پرفروش‌ترین کتاب‌های سال ۱۴۰۱؛ فیدیبویی‌ها چه کتاب‌هایی خوانده‌اند؟

پرفروش‌ترین کتابهای سال ۱۴۰۱ در فیدیبو شامل ادبیات داستانی و کتاب‌های توسعه فردی است، همان دو دسته‌ای که همیشه جزو پرفروش‌ترن و پرمخاطب‌ترین دسته‌بندی‌های کتاب در ایران و جهان بوده‌اند. آنچه در ادامه می‌خوانید علاوه بر پرفروش‌ترین کتاب‌های فیدیبو در سال ۱۴۰۱ شامل پادکست‌ها و مجلات نیز می‌شود.

پرفروش‌ترین کتاب‌های متنی فیدیبو در سال ۱۴۰۱

در چندماه گذشته اگر دنبال پیدا کردن پرفروش‌ترین کتابِ ایران در سال ۱۴۰۱ بوده باشید، بی‌شک نام این کتاب را در خیلی از سایت‌ها و گزارش‌ها دیده‌اید؛ کتابخانه نیمه شب نوشته مت هیگ،‌ نویسنده انگلیسی. همانطور که قابل پیش‌بینی است کتابخانه نیمه‌شب پرفروش‌ترین کتاب ِ‌ متنی – ادبیات داستانی و رمان- فیدیبو در سال ۱۴۰۱ بود.

چرا کتابخانه نیمه‌شب جایزه برنده جایزه مخاطبان گودریدز شد؟

جلد کتاب، کتابخانه نیمه شب

کتابخانه نیمه‌شب از آن دست رمان‌هایی بود که به محض انتشار و تنها کمی بعد از آن به شدت مورد اقبال مخاطبان قرار گرفت و به صدر لیست پرفروش‌های نیویورک تایمز رسید همچنین این کتاب توانست در سال ۲۰۲۰ جایزه گودریدز را از آن خود کند. اما چرا؟

بی‌شک یکی از مهمترین دلایل این موفقیت چشمگیر، نقش تجربه زیسته نویسنده در شکل‌گیری این رمان است. مت هیگ در زندگی‌اش با دوره‌های شدید افسردگی دست و پنجه نرم کرده و پس از فراز و فرودهای بسیار توانسته برآنها غلبه کند، او در این رمان به نوعی بازتابی از این تجربه‌ها را به نمایش گذاشته است.

افسردگی به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل بشر قرن معاصر موضوعی است که می‌تواند توجه بسیاری از افراد را جلب کند، در کنار این موضوع خلاقیت نویسنده و هنر داستان‌نویسی اوست که مخاطبان را اینقدر مجذوب و راضی می‌کند.

در ادامه فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های متنی فیدیبو نام دو کتاب از دسته‌بندی روانشناسی و توسعه فردی به چشم می‌خورد. در طی چند دهه گذشته توجه به روان و فرد محوری در زندگی انسان تغییرات زیادی به وجود آورده و انسان‌ها تمایل پیدا کرده‌اند برای رسیدن به موفقیت در عصر مدرن دستاوردهای شخصی و موفقیت‌های مالی زیادی کسب کنند. البته که جریانِ رسانه‌ای و رقابت شدت گرفته برای «بهترین بودن» هم در این مسئله بی‌تاثیر نیست. به همین دلیل کتاب‌هایی که در حوزه روانشناسی انگیزشی و توسعه فردی نوشته می‌شوند بسیار مورد اقبال عمومی قرار دارند. در این دسته از کتاب‌ها هر روز مفاهیم تازه‌ای مطرح می‌شود که ممکن است حتی تئوری‌ها و نظریات قبل از خود را به چالش بکشند.

چگونه کمال‌گرا نباشیم

کتاب چگونه کمال‌گرا نباشیم دست روی یکی از معضلات مهم  در روزگار ما گذاشته است. در زمانه‌ای که زندگی شبیه مسابقه دو سرعت المپیک است و همه در حال دویدن برای رسیدن به خط پایان هستند! و همه تمایل دارند مدال طلای این مسابقه را ببرند! کمال‌گرایی تبدیل به چرخه‌ای معیوب در روان ما شده است.

ما دائم در حال قیاس خود با دیگران و احساس ناکافی بودن شده‌ایم. هدف‌های ذهنی بلندپروازنه و بسیار سختی برای خود تعریف کرده‌ایم که عملا امکان رسیدن به آن‌ها را نداریم از روند زندگی روزمره و کارمان راضی نیستیم و احساس می‌کنیم در هیچ‌کاری به اندازه کافی خوب نیستیم.

کتاب «چگونه کمال‌گرا نباشیم» نگاهی است به این معضلات و نویسنده آن استیفان گایز به ما کمک می‌کند زندگی آرام‌تر و بدون ترس از عقب‌ افتادن از دیگران را تجربه کنیم. او به داشتن نگاهی واقعی به محدودیت‌ها و توانمندی‌هایمان کمک کرده‌ است. همین دلایل نشان می‌دهد چرا این کتاب به لیست کتاب‌های پرفروش کاربران فیدیبو راه یافته است.

ذن هنر شادمانی

طفلی به نام شادی،‌ دیری است گمشده است…

این شعر از شفیعی کدکنی در واقع موضوعی اصلی کتاب ذن هنر شادمانی است، داشتن زندگی شاد و کشف شادی از آن دست دغدغه‌های روزانه زندگی ما شده است. در جهان پرتلاطم امروز و با وجود سرگرمی‌های بسیار،‌ شاد زیستن گاهی بسیار سخت و غیرممکن به نظر می‌رسد. این کتاب با تکیه بر اعتقادات و باورهای مردم مشرق زمین از جمله کشورهای چین‌، هند، ژاپن و .. نوشته شده و به طور خاص به اعتقادات بودایی‌هایی پرداخته است.

ذن ZEN به معنی ژرف‌نگری و تفکر لحظه‌به‌لحظه درباره جانداران و پدیده‌هاست. همانطور که گفتیم ذن شامل مجموعه‌ای از تعالیم بودا و تمرین‌هایی‌ است که به ما کمک می‌کند در لحظه زندگی کنیم و در لحظه با تمام توان حضور داشته باشیم. نویسنده کتاب ذن هنر شادمانی؛ کریس پرنتیس بر اساس مطالعات و تجربیات شخصی‌اش درباره بوداییسم سعی کرده است در این کتاب شادمانه زیستن را از طریق ذن به مخاطبانش آموزش دهد.

پرفروش‌ترین کتاب‌های صوتی سال ۱۴۰۱ فیدیبو

در اینجا به سراغ کتاب‌های صوتی می‌رویم و نگاهی داریم به پرفروش‌ترین کتاب‌های صوتی سال ۱۴۰۱ فیدیبو

دو دسته پرفروش کتاب‌های صوتی نیز چون کتاب‌های متنی شامل ادبیات داستانی و کتاب‌های توسعه فردی است، به همین دلیل برای شناخت بیشتر پرفروش‌ترین کتاب‌های این دسته‌بندی‌ها را به تفکیک می‌بینیم.

۳ کتاب پرفروش صوتی داستانی فیدیبو

این کتاب توسط رادیو گوشه منتشر شده و در مدت کوتاهی توانست همانند کتاب‌ متنی آن مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار گیرد. طنز سیاه تولی در این کتاب در کنار فضای سورئالیستی داستان این کتاب را تبدیل به کتابی خاص،‌ پرکشش و جذاب کرده است.

بی‌شک آثار ماندگار ادبیات داستانی ایرانی همیشه محبوب بوده و خواهند بود. کتاب سلوک نوشته محمود دولت‌آبادی نیز یکی از همین آثار ماندگار است که با صدای دلنشین و لحن آرام مجتبی شکوری تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین کتابهای صوتی فیدیبو در سال ۱۴۰۱ شده است. ناشر صوتی این کتاب نیز رادیو گوشه است.

با توجه به موفقیت چشمگیر این کتاب در جذب مخاطبان ایرانی و البته جهان در سالی که گذشت، دور از ذهن نیست که کتاب صوتی آن نیز همانقدر طرفدار داشته باشد.

در کنار این سه کتاب، لازم است اشاره‌ای داشته باشیم به کتاب صوتی کلیدر اثر محمود دولت‌آبادی با هنرمندی آرمان سلطانزاده به عنوان سرپرست گویندگان و حضور بیش از صداپیشه و گوینده مشهور. با اینکه این کتاب در هفته پایانی اسفندماه ۱۴۰۱ منتشر شد اما به سرعت چشمگیری مورد اقبال قرار گرفت و توانست در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های صوتی در سال ۱۴۰۱ قرار گیرد.

پرفروش‌ترین مجلات در سال ۱۴۰۱

با اینکه در سال‌های گذشته مجلات چاپی با بحران‌های مختلفی دست و پنجه نرم کرده‌اند و متاسفانه نسخه‌های چاپی مجلات کمتر از قبل فروش می‌روند اما امکان نشر الکترونیک مجلات کمک کرده است همچنان چراغ مجله و مطبوعات روشن بماند.

در سال ۱۴۰۱ مجلات زیر بیش‌ترین فروش را در فیدیبو داشته‌اند:

اندیشه پویا شماره 82

  • ماهنامه اندیشه پویا به سردبیری رضا خجسته رحیمی
    این ماهنامه یک ماهنامه سیاسی، اجتماعی است که مقالات مختلفی درباره سیاست، فرهنگ و هنر و مسائل اجتماعی در آن منتشر می‌شود. ماهنامه اندیشه پویا توانسته به خوبی مخاطبانشان را در بین قشر دانشجو و علاقه‌مندان به موضوعات سیاسی و مباحث فرهنگی پیدا کند.

نکته قابل توجه اینکه پرفروش‌ترین شماره مجله فیدیبو در سال ۱۴۰۱، شماره ۸۲ اندیشه پویاست. انتخاب تکه‌ای از ترانه برای شروین حاجی‌پور در طرح روی جلد به همراه مقالاتی درباره حقوق زنان، جامعه‌شناسی اعتراضات و فضای اجتماعی شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ باعث شده این شماره بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

ماهنامه‌ها و مجلات سینمایی با توجه به وجود چهره‌ها و ستاره‌های سینما همیشه جزء پرفروشترین مجلات در ایران و دیگر نقاط جهان هستند. پرداختن به زندگی چهره‌های مشهور، مصاحبه با آنان، موضوعات حواشی فیلم‌ها و سریال‌ها از دسته موضوعات بسیار پرطرفدار مردمی هستند. ماهنامه فیلم امروز نیز با اتکا به همین موضوعات و پرداختن به سینما تبدیل به یکی از پرمخاطب‌ترین مجلات سینمایی حال حاضر شده است.

پرفروش‌ترین رمان‌های ایرانی در سال ۱۴۰۱

در این بخش از نوشته سری می‌زنیم به پرفروش‌ترین رمان‌های ایرانی در سال ۱۴۰۱ فیدیبو

اولین و مهمترین نکته قابل ذکر در خصوص پرفروش‌ترین رمان‌های ایرانی سال ۱۴۰۱ این است که در این دسته‌بندی کتاب‌های صوتی گوی سبقت را از کتاب‌های متنی ربوده‌اند!‌ و رتبه‌های اول تا سوم کتاب‌های پرفروش داستانی ۱۴۰۱ به سه کتاب صوتی اختصاص دارد!

پس از این کتاب‌های صوتی،‌ کتاب متنی «دایی جان ناپلئون» نوشته ایرج پزشکزاد به عنوان یکی از شاهکارهای ادبیات داستانی ایران نیز به فهرست ۵ کتاب‌ پرفروش داستانی در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

کهکشان نیستی

کتاب بعدی این فهرست کهکشان نیستی نوشته محمدهادی اصفهانی است که حال و هوایی کاملا متفاوت با کتاب‌های قبلی دارد. این کتاب بر اساس زندگی آیت‌الله سیدقاضی طباطبایی نوشته شده است. قاضی طباطبایی یکی از بزرگان مذهب شیعه و از عالمان مذهبی است که زندگی متفاوت و پرفراز نشیبی داشته و زیر نظر اساتیدی چون آیت الله بهجت و علامه طباطبایی کسب علم و معرفت کرده است. این کتاب را می‌توان داستانی مذهبی، تاریخی برشمرد.

 

در پایان نگاهی داریم به یک آمار جالب از فیدیبو در سال ۱۴۰۱

کاربران فیدیبو بیش‌ترین زمان را به شنیدن کدام کتاب صوتی اختصاص داده‌اند؟!

تا اینجا با برخی از عناوین پرفروش‌ترین کتاب‌های صوتی فیدیبو آشنا شدیم،‌ اما در اینجا به سراغ کتاب صوتی‌ای می‌رویم که بیش‌ترین زمان شنیدن را در سال ۱۴۰۱ به خود اختصاص داده است و در واقع شنیده شده‌ترین کتاب صوتی فیدیبو است!

این کتاب جزو پنج کتاب پرفروش سال ۱۴۰۰ فیدیبو بود که همراه با کتاب صوتی هنر شفاف اندیشیدن که آنهم اثر دیگری از رولف دوبلی با صدای عادل فردوسی‌پور بود با استقبال بسیار زیادی مواجه شدند.

در سال ۱۴۰۱ نیز کاربران فیدیبو بیش‌ترین زمان را به شنیدن کتاب صوتی هنر خوب زندگی کردن اختصاص داده‌اند که نشان دهنده تاثیرگذاری قابل توجه این کتاب در زندگی روزمره دارد.

لوذممبمیبمبمینبمیمنبمسنبثبتنیتبلاتنمکاتنمکاتنمک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری