0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی سفرنامه کمپفر

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی سفرنامه کمپفر

کتاب صوتی
درباره سفرنامه کمپفر

انگلبرت کمپفر جهانگرد، طبیعت‌شناس، پزشک، کاشف و نویسنده‌ی آلمانی

انگلبرت کمپفر در روز ۱۶ سپتامر ۱۶۵۱ در شهر لمگو آلمان به دنیا آمد. انگلبرت در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد و پدر او یکی از کشیش‌های شهر بود. انگلبرت پزشک و طبیعی‌دان اهل آلمان بود که به واسطه‌ی سفر جهانگردی‌اش به روسیه، ایران، هند، آسیای شرقی و ژاپن در بین سال‌های ۱۶۸۳ تا ۱۶۹۳ مشهور است. او درباره‌ی این مسافرت‌ها دو کتاب نیز نوشته است. کمپفر پس از اتمام تحصیلات مقدماتی در شهرهای لمگو، هاملن، لونبورگ و لوبک در هفده سالگی برای اولین‌بار به هلند سفر می‌کند و در دانتسیگ (گدانسک کنونی) پس از پایان تحصیلات دبیرستانی به دانشگاه می‌رود و به تحصیل فلسفه، تاریخ و زبان‌های خارجی جدید و قدیم می‌پردازد. پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۶۷۴ در کراکوف به تحصیل ادامه می‌دهد و در سال ۱۶۷۶ در ورشو با محمد حسین باقر ایلچی، فرستاده‌ی دربار ایران در لهستان آشنا می‌شود. کمپفر چهار سال انتهایی دوران تحصیل خود را در سال ۱۶۸۱ در کونیگسبرگ در پروس به تحصیل طب و علوم طبیعی می‌پردازد و پس از آن به سوئد مهاجرت می‌کند. از آگوست ۱۶۸۲ در اوپسالا و استکهلم زندگی می‌کند و با حقوقدان معروف ساموئل فن پوفندرف آشنا می‌شود. در آن زمان کارل یازدهم پادشاه سوئد در تدارک اعزام هیئتی به دربار شاه ایران برای ایجاد روابط تجاری و تشویق شاه ایران به مبارزه علیه ترکان عثمانی بود. بنا بر توصیه پوفندرف، کمپفر به عنوان پزشک و منشی همراه هیئتی که ریاستش بر عهده‌ی لودویک فابریتیوس بود، به دربار شاه سلیمان اعزام شد. فابریتیوس در زمینه‌ی تجاری مصمم بود ابریشم ایران را از مسیر روسیه به اروپا بیاورد و آن را در بازارهای اروپا عرضه کند. انگلبرت کمپفر چهار سال پس از انتشار سفرنامه‌اش در اکتبر ۱۷۱۶ در سن ۶۵ سالگی درگذشت.


سفر کمپفر به ایران صفوی

«سفرنامه کمپفر» از سری کتاب‌های سفرنامه‌نویسی با موضوع اوضاع اجتماعی ایران در عصر صفوی است. انگلبرت اولین کسی نبود که به ایران سفر کرد و مشاهدات خود را به رشته‌ی تحریر درآورد. اشخاصی مانند یوهان شیلت برگر و یا آدام اولئاریوس و یا بسیاری دیگر نیز این کار را انجام داده‌اند. دوران صفوی، دوران رواج و رونق سفر سیاحان و جهانگردان به ایران است و جهشی که در این دوران در این زمینه صورت گرفت، موجب شد سیاحت اروپاییان به ایران مورد توجه قرار گیرد و در ادوار بعد (یعنی در زمان افشاریه و زندیه و بعداً در زمان قاجاریه) استمرار یابد و به اوج خود برسد، تا آنجا که اکثر سفرنامه‌هایی که درباره‌ی ایران نوشته شده، مربوط به دوران صفویه و بعد آن است. در این دوران متقابلاً سیر و سفر ایرانیان به کشورهای اروپایی نیز توسعه یافت. سفر به دیگر سرزمین‌ها قبل از دوران صفوی بیشتر به‌منظور تجارت و بازرگانی و به‌ندرت برای گسترش روابط با دیگر ممالک صورت می‌گرفت و سفر بازرگانان نیز معمولاً با سفرنامه‌نویسی همراه نبود و مأموران دولتی اعزامی هم کم‌تر رغبت به این کار داشتند. از دوران صفوی به بعد، نوشتن سفرنامه توسط ایرانیان نیز بسیار پررونق شد، به‌نحوی‌که بیش‌ترین تعداد سفرنامه‌های ایرانیان که از دیگر ممالک جهان دیدار کرده‌اند، مربوط به دوران صفوی تا حال است.


بخش‌هایی از کتاب «سفرنامه کمپفر»

«قصد من این است که به وصف دربار ایران در نیمه‌ی دوم قرن هفدهم بپردازم و در عصر ما این در باری است که از دیرباز شهرتی به سزا داشته است، چه هنگامی که در عهد باستان، ایران جهانی را زیر سلطه‌ی خود داشت و چه در روزگاری که زیر یوغ اعراب، سلجوقیان و تاتارها گردن خم کرده بود. با وجود این ایران امروز یعنی در دوره‌ی فرمانروایی صفویه نیز به همان درجه اهمیت دارد و به همان مقدار شکوفان و آشتی خواه است که در گذشته بود، قدرتی است مقهور نشده که هراس در دل شرقیان افکنده و همه جهانیان را به اعجاب وا داشته است.»


کتاب صوتی «سفرنامه کمپفر»

نشر صوتی آوانامه با همکاری «انتشارات خوارزمی» کتاب صوتی «سفرنامه کمپفر» اثر «انگلبرت کمپفر» با ترجمه‌ی «کیکاووس جهانداری» را تهیه و تولید کرده است. در این کتاب، «مهدی صفری» گویندگی کرده است. همچنین آوانامه کتاب‌های بیشتری از انتشارات خوارزمی را در آینده‌ای نزدیک منتشر خواهد کرد.

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
611.۸۷ کیلوبایت
مدت زمان
۱۰:۵۲:۱۵
نویسندهانگلبرت کمپفر
مترجمکیکاووس‌ جهانداری‌
راویمهدی صفری
ناشرآوانامه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۳/۰۵/۱۴
قیمت ارزی
5 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۶۱۱.۸۷ کیلوبایت
۱۰:۵۲:۱۵

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 1 مخاطب
پربار 🌳 (1)
آموزنده 🦉 (1)
5
100 ٪
4
0 ٪
3
0 ٪
2
0 ٪
1
0 ٪
5
(1)
آموزنده 🦉 (1)
115,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
سفرنامه کمپفر
انگلبرت کمپفر
آوانامه
5
(1)
آموزنده 🦉 (1)
115,000
تومان