با ده مهارت مهم زندگی آشنا شوید؛ معرفی کتاب‌های آموزش مهارت زندگی

 آشنایی با ده مهارت مهم زندگی به ما کمک می‌کند تعارضات زندگی در دنیای مدرن را بهتر درک کرده و راحت‌تر از پس آن بربیاییم و زندگی آرام و موفق‌تری را تجربه کنیم. وقتی به مهارت‌های زندگی اشاره می‌کنیم منظورمان فنون و تکنیک‌هایی است که در نگاه اول ساده به نظر‌ می‌رسند اما یادگیری آن‌ها باعث می‌شود که کیفیت زندگی‌مان به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند. در این یادداشت با کتاب‌های مهارت زندگی آشنا می‌شویم اما پیش از آن تعریفی از مهارت‌های زندگی ارائه می‌دهیم.

مهارت‌های زندگی چیستند؟

به مجموعه فنون، تکنیک‌‌ها و روش‌هایی که باعث می‌شوند ما بتوانیم با چالش‌های زندگی روزمره‌مان کنار بیاییم مهارت‌های زندگی نام دارند. باید توجه داشت که این مهارت‌ها به تمرین و تکرار وابستگی زیادی دارند‌. به همین خاطر بیشتر کتاب‌های مهارت‌های زندگی تلاش می‌کنند تکنیک‌هایشان را به گونه‌ای یادمان دهند که بخشی از برنامه روزانه‌مان شوند.

مهارت‌های ده‌گانه زندگی

سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۹۹۳ ده مهارت را به عنوان مهارت‌های ده‌گانه زندگی معرفی کرده است که عبارتند از:

  • خودآگاهی 
  • همدلی
  • ارتباط موثر
  • روابط بین‌فردی
  • مقابله با اضطراب 
  • مدیریت هیجان
  • حل مسئله
  • تصمیم‌گیری
  • تفکر خلاق
  • تفکر نقادانه
حال به سراغ معرفی کتاب‌های مهارت‌ زندگی می‌رویم.

هنر شفاف اندیشیدن

کتاب هنر شفاف اندیشیدن یکی از بهترین آثار برای فهم خطاهای ذهن ماست این کتاب برای تقویت مهارت‌های تفکر خلاقانه و تفکر نقاد موثر است.  هنر شفاف اندیشیدن اولین بار در سال ۲۰۱۳ و به زبان آلمانی منتشر شد  و خیلی زود به صدر لیست کتاب‌های پرفروش آلمانی راه پیدا کرد‌. استقبال از ترجمه انگلیسی این کتاب نیز بالا بود؛ با چاپ هنر شفاف اندیشیدن به زبان انگلیسی، این کتاب به کشورهای دیگر نیز راه پیدا کرد. بودن نام عادل فردوسی‌پور در بین مترجمان این کتاب به زبان فارسی باعث شده است که هنر شفاف اندیشیدن شهرتی دوچندان در ایران پیدا کند‌. کتاب هنر شفاف اندیشیدن تالیف رولف دوبلی‌ است. این نویسنده سوئیسی در سال ۱۹۶۶ دیده به جهان گشود. دوبلی در دانشگاه سنت گالن سوئیس در رشته MBA تحصیل کرده است و فردی متخصص در حوزه کسب‌‌وکار به شمار می‌آید‌. کتاب هنر شفاف اندیشیدن این نویسنده مشهورترین اثر اوست که باعث شهرت جهانی‌اش شده است.
کتاب هنر شفاف اندیشیدن ما را با خطاهای شناختی ذهن آشنا می‌کند. آشنایی با خطاهای شناختی باعث می‌شود که بتوانیم در زندگی‌مان بهتر تصمیم بگیریم و زندگی شادتری داشته باشیم.
این کتاب در ایران با ترجمه و صدای عادل فردوسی‌پور منتشر شده است. 

 

خرده عادت‌ها

خرده‌ عادت‌ها اثری مناسب برای تقویت مهارت تصمیم‌گیری و حل مسئله است. قبل‌تر ذکر کردیم که مهارت‌های زندگی وابسته به میزان تمرین ما هستند. کتاب خرده عادت‌ها نیز بر روی موضوع مهمی دست می‌گذارد؛ عادت‌ها می‌توانند خوب یا بد باشند. این کتاب کاری می‌کند که عادت‌های خوب را با عارت‌های بد جایگزین کنیم. به باور نویسنده خرده‌ عادت‌ها، ایجاد تغییراتی کوچک در سبک زندگی ما می‌تواند تاثیراتی چشمگیر روی‌مان بگذارد. افراد موفق و ثروتمند لزوما تلاش زیادی نمی‌کنند بلکه عادت‌های مفید و مناسبی دارند؛ این کتاب در وهله اول کمک‌مان می‌کند که عادت‌های خوب و بد را بشناسیم و بعد با تکنیک‌هایی عادات بد را به خوب تبدیل کنیم. راهکارهایی که در اثر فوق وجود دارند ساده و راحت هستند و هر فردی می‌تواند آن‌ها را در زندگی خود پیاده‌سازی کند.
کتاب خرده عادت‌ها یکی از بهترین آثار برای مهارت‌های زندگی و توسعه فردی است. این کتاب توسط جیمز کلیر، نویسنده، وبلاگ‌نویس و سخنران معروف آمریکایی نوشته شده است. کلیر در سال ۱۹۸۶ متولد شد. بیشتر کتاب‌های این نویسنده در حوزه‌‌ی توسعه فردی نوشته شده‌اند. کتاب عادت‌های اتمی باعث شد که او شهرتی جهانی پیدا کند. خرده عادت‌ها را با ترجمه زهرا صادقی از انتشارات میلکان می‌خوانیم.

  • اثر مرکب

کتاب اثر مرکب نوشته دارن هاردی، مشاور و سردبیر مجله موفقیت آمریکا است. دارن هاردی به عنوان یکی از مشهورترین سخنرانان انگیزشی آمریکایی به شمار می‌رود. دارن یک تاجر موفق محسوب می‌شود او از سن ۱۸ سالگی به سراغ تجارت رفت و با روش‌هایی منحصر بفرد اما نه‌چندان سخت به موفقیت در کسب‌وکارش دست پیدا کرد. توصیه‌هاس دارن هاردی تاکنون به هزاران مدیر، کارآفرین و مشاور کسب‌وکار کمک کرده است. کتاب اثر مرکب قرار است کمک‌مان کند تا در زندگی به موفقیت دست پیدا کنیم. در کتاب اثر مرکب چیزهای چندان جدیدی قرار نیست یاد بگیریم. بلکه می‌آموزیم که چرا بنا بر دانسته‌های خود عمل نمی‌کنیم و کم‌کم یاد می‌گیریم با مثبت‌اندیشی و تلاش بیشتر، موفقیت در زندگی خودمان پیدا کنیم. داشتن استمرار و نظم در کارها اصلی‌ترین عامل موفقیت در زندگی‌مان است‌. این کتاب به ما یاد می‌دهد تا با عزمی راسخ، به صورت مستمر کارهایمان‌ را انجام دهیم. اثر مرکب به صورت خلاصه به ما می‌گوید وقتی کارهای کوچک روی هم انباشته بشوند؛ اثر چشمگیری می‌گذارند؛ کلید موفقیت در زندگی توجه به همین نکته است. میلاد حیدری و لطیف احمد‌پور این کتاب را ترجمه کرده‌اند.

  • کار عمیق

دنیای امروز پر از آشوب و آشفتگی است. چیزهای زیادی وجود دارد که حواس ما را پرت می‌کند. این حواس‌پرتی در همه بخش‌های زندگی ما اثری منفی می‌گذارد؛ نمی‌توان کاری را بدون تمرکز انجام داد و انتظار داشت که به نتایج خوبی بیانجامد. تمرکز بر روی اهداف و کارها باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود و ما را به موفقیت نزدیک‌تر می‌کند.
کتاب کار عمیق هم قرار است مهارت‌هایی به ما یاد دهد تا با استفاده از آن‌ها جلوی حواس‌پرتی‌مان را ببینیم؛ رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و وسایل ارتباط جمعی نظیر موبایل و تبلت علیرغم خوبی‌های خود باعث کاهش تمرکز ما می‌شوند به کمک این کتاب یاد می‌گیریم که زندگی متعادلی داشته باشیم و به شکل مناسبی روی کار و درس خود تمرکز کنیم و بازدهی بیشتری داشته باشیم.
این کتاب به ما مدیریت زمان را یاد می‌دهد. کال نیوپورت‌ نویسنده کتاب کار عمیق است. او د رشته مهندسی کامپیوتر درس خوانده است اما کتاب‌های جذابی در حوزه خودیاری و توسعه فردی دارد. کتاب کار عمیق را می‌توانیم با ترجمه ناهید ملکی از نشر نوین بخوانیم.
  • هفت عادت مردمان موثر

هفت عادت مردمان موثر تالیف استفان کاوی، نویسنده، سخنران انگیزشی و مدیر آمریکایی است. این کتاب طرفداران بسیار زیادی دارد و به زبان‌های مختلفی ترجمه شده است. برخی می‌گویند کتاب هفت عادت مردمان موثر باعث شده است که زندگی انسان‌های بسیاری تغییر پیدا کند. دنیای امروز دنیایی پرچالش است. ما در زندگی‌ شخصی، خانوادگی و حرفه‌ای خود مشکلات زیادی داریم. کتاب هفت عادت مردمان موثر اصولی را به ما یاد می‌دهد که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانیم زندگی‌مان را دگرگون و متحول کنیم‌. این اصول پیچیدگی زیادی ندارند اما مهم است که آن‌ها را پیاده‌ساری کنیم. رعایت این اصول باید برای ما به یک عادت و رویه تبدیل شود. الهام خرسندی به همت نشر هورمزد‌ این کتاب را ترجمه کرده است.
  • مهارت‌های زندگی

مهارت‌های زندگی توسط دکتر آرنولد لازاروس‌ و کلیفورد لازاروس‌ نوشته شده است. در این کتاب به ۱۰۱ نکته برای داشتن زندگی عاقلانه اشاره می‌شود. با خواندن این کتاب یاد می‌گیریم که چگونه ارتباط موثری با دیگران داشته باشیم، بتوانیم بر خشم خود غلبه کنیم و جلوی عمیق‌تر شدن احساس افسردگی
را بگیریم. با خواندن کتاب مهارت‌های زندگی می‌توانیم درباره خودمان بیاندیشیم و آگاهی بیشتری درباره خلق‌وخو و عادات خودمان پیدا کنیم. این اثر یک کتاب خودیاری و خودشناسی عالی است که باعث می‌شود شخصیت خودمان را به خوبی بشناسیم. کتاب مهارت‌های زندگی زبان و لحنی ساده‌ای دارد. اثر فوق توسط شمس‌الدین حسینی و الهام آرام‌نیا و به وسیله انتشارات نسل نواندیش ترجمه شده است‌.

نباید از نظر دور داشت که برای یادگیری هر کدام از مهارت‌های ده‌گانه‌ زندگی کتاب‌های تخصصی زیادی وجود دارد که با جست‌وجو در فیدیبو می‌توانید آن‌ها را نیز مطالعه کنید.

One Response

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری