0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
شهرفرنگ اروپا

معرفی، خرید و دانلود کتاب شهرفرنگ اروپا

چکیده ای از پیدا و پنهان تاریخ قرن بیستم
درباره شهرفرنگ اروپا

تاریخ‌نگاران، قرن بیستم اروپا را مصادف با سال 1914 می‌دانند، سالی که شعله‌ی جنگ‌های جهانی در آن برانگیخته شد. پاتریک اوئورژدنیک نویسنده‌ی کتاب شهر فرنگ اروپا در این اثر تاریخ قرن بیستم اروپا را به چالش می‌کشد. نه تنها دو جنگ جهانی، بلکه ادیان مختلف، فرقه‌های مذهبی، تعاریفی نوینی چون کمونیست‌، فاشیست، همگی تصویری از یک اروپای مخوف و وحشتناک را ارائه می‌دهد که با آنچه تاکنون دیده‌اید و شنیده‌اید متفاوت است. اگرچه مخاطب با مطالعه‌ی این اثر با چهره‌ی تاریک و وحشی اروپا روبه‌رو می‌شود اما روایت شیوای نویسنده و لحن طنز او از تلخی‌های این اثر می‌کاهد. کتاب شهر فرنگ اروپا کتابی تاریخی است که با زبانی سرگرم کننده سعی در بیان حقیت‌های نهفته اروپای قرن بیستم دارد.

‌درباره‌ی کتاب شهر فرنگ اروپا اثر پاتریک اوئورژدنیک

کتاب تاریخی شهر فرنگ تاریخ را با رویکردی داستانی و پرکشش بیان می‌کند. پاتریک اوئورژدنیک  مخاطب را از اروپای پیشرفته و متمدن کنونی به اروپای قرن بیستم می‌برد و از دو جنگ جهانی خانمان سوز، بهسازی نژادی، پیشرفت‌های تکنولوژی و جنبش‌های آزادی‌خواه زنان در اروپای آن دوران می‌گوید. نویسنده در این کتاب مهم‌ترین حوادث قرن بیستم اروپا، به ویژه اروپای شرقی را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد و با قلمی روان و لحنی طنز به بیان تحولات اجتماعی، سیاسی این قاره می‌پردازد. کتاب شهر فرنگ اروپا برای آن دسته از افرادی به دنبال یک روایت تاریخی جذاب هستند یک انتخاب عالی است.

پاتریک اوئورژدنیک که تجربه‌ی نگارش آثار ادبی را در کارنامه‌ی خود داشته است با تلفیق تاریخ و ادبیات یک ماجرای جذاب از علل تغییرات اروپا در قرن بیستم را تالیف کرده است. استفاده از تکنیک‌های ادبی به او امکان حرکت در تاریخ را داده است. او نقاط بحرانی تاریخ اروپا را انتخاب کرده است. پاتریک اوئورژدنیک ابتدا مخاطب را به سال‌های جنگ جهانی دوم می‌برد سپس با تغییر مبدا تاریخ به گذشته برمی‌گردد. او به شکل ویژه‌ای به جنگ‌های جهانی پرداخته است. زیرا این دو واقعه زمینه‌ی مهم‌ترین تغییرات میانه‌ی قرن بیستم اروپا را فراهم کرده است.  

‌نقد‌ها و نظرات درباره‌ی کتاب شهر فرنگ اروپا

آنچه در کتاب شهر فرنگ توجه مخاطب را بیش از هر چیزی به خود جلب می‌کند، عدم فصل‌بندی‌ است کتاب تنها در پارگراف‌های مجزا بیان می‌شود. یکی دیگر از نکات مهم در نگارش این کتاب عدم استفاده از منابع است. پاتریک اوئورژدنیک این کتاب تاریخی را با برخی از تکنیک‌های ادبی درآمیخته و به این ترتیب زمان و مکان وقوع انفاقات را جابه‌جا کرده است. اگرچه به این سبک از نگارش انتقاداتی وارد شده است. تاریخ‌نگارانی که تنها به بیان رویدادهای تاریخی محض می‌پردازند این اثر را یک کتاب تاریخی مستند نمی‌دانند.

‌درباره‌ی پاتریک اوئورژدنیک نویسنده‌ی کتاب شهر فرنگ اروپا

پاتریک اوئورژدنیک در سال 1957 در پراگ به دنیا آمد و تا سال1984 در این شهر زندگی کرد. سپس به فرانسه نقل مکان کرد. او شغل‌های متعددی را پشت سر گذاشته است از مشاور شطرنج گرفته تا سردبیر و رئیس بخش ادبیات فصل‌نامه‌ی فرانسوی. پاتریک اوئورژدنیک تاکنون 8 عنوان کتاب شامل داستان، رمان، شعر منتشر کرده است. او هم‌چنین در حوزه‌ی ترجمه فعالیت کرده است و آثار نویسندگانی نظیر فرانسوا رابله، ساموئل بکت و بوریس ویان را به زبان چک ترجمه کرده است.

ترجمه‌ی کتاب شهر فرنگ اروپا به فارسی

خشایار دیهیمی مترجم و ویراستار نام آشنای حوزه‌ی فلسفه است. او در سال 1334 در شهر تبریز به دنیا آمد.  علاقه‌ی او به کتاب به حدی بود که پیش از رفتن به مدرسه خواندن و نوشتن آموخته بود. دیهیمی تحصیلات خود را در رشته‌ی مهندسی شیمی ادامه داد اما مسیر ترجمه و ویراستاری را ادامه داد. خشایار دیهیمی تاکنون بیش از 120 عنوان کتاب ترجمه کرده است. از آثار او در این حوزه می‌توان به کتاب‌های «روح پراگ»، «بیگانه» و «فرهنگ اندیشه‌های سیاسی» انتشارات ماهی کتاب شهر فرنگ اروپا را با ترجمه‌ی خشایار دیهیمی عرضه کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرارداده است.

چرا باید کتاب شهر فرنگ اروپا را خواند؟

کتاب شهر فرنگ اروپا در دسته‌ی کتاب‌های تاریخی قرار دارد. این کتاب برای گروه سنی بزرگ‌سال مناسب است. تعداد صفحات نسخه‌ی چاپی کتاب  124 صفحه است که با مطالعه‌ی روزانه 20 دقیقه می‌توانید این کتاب را در 6 روز بخوانید.

کتاب شهر فرنگ اروپا حجم اندکی دارد و برای افرادی که وقت کافی برای خواندن کتاب‌های طولانی را ندارند و قصد دارند کتابی مختصر با موضوع تاریخ و تمدن اروپا در قرن بیستم را بخوانند مفید خواهد بود.

‌در بخشی از کتاب شهر فرنگ اروپا می‌خوانیم

در قرن بیستم عده‌ی زیادی از دین سنتی فاصله گرفتند. چون وقتی فهمیدند که از نسل میمون‌ها هستند و می‌توانند با قطار سفر کنند و با تلفن حرف بزنند و با زیردریایی به زیر دریا بروند. کم‌کم از دین روی‌گردان شدند و کمتر و کمتر به کلیسا رفتند و به این نتیجه رسیدند که خدایی در کار نیست و دین آدم‌ها را در جهل و تاریکی نگه می‌دارد و طرفدار پوزیتیویسم شدند. پوزیتیویسم یک آموزه‌ی فلسفی بود که می‌گفت داوری انسانی و فهم پدیده‌ها نتیجه‌ی علوم طبیعی و علوم اجتماعی است و یگانه حقیقت آن حقیقتی است که قابل اثبات از طریق علم باشد و متافیزیک چرت و چرند است. پوزیتیویستها به هیچ نوع خدایی باور نداشتند. هرچند در آغاز برخی‌شان می‌گفتند ممکن است یک موجود والاتر وجود داشته باشد و این از نظر علمی معقول و محتمل است. هرچند قابل اثبات نیست. اما دانشمندان می‌گفتند که حیات صرفا حاصل بخت و تصادف است و نظمی است برآمده از دل آشوب، و هیچ اعتقادی به خلقت جهان آن‌گونه که سنت مسیحی می‌گفت شش هزار سال پیش اتفاق افتاده. نداشتند. و اختر فیزیکدانان می‌گفتند همه‌ی مسائل جهان در کوارک‌ها و اتم‌ها و گازها خلاصه می‌شود و عمر جهان به دوازده تا پانزده میلیارد سال می‌رسد و دائما هم در حال انبساط است. اما نمی‌دانستند این انبساط همچنان ادامه خواهد یافت يا از یک زمان به بعد جهان رو به انقباض خواهد نهاد. یا این‌که اصلا منفجر خواهد شد. مومنان می‌گفتند شاید انسان از نسل میمون باشد و حاصل کوارک‌ها و اتم‌ها و گازها اما به هرحال این هیچ چیزی را عوض نمی‌کند. چون بالاخره باید کسی میمون‌ها و کوارک‌ها را خلق کرده باشد. و اين اصلا مهم نیست که جهان شش هزار سال پیش خلق شده یا پانزده میلیارد سال پیش، چون مهم این است که پیش از آن چه خبر بوده و علم دراین‌باره حرفی برای گفتن ندارد. اخترفیزیکدانان می‌گفتند پیش از آن هیچ نبوده و مؤمنان می‌گفتند این دقیقا همان چیزی است که در کتاب مقدس آمده است. هرچه زمان بیش‌تری می‌گذشت پوزیتیویسم بیشتر و بیشتر جاذبه‌اش را از دست می‌داد چون مردم نمی‌دانستند با پیشرفت‌ها و زیردریایی‌ها و بمب اتمی چه کنند و کم‌کم به این فکر افتادند که آیا بهتر نیست بالاخره به یک امر استعلایی دست یابند. و برخی از دانشمندان هم گفتند که تحقیق علمی هیچ بختی برای اثبات عدم وجود خدا ندارد و حتی اگر علم نتواند گواه غیرقابل انکاری برای وجود خدا يا موجودی والاتر را هم بیاورد، باز می‌تواند راه را برای پاسخی با مبنای علمی برای سوال اصلی بشر هموار کند.

آن‌چه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب شهر فرنگ اروپا اثر پاتریک اوئورژدنیک بود.خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی تاریخ و تمدن اروپا در قرن بیستم می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
879.۳۱ کیلوبایت
تعداد صفحات
124 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۴:۰۸:۰۰
نویسندهپاتریک اوئورژدنیک
مترجمخشایار دیهیمی
ناشرنشر ماهی
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۷/۱۲/۱۵
قیمت ارزی
4 دلار
قیمت چاپی
24,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۸۷۹.۳۱ کیلوبایت
۱۲۴ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3.7
از 5
براساس رأی 32 مخاطب
5
ستاره
40 ٪
4
ستاره
25 ٪
3
ستاره
6 ٪
2
ستاره
18 ٪
1
ستاره
9 ٪
19 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4

کتاب شامل وقایعی بسیار جالب اما بدونِ ذکر هیچ منبعی می باشد. وقتی کتاب رو میخونین احساس میکنین نویسنده با نگاهی همراه با طنز به همه چیز نگاه کرده. شاید طنزی پر از انتقاد. آخرش البته موضع نویسنده رو درک نکردم. کتاب تلخه ... گزنده ... دردآور ... کوتاه ... بی ذکر منابع ... تاریخی سراسر تاریک. قرنی که با وجود رونق های فراوان ... پوچی عجیبی توش موج میزنه. بخونین به نظرم. وقتتون تلف نمیشه. به فکر فرو میرین.

2

کتاب بسیار در هم و برهمی بود. نه میشه گفت نقادانه بود. نه فلسفی بود و نه تاریخی. پرش تاریخی در به تصویر کشیدن رخدادهای تاریخ فوق العاده زیاد و سردرگم کننده بود و نویسنده بارها در یک صفحه از سال ۱۹۹۱ به ۱۹۴۵ و بعدش به ۱۹۰۰ و ناگهان ۱۹۹۹ پرش کرده. در کل ارزشمند نبود

4

حوادث مختلف به صورت پراکنده، پشت سر هم و بدون هیچ مقدمه ای بیان شده. حالت گزارش داره بیشتر و خیلی جذابیتی نداره به جز موارد محدود

2

شلوغ پراکنده نامنسجم گزارش وار بی‌هدف اینها توصیفات من از این کتابه انبوهی اطلاعات جست و گریخته که اصلا یادتون نمیمونه و نمیتوتید جایی هم بهش استناد کنید. ارزش مطالعه نداره

4

کتاب جالبی باید باشه اما اولین نسل کشی های عثمانی علیه ارمنی ها از سال های ۱۸۹۵ شروع شد. البته به دلایل مختلف کمتر رسانه ای شد

2

حوادث بصورت پراکنده بیان شوه. انگار کسی نویسنده دو مجبور کرده اتفاقات رو روی دور تند بیان کنه. جذابیت برام نداشت.

2

حاوی نکاتی جسته و گریخته جذابه اما در کل ، فکر‌میکنم کمتر کسی بتونه تا انتها این کتاب رو بخونه . در واقع از یک جا به بعد ، مطالب مدام تکرار میشن

5

پراکندگی پرداختن به وقایع و آرا و ته مایه بیان طنز و موجز سخن گفتن کتاب تاریخی رو به یه شهرفرنگ جذاب تبدیل کرده به همراه ترجمه ای خوب

5

وقتی خشایار دیهیمی ترجمه کند، یعنی بهترین است.

4

ترجمه خوبی هست؛ علاوه بر این اطلاعات جالبی در مورد اروپای قرن بیستم و تغییراتی که جوامع اروپایی داشتن داره....

نمایش 9 نقد دیگر
3.7
(33)
40,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
شهرفرنگ اروپا
شهرفرنگ اروپا
چکیده ای از پیدا و پنهان تاریخ قرن بیستم
نشر ماهی
3.7
(33)
40,000
تومان