0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
هفت فیلم نامه از اصغر فرهادی

معرفی، خرید و دانلود کتاب هفت فیلم نامه از اصغر فرهادی

نویسنده:
اصغر فرهادی
درباره هفت فیلم نامه از اصغر فرهادی

«سینماگران می‌توانند با چرخش دوربین‌هایشان به مشترکات انسانی، کلیشه‌هایی که از ملیت‌ها و ادیان مختلف ساخته‌شده است را بشکنند و زمینه همدلی و به دنبال آن همبستگی مردمان جهان را فراهم کنند. همدلی چیزی است که ما امروز بیشتر از هر زمان به آن نیازمندیم.»

«اصغر فرهادی» با چنین تفکری فیلم‌های پرافتخاری ساخته و از این طریق خودش و هنر سینما ایران را به جهان معرفی کرده است. او فیلم‌نامه‌ی آثارش را خودش نوشته که برخی از آن‌ها را در کتاب «هفت فیلم‌نامه از اصغر فرهادی» گردآوری کرده است.

درباره کتاب هفت فیلم‌نامه از اصغر فرهادی

کتاب «هفت فیلم‌نامه از اصغر فرهادی» اثر «اصغر فرهادی» کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس برجسته‌ی ایرانی است. این کتاب که شامل هفت فیلم‌نامه‌ی «رقص در غبار»، «شهر زیبا»، «چهارشنبه‌سوری»، «دایره‌زنگی»، «درباره‌ی الی»، «جدایی نادر از سیمین» و «گذشته» است در ۱۷ آبان سال ۱۳۹۳ در پردیس سینمایی کوروش با حضور اصحاب رسانه و «اصغر فرهادی» رونمایی شد و به‌عنوان «کتاب سال ایران» در سی و سومین دوره‌ی جایزه‌‌‌ی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد. فیلم‌نامه‌های این کتاب پس از به تصویر کشیدن جزو بهترین و افتخارآمیزترین آثار سینمای ایران شدند. این آثار افتخارات و جوایز متعددی را برای ایران در جامعه‌ی بین‌الملل به ارمغان آوردند و نام نویسنده‌ی آن‌ها، «اصغر فرهادی» در جهان درخشید. این کتاب را «نشر چشمه» منتشر کرده است و نسخه‌ی الکترونیک آن در همین صفحه از فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است.  

اولین فیلم‌نامه‌ی این کتاب «رقص در غبار» است که فیلم آن در سال 1381 ساخته شد. این اثر اولین فیلم بلند «فرهادی» بود که در آن بازیگران پرآوازه‌ای همچون «فرامرز قریبیان»، «یوسف خداپرست» و «باران کوثری» ایفای نقش کردند. «شهر زیبا» دومین فیلم‌نامه‌ی کتاب «هفت فیلم‌نامه از اصغر فرهادی» است که فیلم سینمایی آن در سال 1382 اکران شد و هنرمندان معروفی مانند «ترانه علیدوستی»، «فرامرز قریبیان» و «بابک انصاری» در آن بازی کردند. این فیلم داستانی عاشقانه با نگاهی اجتماعی را در برمی‌گیرد. 

سومین فیلم‌نامه‌ی این اثر «چهارشنبه‌سوری» است که فیلم مربوط به آن در بیست و چهارمین جشنواره‌ی فیلم فجر سال ۱۳۸۴ نامزد دریافت ۹ جایزه شد و توانست در سه رشته‌ی بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین تدوین سیمرغ بلورین را دریافت کند. همچنین این اثر سینمایی سیمرغ بلورین فیلم محبوب تماشاگران را دریافت کرد و نامزد پلنگ طلایی جشنواره فیلم لوکارنو در سال ۲۰۰۶ نیز شد. «هدیه تهرانی»، «ترانه علیدوستی»، «حمید فرخ نژاد»، «پانته‌آ بهرام» و «هومن سیدی» ازجمله هنرمندانی هستند که در این فیلم ایفای نقش کردند.

«دایره‌زنگی» فیلم‌نامه‌ی بعدی کتاب است که بر اساس آن «پریسا بخت آور» فیلم سینمایی کمدی اجتماعی در سال ۱۳۸۶ ساخت. این فیلم در فروردین سال 1387 پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران شد و هنرمندانی نظیر «مهران مدیری»، «امین حیایی»، «صابر ابر»، «باران کوثری»، و «نیما شاهرخ شاهی» در آن ایفای نقش کردند. «درباره‌ی الی» پنجمین فیلم‌نامه‌ی کتاب «هفت فیلم‌نامه از اصغر فرهادی» است که فیلم سینمایی آن بسیار افتخارآمیز بود. فیلم آن در سال 1387 اکران شد و موفق به دریافت خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی فیلم برلین در سال ۲۰۰۹ شد. «گلشیفته فراهانی»، «ترانه علیدوستی»، «شهاب حسینی»، «مانی حقیقی» و «مریلا زارعی» ازجمله بازیگران این فیلم هستند. 

«جدایی نادر از سیمین» فیلم‌نامه‌ی دیگر این اثر است که بر اساس آن فیلم سینمایی درامی در سال 1389 اکران شد. این فیلم اثری پرافتخار است و توانست برنده‌ی اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان سال ۲۰۱۲ شود. کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی این اثر با خود «اصغر فرهادی» بود که نتیجه‌ی آن دریافت بیش از 52 جایزه‌ی جهانی بود. نشریه گاردین این اثر را در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر سینمای جهان که از سال ۲۰۰۰ میلادی تا امروز ساخته‌شده است قرارداد. «پیمان معادی»، «لیلا حاتمی» و «شهاب حسینی» ازجمله بازیگرانی هستند که در این فیلم حضور دارند. آخرین فیلم‌نامه‌ی این اثر «گذشته» است که فیلم سینمایی آن در سال 2013 در کشور فرانسه ساخته شد و برای اولین بار در جشنواره فیلم کن همان سال اکران شد. «برنیس بژو»، «طاهر رحیم»، «علی مصفا» و «بابک کریمی» ازجمله بازیگران این فیلم هستند.

درباره اصغر فرهادی، کارگردان پرآوازه‌ی ایرانی

«اصغر فرهادی»، بازیگر و فیلم‌نامه‌نویس مشهور ایرانی در 17 اردیبهشت سال 1351 در شهر سده متولد شد. او از جوانی فعالیتش را در حوزه‌ی سینما آغاز کرد و در سیزده‌سالگی فیلم کوتاه رادیو را برای انجمن سینمای جوانان اصفهان ساخت. او در پی علاقه‌اش به حوزه‌ی کارگردانی تحصیل در رشته‌ی تئاتر دانشکده هنرهای زیبا را آغاز کرد و با گرایش ادبیات نمایشی از دانشکده تهران فارغ‌التحصیل شد. او تحصیلاتش را در دانشگاه تربیت مدرس در رشته‌ی کارگردانی را ادامه داد و به‌عنوان فیلم‌نامه‌نویس در فیلم «ارتفاع پست» در کنار «ابراهیم حاتمی کیا» فعالیت جدی‌اش در این حوزه را آغاز کرد. علاوه بر فیلم‌های ذکرشده در این متن که فیلم‌نامه‌های آن‌ها در نسخه‌ی الکترونیک کتاب «هفت فیلم‌نامه از اصغر فرهادی» وجود دارد نام این نویسنده با اکران فیلم «فروشنده» نیز بار دیگر در سینمای ایران و جهان درخشید. این فیلم در مراسم اختتامیه‌ی جشنواره کن، جایزه بهترین فیلم‌نامه را از آن «اصغر فرهادی» کرد و «شهاب حسینی» برای ایفای نقش تأثیرگذارش در این اثر موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد شد. همچنین «فروشنده» به‌عنوان نماینده‌ی ایران در اسکار سال ۲۰۱۷ معرفی شد و توانست جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان را از آن خود کند. «اصغر فرهادی» این فیلم را بر اساس نمایشنامه‌ی «مرگ فروشنده» نوشته‌ی «آرتور میلر»، نمایشنامه‌نویس و مقاله‌نویس آمریکایی ساخت و بازیگرانی همچون «ترانه علیدوستی»، «مهدی کوشکی» و «بابک کریمی» در آن ایفای نقش کردند.

مطالعه درباره اصغر فرهادی

«اصغر فرهادی» تا امروز فیلم‌های سینمایی متعددی را کارگردانی کرده و به‌عنوان کارگردانی مطرح شناخته‌شده است. او در میان یک درام اخلاقی تصویر درستی از مردم یک جامعه نشان می‌دهد. مطالعه‌ی آثار او برای علاقه‌مندان به سینما می‌تواند بسیار کارآمد و تأثیرگذار باشد، «شماره‌ی ۶۰ و ۴۹ ماهنامه‌ی تجربه» «شمار‌ه‌ی ۸۳ هفته‌نامه‌ی خبری، تحلیلی صدا»، «شماره ۲۰۹ زندگی ایده آل» و «شماره‌ی ۳۷ ماهنامه‌ی اندیشه پویا» درباره‌ی این نویسنده و آثارش نوشته‌اند که نسخه‌ی الکترونیک آن‌ها در سایت و اپلیکیشن فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است.

در بخشی از کتاب هفت فیلم‌نامه از اصغر فرهادی می‌خوانیم

نظر در حال پیچیدن نخ تازه‌ای دور حلقه است که با صدای گشوده شدن در کشویی فولکس و همچنین صدای بالا آوردن‌های پیاپی پیرمرد به خود می‌آید. متعجب برمی‌خیزد. آرام به سمت فولکس می‌رود تا پیرمرد را ببیند، با ترس پشت فولکس پناه می‌گیرد. صدای همان ترانه‌ی قدیمی از داخل فولکس به گوش می‌رسد. پیرمرد که حالا عرق‌گیری به تن دارد، حالش دگرگون است. او در تاریکی شب به‌سختی قدم برمی‌دارد و حالت تهوع دارد. نمی‌تواند خودش را کنترل کند. روی زمین می‌افتد. کمی چهاردست‌وپا می‌رود. به‌سختی برمی‌خیزد. چند قدم می‌رود. دوباره می‌افتد. نظر علی‌رغم ترسش برای کمک به سمت او می‌رود تا بلندش کند. پیرمرد برافروخته می‌ایستد.

نظر: حاجی چته تو؟... حالت خیلی خرابه... یه ذره رانندگی بلدم. می‌خوای ببرمت دکتر؟ پیرمرد بر زمین می‌افتد و بالا می‌آورد.

نظر: خب معلومه آدم تو این ماشین با این وضع زندگی کنه مریض می‌شه... شبا چرا نمی‌ری سر خونه زندگیت؟

پیرمرد با همان حال خرابش کلافه از مزاحمت‌های نظر چند مشت خاک به سمت او می‌پاشد و به سمتش می‌رود. نظر ترسیده عقب عقب می‌آید.

پیرمرد:... برو... برو... تخم حروم.

نظر برمی گردد. پیرمرد همان جا روی خاک می افتد و آرام می گیرد.

تصویر با خاکستری که باد آن را می پراکند آغاز می شود. نظر پیچیده درخود کنار همان دیوارک خرابه چمباتمه زده... آرام چشم باز می کند. بیابان خالی را می نگرد، برمی خیزد. ماشین پیرمرد را می بیند، به سمت ماشین می رود. رو به شيشه ی ماشین می ایستد. کبریت را درمی آورد. نظر: حاجی بیا کبریت... حاجی... کبریتت. پاسخی نمی آید... کبریت را جلو ماشین می اندازد تا برود. چند قدمی دور شده یک باره با عجله و کمی نگران به سمت ماشین بازمی گردد، در می زند.

نظر: حاجی زنده‌ای؟

جوابی نمی آید. از شيشه ی جلو نگاهی می اندازد، خبری نیست، به سمت در کشویی رفته. در قفل است. نگران

پیرمرد، کمی به سمت بیابان می رود. اطراف را می کاود. اثری از پیرمرد نیست. نگران تر با سنگی شيشه ی بغل را می شکند.

در قبرستان متروکه نظر درحالی که با فریاد پیرمرد را صدا می زند به این سو و آن سو می رود.

نظر: حاجی... حاجی... حاجی کجایی؟

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
گوینده هوشمند (AI)
راوی
حجم
3.۳۸ مگابایت
تعداد صفحات
688 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۲۲:۵۶:۰۰
نویسندهاصغر فرهادی
ناشرنشر چشمه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۸/۰۵/۱۴
قیمت ارزی
6 دلار
قیمت چاپی
120,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
راوی
۳.۳۸ مگابایت
۶۸۸ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.3
از 5
براساس رأی 43 مخاطب
5
ستاره
55 ٪
4
ستاره
32 ٪
3
ستاره
4 ٪
2
ستاره
4 ٪
1
ستاره
2 ٪
21 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4

فیلم‌نامه‌های رقص در غبار، شهر زیبا، چهارشنبه‌سوری،دایره‌زنگی، درباره الی، جدایی نادر از سیمین و گذشته در این مجموعه گردآوری شده است.

5

آخه چرا ظرفیت یادداشتش اینقد کمه ۳کلمه مینویسی دیگه جا نیست بعد ۵۵ هزارتومن هم گرفتین آخه چرا همه اینقد بی وجدان شدن چرا کیفیت پایین و قیمت بالا مگه پرایده

4

یه الگوی خوب و استاندارد ، برای یادگیری فیلم نامه نویسی#کتاب_بعدی_من

5

یک کتاب بسیار خوب برای علاقه مندان فیلمنامه نویسی و دوستانی که میخواهند چند فیلمنامه ی خوب بخوانند.

4

اگر دنبال ساختار شکنی و پریدن از ساختارهای سه پرده ای هستید بهترین گزینه خواندن این کتاب ارزشمنده.

4

کتاب خیلی خوبیه طوری که وقتی اون رو می خونی احساس می کنی صحنه های فیلم برات تداعی میشه

4

دوستان، این کتاب فیلمنوشت هستش یا عینا متن فیلمنامه های ایشون. لطفا راهنمایی کنید.‌

4

به نظرم برای کسانی که میخوان فیلمنامه بنویسن خیلی مفیده.

5

من نسخه چاپی این کتاب رو دارم . خیلی خوبه

4

برای مطالعه و یادگرفتن فیلمنامه‌نویسی خوبه

نمایش 11 نقد دیگر
4.3
(48)
139,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
هفت فیلم نامه از اصغر فرهادی
هفت فیلم نامه از اصغر فرهادی
اصغر فرهادی
نشر چشمه
4.3
(48)
139,000
تومان