0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
اقتصاد ناهنجاری های پنهان اجتماعی

معرفی، خرید و دانلود کتاب اقتصاد ناهنجاری های پنهان اجتماعی

ناشر:
نشر نی
درباره اقتصاد ناهنجاری های پنهان اجتماعی

«هنگامی‌که کتاب انسان و اقتصاد نوشته‌ی «رابرت ماندل» را چندین سال قبل مطالعه می‌کردم، با خودم فکر می‌کردم که چگونه می‌توان مسائلی مانند زبان، فرهنگ، موسیقی و عشق را با دیدگاه‌های اقتصادی تجزیه‌وتحلیل کرد. کتابی که پیش رودارید، پاسخ مناسبی به این سؤال ارائه می‌دهد» این‌ها جملات سعید مشیری مترجم کتاب اقتصاد، ناهنجاری‌های پنهان اجتماعی نوشته‌ی استیون لویت و استیون دابنر است که در مقدمه‌ی خود بر ترجمه‌اش آورده است.

اقتصاد، ناهنجاری‌های پنهان اجتماعی کتابی است که در سال اول انتشار بیش از یک و نیم میلیون نسخه از آن فروخته شد، این آمار تا سال 2009 به بیش از 4 میلیون نسخه رسید. این کتاب به بیش از سی زبان مختلف ترجمه‌شده است.

درباره کتاب اقتصاد، ناهنجاری‌های پنهان اجتماعی اثر استیون لویت و استیون دابنر

کتاب اقتصاد ناهنجاری‌های پنهان اجتماعی با عنوان اصلی«freakonomics: a rogue economist, explore the hidden side of everything  » اولین بار سال 2005 منتشرشده است. این کتاب 269 صفحه‌ای سعی می‌کند درباره‌ی رابطه‌ی اقتصاد با همه‌چیز بحث کند.

کتاب اقتصاد ناهنجاری‌های پنهان اجتماعی بر اساس داده‌هایی که در کشورهای ژاپن و آمریکا به‌دست‌آمده است، به تجزیه‌وتحلیل وقایع پرداخته است، اما آن‌قدر کتاب جامعی است که می‌توان مطالب آن را به آنچه در سراسر جهان می‌گذرد تعمیم داد.

اقتصاد، ناهنجاری‌های پنهان اجتماعی کتابی است که در آن نویسندگان تلاش کرده‌اند پژوهش‌های دقیق علمی را به شکلی بیان کنند که کتابشان برای خواننده‌ی عمومی هم قابل‌استفاده باشد. درواقع این کتاب هم برای متخصصان و دانشگاهیان بسیار کاربردی است و هم کسانی که از اطلاعات تخصصی در این زمینه‌ها برخوردار نیستند می‌توانند از اطلاعات این کتاب استفاده کنند.

بر اساس کتاب اقتصاد، ناهنجاری‌های پنهان اجتماعی سال 2010 فیلم مستندی ساخته‌شده است. این فیلم توانسته است نظر منتقدان زیادی را به خود جلب کند.

مروری بر فصل‌های کتاب اقتصاد، ناهنجاری‌های پنهان اجتماعی

کتاب اقتصاد ناهنجاری‌های پنهان اجتماعی با مقدمه‌ای تحت عنوان «بعد پنهان همه‌چیز» آغازشده است. این مقدمه ایده‌ی اصلی کتاب را مطرح می‌کند: «اگر اصول اخلاقی نشان می‌دهند که مردم ‌دوست دارند امور دنیا چگونه بگذرد، اقتصاد نشان می‌دهد که دنیا چگونه می‌گذرد» درواقع نویسندگان می‌خواهند بگویند اقتصاد چیزهای عجیب‌وغریب چیست. پس از آن بدنه‌ی اصلی کتاب در شش فصل نوشته‌شده است که به شرح زیرند:

1- چه تشابهی بین آموزگاران و کشتی‌گیران سومویی وجود دارد؟

2- چه شباهتی بین گروه کلوکلوکس کلان و کارگزاران بنگاه مسکن وجود دارد؟

3- چرا فروشندگان مواد مخدر هنوز با مادرانشان زندگی می‌کنند؟

4- مجرمان کجا رفتند؟

5- چگونه می‌شود پدر یا مادری عالی بود؟

6- تربیت عالی فرزند، یا آیا روشندا با اسم دیگری نیز همچنان شیرین است؟

پس‌ازاین 6 فصل بخشی به نام «حرف آخر: دو راه به هاروارد» آمده است. این بخش از کتاب به ارتباط میان داده‌های ما و تصادفی بودن زندگی پرداخته است.

در بخش یادداشت‌ها نیز منابع بسیاری از مطالب کتاب به تفکیک فصل‌ها آمده است. این منابع می‌تواند برای کسانی که می‌خواهند پژوهش‌های بیشتری انجام دهند یا دامنه‌ی مطالعات خود را گسترده‌تر کنند بسیار مناسب است.

نقدها و نظرات درباره کتاب اقتصاد ناهنجاری‌های پنهان اجتماعی

اقتصاد؛ ناهنجاری‌های پنهان اجتماعی کتاب بسیار بحث‌برانگیزی است. این کتاب از زمان انتشار با استقبال بسیار خوبی مواجه شد اما منتقدان زیادی نیز داشت. برای مثال بسیاری از صاحب‌نظران اقتصاد معتقدند این کتاب یک کتاب اقتصادی نیست و  درنهایت یک کتاب جامعه‌شناسی یا جرم‌شناسی است. بعضی دیگر نیز معتقدند آمارهای این کتاب قابل‌اعتماد نیستند. «نمونه‌ای از امپریالیسم دانشگاهی» و «جامعه‌شناسی غیرحرفه‌ای» القابی است که منتقدان کتاب آن را با این کلمات توصیف کرده‌اند.

در بخشی از کتاب اقتصاد ناهنجاری‌های پنهان اجتماعی می‌خوانیم

آیا تاکنون هیچ هنری مانند هنر پدر و مادر بودن این‌قدر به‌طور کامل به علم تبدیل‌شده است؟

طی دهه‌های اخیر گروه‌های بسیار زیاد و متنوعی از کارشناسان تربیت فرزند پیداشده‌اند. هرکسی که سعی کرده حتی به‌طور غیر جدی توصیه‌های آن‌ها را انجام دهد گیج شده است؛ زیرا عقل متعارف درباره تربیت فرزند به‌طور لحظه‌ای تغییر می‌کند. گاهی نظر کارشناسان باهم سازگار نیست. زمانی می‌بینیم کارشناسی مشهور ناگهان نظر می‌دهد که فکر و روش قدیمی غلط و فکر یا روش جدید. حداقل برای مدت کمی، بدون هیچ شکی کاملاً درست است. مثلاً شیر دادن بچه توسط مادر، تنها راه تربیت بچه‌ای سالم و باهوش است. بچه هميشه باید به پشت بخوابد. البته تا زمانی که کارشناسی حکم دهد که او فقط باید روی شکم بخوابد. خوردن جگر هم مسموم‌کننده است و هم برای پیشرفت ذهنی لازم است.

تنبیه ممنوع است چوب را کنار بگذارید و بچه را لوس بار بیاورید یا بچه را بزنید و به زندان بروید.

«آن هالبرت» در کتابش بانام بزرگ کردن امریکا کارشناسان، اولیاء و یک قرن توصیه درباره بچه‌ها نشان می‌دهد که چگونه کارشناسان حرف‌های ضدونقیض نسبت به یکدیگر و حتی نسبت به خودشان می‌زنند. گاهی نظراتشان اگر گیج‌کننده و نگران‌کننده نباشد ممکن است خنده‌دار باشد. «گری ازو» کسی که در مجموعه کتاب‌هایش تحت عنوان ملاحظات تربیت کودک، راهبرد مدیریت کودک را برای پدر و مادرهایی که سعی می‌کنند فرزندانشان را به بهترین وجه تربیت کنند ارائه می‌کند، بر این نکته تأکید می‌کند که چقدر اهمیت دارد بچه را از همان سنین ابتدایی آموزش داد تا شب‌ها تنها بخوابد. او هشدار می‌دهد که در غیر این صورت محرومیت از خواب ممکن است اثر منفی بر توسعه سیستم عصبی بچه بگذارد و در قدرت یادگیری او اختلال ایجاد کند. درعین‌حال هم طرفداران کنار هم خوابیدن هم هشدار می‌دهند که تنها خوابیدن ازنظر روانی برای بچه مضر است و او باید در تخت خانوادگی بخوابد.

درباره استیون لویت و استیون دابنر

استیون لویت اقتصاددان آمریکایی دانشگاه شیکاگو است. لویت سال 1967 در لوئیزیانا به دنیا آمده است. او سال 1989 در رشته‌ی اقتصاد از دانشگاه هاروارد فارغ التحصیل شد و 5 سال بعد نیز دکترای خود را در همین رشته از «انستیتو فناوری ماساچوست» دریافت کرد. از آن زمان تاکنون او فعالیت‌های علمی بسیار زیادی انجام داده است

استیون لویت سال 2003، دو سال پیش از نگارش این کتاب برنده‌ی جایزه‌ی «جان بیتز کلارک» برای فعالیت‎‌هایش درزمینه‌ی کاهش جرائم در اجتماع شده است، این جایزه‌ای است که به اقتصاددانان زیر 40 سال تعلق می‌گیرد.

مجله‌ی تایمز سال 2006 و پس از نگارش کتاب اقتصاد ناهنجاری‌های پنهان اجتماعی لویت را در فهرست «صدنفری که دنیای ما را شکل داده‌اند» قرارداد.

او کتاب‌های زیادی نوشته است که از میان آن‌ها می‌توان «کی باید بانک زد»، «مثل دیوانه‌ها فکر کن» و «اقتصاد کوچک» را نام برد. همچنین «اقتصاد، علم انگیزه‌ها» اثر دیگری از این اقتصاددان آمریکایی است که در فیدیبو موجود است.

استیون دابنر نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی متولد 1963 در نیویورک است. او در دانشگاه کلمبیا درس‌خوانده است. دابنر در نگارش کتاب اقتصاد ناهنجاری‌های پنهان اجتماعی با پروفسور لویت همکاری داشته است. او میزبان برنامه‌ی رادیویی فریکونومیکس است که میلیون‌ها شنونده در آمریکا دارد.

ترجمه کتاب اقتصاد، ناهنجاری‌های پنهان اجتماعی به فارسی

اقتصاد ناهنجاری‌های پنهان اجتماعی را سال 1386 سعید مشیری به فارسی برگردانده است و انتشارات نی روانه‌ی بازار کتاب ایران کرده است. سال 94 همین انتشارات چاپ سوم این کتاب را منتشر کرده است. مترجم در چاپ دوم کتاب تصحیح‌ها و ویرایش‌های زیادی روی کتاب انجام داده است. به گفته‌ی آقای مشیری ترجمه‌ی  این کتاب نیز مانند نسخه‌ی زبان‌اصلی با استقبال زیادی مواجه شد. مشیری دلیل این مسئله را نوع مطالب کتاب می‌داند. در بخشی از پیشگفتار ایشان بر ترجمه‌اش آمده است: «شاید یکی از علت‌های اصلی استقبال زیاد از کتاب این است که به تجزیه‌وتحلیل علمی مسائل جاری زندگی مردم پرداخته است. تجزیه‌وتحلیل رفتار اقتصادی با استفاده از یافته‌های علم روانشناسی موضوعی است که اخیراً در حوزه اقتصاد رفتاری مطرح می‌شود. این مباحث تاکنون نکات جدید و جالبی در توضیح رفتارهای اجتماعی به‌ویژه در بازارهای مالی و علل وقوع حباب‌ها و بحران‌های اقتصادی و مالی ارائه داده است.»

این کتاب برای چه کسانی مناسب است؟

اقتصاد، ناهنجاری‌های پنهان اجتماعی کتابی است که هرچند با رویکردی علمی ولی بسیار جذاب نوشته‌شده است. نویسندگان در این کتاب سعی کرده‌اند همه‌چیز را به‌خوبی توصیف کنند و ارتباط مناسبی بین چیزهایی که  به نظر بین آن‌ها ارتباط خاصی وجود ندارد در ذهن خواننده ایجاد کنند. اگر از آن دسته افرادی هستید که دلتان می‌خواهد بدانید در دنیای اطرافتان چه می‌گذرد و به تصاویر کلی‌تری از جهان از زوایای دید مختلف علاقه‌مندید نگاه لویت و دابنر نگاه نو و جذابی است. نگاهی که می‌تواند دیدگاه‌های عمیق‌تری در ارتباط با یک سری مسائل اجتماعی ایجاد کند. این کتاب می‌تواند عینک جدیدی برای نگاه به دنیا باشد.

آنچه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب اقتصاد ناهنجاری‌های پنهان اجتماعی اثر استیون لویت و استیون دابنر با ترجمه سعید مشیری است. خرید و دانلود کتاب الکترونیکی این اثر در همین صفحه ممکن است.

 

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
2.۵۰ مگابایت
تعداد صفحات
269 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۸:۵۸:۰۰
نویسنده استیون ج دابنر
نویسنده دوم استیون دی لویت
مترجمسعید مشیری
ناشرنشر نی
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Freakonomics: A Rogue Economist Explores the Hidden Side of Everything ۱۵ted, c۲۰۰۵.
تاریخ انتشار
۱۳۹۷/۰۹/۱۳
قیمت ارزی
6 دلار
قیمت چاپی
120,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۲.۵۰ مگابایت
۲۶۹ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.2
از 5
براساس رأی 37 مخاطب
5
ستاره
62 ٪
4
ستاره
18 ٪
3
ستاره
8 ٪
2
ستاره
2 ٪
1
ستاره
8 ٪
17 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

من اگه قرار باشه ۲۴هزار تومن پول کتاب الکترونیک بدم میرم ۴۰هزار تومن نسخه چاپی میخرم

4

می تونستم بگم از کتاب و نحوه نگاهش به موضوعات اجتماعی و اقتصادی لذت بردم فقط اگه که نویسنده اینقدر مستقیم و غیرمستقیم از خودش تعریف نمیکرد! مثلا این پاراگراف در صفحه آخر فصل اول اومده: &#۳۴;کالین اف کمرر اقتصاددان موسسه تکنولوژی کالیفرنیا می گوئد لویت &#۳۴;نیمه خدا&#۳۴; است یکی از خلاق ترین افراد در اقتصاد و شاید در علوم اجتماعی. او کسی است که همه آنهایی که در رشته اقتصاد تحصیلاتشان را تکمیل می کنند آرزو دارند مثل او شوند.&#۳۴; خب این الان به من خواننده چی اضافه میکنه؟ اون هم در جمع بندی فصلی که داره راجع به درستکاری یا تقلب حرف می زنه!!!

5

لویت اقتصاد دان حوزه اقتصاد سنجی است.ولی موضوعات مورد مطالعه او با بسیاری از همکاران و هم مکتبانش متفاوت است شاید حتی بیشتر مقالاتش در مرز اقتصاد رفتاری قرار بگیره.این کتاب را به شدت پیشنهاد میکنم.نگاهتون رو به اقتصاد و موضوعی که تا پیش از خواندنش ،اقتصادی می دونستید تغییر میده.اقتصاد فقط درباره‌ی پول نیست حتی بیشتر درباره‌ی انسانها و زمان است .

2

یک کتاب کش‌دار، مطلب هایی ساده را آنقدر طول می‌دهد که از خواندنش توبه می‌کنید؛ شاید حرف کتاب را بتوان در نصف ابن حجم جمع کرد. بیشتر به روش های آماری و عوامل مخدوش کننده و آشنایی با مفهوم همبستگی و تمایز آن از علیت می‌پردازد. اگر به دنبال مطالب اقتصادی و یادگیری اقتصاد اینجا هستید؛ کتاب مناسبی نخواهد بود.

4

مهم ترین چیزی که از این کتاب یاد خواهید گرفت روش نگرش به مسائل و مشکلات روزمره و پرسشگری است. و همچنین درک تفاوت رابطه همبستگی با رابطه ی علت و معلولی.

4

من از طریق پادکست بی پلاس با این کتاب آشنا شدم.خوندنش مفیده و واقعا یک سری اطلاعاتی رو میده که آدم تا الان فکرمیکرده همیشه درسته اما اینطور نیست

5

واقعا چرا انقدر گرون؟؟??

5

بابا پول یه پیتزا هم نمیشه. چرا بهانه میارید. بخرید بده دیگه. کتاب که چونه نداره

5

کتابیه که با مطالعه‌ش ممکنه دیدتون نسبت به جامعه تغییر کنه

5

شما ۲۴۰۰۰ تومان پول چیپس و ماست موسیر بده

نمایش 7 نقد دیگر
4.2
(37)
95,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
اقتصاد ناهنجاری های پنهان اجتماعی
اقتصاد ناهنجاری های پنهان اجتماعی
استیون ج دابنر
نشر نی
4.2
(37)
95,000
تومان