0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
مهاجر سرزمین آفتاب

معرفی، خرید و دانلود کتاب مهاجر سرزمین آفتاب

خاطرات کونیکو یامامورا (سبا بابایی) یگانه مادر شهید ژاپنی در ایران
درباره مهاجر سرزمین آفتاب

نقد و بررسی کتاب مهاجر سرزمین آفتاب


کتاب مهاجر سرزمین آفتاب یکی از آثار حمید حسام و مسعود امیرخانی است. این کتاب به بررسی داستان زندگی کونیکو یامامورا، مادر شهید ژاپنی در ایران می‌پردازد که فرزند 19 ساله خود را از دست داده‌ است. حمید حسام در این کتاب به شکلی زیبا زندگی پر فراز و نشیب کونیکو یامامورا به تصویر می‌کشد که پس از ازدواج با یک مسلمان و مهاجرت به ایران، تغییر بزرگی در زندگی او ایجاد شد. اگر شما هم به خواندن کتاب‌های زندگی‌نامه و سفرنامه علاقه دارید، حتما به دسته‌بندی زندگی‌نامه و سفرنامه فیدیبو سر بزنید.

کتاب مهاجر سرزمین آفتاب به دلیل نثر روان و بیان جذاب خود مورد توجه خوانندگان زیادی قرار گرفته است. نویسنده به خوبی سختی‌های زندگی بانوی ژاپنی را به تصویر کشیده و می‌توان آن را اثری ارزشمند در دسته دفاع مقدس و زندگی‌نامه دانست. حمید حسام نویسنده کتاب مهاجر سرزمین آفتاب، طی سفر خود به ژاپن با گروهی از جانبازان با کونیکو یامامورا آشنا شد. در واقع حمید حسام برای شرکت در رویدادی به ژاپن سفر کرد که به یاد کشته شدگان هیروشیما برگزار شد و کونیکو یامامورا در این سفر مترجم ایرانیان بود. حمید حسام ماجرای زندگی کونیکو یامامورا را شنید و تصمیم گرفت کتابی در مورد آن بنویسد.

نوشتن این کتاب کار ساده‌ای نبود. حدودا هفت سال طول کشید تا کتاب مهاجر سرزمین آفتاب آماده شود. در طول این هفت سال نویسندگان با خانم یامامورا ارتباط داشتند تا جزئیات را به بهترین شکل ممکن بیان کنند. حضور فعال خانم یامامورا در دوره نگارش کتاب باعث شده خروجی نهایی، کتابی دقیق و کامل باشد. در واقع نویسندگان زیادی قصد داشتند زندگی‌نامه او را بنویسند اما در نهایت یامامورا تصمیم گرفت به حمید حسام و قدرت نویسندگی او اعتماد کند.

موضوع کتاب مهاجر سرزمین آفتاب چیست

کتاب مهاجر سرزمین آفتاب زندگی متفاوت خانم یامورا، از کودکی تا میانسالی را بازگو می‌کند. طبق این کتاب، خانم یامورا تحت تعالیم بودایی بزرگ شد و پس از آشنایی با همسر مسلمانش، عقایدش تغییر کرد. پس از ازدواج خانم یامورا با مردی مسلمان، کودکی به دنیا می‌آید که در سن 19 سالگی در جنگ تحمیلی شهید می‌شود. محمد بابایی پیش از شهادت، در فعالیت‌های زیادی شرکت کرده و در طول عملیات والفجر یک، جان خود را از دست داد.

کونیکو یامامورا متولد سال ۱۳۱۷ در هیوگو، ژاپن است که با نام سبا بابایی هم از او یاد می‌شود. او در 20 سالگی با تاجری مسلمان به نام اسدالله بابایی آشنا شد و به ایران مهاجرت کرد. خانم یامامورا در طول دوره زندگی خود در ایران، مترجم زبان فارسی به ژاپنی بود و برای ترجمه کتاب‌های فارسی به ژاپنی از ایشان کمک می‌گرفتند. هم‌چنین برای ترجمه کارتون‌های ژاپنی با صداوسیما همکاری داشت. تنها مادر شهید ژاپنی تا پایان عمر خود در ایران زندگی کرد و دفتر عمر ایشان در سال 1401 بسته شد.

درباره حمید حسام و مسعود امیرخانی

کتاب مهاجر سرزمین آفتاب به قلم حمید حسام و مسعود امیر خانی نوشته شده و انتشارات سوره مهر چاپ آن را بر عهده گرفته است. حمید حسام متولد 1340 در همدان است که مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه تهران، در رشته ادبیات فارسی گرفته است. جوانی حمید حسام در جبهه گذشت و همین تجربه باعث شد تا توجه ویژه‌ای به آثار دفاع مقدس داشته باشد. اگر علاقه دارید آثار بیشتری از حمید حسام مطالعه کنید، کتاب‌های زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

·      کتاب هفتاد و دومین غواص: کتاب هفتاد و دومین غواص به خاطرات کریم مطهری، فرمانده گردان غواصی جعفر طیار می‌پردازد. این کتاب به کامل‌ترین شکل ممکن عملیات کربلای 4 را بیان می‌کند.

·      کتاب تازیانه های سلوک: این کتاب خاطرات دکتر علی آقامحمدی را مرور می‌کند.

·      کتاب غواص ها بوی نعنا می‌دهند: این کتاب حماسه ۷۲ غواص لشکر انصارالحسین را شرح می‌دهد. برای به تصویر کشیدن حماسه‌ای که در شامگاه چهارم دی ماه سال ۱۳۶۵ اتفاق افتاد، حمید حسام با شاهدان زیادی گفتگو کرده و کتابی در مورد آن نوشته است.

مسعود امیرخانی نویسنده توانای دیگری بوده که در نوشتن کتاب مهاجرت سرزمین آفتاب به حمید حسام کمک کرده است. مسعود امیرخانی در کارنامه خود ترجمه آثار موفقی نظیر گربه بلیتس را به ثبت رسانیده است.

·      گربه بلیتس: گربه بلیتس رمانی تاریخی در مورد جنگ جهانی دوم است که توسط رابرت وِستال نوشته شده و مسعود امیرخانی آن را به زمین فارسی برگردانده است. در این کتاب داستان زندگی گربه‌ای روایت می‌شود که پس از شروع جنگ از صاحب اصلی خود جدا شده و در تلاش است تا او را پیدا کند.

·      دو دوست، دو قهرمان: دو دوست، دو قهرمان ترجمه ارزشمند دیگری از مسعود امیرخانی است که توسط مگن ریکس نوشته شده است. کتاب در مورد سگ و گربه‌ی است که دوستی ارزشمندی را آغاز کرده و در جریان جنگ جهانی اول، به کم سربازان می‌روند.

جهت مشاهده سایر آثار حمید حسام و مسعود امیر خانی کلیک کنید.

چرا باید کتاب مهاجر سرزمین آفتاب را بخوانیم؟

کتاب مهاجر سرزمین آفتاب به همه افرادی که به زندگی‌نامه و کتاب‌های دفاع مقدس علاقه دارند، توصیه می‌شود؛ زندگی عجیب خانمی ژاپنی که به واسطه ازدواج با فردی مسلمان، راهی کشور جدیدی شده و فرزند خود را در سنین جوانی از دست می‌دهد. مطالعه حوادثی که خانم یامامورا پشت سر گذاشته، درس‌های زیادی برای خوانندگان دارد. علاوه بر محتوای اصلی کتاب، سبک نگارش آن به شکلی است که خواننده را مجذوب خود می‌کند. حمید حسام و مسعود امیرخانی اثری ارزشمند خلق کرده‌اند که مطالعه آن برای انواع سلایق جالب خواهد بود. علاوه بر آن کتاب به خوبی آیین ژاپنی و ایران دهه 50 را توضیح داده و می‌توانید با شرایط زندگی مردم در آن دوران آشنا شوید.

در بخشی از کتاب مهاجر سرزمین آفتاب میخوانیم

 بودایی‌ها اعتقاد داشتند که مردگان در این روز برمی‌گردند. طاقچه‌های خانه را پُر از میوه می‌کردند تا مردگان وقتی برمی‌گردند از میوه‌ها بخورند و به احترام آنان این میوه‌ها تا سه روز روی طاقچه‌ها می‌ماند. از همین رو، جشن سه روز طول می‌کشید. در پایان جشن، همهٔ آن خوراکی‌ها را برمی‌داشتیم و به دریا می‌ریختیم. من جرئت نمی‌کردم از پدر و حتی مادرم بپرسم اگر مردگان برمی‌گردند، چرا خوراکی‌ها را نمی‌خورند؟! دیده بودم که وقتی کسی می‌مرد، جسدش را، طبق آیین تدفین بودایی‌ها، در مکانی که محل سوزاندن مردگان بود می‌سوزاندند و همان‌جا راهب بودایی۳۰ با آن سرِ ازبیخ‌تراشیده و لباسِ گشاد و بلند و یک‌دست نارنجی‌اش می‌آمد و دعا می‌خواند.

وقتی جسد به‌طور کامل می‌سوخت، خاکستر آن را در کوزه‌ای می‌ریختند و یک شب در خانهٔ قوم‌وخویش نگه می‌داشتند تا همهٔ بستگان بیایند و ببینند و وداع کنند و روز بعد، کوزه را داخل قبر می‌گذاشتند و اسم او را روی سنگ قبر می‌نوشتند. بعد، صبر می‌کردند تا روز پانزدهم آگوست فرابرسد و میوه و خوراکی‌ها را روی طاقچه بگذارند و چشم‌انتظارِ آمدن مردگان، سه روز جشن بگیرند. با این وصف، من حق داشتم در عوالم کودکی‌ام از خاکستر توی کوزهٔ بالای طاقچه بترسم و برنج و حبوبات و میوه‌های سه روز معطل را با کمک بزرگ‌ترها به دریا بریزم و فقط از بوی خوش عود سوخته در معبد شینتو و شنیدن نغمهٔ سازی که وسط دعا زده می‌شد سرِ شوق بیایم.

پیشنهادهایی برای دوست‌داران از کتاب مهاجر سرزمین آفتاب

برای مطالعه کتاب‌های زندگی‌نامه، سفرنامه و دفاع مقدس، می‌توانید به مجموعه‌ای از کتاب‌های شبیه به کتاب زندگی کونیکو یامامورا در فیدیبو مراجعه کنید. در ادامه سه کتاب مشابه را به شما معرفی می‌کنیم:

·      کتاب سیدمرتضی آوینی به قلم محمد رضا حدادی

·      نیمه پنهان ماه 1 به قلم حبیبه جعفریان

·      کتاب دُختر شینا خاطرات قدم خیرمحمدی کنعان، همسر شهید ستار ابراهیمی هژیر به قلم بهناز ضرابی زاده




شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
3.۷۶ مگابایت
تعداد صفحات
248 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۸:۱۶:۰۰
نویسندهحمید حسام
نویسنده دوم مسعود امیر خانی
ناشرانتشارات سوره مهر
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۱/۰۴/۰۷
قیمت ارزی
5.۵ دلار
قیمت چاپی
75,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۳.۷۶ مگابایت
۲۴۸ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.7
از 5
براساس رأی 49 مخاطب
گیرا 🧲 (3)
حال‌خوب‌کن ✨ (3)
5
ستاره
83 ٪
4
ستاره
6 ٪
3
ستاره
4 ٪
2
ستاره
4 ٪
1
ستاره
2 ٪
25 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

شخصیت خانم کونیکو یامارا از هر نظر واقعا خاصه و سوژه بسیار نابیه، داستان زندگیشون هم جالبه اما اون قسمتی که نقطه تحولش شد و باعث شد مسلمون بشه برای من گنگه و حس میکنم توی کتاب نویسنده نتونسته به خوبی بهش بپردازه، همینطور لحن کتاب مردانه است و متاسفانه باوجود سوژه ای به این خوبی، یه جاهایی نداشتن لطافت و احساس در متن کتابی که درباره یه دختر ژاپنی با ویژگی های خاص زنانه است، بسیار به چشم میاد و توی ذوق میزنه

5

چقدر کتاب خوبی بود و نگارشش هم عالی بود. به دور از جملات شعارگونه اکثر کتابهای با موضوعات مشابه. خدا رحمت کنه آقا و خانم بابایی و پسر شهیدشون رو و به ما توفیق بده بتونیم شباهتی با این افراد پیدا کنیم.

5

بسیار شیرین و جذاب روایت شده بود ، لدت بردم از اطلاعاتی که در مورد ژاپن خوندم ، توصیف ایران دهه پنجاه از زبان یک ژاپنی ، عالی بود ، حتما بخونیدش ، ای کاش ما هم بتونیم ذره ای مثل آقای بابایی عمل کنیم

5
حال‌خوب‌کن ✨
انگیزه‌بخش 🚀
آرامش‌بخش 🌱
خوش‌خوان 🪶
پربار 🌳
گیرا 🧲

این کتاب به زیبایی یک زندگی الهی و ثمرات قدم گذاشتن در راه الله را به تصویر کشیده خداوند آقای بابایی عزیز را رحمت کند و همچنین خانم یامامورا رو. حتما بخونید واقعا حالتون خوب میشه

5

خیلی جالب و پر از نکات تربیتی رفتار آقای بابایی با همسرشان ومتقابلا رفتار خانم با ایشان واقعا عالی بود

5
حال‌خوب‌کن ✨
انگیزه‌بخش 🚀
آرامش‌بخش 🌱
پربار 🌳
گیرا 🧲
آموزنده 🦉

این کتاب طلاست(بهترین رمان زندگینامه ای عمرم بود).پیشنهاد میکنم از دستش ندید. خداوند خانم یامامورا و همسر بزرگوارشون آقای اسدالله بابایی ،و پسرشون را رحمت کنه❤️❤️❤️

5

خیلی عالی و روان بود. زندگی نامه شون رو دوست داشتم

5

با سلام و خسته نباشی به جناب آقای مسعود امیرخانی کتاب بسیار تاثیر گذاری بود اجرتان با خداوند متعال

5

عالی

5

عالی بود. موضوع سبک روایت و نگارش عالی بود

نمایش 15 نقد دیگر
4.7
(49)
حال‌خوب‌کن ✨ (3)
99,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو
مهاجر سرزمین آفتاب
مهاجر سرزمین آفتاب
مسعود امیرخانی

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
مهاجر سرزمین آفتاب
مهاجر سرزمین آفتاب
خاطرات کونیکو یامامورا (سبا بابایی) یگانه مادر شهید ژاپنی در ایران
انتشارات سوره مهر
4.7
(49)
حال‌خوب‌کن ✨ (3)
99,000
تومان