل یافته خیلی سریع در معرض انواع آسیب‌های جدی روحی و یا حتی جسمی قرار خواهد گرفت.

 فانژه اعتماد به نفس را محور اصلی رستگاری و آرامش انسان دانسته و در کتابش از این تئوری به‌شدت دفاع کرده، او در این کتاب درمان‌های متنوع و متعددی برای اعتماد به نفس‌های آسیب دیده و در سطح پایین اتخاذ و ارائه کرده که جدا ثمربخش بوده، فروش بالای کتاب و انتخاب آن به‌عنوان کتب درسی در پاره‌ای از دانشگاه های معروف جهان خود گواه این موضوع است.

 ۴- قانون ۵ ثانیه

یکی دیگر از بهترین کتاب‌های افزایش اعتماد به نفس اثری به نام قانون ۵ ثانیه نوشته مل رابینز است، او در این کتاب برای مواجهه با ترس‌های کاذب و عموما خودساخته افراد راهکارهای کارآمدی ارائه نموده.

 رابینز با پرداخت دقیق موضوع ترس ناشی از کمبود اعتماد به نفس بر روی آن فوکوس کرده و انواع ترس‌های روانیِ انسان را که مانع افزایش سطح توسعه فردی اوست واشکافی کرده است.

رابینز در قانون ۵ ثانیه فقط نیامده که ترس را بشناساند بلکه برای مواجه و ریشه‌کن کردن هیولاهای ساختگی درون افراد هم راه های بسیار مناسبی ارائه نموده است، اثر او حاصل سالها تحقیق و بررسی نمونه‌های گوناگون فردی و حتی گروهی بوده که به نتایج درخشانی ختم گردیده است.

رابینز، در این کتاب نه تنها ترس افراد را از آنها برای همیشه دور می‌کند بلکه این خودباوری و اعتماد به نفس هم به آنها تزریق نموده که خیلی سریع و با شهامت از نقاط امن زندگی خود بیرون رفته و ندیده‌ها و نشناخته‌ها را تجربه کنند.

 ۵- صراحت بیان

کتاب ارزشمند صراحت بیان نوشته جودی مورفی از آن دسته کتاب‌هایی است که روی صراحت بیان، کنار گذاشتن رودربایستی و افزایش شگفت آور قدرت نه گفتن و تحمل نه شنیدن تاکید فراوانی داشته و برای نیل به این خصیصه‌های مفید و سودمند روش‌های جذابی ارائه داشته است.

 نویسنده در این کتاب با واکاوی فواید صراحت بیانِ شریف آن را یکی از بازوهای اساسی و توانمند در رسیدن به سطح بالای توسعه فردی و گروهی ارزیابی کرده است، صراحت بیان شریف به زعم جودی مورفی آن شکل از مواجه کلامی با موقعیت های مختلف روزمره است که باعث رنجش و زخمی کردن روحیه و شخصیت افراد مقابل ما نخواهد شد. 

صراحت بیان در روابط خانوادگی، کاری و محیط‌های دوستانه یکی از ارکان تشکیل دهنده میزان توسعه فردی انسان است. نویسنده در این کتاب به زیبایی و سادگی نشان داده صراحت بیان نه تنها برای پیشبرد اهداف مثبت زندگی افراد سودمند است بلکه به‌سرعت به محبوبیت شخصیتی افراد نیز کمک می‌کند.

 شاید خیلی از ماها نمی‌دانستیم صراحت بیانِ درست و شریف باعث محبوبیت هم خواهد شد، بله جودی مورفی با ارائه راهکارهای علمی و عملی خود، هم به توسعه فردی ما کمک کرده هم باعث افزایش سطح محبوبیت و جذابیت شخصیت ما شده است. مطالعه این کتاب برای افزایش سطح اعتماد به نفس و بهبود روابط کلامی ما در جامعه بسیار موثر خواهد بود .

۶- هرگز فراموش نشوید 

دیل کارنگی یکی از اساتید و مدرسین به‌نام در زمینه موفقیت فردی و توسعه کسب و کار است، او تقریبا در تمام دنیا شناخته شده و در بیشتر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه سمینارهای چند ده هزارنفری برگزار کرده، دیل کارنگی با توسعه کارش، یک تیم تالیفی هم تاسیس نموده که وظیفه این گروه تحقیق توسعه و تالیف آثار ارزشمندی در زمینه بهبود و توسعه فردی و جمعی است.

 یکی از این کتابهای بسیار سودمند هرگز فراموش نشوید است که بهار صادقیان آن را ترجمه کرده، محور اصلی این کتاب این است که چطور زندگی،کار و رفتار کنید که همیشه و همه‌جا، همه جاهایی که پا گذاشته‌اید حتی برای یک بار، شما را دیگر هرگز فراموش نکنند.

راهکارهای عالی این کتاب در کنار افزایش سطح اعتماد به نفس ما به خوبی و سادگی یاد می‌دهد چگونه رفتار کنیم، کار کنیم، حرف بزنیم، برخورد کنیم که هیچکس هرگز ما را فراموش نکند و به محض شنیدن نام ما و دیدن ردی و اثری از ما سراسر وجودش لبریز از حسی خوشایند شود.

۷-  موهبت کامل نبودن

یکی از پرفروش‌ترین آثار نیویورک تایمز کتاب موهبت کامل نبودن اثر برنه براون است که توسط سمیه جوادیان ترجمه شده و طی آن نویسنده با ارائه ده راهکار اساسی و عمده به خواننده کمک می‌کند که خود را همانطور که هستند پذیرفته و عاشقانه دوست بدارند.

 نویسنده در این کتاب به راحتی این باور مخرب را از انسان دور می‌کند که بدون درنظر گرفتن ماهیت وجودی و میزان توانمندی‌های خود سطح توقع بالایی داشته باشند، او کمک می‌کند انسان خود را آنطور که هست با هر سطح از توانایی و قدرت پذیرفته وسطح توقع خود را به میزان آنچه واقعا وجود دارد کاهش داده و یا افزون کند.

برنه براون با راهکارهای سودمند آموزش می‌دهد انسان، هرگز از زندگی خود در هر سطحی راضی نخواهد بود و چه بهتر به وضع کنونی رجوع کرده واز هرچه هست در حال حاضر لذت ببرد.

 

۸-  پروژه شادی

کتاب پروژه شادی برای مدتی قریب به یکسال در صدر پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز قرار داشت، گریچن رابین آن را نوشته و آرتمیس مسعود ترجمه آن را عهده‌دار بوده و نشر آموت هم آن را منتشر کرده است.

 کتاب در قالب یک رمان نتایج مطالعات بلند مدت نویسنده در باب چگونگی شاد زیستن را به شکل دلنشینی شرح داده است، این اثر پر است از تجربیاتی برای بهبود مداوم شکل زندگی و ازدیاد بی‌وقفه سطح شادی و دلخوشی.

این کتاب تمام موضوعات مربوط به شاد زیستن از جمله دوستی، ورزش کردن، تماشای تلویزیون، رقصیدن، نوشتن تا حتی مرتب کردن خانه و کمدها را شرح داده و برای برقراری ارتباط درست با هریک از این امور که منتج به افزایش سطح شادی و فزونی سطح اعتماد به نفس شود راهکار ارائه کرده است.

۹ صورتت را بشور دختر

کتاب صورتت را بشور دختر در سال ۲۰۱۸ در صدر کتابهای پرفروش آمازون قرار داشت، ریچل هالیس این اثر را حلق کرده و سینا بحیرایی آن را ترجمه کرده، ریچل هالیس در صورتت را بشور دختر یکی از راه‌های اساسی و اصلی دست‌یابی به اعتماد به نفس و افزایش موفقیت را دوری از دروغ‌ها و باورهای غلط انسان نسبت به توانمندی‌هایش دانسته است.

 او در این کتاب از مخاطب می‌خواهد با رویاهای بزرگ و دست نیافتنی به خودش دروغ نگوید و در مقابل با ارائه راهکارهای سودمند به افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس او کمک می‌کند.

 پیام واضح این اثر این است که فرد مسئولیت صفر تا صد زندگی خود را برعهده دارد که می‌تواند با افزایش اعتماد به نفس خود، شکل واقعی زندگی و توانایی‌اش را راحت تر بپذیرد. او در این کتاب با بیان این موضوع که انسان حتی در مقابل فردی که در آینده به آن تبدیل خواهد شد هم، مسئولیت صددرصدی دارد که باید با اعتماد به نفس فراوان با واقعیت‌های موجود زندگی روبرو شود.

۱۰-  خودت را به فنا نده

کتاب خودت را به فنا نده اثر گری جان بیشاپ از دیگر آثار بسیار سودمند در زمینه افزایش اعتماد به نفس است که مهسا ملوکی آن را ترجمه کرده است، او در این کتاب آنقدر بر روی افزایش اعتماد به نفس تاکید دارد که تا سرحد ممکن از به فنا رفتن انسان جلوگیری کند.

 او در این کتاب با تمرکز بر روی عزت نفس، انسان را با خود واقعی‌اش مواجه کرده واز بروز شکست‌هایی بر پایه کمبود خودباوری جلوگیری می‌کند. او در این اثر با ارائه تمرین‌های مناسب تلاش داشته که منفی بافی و نفوس بد زدن را از شخصیت آدمی دور کند و با افزایش خودباوری و تعیین اهداف کوچک و البته متعدد در زندگی به توسعه فردی مخاطبینش کمک کند.

جان بیشاپ در این اثر با واگویه کردن گفتگوهای درونی افراد شکست خورده از حفره‌های منجر به شکست آنها وارد شده و دلیل اصلی شکست‌های متعدد را عدم خودباوری و اعتماد به نفس دانسته است، این کتاب به تازگی به عنوان بخشی از کتب کمک درسی در دانشگاه‌های آمریکا و انگلستان از سوی مدرسین روانشناسی انتخاب شده است.

گاهی در مورد اعتماد به نفس پایین را می‌توان با مطالعه کتاب‌های مفید در این زمینه به حد مطلوبی افزایش داده و برای مراحل بعدی رهایی از آن آماده شد، اعتماد به نفس کلید طلایی بسیاری از موفقیت‌ها و جهش‌های آدمی است، آن را جدی بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری