بهترین کتاب‌های روانشناسی به پیشنهاد سایت آمازون

مطالعه روانشناسی برای همه ما جذابیت‌های خاص خودش را دارد. به کمک روانشناسی به باورهای نهان خودمان پی می‌بریم و می‌توانیم آن‌ها را تغییر دهیم تا زندگی بهتری را تجربه کنیم. خواندن درباره روانشناسی تجربه‌ای جذاب و مهیج است. اما کتاب‌های زیادی در این زمینه وجود دارند و انتخاب درست آن‌ها در فهم روانشناسی می‌تواند کمک‌مان کند.
در این یادداشت با کتاب‌هایی برای شروع روانشناسی آشنا خواهیم شد.

کتاب‌های روانشناسی را از کجا شروع کنیم؟

برای پاسخ دادن به این سوال باید اول بدانیم که برای چه چیزی روانشناسی را مطالعه می‌کنیم. آیا هدف ما از چنین چیزی درمان بیماری‌هایی نظیر افسردگی است یا قصد داریم دانش عمومی خود را افزایش دهیم. برای برخی از افراد روانشناسی ماهیتی سرگرم‌کننده دارد. در این یادداشت تلاش کرده‌ایم تا کتاب‌هایی را متناسب‌ با نیازهای گروه‌های فوق معرفی کنیم. کتاب‌های معرفی شده در این یادداشت از پرفروش‌ترین کتاب‌های روانشناسی سایت آمازون و با بالاترین امتیاز هستند:

۱.هفت عادت مردمان موثر

کتاب هفت عادت مردمان موثر

کتاب هفت عادت مردمان موثر نوشته استفان کاوی است‌‌. او در این کتاب سعی می‌کند ۷ عادتی را معرفی کند که به تغییر شخصیت انسان‌ها منجر می‌شود.
در این کتاب با ۷ عادتی مواجه می‌شویم که شخصیتی برتر به شما در برابر دیگران می‌دهند. کتاب هفت عادت مردمان موثر یکی از آثار تاثیرگذار در حوزه توسعه فردی و روانشناسی موفقیت است که شهرت بسیاری دارد زیرا توانسته است که به افراد مختلفی کمک کند.

۲. خرده عادت‌ها

کتاب خرده عادت‌ها

تغییر سبک زندگی کاری تدریجی و زمان‌بر است نه فوری و آنی‌. کتاب خرده عادت‌ها اثر جیمز کلیر به ما می‌گوید که برای ایجاد تغییر در زندگی خود باید قدم‌هایی آهسته، کوچک ولی پیوسته را برداریم. در حقیقت کارهای کوچکی که به صورت مداوم انجام می‌شوند زمینه‌ساز تغییرات بزرگ در زندگی ما هستند و افراد ثروتمند و موفق نیز در همین عادت‌های کوچک با دیگر مردم تفاوت دارند‌‌. این کتاب به ما کمک می‌کند تا عادت‌های مثبت و مفید را با عادت‌های منفی و اشتباه جایگزین کنیم و پس از آن به سمت موفقیت گام برداریم.

۳.  عادت‌های اتمی

کتاب عادت‌های اتمی

کتاب عادت‌های اتمی یکی از دیگر کتاب‌های جیمز کلیر است. این کتاب به ما یاد می‌دهد که چگونه تدریجا عادت‌های بد خود را کنار بگذاریم و آن‌ها را با عادت‌های خوب جایگزین کنیم. این کار مستلزم صبر و زمان است. کتاب عادت‌های اتمی به ما می‌گوید که برای تبدیل شدن به انسانی بهتر، نیازمند عادت‌هایی مناسب‌تر هستیم و با تکنیک‌هایی این عادت‌ها را به ما یاد می‌دهد. این کتاب یکی از مهم‌ترین آثار در حوزه روانشناسی موفقیت است و پس از انتشارش با استقبال بی‌نظیری روبرو شده است. اما انتقاداتی هم نسبت به آن وجود دارد. با این حال هر فرد علاقه‌مند به کتاب‌های روانشناسی باید عادت‌های اتمی را بخواند.

۴.  مفهوم اضطراب

کتاب مفهوم اضطراب

کتاب مفهوم اضطراب نوشته سورن کی‌یرکگور فیلسوف شناخته‌شده دانمارکی است؛ او از دیدگاهی فلسفی به مسئله اضطراب نگاه می‌کند و رویکردی روان‌شناسی صرف نیست. اما علاقه‌مندان به روانشناسی برای پیدا کردن ذهنیتی فلسفی‌تر به این دانش، نیازمند خواندن مفهوم اضطراب هستند.. کیرکگور نظرات جالب و خواندنی‌ای درباره اضطراب دارد و آن را ناشی از اراده آزاد انسان‌ها می‌داند. کتاب فوق توسط صالح نجفی به فارسی ترجمه شده است‌.

۵. اضطراب موقعیت

کتاب اضطراب موقعیت

کتاب اضطراب موقعیت درباره یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های زندگی روزمره ما نوشته شده است؛ جامعه همواره هنجارها و ارزش‌هایی دارد و ما گاهی اوقات خودمان را متناسب‌ با آن هنجارها و ارزش‌ها تعیین می‌کنیم. موقعیت اجتماعی ما برایمان بسیار اهمیت دارد چون با آن‌ها توسط دیگران سنجیده می‌شویم و مورد مقایسه قرار می‌گیریم. کتاب اضطراب موقعیت درباره ترس از خطر شکست در برابر آرمان‌هایی است که جامعه برایمان وضع می‌کند. این کتاب درباره آلن دوباتن نوشته شده‌ است. ترجمه آن را می‌توانیم از انتشارات میلکان بخوانیم.

۶. افسردگی نهفته

کتاب افسردگی نهفته

امکان دارد در ظاهر زندگی خوب و موفقی داشته باشیم اما در درونمان احساس کنیم که جایی از کارهایمان مشکل دارد. ممکن است ضعف داشتن و بروز احساسات را امری اشتباه بدانیم و همیشه ظاهری قوی و قدرتمند از خود نشان دهیم و کسی به احساسات درونی ما راه پیدا نکند؛ اما در باطن خود می‌دانیم که مشکلی وجود دارد. اگر به صورت مداوم احساساتی نظیر خشم، غم و اضطراب را سرکوب می‌کنیم پس به افسردگی نهفته مبتلا شده‌ایم. این کتاب چند بخش دارد. در قسمت اول آن درک عمیقی نسبت به افسردگی نهفته پیدا می‌کنیم. در قسمت دوم کتاب یاد می‌گیریم تا بر افسردگی نهفته غلبه کنیم. دو فصل آخر ( بخش سوم کتاب) نیز به تثبیت موقعیت جدیدمان کمک می‌کنند. این کتاب توسط مارگارت‌ رابینسون رادرفورد روانشناس بالینی نوشته شده است به کمک کتاب او می‌توان بر کمال‌خواهی و افسردگی نهفته غلبه کرد. شبنم درویش این کتاب را به فارسی ترجمه کرده و نشر میلکان آن را منتشر کرده است.

۷. موضوع مرگ و زندگی

کتاب موضوع مرگ و زندگی

اندیشه در مورد مرگ و مفهوم زندگی، موضوع جدیدی نیست. در این اثر اروین یالوم به همراه همسرش که از بیماری سرطان رنج می‌برد و روزهای پایانی عمرش را می‌گذراند؛ درباره مفهوم مرگ و تجربه زندگی سخن می‌گویند. کتاب موضوع مرگ و زندگی را می‌توان اثری روانشناختی و هم یک اتوبیوگرافی به حساب آورد.

۸. درمان شوپنهاور

کتاب درمان شوپنهاور

در کتاب درمان شوپنهاور وصفات شخصی و نظریات شوپنهاور در قالب شخصیت فردی به نام فیلیپ بازسازی می‌شوند. فیلیپ انسانی بدبین و تا حدی جامعه ‌گریز است که با یک روان‌درمانگر برجسته‌ به نام جولیوس آشنا می‌شود. کتاب درمان شوپنهاور شامل گفت‌وگوی میان جولیوس و فیلیپ است. فیلیپ دوست دارد تا به رویکرد و نظریات شوپنهاور جامه عمل بپوشاند. این کتاب اروین یالوم بسیار جذاب و خواندنی است.

۹. روان‌درمانی اگزیستانسیال

کتاب روان‌درمانی اگزیستانسیال

کتاب روان‌درمانی اگزیستانسیال یکی از مهم‌ترین آثار یالوم است او در این اثر رویکردی پویا دارد و بر دلواپسی‌هایی تمرکز می‌کند که در هستی انسان‌ها ریشه دارند. در این اثر یالوم درباره مرگ، زندگی، آزادی، تنهایی، خواستن و چیزهای دیگر سخن می‌گوید. اروین یالوم را می‌توان پایه‌گذار روانشناسی اگزیستانسیال دانست.

۱۰. وقتی نیچه گریست

کتاب وقتی نیچه گریست یکی از پرطرفدارترین آثار اروین یالوم است. در این داستان نیچه با یکی از بزرگ‌ترین روان‌درمان‌گران عصر خودش روبرو می‌شود. نیچه همیشه از سردردهای عصبی رنج می‌برده و در سال‌های پایانی عمرش در آسایشگاه زندگی کرده است. گفت‌وگوی میان نیچه و روان‌درمانگر او بسیار جذاب و خواندنی است.

۱۱. معنای اضطراب

کتاب معنای اضطراب

کتاب معنای اضطراب به وسیله رولو می روانشناس بالینی برجسته نوشته شده است. همه ما از رویارویی با اضطراب می‌گریزیم اما این کتاب کمک می‌کند تا با اضطراب روبرو شویم و با درک عمیق‌تری سراغ درمان آن برویم.

۱۲. درمانگاه احساسات

کتاب درمانگاه احساسات توسط دکتر لین کلارک نوشته شده است.این کتاب با در نظر گرفتن متد سی‌بی‌تی کمک‌مان می‌کند تا اضطراب، عصبانیت و افسردگی خود را مدیریت کنیم. کتاب فوق توسط مهرداد فیروزبخت به فارسی ترجمه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری