ناگفته‌های کلیدر

ناگفته‌های بزرگ‌ترین پروژه کتاب صوتی ایران؛ کتاب صوتی کلیدر منتشر شد!

بزرگترین پروژه کتاب صوتی ایران؛ کلیدر پنج‌شنبه ۲۵ اسفندماه در فیدیبو منتشر شد. این کتاب صوتی ناگفته‌ها و جزئیات بسیار خواندنی دارد که آن را تبدیل به بزرگترین پروژه کتاب صوتی ایران کرده است. در ادامه با برخی از ناگفته‌های این پروژه و پشت‌ صحنه ضبط کتاب صوتی کلیدر آشنا می‌شویم.

ضبط افکت‌ها و صداهای پس‌زمینه در محل رویدادهای کلیدر

گروه ضبط کتاب صوتی کلیدر

  • کتاب صوتی کلیدر با مشارکت نشر صوتی آوانامه و رادیوگوشه تولید و توسط فیدیبو منتشر شده است، برای ضبط این کتاب که در پنج جلد (به ترتیب کتاب متنی منتشر می‌شود) بیش از صد گوینده و صدا پیشه از برترین گویندگان کشور و به خصوص هنرمندان رادیو و دوبله استفاده شده است. در کنار این صد گوینده، طیف وسیعی از افکت‌ها و فضاسازی‌های صوتی در این کتاب وجود دارد،‌ از صدای رود و تا صدای پرنده‌ها و جیرجیرک‌ها که به خوبی فضای حاکم بر کتاب را منتقل می‌کنند.

از نکات قابل توجه درباره ضبط این کتاب این است که عمده افکت‌های صوتی و صداهای محیطی (آمبیانس) که در پس‌زمینه کتاب صوتی کلیدر می‌شنوید، مثل صداهای محیط روستایی، دشت‌ها، بیابان، باد و باران، جوی‌های آب، صدای احشام و… واقعا در روستای کلیدر و مناطق اطراف آن ضبط شده است. تصور کنید هنگامی که در حال شنیدن این بخش هستید که خدا مراد در خانه قدیر را می‌کوبد، صدای درِ یکی از خانه‌های روستای کلیدر را می‌شنوید.

موسیقی اثر؛ اجراها و قطعات آلبوم‌های کیهان کلهر

  • استفاده از قطعات آلبوم‌ها و اجراهای کیهان کلهر به عنوان موسیقی این اثر، کیهان کلهر موسیقدان برجسته، آهنگساز و نوازنده کرد ایرانی است که موفق به دریافت جایزه گرمی «بهترین آلبوم جهانی سال» شده است. بسیاری از ما کلهر را به واسطه چیره‌دستی‌اش در نوازندگی کمانچه و زنده کردن مجدد این ساز در عرصه جهانی می‌شناسیم. با توجه به تسلط کلهر بر موسیقی نواحی ایران و پیشینه کرد او استفاده از قطعات ساخته شده توسط او در کتاب صوتی کلیدر حال و هوای یگانه‌ای به این کتاب داده است. نغمه‌های ساخته شده توسط کلهر روح حماسی،‌عاشقانه،‌ هجرانی و تغزلی کلیدر را به خوبی بازنمایی می‌کند. شنیدن همان زخمه اول بر تنِ کمانچه هر شنونده‌ای در آغاز کتاب صوتی کلیدر هر شنونده‌ای را مجذوب کرده و همراه خود می‌کند.

حضور آرمان سلطان‌زاده به عنوان سرپرست گویندگان

  • حضور آرمان سلطان‌زاده به عنوان راوی و سرپرست گویندگان این اثر؛ بی‌شک هر شنونده‌‌ی کتاب صوتی در ایران با آثار و نام  آرمان سلطان‌زاده آشناست. در طی سالیان گذشته او توانسته به محبوب‌ترین گوینده کتاب صوتی ایران تبدیل شود. سلطان‌زاده پیش از این شاهکارهای کلاسیکی چون جنایت و مکافات،‌ برادران کارامازوف،‌ ابله و همچنین کتابهایی محبوبی مثل هری‌پاتر و ارباب حلقه‌ها در کارنامه خود داشته است. کتاب صوتی کلیدر به سرپرستی آرمان سلطان‌زاده ضبط و تولید شده و همانطور که ذکر شد حضور بیش از صد گوینده و صداپیشه باسابقه و متبحر در عرصه صدا حال و هوای متفاوتی به این کتاب داده  است. نوع و شیوه روایت این کتاب، شیوه‌ای نمایشی است و هر صداپیشه سعی کرده با انتخاب لحنی متفاوت شخصیت کتاب را به خوبی اجرا کند. این شیوه باعث می‌شود هنگام شنیدن این کتاب احساس کنید در لحظه به لحظه اتفاقات حاضر هستید و شخصیت‌ها حالتی زنده و جاندار پیدا می‌کنند. ابعاد هر شخصیت را صدا و لحن گوینده در ذهن شما می‌سازد و می‌توانید تصویر ذهنی‌ ِ کاملی از شخصیت‌های رمان کلیدر بسازید.

گویندگی افتخاری محمود دولت‌آبادی

  • محمود دولت‌آبادی گوینده افتخاری کتاب صوتی کلیدر است. حضور محمود دولت‌آبادی به عنوان گوینده بخش‌هایی از کتاب صوتی کلیدر در کنار مشاوره‌ها و راهنمایی‌های او برای اجرای درست لهجه و لحن ِ این کتاب، خود موضوعی جذاب و بسیار قابل توجه است. دولت‌آبادی کلیدر را «یک یادگاری برای مردم آینده ما» می‌داند. او در این اثر همه آنچه از تجربه زیسته‌اش داشته کمک گرفته تا تصویری جاودان از آرمان‌ها، رنج‌ها و عاشقانه‌های تکه‌ای از ایران به نمایندگی آنچه در تاریخ ما رفته است بسازد. حساسیت‌ها و دقت نظر دولت‌آبادی در انتقال درست و صحیح این مفاهیم و رعایت بافتار زبانی، قومی و فرهنگی منطقه خراسان – محل رویداد وقایع رمان کلیدر- و همچنین مشاوره‌ها و راهنمایی‌های او در طی زمان ضبط این اثر کمک شایانی به حفظ تمام ارزش‌های این اثر سترگ کرده است.
    حضور دولت آبادی به عنوان گوینده افتخاری در کتاب صوتی کلیدر یکی دیگر از نقاط متمایز کننده و البته که ماندگار این کتاب است.

سید زکریا موسوی؛ صدابردار، ترکیب صدا و انتخاب موسیقی

  • صدابرداری، طراحی، ترکیب صدا و انتخاب موسیقی کتاب صوتی کلیدر را سید زکریا موسوی بر عهده داشته است که پیشتر نسخه صوتی آثار مهم ادبی همچون کتاب‌های برادران کارامازوف و مجموعه ارباب حلقه‌ها با تدوین صوتی وی در آوانامه منتشر شدند. برای تولید این پروژه بزرگ تعداد بسیاری از فعالان عرصه کتاب صوتی فعالیت داشته‌اند که به این ترتیب است:تهیه کننده کلیدر

– تهیه‌کننده: دامون آذری
-ویرایش صوتی: شراره کردی
-مدیر تولید: زهیر حنیفه
-دستیاران تولید: محمدرضا غفاری‌نیا، میلاد اله‌دو
-بازبینان ادبی و فنی: محمد حنیفه، زهره سلطان‌آبادی
-مشاور ادبی: جواد کلیدری
-مشاوران انتخاب گوینده: نرگس موسی‌پور، مهبد قناعت‌پیشه

ارائه‌ای از فیدیبو – کاری از نشر صوتی آوانامه و رادیو گوشه

آنچه مرور کردیم تنها بخش‌هایی ناگفته از روند ضبط و تولید بزرگترین کتاب صوتی ایران یعنی کلیدر است. بی‌شک برای به سرانجام رسیدن این پروژه بزرگ بسیاری از نام‌های دیگر نیز حضور و مشارکت داشته‌اند و تمام تلاش‌ دست‌اندرکاران این اثر آن است که حق مطلب را درباره بلندترین رمان ایرانی به خوبی ادا کنند. بی‌گمان می‌توان گفت اکنون کتاب صوتی کلیدر کتابی است برای همه ایرانیان در سراسر جهان.

کتاب صوتی کلیدر را دریافت کنید.

21 Responses

  1. واقعا عالی , من همین الان دارم گوش میدم و احساس میکنم واقعا تو اون ناحیه دارم راه میرم و داستان داره برام روایت میشه.
    به امید انتشار جلد های بعدی و صوتی شدن بقیه آثار فاخر ایرانی

  2. ضمن تشکر فراوان از جناب دولت آبادی و تک تک دست اندرکاران این اثر فاخر، من همه را گوش دادم و منتظر انتشار دنباله داستان هستم، تا کی باید منتظر بمونم؟

    1. سلام دوست عزیز،‌ خوشحالم که از شنیدنش لذت بردید، جلد سوم و چهارم صوتی کلیدر به زودی منتشر می‌شه، حتما کانالهای خبری فیدیبو رو دنبال کنید.

      1. سلام و خسته نباشید خدمت تمامی دست اندرکاران این مجموعه ی فاخر، بسیار از شنیدن این کتاب لذت بردم مخصوصا قسمتهای اجرا شده توسط جناب بیوک میرزایی و خانم فریبا متخصص ک عااالی اجرا کردند و نشان‌دهنده ی پیشینه ی قوی تاتری انها بود ب نظر من اجرای خانم متخصص در قسمت بازگشت شیرو ب قلعه میدان اوج هنرمندی ایشون بود و همینطور گویندگی خود استاد دولت ابادی هم عااالی و تکان دهنده بود ،هنر و سعی تان مستدام❤️❤️🙏🙏🙏🙏

  3. عاااالیه
    هر ایرانی حداقل یکبار باید کلیدر و بخونه
    کلمات فارسی توصیفات دقیق و جزئی و فضای داستان هر شنونده ای را مجذوب میکند. فایل صوتی که بسسسسیار عالی است
    خدا قوت

  4. من ۳مرتبه کل کتاب رو خوندم.هر بار ادبیات وخرده فرهنگ جدید رو درک میکنم.حالا هم کتاب صوتی دارم گوش میدم.ضمنا تو شهر ما بهشهر پیر مرد۹۰ساله ای اهل روستای دهنه وشامکان سبزوار هست که گل ممد دوست پدرش بود و او ۱۷ سالش بود و چند بار براش اذوقه و…برد.کل داستان رو بود و دید وبرام روایت کرد. ۲دقیقه ویدیو گرفتم برای یادگاری ازش در حال روایت کردن.

    1. سلام و ادب،خیلی عالیه میتونید ویدیو رو برای من بفرستید لطفا؟هیلی علاقه مند هستم صحبتهای ایشون رو بشنوم و ضمنا من نمیدونستم گل محمد داستانی واقعیست!!🙈🙈🙄

  5. من به کتابهای صوتی علاقه دارم و تاکنون تعدادی را استفاده کرده ام ،
    اما ، این اثر جاودانه ، هم خود رمان و پروژه صوتی آن ، بی نظیر است و تا کنون به تعداد زیادی آن را معرفی کرده ام تا همگان از شنیدنش لذت ببرند .

  6. رمانی جذاب و عالی.گویندگان فوق العاده بودند به ویژه جناب سلطان زاده که به خوبی تونسته هدایت داستان رو عهده دار بشه به سمت بخش های بعدی کتاب.

  7. با سلام وتشکر از کار فاخری که انجام دادید بر روی کتابی فاخر وارزشمند .
    من جلد سوم هستم،ومن را با خود میبرد به اون منطقه ،وخصوصا اصطلاحتی که بکار میبرن بسیار برام جالب هست چون بعضی از اونا را از بزرگترهای فامیل شنیده بودم.بهرحال بسیار زیباس واز تون ممنونم

  8. می خوام آخر این داستان رو پاییز که شد تو کویر تمام کنم…
    ای کاش کلیدر هیچ وقت تمام نمیشد
    باهاش زندگی کردم و آموختم

  9. بعداز خوندن این ولاگ، دید جدیدی ب متاب صوتی کلیدر پیدا کردم و شنیدنش حس متفاوت تری در من ایجاد می‌کنه وقتی متوجه شدم ک صداها دقیقا مال خود روستای کلیدره🥲. این رمان بی نظیره. از قلم شاهکار استاد دولت آبادی و توصیفات بینظیرش داخل کتاب و گوینده های خفن و کاردرست با اجرای بینظیر و دادن احساسات ب لحن صدا بگیر تا موسیقیش. وای م موسیقی زمینه چقدددددر این کتاب و زنده تر کرده. همراه این کتاب زندگی می‌کنی. روستارو میبینی، شخصیتارو تصویر سازی می‌کنی و با غم و شادی شخصیتا، خوشحال یا غم زده میشی و همه و همه بخاطر اول قلم متفاوت اقای دولت ابادی و دوم تیم کاربلد گویندگیه. خسته نباشید واقن.
    کاش همین تیم بتونه شاهنامرو هم بصورت کتاب صوتی مثل همین اثر، خلق کنه🤍

  10. واقعا لذت بردم ، با غم های گل محمد ناراحت شدم و با خوشحالی گل محمد خوشحال . واقعا در عالم واقعیت و رویا با تک تک افراد کتاب همراه شدم . اجرای گل محمد ، بلقیس و آلاجاقی و قربان بلوچ را بسیار دوست داشتم . بخش صحبت پدر زن بلخی با بلخی که توسط جناب دولت آبادی اجرا شد بیش از ده بار گوش کردم و بنظرم یکی از زیباترین بخش های کتاب بود و بخش آخر صحبتهای گل محمد با ستار ، قربان بلوچ و .. در روی کوه نیز زیبا بود . همه اینها علاوه بر این بود که قبلا کتاب را خونده بودم ، ممنون از زحمتی که کشیدید و کار بسیار خوبی که ارائه شد .

  11. هر لحظه با این اثر فوق العاده و هنرمندان چیره دست مجموعه زندگی کردم،خندیدم،عشق ورزیدم و گریستم ❤️
    فوق العاده بودید ❤️
    سپاسگزارم 🌹

  12. هر لحظه با این اثر فوق العاده و هنرمندان چیره دست مجموعه زندگی کردم،خندیدم،عشق ورزیدم و گریستم ❤️
    فوق العاده بودید ❤️
    سپاسگزارم 🌹

  13. واقعاً شاهکاره. من کتابش رو خوندم، دوست داشتم دوباره صوتیش رو هم گوش بدم. کاش مشخص می‌کردین آقای دولت‌آبادی صداپیشه‌ی کدوم شخصیته.

  14. بی‌نظیر.فوق‌العاده…..یادگاری‌باارزش‌ازشماها…همانطورکه‌استادشجریان‌حافظ‌وسعدی‌ومولانا…..رابرایمان‌زنده‌کرد‌شماهم‌ استادمحموددولت‌ابادی‌وکلیدرراجاودانه‌کردید..دوبارکتاب‌راخوانده‌ام‌.وایندفه‌کتاب‌صوتی‌راگوش‌میدهم‌وکیف‌میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری