0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
گامبی وزیر

معرفی، خرید و دانلود کتاب گامبی وزیر

نویسنده:
والتر تویس
درباره گامبی وزیر
در مورد تاریخ و سرچشمه بوجود آمدن شطرنج روایت‌های زیادی وجود دارد. قدرمسلم آن است که این بازی زیبا و فکری در ایران و یا هند که در روزگاران بسیار دور دارای فرهنگ مشترک بودند بوجود آمده­است. بی­شک زیباترین داستان از چگونه ساخته­شدن شطرنج در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی از زبان پیری دانا به­نام شاهوی نقل شده­است و روایت به­این قراراست: «پادشاهی در هند حکومت می­کرد که همسری دانا داشت و از او پسری به­نام گو. پادشاه می­میرد و برادرش به­جای او به پادشاهی می­رسد و همسر برادر را به­زنی می­گیرد (مادر گو) و همسر از او هم صاحب فرزندی می­شود به نام طلخند و این پادشاه هم پس از مدتی از دنیا می­رود و همسر پادشاه تا بزرگ شدن شاهزاده­ها حکومت را در دست می­گیرد. با بزرگ شدن شاهزاده­ها، هر یک مدعی تاج و تخت می­شوند و هرکدام برای خود وزیر، سپاه، اسب، فیل، خدم و حشم... فراهم می­کند. و سرانجام دو برادر در جنگی مقابل هم قرار می­گیرند. گو که برادر بزرگتر بود و نیک اندیش، برادر کوچک را به­ صلح و تقسیم کشور دعوت می­کند ولی طلخند برادر کوچکتر و بد سرشت قانع نمی‌شود و در جنگ همه­ی سربازان، اسب­ها و فیل­های خود را از دست می‌دهد و در آخر طلخند سوار بر فیل مات و حیران­شده از دیدن شکست جان می­سپارد. گو با تابوت برادر به نزد مادر می­رود و مادرِ داغ دیده او را سرزنش می­کند و چگونگی کشته­شدن طلخند را جویا می­شود. گو وزیر دانشمند خود را مأمور می­کند تا دقیقاً صحنه نبرد را برای مادر شرح دهد. وزیر که به زبان ساده نمی­تواند مادر را قانع کند صفحه­ی شطرنجی می­سازد و جایگاه شاه، وزیر، اسب­ها، فیل­ها و... را با دو رنگ سیاه و سفید برای هردو شاهزاده مشخص می­کند و بدین­سان میدان نبرد را به­روشنی برای مادر توضیح می‌دهد.» جالب آن­که چنانچه حکیم ابوالقاسم فردوسی روایت می­کند شطرنج در قدیم شامل یکصد خانه یعنی صفحه­ی شطرنج ده در ده بوده و دو طرف شطرنج دو مهره به­نام شتر نیز داشته­است.
دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
2.۰۵ مگابایت
تعداد صفحات
487 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۶:۱۴:۰۰
نویسندهوالتر تویس
مترجمنیکی فرخوی
ناشرنشر بهجت
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
The queen's gambit
تاریخ انتشار
۱۴۰۰/۰۸/۲۲
قیمت ارزی
4 دلار
قیمت چاپی
120,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۲.۰۵ مگابایت
۴۸۷ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.3
از 5
براساس رأی 24 مخاطب
5
ستاره
58 ٪
4
ستاره
25 ٪
3
ستاره
8 ٪
2
ستاره
4 ٪
1
ستاره
4 ٪
21 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
2

کتاب جالبیه و هبجان خوبی داره.با این که قسمتای زیادیش راجع به حرکات تخصصی شطرنج حرف زده ولی قابل فهم و قابل لمسه.فقط یه نکته ای وجود داره که واقعا به شعور آدم توهین میکنه...و اون سانسور های به شدتتت زیادشه!واقعا سانسوراش داستان رو از مسیر اصلی خودش دور میکنه.من با پی دی اف زبان اصلیش مقایسه کردم و خیلی جا خوردم! در هر صورت توصیه نمیکنم این ترجمه رو بخونید.موفق باشید!

4

کتاب داشت تلاش های یه دختر با شرایط خاص رو برای رسیدن به خواسته اش به تصویر می کشید. خوندن جنگ بت با سرنوشت اکثرا تلخش برام جالب بود.ازش درس هایی گرفتم. ولی به خاطر سانسور عزیزان روابط بین شخصیت ها رو کاملا متوجه نشدم 😉

5

نسخه چاپی کتاب رو با همین مترجم خوندم خیلی کامل ترجمه کرده هر جایی که لازم بود زیرنویس اضافه کرده و توضیح داده بخصوص در مورد حرکات شطرنج خیلی خوب بود. رمان پر از امید است بخصوص قهرمانش یک خانم است.

5

خیلی عالی بود باهاش چند روززندگی کردم .نوشتار و راوی تکمیل کننده یک سرنوشت نه ازپیش تعیین شده که قابل بنا کردن بودن!تلاشی خستگی ناپدیردرحد افراط یاوسواس ۔۔۔۔۔واما راکد نماندن وبرخاستن ۔۔۔۔۔

1

حتی یه ذره هم با کتابش حال نکردم، اصلا لذت بخش نبود برام خوندنش کل کتاب حرکات شطرنج را توضیح میداد که دختره چطوری مهره ها را جابه‌جا میکرد

5

خیلی عالیه، از اون کتابهایی هست که نمیتونی زمین بذاری، مخصوصا اونهایی که شطرنج دوست دارن حتما این کتاب رو بخونن.

4

کتاب خوب شروع میشه و باعث میشه خواننده پیگیر ادامه داستان باشه که این موضوع قدرت نویسنده رو میرسونه

4

سلام. کتاب جذابیه اما خیلی باید تصویرسازی کنی. من فیلمشو ندیدم اما فکر کنم فیلمش بهتر باشه

5

کتاب جالبی بود کلی لذت بردم از خوندنش ممنون از فیدیبو به خاطر این هدیه خوب🌼🌼🌼

5

جذاب بود روایت بث دختری در یتیم خونه کنجکاو و علاقه به شطرنج جالب و جذاب

نمایش 11 نقد دیگر
4.3
(26)
40,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
گامبی وزیر
گامبی وزیر
والتر تویس
نشر بهجت
4.3
(26)
40,000
تومان