0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
گیاه درمانی

معرفی، خرید و دانلود کتاب گیاه درمانی

نویسنده:
گیریجا کانا
درباره گیاه درمانی

در فرهنگ و تاریخ هر کشور، آموزه‌های درمانی سنتی و خانگی وجود دارد که جزو گنجینه‌ی دانش پزشکی آن ملت به حساب می‌آید. این اطلاعات و روش‌های درمانی در طول تاریخ نسل به نسل منتقل شده‌اند و درکنار روش‌های درمانی نوین قرار گرفته‌اند. روش‌های درمانی جدید که براساس پیشرفت علم حاصل شده‌اند در مغایرت با روش‌های سنتی و خانگی به ارث رسیده نیستند. گیریجا کانا، پزشک هندی براساس همین موضوع کتاب گیاه درمانی را که دايرة المعارف دستور تهیه داروهای سنتی و خانگی مناطق بومی هندوستان است به نگارش درآورده است.

درباره کتاب گیاه درمانی

کتاب گیاه درمانی اثر گیریجا کانا با نام اصلی All About Herbal Remedies در سال 1994 منتشر شد که شامل روش‌های ساده‌ی درمان خانگی است. در این اثر تهیه استفاده و ساختن هزاران دارو خانگی و سنتی مردمان بومی هندوستان مطرح شده است و در آن خبری از تجویزهای پیچیده و رژیم های سخت نیست. هر فردی با اندک دانش خود می‌تواند از تجویزهای این کتاب بهره ببرد و از آن‌ها در جهت بهبود سلامتی‌اش استفاده کند. بسیاری از داروهای توضیح داده شده در این کتاب ترکیب‌هایی هستند که در روستا‌های هند استفاده می‌شوند و مردمان آن مناطق سال‌هاست از طریق آن‌ها سلامتی‌شان را ارتقا داده‌اند. این ترکیبات که عموما از گیاهان و مواد طبیعی ساخته شده‌اند اساس درمانی دارند و استفاده از آن‌ها سبب می‌شود افراد کم‌تر از داروهای شیمیایی استفاده کنند. مواد اولیه ذکر شده در ترکیبات دارویی کتاب گیاه درمانی اکثرا در دسترس همگان هستند و برای تهیه آن‌ها نیازی به رفتن مناطقی همچون کوه و دشت نیست به همین دلیل روش‌های ارائه شده در این کتاب قابل دسترس و آسان در منزل هستند. این کتاب در واقع دائره المعارفای از خواص ترکیبات مواد طبیعی است که در طب سنتي استفاده می‌شوند.

گیریجا کانا این کتاب را با هدف بازکردن راه درمان‌های خانگی ساده‌‌ی هند به خانه‌‌ی شهرنشین‌ها نوشته است، زیرا در شهرها انسان‌ها به دور از روش‌های سنتی همواره دارو مصرف می‌کنند و گاهی هم در آن زیاده‌روی می‌کنند.

کتاب گیاه درمانی برای چه کسانی مناسب است

از آن‌جایی که اغلب داروهای خانگی ذکر شده در کتاب گیاه درمانی را می‌توان به آسانی با ادویه‌های مختلف، انواع سبزی‌ها، میوه‌ها و گل‌هایی که در منزل و باغچه وجود دارد، تهیه کرد این اثر مناسب همه‌ی افرادی است که در تلاش برای ارتقا سلامتی‌شان هستند.

چرا گیاه درمانی؟

گیریجا کانا نویسنده‌ی کتاب گیاه درمانی درباره‌ی اهمیت گیاه درمانی گفته است: «ویژگی مهم درمان‌های خانگی این است که به سیستم دفاعی بدن فرصت می‌دهد تا با بیماری مقابله کند؛ در حالی‌که در طب امروزی قبل از این‌که به بدن فرصت مقابله  با بیماری داده شود، بیماری مستقیما مورد حمله قرار می‌گیرد و طی این فرایند کل سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود.»

گیاهان طبیعی علاوه‌بر اهمیت‌شان در درمان و بهبود سلامتی در صنایع دیگر مانند طیور نیز استفاده می‌شود.

مروری بر فصل‌های کتاب گیاه درمانی

کتاب گیاه درمانی طی فصل‌های متوالی روش‌های درمانی مختلفی را برای قسمت‌های مختلف بدن ارائه می‌کند. از جمله فصل‌های این کتاب می‌توان به فصل مربوط به «درمان‌های خانگی مشکلات گوارشی» اشاره کرد که در این بخش از کتاب گیریجا کانا درباره‌ی شیوه‌های بهبود‌ دهنده‌ی «شکم درد»، «زخم معده»، «استفراغ»، «نفخ شکم»، «خارش مقعد»، «آلودگی‌های کرمی»، «یبوست»، «شیاف»، «بواسیر»، «بلعیدن مو»، «سکسکه» و «اسهال و اسهال خونی» صحبت می‌کند. همچنین در این فصل درباره‌ی هضم غذا و مزاج صفراوی هم سخن گفته شده و نویسنده فواید لیموترش را برای رفع مشکلات سوهاضمه مطرح کرده است.

فصل دیگر کتاب گیاه درمانی با عنوان «روش‌های درمان سرماخوردگی، تب و بیماری‌های تنفسی» است که در طول آن گیریجا کانا داروهای موضعی برای سرماخوردگی را توضیح می‌دهد. اغلب افراد هنگام سرماخوردگی به‌سرعت استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و آنتی‌هیستامین‌ها را شروع می‌کنند درحالی‌که در این بخش راه‌کارهای طبیعی و ساده‌ی زیادی برای درمان سرفه‌های تحریکی در هنگام سرماخوردگی، گلو درد، آسم و خس خس سینه و سیاه سرفه ارائه شده است.

«درمان‌های خانگی برای بیماری‌های گوش، چشم و دهان» فصل دیگر کتاب است که شامل شیوه‌های درمانی مربوط به گوش درد، گل مژه و شکاف خوردن زبان است. همچنین در این فصل روش‌های درمانی درباره‌ی لثه‌ها و دندان‌ها نیز ارائه شده که مناسب درمان تورم و التهاب‌های مربوط به بخش دهان هستند. گیریجا کانا در این فصل از کتاب خاطره‌ای را روایت می‌کند که او با استفاده از محلول غلیظ آب و نمک که از مادرش فرا گرفته بود توانسته است از وجود حشره به داخل بدن از طریق گوش جلوگیری کند. ترکیبی ساده از آب و نمک ولی در مواقع ضروری راهگشا.

فصل دیگر کتاب گیاه درمانی «دستوراتی برای بیماری‌های پوست و مو» نام دارد که بسیار کابردی و ساده برای کسانی است که به‌دنبال روش‌های خانگی برای بهبود وضعیت پوست و موی‌شان هستند. در این فصل نویسنده‌ی کتاب ابتدا روش‌های درمانی بیماری‌های مربوط به این بخش از بدن از جمله روش‌هایی برای پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های پوستی را ارائه می‌کند. گیریجا کانا در این بخش شیوه‌های سنتی و خانگی درمان «میخچه»، «سوختگی»، «خال‌های ویروسی»، «حشره گزیدگی» و «اگزما» را نیز بیان می‌کند و در انتهای آن دستوراتی برای داشتن پوستی روشن آورده است. «شپش سر»، «شوره سر» و «رویش مو» هم از دیگر موارد آزاردهنده‌ی افراد است که در این فصل موارد بسیار کاربردی و طبیعی برای درمان‌شان مطرح شده است.

درباره گیریجا کانا

گیریجا کانا Girija Khanna پزشک اهل هندوستان است که از زمان جوانی در مورد روش‌های سنتی و درمان‌های خانگی تحقیق می‌کرد. او سال‌های زیادی را صرف جمع آوری و نگاشتن روش‌های درمانی سنتی کرده و علاقه‌ی فراوانی به گیاهان دارویی دارد. او کتاب گیاه درمانی را به‌دنبال علاقه‌اش به این حوزه برای عموم مردم نوشته و از آوردن اصطلاحات و کلمات علمی و تخصصی خودداری کرده است. او در این اثر دستورات خانم‌های سالخورده مناطق مختلف هند را جمع‌آوری کرده تا مردمان کشورهای دیگر نیز بتوانند از آن‌ها بهره‌مند شوند.

کتاب‌های دیگر گیریجا کانا که با عنوان‌های Indian Women Today  و All About Woman منتشر شده‌اند به زبان فارسی ترجمه نشده‌اندو تنها جلد منتشر شده از او کتاب گیاه درمانی است.

ترجمه کتاب گیاه درمانی به فارسی

کتاب گیاه درمانی را فاطمه شاداب به فارسی ترجمه کرده و انتشارات ققنوس آن را در سال 1378 منتشر کرده است که نسخه‌ی الکترونیک آن در این صفحه از فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است. از دیگر کتاب‌های ترجمه شده‌ی این مترجم می‌توان به «فرانسه، ملل امروز – ۱۳» نوشته‌ی «لورل كورنا»،  «چه کنیم تا عشق رویایی به دلزدگی نینجامد» نوشته‌ی «آیالا مالاچ پاینز»، «درمان طبیعی افسردگی» نوشته‌ی «سید بائومل» و «نخستین فرعون مؤنث» نوشته‌ی «پاملا دل» اشاره کرد که کتاب الکترونیکی آن‌ها هم در سایت و اپلیکیشن فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است.

در بخشی از کتاب گیاه درمانی می‌خوانیم

گذشتگان برای چشم ارزش خاصی قائل بودند و برای حفظ بینایی و محافظت چشم‌ها از التهاب، عفونت و فشار زیاد، روش‌های مختلفی را به کار می‌گرفتند. پیش‌تر، هر وقت پدربزرگ یا عمه سالخورده‌مان را می‌دیدیم روی پلک چشم‌ها، کرم مالیده بودند. این کار را به خاطر خاصیت خنک کنندگی کرم انجام می‌دادند. پارچه ململ نازکی را چهارتا می‌کردند و روی آن کرم می‌مالیدند و روی پلک بسته می‌گذاشتند. سپس چشم‌ها را تا نیم ‌ساعت در همین وضعیت قرار می‌دادند. عده‌ای قبل از خواب پاتی می‌مالند تا از بیش‌ترین تاثیر بهره ببرند. کرم از طریق پارچه نفوذ می‌کند و به پلک چشم می‌رسد. مقدار بسیار ناچیزی از آن نیز از طریق پلک عبور می‌کند و به کره چشم می‌رسد و اثر خنک‌کننده و طراوت‌بخش خود را بر جای می‌گذارد.

آموزگاری که به ما زبان سانسکریت یاد می‌داد الان نزدیک به هفتاد سال سن دارد ولی بینایی‌اش کاملا بی‌عیب و نقص باقی مانده است. اخیرا در ملاقاتی که با او داشتم، راز سلامتی بینایی‌اش را جویا شدم. او به برنامه منظم روزانه‌اش که از ساعت چهار صبح شروع می‌شد اشاره کرد. ساعت چهار صبح حمام گرم می‌گرفت و پس از آن نماز و آیین مذهبی‌اش را به جای می‌آورد. او هیچ‌گاه، پرخوری نمی‌کرد و روزی دو وعده بیش‌تر غذا نمی‌خورد. از کلیه مواد محرک مثل چای و قهوه نیز پرهیز می‌کرد و روزی سه بار شیر می‌نوشید. شبی پنج ساعت می‌خوابید و از خواب بعدازظهری خودداری می‌کرد. هیچ ورزش خاصی انجام نمی‌داد ولی حداقل روزی هشت کیلومتر پیاده‌روی می‌کرد. تفریح مورد علاقه‌اش موسیقی بود. آواز می‌خواند و وینا می‌نواخت. او برای محافظت از بینایی‌اش روزی چند قطره روغن کرچک در چشم‌هایش می‌ریخت و قبل از حمام صبح‌گاهی فرق سرش را با روغن کرچک ماساژ می‌داد. این روش را به مدت سی سال ادامه داده بود.

همه ما نمی‌توانیم با این نظم و ترتیب زندگی کنیم ولی حتما بعضی از نکات را می‌توانیم رعایت کنیم. من از اشخاص دیگر هم در مورد تاثیر مثبت روغن کرچک بر روی بینایی چیزهایی شنیده‌ام. پدربزرگم نوع خاصی دوده چراغ تهیه می‌کرد که وقتی روی چشم مالیده می‌شد، احساس شبیه به یخ ایجاد می‌کرد. بعدها متوجه شدم که این ماده تنها دوده چراغ و روغن نبوده است بلکه روغن کرچک و کمی کافور خوراکی هم به آن اضافه می‌کرده‌اند. وقتی این ماده مالیده شود، ابتدا کمی اشکریزش حاصل می‌گردد ولی اثر آرامش‌بخش آن قابل ملاحظه است.

یکی از همکلاسیهایم که چشمانی درشت و براق داشت، هر شب روی پلک چشمش روغن کرچک مخلوط با دوده چراغی که با کره گاوی تهیه شده بود می‌مالید. این کار را که سبب آرام شدن چشم ها و کمک به رشد مژه‌ها می‌شود به توصیه مادرش انجام می‌داد. کمی از روغن کرچک به وسیله بافت نرم چشم و ريشه مژه‌ها جذب می‌شود. امروزه اثر مثبت ویتامین آ و د بر روی بینایی کاملا شناخته شده است.

روغن‌ها و چربی‌ها نیز بهترین مخزن این ویتامین‌ها هستند.

کسانی که در مناطق حاره زندگی می‌کنند و به طور مرتب از روغن حمام برای اثر خنک‌کنندگی و آرامبخشی آن استفاده می‌کنند. اثرات مفید این ماده را می‌دانند. ماساژ مرتب روغن روی پوست سر سبب کاهش فشار وارد به چشم‌ها می‌شود. در هندوستان بسیاری از افراد در حین ماساژپوست سر با روغن، چند قطره روغن گیاهی(روغن کنجد. روغن کرچک، روغن نارگیل یا بادام زمینی بسته به منطقه زندگی) نیز در چشم می‌چکانند. این روغن سبب افزایش اشکریزش می‌شود و پس از آن چشم‌ها آرام و پاکیزه می‌شوند.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1.۱۳ مگابایت
تعداد صفحات
168 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۵:۳۶:۰۰
نویسندهگیریجا کانا
مترجمفاطمه شاداب
ناشرگروه انتشاراتی ققنوس
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۷/۱۱/۱۴
قیمت ارزی
4 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱.۱۳ مگابایت
۱۶۸ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.5
از 5
براساس رأی 2 مخاطب
5
ستاره
50 ٪
4
ستاره
50 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
4.5
(2)
48,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
گیاه درمانی
گیاه درمانی
گیریجا کانا
گروه انتشاراتی ققنوس
4.5
(2)
48,000
تومان