0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
جزیره مثنوی
٪30

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی جزیره مثنوی

پیر چنگی
نویسنده:
مولانا
درباره جزیره مثنوی

در دوران عمر نوازنده‌ای بود که آواز دلپذیر چنگش مانند صوراسرافیل مردگان را زنده می‌کرد. اما پس از عمری نواختن، وقتی برف پیری بر سرش نشست، آواز دلپذیر چنگش تبدیل به صدایی دلخراش شد، تا جایی که دیگر کسی حاضر به شنیدنش نبود و همه را فراری می‌داد. او در تنهایی و فقر و ناتوانی غوطه‌ور بود و امیدش به ناامیدی بدل شد تا آنکه انتظاراتش از مردم را کنار گذاشت و دل به حق بست...

ماجرای «پیر چنگی» را از مجموعه‌ جزیره مثنوی می‌شنوید؛ جزیره مثنوی درمان به روش مثنوی معنوی مولانا است که با صدا و تحلیل علیرضا شریعتی می‌شنوید.


داستان ‌«پیر چنگی» از چندین جهت حائز اهمیت است؛ این داستان به اهمیت موسیقی و تاثیر آن بر روح آدمی می‌پردازد و همچنین به متزلزل بودن ارکان هستی و ناپایداری عمر و فناپذیری انسان. مولانا با نماد قرار دادن صدای ساز چنگ، که نماد نغمه‌های ظاهری است، و یکی از قدیمی‌ترین ساز‌هاست، اهمیت نغمه‌های معنوی را مطرح می‌کند که گوش ظاهربین قادر به شنیدن آن نیست. نغمه‌ای که صدایش کل جهان را فرا گرفته و آن کسانی که دل به مال و اموال خود بسته‌‌اند نمی‌توانند این صدای زیبا را بشنوند و از این لذت محروم‌اند. حالا چطور می‌توانیم این صدا را، که سازنده‌ جهان است، به‌خوبی بشنویم؟


ماجرای «پیر چنگی» را مولوی این‌طور شروع می‌کند:

آن شنیدستی که در عهد عمر

بود چنگی مطربی با کر و فر


بلبل از آواز او بی‌خود شدی

یک طرب ز آواز خوبش صد شدی


مجلس و مجمع دمش آراستی

وز نوای او قیامت خاستی


همچو اسرافیل کآوازش به فن

مردگان را جان در آرد در بدن


در داستان «پیر چنگی» ماجرای این نوازنده را می‌شنوید و همراه با شعر مولوی و تحلیل و تفسیر‌های علیرضا شریعتی در مسیر زندگی‌تان بازنگری می‌کنید. دکتر علیرضا شریعتی در مجموعه‌ جزیره‌ مثنوی سعی کرده، با مرور آثار مولانا و پرداختن به تاریخ ادبیاتمان، نگاهی کاربردی به این آثار داشته باشد و با نگاهی نو، آموزه‌های این اندیشمند بزرگ را جاری در زندگی ببیند و این دیدگاه را رواج دهد. این اثر را با زبانی ساده و روان دنبال کنید و از دیدن نتایج آن در زندگی‌تان لذت ببرید.

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
20.۰۴ کیلوبایت
مدت زمان
۲۱:۱۵
نویسنده مولانا
راویعلیرضا شریعتی
ناشرنوین کتاب
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۸/۰۷
قیمت ارزی
1 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۲۰.۰۴ کیلوبایت
۲۱:۱۵

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
0
(بدون نظر)
12,000
٪30
8,400
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
جزیره مثنوی
٪30
جزیره مثنوی
پیر چنگی
نوین کتاب
0
(بدون نظر)
12,000
٪30
8,400
تومان