معرفی کتاب‌های مفید برای مطالعه نوجوانان

مطالعه یکی از مهم‌ترین و بهترین عادت‌هایی است که باید از سن کم در افراد ایجاد شود. مطالعه انسان‌ها را آرام و صبور می‌کند و اطلاعات عمومی آن‌ها را افزایش می‌دهد. برای علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به خواندن بهتر است از گزینه‌هایی استفاده شود که مخصوص آن‌ها نوشته شده است. خوشبختانه کتاب‌های مفید برای مطالعه نوجوانان بسیار زیادند و هرکسی با هر سلیقه‌ای می‌تواند انتخاب مناسبی برای خودش داشته باشد. در ادامه تعدادی از بهترین کتاب‌ها و مجموعه‌هایی که در دنیا نوشته شده است را معرفی می‌کنیم تا نوجوانان از خواندن آن‌ها لذت ببرند.

  • همه‌چیز درباره هری‌پاتر؛ پسربچه عجیب!

بهترین کتاب‌های دنیا برای نوجوانان

کتاب جذاب و خواندنی خالد حسینی یکی از بهترین گزینه‌ها برای مطالعه است. این نویسنده که اصالتی افغانستانی دارد در این کتاب روایت افغانستان در سال ۲۰۰۱، جایی که طالبان به این کشور حمله کرده‌اند را روایت می‌کند. داستان خواندنی این کتاب از زبان پسری به نام امیر گفته می‌شود که در آن زمان دوازده سال داشت و در خانواده‌‌ای مرفه زندگی می‌کرد و دوستی به نام حسن داشت که کارگر خانه‌شان بود. او از رنج‌هایی که در آن‌ سال‌ها به آن‌ها تحمیل شد می‌گوید و چهره‌ی غم‌زده افغانستان را به تصویر می‌کشد.

 

کتاب بادام اثر وونگ پیونگ سون یکی از جالب‌ترین کتاب‌هایی است که برای نوجوانان نوشته شده است و درک آن‌ها از سایر افراد و تفاوت‌هایشان را افزایش می‌دهد. این کتاب در سال ۲۰۱۷ به زبان کره‌ای منتشر شد و خیلی زود به زبان‌های دیگری برگردانده شد و توانست در دنیا برای خودش جایگاهی دست‌وپا کند. داستان این کتاب داستان پسر نوجوانی است که از مشکل پزشکی آلکسی تایمیا رنج می‌برد. این بیماران به دلیل داشتن نورونی بادامی‌شکل در مغزشان قابلیت ابراز احساسات متناسب با موقعیت را ندارند و همین آن‌ها را دچار محدودیت‌های زیادی می‌کند. این کتاب بهترین اثر برای تقویت حس همدلی در نوجوانان است.

 

مجموعه کتاب‌های هری پاتر یک مجموعه استثنایی است و بیشتر کسانی که نوجوانی‌شان را در آغاز قرن ۲۱ گذرانده‌اند این مجموعه را خوانده‌اند و از آن لذت برده‌اند. این مجموعه کتاب را جی کی رولینگ، نویسنده‌ی آمریکایی نوشته است، شخصیت اصلی داستان‌ها پسر نوجوانی به نام هری پاتر است که قدرت جادوگری دارد و باید برای آموزش جادوگری به مدرسه هاگوارتز برود. او گذشته‌ای عجیب و رازهایی بزرگ با خود دارد و باید با ارباب تاریکی بجنگد. اولین جلد از این مجموعه در سال ۱۹۹۷ و با عنوان هری پاتر و سنگ جادو منتشر شد. جلدهای بعدی این مجموعه هری پاتر و حفره اسرارآمیز، هری پاتر و زندانی آزکابان، هری پاتر و جام آتش، هری پاتر و محفل ققنوس، هری پاتر و شاهزاده دورگه و هری پاتر و یادگاران مرگ نام دارند. این مجموعه تا امروز به بیش از هفتاد زبان مختلف برگردانده شده است و نیم میلیارد نسخه از آن در سراسر جهان فروخته شده است، رکوردی که بعید است کتابی به این زودی به آن دست پیدا کند.

 

یکی از مجموعه‌های فانتزی جذابی که توانسته است نظرات نوجوانان سراسر دنیا را به خود جلب کند مجموعه داستان لهستانی ویچر است که آنجی سایکوفسکی آن را نوشته است. این مجموعه بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۳ نوشته شد و هشت جلد از آن منتشر شده است. عنوان کتاب‌های این مجموعه آخرین آرزو، شمشیر سرنوشت، خون الف‌ها، موعد تحقیر، غسل تعمید آتش، برج پرستو، بانوی دریاچه و فصل طوفان است که هرکدام داستان خود را دارند اما مانند دانه‌های تسبیح به هم پیوسته‌اند. شخصیت اصلی داستان حماسه ویچر گرالت نام دارد و نیروهای ماورایی خاصی دارد که باعث می‌شود بتواند با نیروهای تاریک مبارزه کند. دنیای او شامل چندین پادشاهی و دوک‌نشین است و علاوه بر انسان‌ها موجوداتی مانند الف و کوادرون و انواع دورگه‌ها در آن زندگی می‌کنند و رؤیایی گرالت با هر دسته از این موجودات و در هر منطقه، داستان تازه‌ای می‌سازد.

 

تن‌تن از آن شخصیت‌هایی است که در قرن بیستم خلق شده است و به تمام دنیا راه پیدا کرده است. خالق این اثر ژرژ پروسیه رمی ست که کارهایش را با نام هرژه منتشر می‌کرد. داستان‌های تن‌تن اولین‌بار در سال ۱۹۲۹ به فرانسه منتشر شد انتشارش تا سال ۱۹۸۳ ادامه داشت. این مجموعه تاکنون به بیش از هفتاد زبان مختلف برگردانده شده است و ۲۰۰ میلیون نسخه از آن فروخته شده است. تن‌تن خبرنگاری شجاع  و ماجراجو است که همراه با سگش میلو در ماجراهای مختلفی درگیر می‌شود و کارهای جذابی انجام می‌دهد. این مجموعه عناصر فانتزی را در کنار ماجراهایی معمایی و دلهره‌آور قرارداده است و می‌توانید به سراغش بروید.

 

مرگ پشت دروازه‌ها

مرگ پشت دروازه‌ها کتابی است که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. نویسنده‌ی این اثر صبا طاهر است و از زبان سه راوی مختلف با زاویه دیدهای متفاوت روایت می‌شود. این کتاب سومین جلد از مجموعه اخگری در خاکستر است که به بیش از ۴۰ زبان مختلف برگردانده شده است. اخگری در خاکستر مجموعه داستانی درباره‌ی یک امپراطوری نظامی است که در آن اتفاقات مختلفی رخ می‌دهد. در جلد سوم مجموعه اوضاع کاملاً به‌هم‌ریخته است. امپراطور ثبات عقلی خود را ازدست‌داده است و شرایط در حال خارج‌شدن از کنترل است. این داستان هیجان‌انگیز نوجوانان را وادار می‌کند آن‌ را دنبال کنند.

 

کتاب برای دختران نوجوان

با کفش‌های دیگران راه برو کتابی نوشته‌ی شارون کریچ، نویسنده‌ی آمریکایی است. این اثر در سال ۱۹۹۵ در همین کشور جایزه‌ی نیوبری را به دست آورد. داستان کتاب داستان دختر سرخپوستی به نام سالامانکاست که در نوجوانی مجبور به زندگی با پدربزرگ و مادربزرگش شده است و دوری مادرش او را آزار می‌دهد. همین قضیه باعث می‌شود پدربزرگ و مادربزرگ او را به سفری ببرند که سفر مهمی در زندگی او به‌حساب می‌آید. سفری که سالامانکا در آن قضاوت‌کردن را یاد می‌گیرد و یاد می‌گیرد از دریچه‌های مختلف به زندگی نگاه کند.

درخت‌ها اهمیت زیادی در زندگی انسان دارند و در قصه‌ها و اسطوره‌ها هم نقش مهمی ایفا کرده‌اند. راجر کوک در کتاب درخت زندگی که در سال ۱۹۷۴ منتشر شد  درباره‌ی آن‌ها حرف زده است. کتاب درخت زندگی توجه‌های زیادی را به خود جلب کرده است و توانسته است اطلاعات زیادی را در اختیار افراد گذاشته است. در این کتاب از آیین‌ها و افسانه‌های مربوط به درختان در سراسر جهان گفته شده است و درختانی چون درخت خیال، درخت باروری، درخت واژگون و… معرفی شده‌اند. این کتاب برای نوجوانان بسیار مناسب است و آن‌ها را با یکی از مهم‌ترین نمادهای تاریخ آشنا می‌کند.

 

کتاب برای پسران نوجوان

یکی دیگر از مجموعه‌های پرطرف‌دار نوجوانان در دنیا مجموعه داستان‌های سابقه‌دارها است که آرون بلیبی آن را نوشته است. این مجموعه بامزه و دوست‌داشتنی یک سریال مصور است که با تصاویر و قصه‌های جالبش شناخته شده است. اون یه نفر، بریم سر اصل مطلب، پشت سرت رو بپا، گرگ بزرگ بد، بدترین روز زندگی، بازگشت ارباب کوچولو، موجودات فضایی، فکر می‌کنید اون دایناسور بود، خیلی بدها، انتقام گوله پشمی، حمله پامبی‌ها و گازهای کهکشانی داستان‌های این مجموعه‌اند. داستان‌هایی که بسیار سرگرم‌کننده هستند و نوجوانان را وادار می‌کنند آن‌ها را دنبال کنند و منتظر جلد بعدی باشند.

تیمی کارناگاه یک مجموعه جذاب دیگر است که برای نوجوانان نوشته شده است و در آن یک نوجوان به نام تیمی تلاش می‌کند معماهای مختلفی را حل کند. نویسنده‌ی این داستان استفان پستیس است و تلاش کرده است این ماجراها را با زبانی بامزه و خنده‌دار روایت کند. پسر نوجوان قصه ما یک دفتر کارآگاهی دارد؛ اما واقعیت این است که او بیشتر یک خرابکار است و دائماً به دردسر می‌افتد، او یک دستیار هم دارد که یک خرس قطبی به نام گنده است. خرابکاری‌های بی‌انتها، رقابت خفن، جنگل ممنوعه، دزدی قرن، مأموریت مخفی، گنج دزدان دریایی و خداحافظی با گنده نام جلدهای مختلف این مجموعه است.

ایلیا مجموعه دنباله‌دار دیگری است که به زبان فارسی نوشته شده است. امین توکلی نویسنده‌ی این مجموعه کتاب است و شخصیت‌های آن امیرعلی و دوستانش هستند. این مجموعه داستان مصور از تولد یک قهرمان می‌گوید که قرار است کارهای زیادی را انجام دهد و به نجات دنیا کمک کند. او باید به یک جنگ طولانی و سهمگین برود که سرنوشت دنیا به آن بستگی دارد. تاکنون شونزده جلد از این کتاب منتشر شده است.

 

معرفی کتاب‌های صوتی برای نوجوانان

سه سوت جادویی یک داستان جذاب بامزه و دوست‌داشتنی است که احمد اکبرپور آن را نوشته است. داستان این کتاب داستان ارتباط یک نوجوان با تات جلبکی عجیب‌وغریب است. او که زندگی‌اش به‌هم‌ریخته و پدر و مادرش می‌خواهند از هم جدا شوند و ازدواج کنند بسیار غمگین است و دائم گریه می‌کند تا اینکه با تات جلبکی آشنا می‌شود. حالا کافی است که او سه تا سوت بزند تا دوست جدیدش را ببیند.

 

کلیله‌ودمنه یکی از مهم‌ترین آثار ادبیات فارسی است که خواندن آن برای تمام افراد لازم است. ازآنجایی‌که این کتاب ادبیات سخت و دشواری دارد نویسندگان مختلفی تلاش کرده‌اند اقتباس‌های مناسبی از آن را در بازار کتاب عرضه کنند تا گروه‌های سنی مختلف بتوانند از آن استفاده کنند. مهدی آذر یزدی نویسنده‌ی مشهور کودک و نوجوان هم این کتاب را به زبانی مناسب درآورده است تا نوجوانان بتوانند آن را بخوانند و بشنوند و از آن لذت ببرند. داستان این کتاب ماجراهای آموزنده‌ای است که بین حیوانات جنگل اتفاق می‌افتد و از هرکدام می‌توان درسی گرفت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری