0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
سهروردی

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی سهروردی

نویسنده:
مسعود علیا
درباره سهروردی

هان تا سر رشته خرد گم نکنی     خود را ز برای نیک و بد گم نکنی

رهرو توئی و راه توئی منزل تو   هشدار که راه خود به خود گم نکنی

درباره سهروردی

«سهروردی» بانام کامل شهاب‌الدین یحیی بن حبش بن امیرک ابوالفتوح سهروردی در سال ۵۴۹ هجری قمری در روستای سهرورد از توابع استان زنجان به دنیا آمد. او علوم حکمت، منطق و اصول فقه را در کنار بزرگان آن دوره فراگرفت و به عنوانی فردی بامهارت در علوم حکمی و فلسفی شناخته شد. او هم دوره با «فخر رازی» فیلسوف ایرانی بود و مدتی در اصفهان به تحصیل علوم صوری مشغول شد. او به تعداد زیادی از شهرهای ایران سفر کرد و به تصوف علاقه‌مند و مدت زیادی را به اعتکاف و عبادت و تفکر مشغول شد. او به سوریه، دمشق و حلب سفر کرد و تجربه‌های فراوانی به دست آورد. «سهروردی» به دعوت یکی از شاهان شام، در دربار آنجا ماندگار شد ولی به دلیل صراحت کلامش با افراد زیادی به مشکل خورد و پس از چند سال به دستور «صلاح‌الدین ایوبی» به زندان رفت و در آنجا درگذشت. در حال حاضر آرامگاه این فیلسوف بزرگ در شهر حلب است و ۸ مرداد هر سال برابر با ۲۹ ژوئیه روز بزرگداشت ایشان است.

«شهاب‌الدین سهروردی» مکتب فلسفی اشراق را پایه نهاد و در ارتباط با آن کتاب «حکمت‌الاشراق» را نگاشت. طبق این مکتب موجودات دنیا از نور به وجود آمده‌اند و انوار به یکدیگر می‌تابند. این فیلسوف نامدار علاوه‌بر رساله‌های فلسفی شعر هم سروده است؛ اشعار او دوبیتی و قطعه هستند که موضوعات فلسفی و عرفانی را بیان می‌کنند.

ای‌ از غم‌ دیدن‌ رُخ ات‌ حیران، ‌ من‌

و اندر طلب‌ وصل‌ تو سرگردان، ‌ من‌

بودن‌ به‌ تو مشکلست؛ ‌ نا بودن، ‌ آه‌

سرگردان‌ من‌ و بی‌سروسامان‌ من

 

بخشای بر آنکه بخت یارش نَبُوَد

جز خوردن اندوه تو کارش نبود

در عشق چه حالتیش باشد که در آن

هم بی تو و هم با تو قرارش نبود

 

هاتفی در گوش جان من ز غیب آواز داد

وه که خاک تیره‌ات با نور جان آمیختم

ای شهاب سهروردی از گرفتاری منال

دانه درد از برای مرغ زیرک ریختم

درباره کتاب صوتی سهروردی

کتاب صوتی «سهروردی» روایت زندگی ساده و بی‌آلایش «شهاب‌الدین سهروردی» است. این کتاب صوتی برای علاقه‌مندان به ادبیات و فلسفه بسیار لذت‌بخش است و می‌توان آن را با صدایی زیبا گوش کرد. نسخه‌ی صوتی این اثر را ناشر صوتی آوا نامه با صدای «بهروز طالبی» منتشر کرده است که در همین صفحه از فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است. از آثار مرتبط دیگر با این شاعر که در فیدیبو موجود هستند می‌توان به کتاب‌های «رسالة الطیر»، «مبانی فلسفه اشراق از دیدگاه سهروردی»، «استنفورد ۶۱ ... سهروردی» و «تأملاتی در منطق ابن‌سینا و سهروردی» اشاره کرد.

کتاب «مبانی فلسفه اشراق از دیدگاه سهروردی» در چندین بخش به نگارش درآمده است و اطلاعات کاملی در ارتباط با زندگی این شیخ و فیلسوف بزرگ ارائه می‌دهد. در این کتاب درباره‌ی «سهروردی» و اثر فلسفه اسلامی گفته شده است: «در همه‌ی مؤلفات سهروردی، به‌طور خاص نشانی از فلسفه مشائی اسلامی به چشم می‌خورد. شارح سهروردی، یعنی قطب شیرازی در شرح حکمة الاشراق می‌گوید: سهروردی در بسیاری موارد به‌طور مسامحه با مشائیان کنار آمده است. سهروردی در حکمة الاشراق گفته است صاحب این سطور، یعنی حکمه الاشراق سخت از طریقه مشائیان در نوباوگی دفاع کرد تا آنگاه‌که به نور حق، یعنی عالم لدنی اشراقی رهنمون گشت.

تأثیر فارابی و ابن‌سینا در نوشته‌های سهروردی پرواضح است. او بااینکه به شیخ‌الرئیس می‌تازد، ولی باز تابع او

است، چنانکه در موارد بسیاری که ابن‌سینا به نوافلاطونی اسلامی رو آورده از او تبعیت می‌کند و به‌رغم اینکه سهروردی برخی جنبه‌های منطق و فیزیک مشائیان اسلامی را موردانتقاد قرار می‌دهد، در خیلی از آرا خویش از آن پیروی می‌کند.

اثر قرآن را در ثمرات فلسفی و صوفیانه نمی‌توان انکار کرد، زیرا قرآن در جای‌های بسیار خود به نور اشاره دارد: «الله نورالسموات و الارض مثل نوره کمشکاه...» سپس اثر اندیشمندانی که از قرآن متأثرند، مانند غزالی و تأثیر مشکاه الانوار او را بر فکر سهروردی نمی‌توان انکار کرد و همچنین تأثیر برخی فرقه‌های دینی متأثر از عوامل خارجی، مانند قرمطیان و تأثیر عقلانی فخر رازی و فخرالدین ماردینی و مجدالدین جیلی و تأثیر روحی ابوطالب مکی و حلاج را در افکار او مشاهده خواهیم کرد.»

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
97.۴۷ مگابایت
مدت زمان
۰۱:۴۵:۵۳
نویسندهمسعود علیا
راویبهروز طالبی
ناشرآوانامه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۸/۰۳/۰۷
قیمت ارزی
5 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۹۷.۴۷ مگابایت
۰۱:۴۵:۵۳

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.8
از 5
براساس رأی 5 مخاطب
5
ستاره
80 ٪
4
ستاره
20 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
5 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

عالی بود، نوع نوشته رمان گونه، نثر زیبا و روان. صدای گوشنواز راوی. لذت بردم. کاش می‌شد اندیشه های شیخ اشراق رو درک کنیم و کامل به مفاهیمش پی ببریم.

5

چه متن و اجرای زیبایی! لذت‌بخش بود . آفرین بر همه دست اندرکاران ?⚘?

5

کتاب ناقص میباشد و منازرات را نیاورده

5

این کتاب نصفه تمام میشه . ناقصه

4

چرا یهو تموم شد! نیمه تمام

4.8
(5)
41,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مجموعه صوتی فرزانگان
شامل 35 عنوان کتاب
سهروردی
سهروردی
مسعود علیا
آوانامه
4.8
(5)
41,000
تومان