0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
یونان

معرفی، خرید و دانلود کتاب یونان

نویسنده:
دان ناردو
درباره یونان

«يونان» نام کتابی اثر «دان ناردو» است. او در این کتاب با زبانی ساده، تاریخ و فرهنگ یونان را از زمان شکل‌گیری اولین تمدن‌های این سرزمین تا امروز بیان کرده است. دان ناردو در کتاب یونان، هر چیزی که لازم است راجع به این سرزمین بدانیم، با زبانی ساده و روان آورده است. خواندن این کتاب نه فقط برای محققان و دانش‌جویان، بلکه برای نوجوانانی علاقه‌مند به تاریخ کشورها و حتی مسافرانی که قصد دیدن این کشور را دارند هم مفید و جذاب خواهد بود. کتاب یونان با ترجمه‌ی «فاطمه شاداب» در سال 83 در انتشارات ققنوس منتشر شده است.

مروری بر فصل‌های کتاب یونان

فصل اول، جغرافیا و آب و هوای یونان: تاثیر جغرافیا و آب و هوا بر زندگی در یونان، بخش کوهستانی شمال یونان، مناظر و مکان‌های بخش جنوبی، جزایر افسون‌گر، استخوان‌های برهنه در آتیک، کشف مجدد اولمپ باستانی، ارواح کوه آتوس.
فصل دوم، ظهور یونانی‌ها: فرهنگ‌های جزایر اولیه و سرزمین اصلی، پادشاهی میسنی، جنگ تروآ و حماسه‌های هومر، قلعه‌های عظیم در میسن، پایان عصر برنز، زندگی در عصر تیرگی، کشاورزان و جنگاوران عصر کهن، تجربیات سیاسی گسترده، در جست‌وجوی زمین‌های حاصلخیز جدید، تشکیل طبقات اجتماعی جدید توسط سولون.
فصل سوم، از عصر طلایی تا انحطاط و افول: ترقی آتن، جنگ ویران‌گر پلوپونزی، یونان تحت سلطه‌ی اسپارت و تب، فتوحات فیلیپ و اسکندر، پادشاهی‌های بعدی.
فصل چهارم، قرن‌های طولانی وابستگی و ابهام: یونان در دوران حکومت رومی‌ها، دوران بیزانس، هنر یونانی و تغییر شکل بیزانسی، اشغال به دست ترک‌های عثمانی، پابرجایی پارتنون، جنبش استقلال طلبی، یونان به عنوان کشوری پادشاهی.
فصل پنجم، چالش‌های قرن بیستم: فساد در تمام سطوح، ونیزلوس و جنگ جهانی اول، جنگ‌های جدید بر پایه‌ی جنگ‌های قدیمی، چپاول ازمیر، مبارزات مدنی و ظهور سرهنگ‌ها، مواجهه با چالش‌های متعدد.
فصل ششم، مردم یونان و فرهنگ‌شان: خانواده‌های سنتی در جهان امروز، آموزش در تمام سطوح با یارانه‌ی دولتی، زبان و ادبیات، سازمان ریشه‌دار و پرنفوذ دین، بار سنگین دوران باستان، سرود آزادی یونانیان.
فصل هفتم، دولت و اقتصاد یونان: برابری در مقابل قانون، ساختار حکومت، نیروهای مسلح، محصولات و شاخص‌های اقتصادی اصلی، گردشگری، کشتی‌رانی و بازرگانی، محافظت از گنجینه‌های ملی.
اطلاعاتی درباره‌ی یونان: حکومت، جمعیت، ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، جغرافیا، آب و هوا، اقتصاد.

درباره کتاب یونان

یونانیان باستان که سرزمین‌شان را هلاس و خود را هلنِس می‌نامیدند، میراث فرهنگی فوق‌العاده‌ای از خود به جا گذاشته‌اند. هنر، پیکرتراشی، اندیشه‌های سیاسی، و ادبیات آن‌ها بر شکل‌دهی فرهنگ و اندیشه‌های کشورها و مردمان دنیای غرب از جمله بریتانیا و مهاجر‌نشین‌های آمریکایی‌اش، تاثیر زیادی داشته است.

وجود ویرانه‌های تمدن‌های روم، بیزانس، ونیز و ترک در یونان مشخص می‌کند که یونانیان باستان بر میهن خود تسلط نداشته‌اند و این که اشغال‌گران بیگانه یکی پس از دیگری بر این سرزمین حکومت کرده‌اند، هر یک به قدرت رسیده و افول کرده‌اند. و این خودش یکی از معماهای تاریخ است که چطور تا همین چندی پیش نوادگان کسانی که مفهوم آزادی انسان را خلق کردند، خود زیر سلطه‌ی بیگانگان بوده‌اند، در حالی که موفقیت‌های شگفت‌انگیز پیشینیان آن‌ها را احاطه کرده بود.

با وجود چنین تاریخ طولانی و باستانی، عجیب نیست که برای کشور امروزی یونان، تاریخ مقوله‌ای فراتر از یک موضوع درسی در مدارس یا چندین واقعه‌ی تاریخی باشد که هر ساله باید جشن گرفته شود. تاریخ به یونانیان یادآوری می‌کند که از کجا آمده‌اند و این که میراث‌دار تعهد سنگین خاستگاه و سرپرست فرهنگ و تمدن غربی هستند.

در بخشی از کتاب یونان می‌خوانیم

مدت کوتاهی پس از سقوط تروا، حدود سال ۱۲۰۰ قبل از میلاد یا کمی پس از آن، حوزه دریای اژه نیز مثل بسیاری از مناطق خاورمیانه گرفتار شورش‌های بی‌سابقه‌ای شد. اغلب پایگاه‌های عمده‌ی میسن تاراج و سوزانده شدند و هیچ‌گاه بازسازی نشدند. فرضیه‌هایی که محققان برای شرح انحطاط تمدن میسن ارائه کرده‌اند عبارتند از درگیری‌های داخلی، فروپاشی اقتصادی، و تهاجم مردمان چادرنشین که از شمال و شرق به این منطقه آمده بودند.

چه یک عامل و چه چند عامل از عوامل فوق،باعث این فاجعه شده باشند، ظاهرا تنها جامعه‌ای که تقریبا سالم باقی ماند، آتن بود. اما با گذشت زمان حتی این شهر هم همراه بقیه مناطق یونان وارد دوره‌ای شد که پژوهشگران آن را «عصر تیرگی» می‌نامند. علت  این که این دوران را عصر تیرگی نام نهاده‌اند این است که اولا شواهد مادی در مورد اين دوران بسیار ناچیز و پراکنده است؛ در نتیجه، اطلاعات کمی در مورد این دوران در دست است. به علاوه از این نظر که تمدن به طور موقت طی سال‌های ابتدایی این دوران رو به افول گذاشت، دوران تیرگی نامیده شده است. نداشتن سواد، کاهش چشمگیر جمعیت (به مدت حداقل یک قرن)، فقر گسترده، و کاهش استانداردهای زندگی و فرهنگی شاهدی بر زوال تمدن در این دوران است. به علاوه، هنگامی که جهان مینوسی‌ها و میسنی‌ها به افسانه پیوست، یونانی‌های باقی مانده (از جمله مهاجمانی که در منطقه ساکن شده بودند) کم و بیش میراث آن‌ها را به جز بخش کم و پراکنده‌ای که در قالب اشعار شفاهی جمع‌آوری شده بود، به فراموشی سپردند.

در هر حال، یونانیان در عصر تیرگی نه یک جامعه‌ی بدوی بود و نه گرفتار رکود گردید. تقریبا از اواسط تا اواخر قرن یازدهم قبل از میلاد، اندیشه‌ها و مهارت‌های جدید از خارج وارد این سرزمین شد. بارزترین نمونه‌ی آن‌ها ذوب آهن بود که حدود سال 1050 تا 950 قبل از میلاد در سراسر یونان به کار گرفته می‌شد.

 

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
4.۶۷ مگابایت
تعداد صفحات
158 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۵:۱۶:۰۰
نویسندهدان ناردو
مترجمفاطمه شاداب
ناشرگروه انتشاراتی ققنوس
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Greece,c۲۰۰۰
تاریخ انتشار
۱۳۹۷/۰۹/۲۸
قیمت ارزی
3 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۴.۶۷ مگابایت
۱۵۸ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 1 مخاطب
5
ستاره
100 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
5
(1)
49,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
یونان
یونان
دان ناردو
گروه انتشاراتی ققنوس
5
(1)
49,000
تومان