0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
خواجه تاجدار
٪30

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی خواجه تاجدار

کتاب اول
نویسنده:
ژان گور
درباره خواجه تاجدار

مترجم، مقتبس یا نویسنده؟

«ذبیح‌الله حکیم‌الهی دشتی» معروف به «ذبیح‌الله منصوری» مترجمی است که نامش را باید زیر دسته‌ی مترجم‌-مؤلفان یادداشت کرد. منصوری که بین سال‌های ۱۲۸۷ و ۱۳۶۵ در سنندج و سپس تهران زیست، قریب به هفتاد سال در ادبیات داستانی و مطبوعاتی ایران فعالیت داشت و آثار پرشماری با ترجمه و تألیف او به جهان ادبیات فارسی راه یافتند. امروزه بر مخاطبان ادبیات پوشیده نیست که بسیاری از ترجمه‌های منصوری صرفاً برگردانی فارسی از متن اصلی نبوده‌اند و این مترجم، عموماً دست به بسط دادن متون اصلی برده است. اما آن‌چه در این بین نباید فراموش شود این است که منصوری با قلم شیوا و جذابش، بسیاری از آثار پراهمیت ادبیات جهان را نخستین بار به فارسی برگرداند و همراه این آثار، نقشی پررنگ در آشنایی خوانندگان فارسی‌زبان با برخی از نویسندگان بزرگ دنیا داشته است. بر جلد «خواجه‌ی تاجدار» نام نویسنده‌ای فرانسوی به اسم «ژان گِور» درج شده. اما هیچ اطلاعی از وجود نویسنده‌ای به این اسم در دست نیست. از همین رو، بسیاری باور دارند که «خواجه‌ی تاجدار» در واقع نوشته‌ی خود منصوری است و این مترجم به‌نام، به هر دلیل ترجیح داده نویسنده‌ای خارجی برای کتابش خلق کند و خود در جایگاه مترجم بایستد.


درباره‌ی خواجه‌ی تاجدار

«آقامحمدخان قاجار» از پادشاهان شهیر ایران و مؤسس سلسله‌ی قاجار است؛ سلسله‌ای که بیش از یک قرن بر ایران حکم‌رانی کردند. آقامحمدخان در زمان پادشاهی نادرشاه و در میانه‌ی بحبوحه‎‌هایی در ایل قاجار متولد شد. شش‌ساله بود که توسط عادل‌شاه افشار اسیر شد و عادل‌شاه در اقدامی بی‌رحمانه، او را اخته کرد. به همین خاطر است که بسیاری از او با نام «آغامحمدخان» یاد می‌کنند. سال‌ها بعد، آقامحمدخان بار دیگر به اسارت درآمد؛ این‌بار توسط زندیان و «کریم‌خان». اما رفتار وکیل با اسیرش، با برخورد افشاریان بسیار متفاوت بود و کریم‌خان حتی در مسائل مختلف از آقامحمدخان مشورت می‌گرفت. اقامت خواجه در شیراز بیست سال به درازا کشید و پس از مرگ کریم‌خان بود که او به مازندران گریخت. او پس از ایجاد اتحاد میان قاجاریان و چندین مرحله لشکرکشی به تهران و اصفهان، توانست حکومت کشور را به دست بگیرد. اما درگیری‌های او و زندیان و دیگر قدرت‌های منطقه پایان نداشت و خواجه‌ی تاجدار، بارها در اقصی‌نقاط ایرانِ آن زمان، درگیر جنگ و جدال شد. سرانجام در یکی از لشکرکشی‌هایش، برای عقب راندن روس‌ها به شوشی (شهری در جمهوری آذربایجان کنونی) رفت. اما شوشی، نقطه‌ی پایانی بر حکومت و لشکرکشی‌های آقامحمدخان گذاشت. پادشاه توسط خدمت‌کارانش کشته شد. جسد او ابتدا در همان شوشی دفن شد، اما بعد به تهران منتقل شد و بعدتر نیز راهی نجف شد و در حرم علی ابن ابی‌طالب دفن شد.


درباره‌ی کتاب خواجه‌ی تاجدار

کتاب «خواجه‌ی تاجدار» روایتی است کامل و مفصل از سرگذشت پرفرازونشیب و گاه عجیب «آقامحمدخان» پادشاه مهم و تأثیرگذار قاجار که با زبانی روان و روایتی جذاب بیان شده است. هرآن‌چه علاقه‌مندان به تاریخ در شخصیت پیچیده‌ی آقامحمدخان و سرگذشت او می‌جویند، در این اثر گرد آمده. از شرایط جهانی که او چشم‌هایش را به آن گشود، از حاکمان آن زمانه و سرنوشت‌شان، از جنگ‌های طایفه‌ای قاجارها، از کودکی غریب او و بلایی که بر سرش آمد، از ویژگی‌های آقامحمدخان و تحولات شخصیت او در گذر تاریخ، از نقاط قوت و ضعف‌های او، از جنگ‌های قدرت و بازی تاج‌وتخت، از افشاریه، از زندیه، از اسارت‌های آقامحمدخان در دوره‌های مختلف، از انگیزه‌های او برای دست گرفتن قدرت، از اتحادها، اختلاف‌ها، توطئه‌ها، حمله‌ها، شکست‌ها و پیروزی‌ها، از جنگ‌ها و جنگ‌های بی‌پایان، از پایان یک حاکم مقتدر، از مقدمات قتل آن خواجه‌ی تاجدار، از قتل و سرنوشت شوم او، از سرنوشت جسم آقامحمدخان که پس از مرگ هم پرماجرا بود و از هرچه در این دوران بر او و بر ایران گذشته، در «خواجه‌ی تاجدار» سخنی به میان آمده و مخاطب اثر علاوه بر کسب اطلاعات تاریخی بسیار، لذت داستانی هم از شنیدن این کتاب خواهد برد.


کتاب صوتی خواجه‌ی تاجدار

نشر صوتی آوانامه با همکاری «مؤسسه‌ی انتشارات نگاه» کتاب صوتی «خواجه‌ی تاجدار» اثر «ژان گِور» را با ترجمه‌ و اقتباس «ذبیح‌الله منصوری» و اجرای «آرمان سلطان‌زاده» تولید و منتشر کرده است که در دو قسمت منتشر می‌شود.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
1.۷۶ مگابایت
مدت زمان
۳۱:۵۸:۱۱
نویسندهژان گور
مترجم ذبیح الله منصوری
راویآرمان سلطان زاده
ناشرآوانامه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۷/۳۰
قیمت ارزی
8 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۱.۷۶ مگابایت
۳۱:۵۸:۱۱

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.9
از 5
براساس رأی 15 مخاطب
اجرای روان 🎙️ (5)
گیرا 🧲 (5)
5
ستاره
93 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
6 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
13 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

بسیار عالی چنانکه به نقل از استاد باستانی پاریزی «روایات آقای منصوری هرچند گاهی با منابع تاریخی همراه نباشد، هیچ‌وقت از خود تاریخ جدا نیست. من بااینکه هیچ‌وقت نمی‌توانم از نوشته‌هـای منصـوری بـه‌عنـوان یـک سـند تاریخی در نوشته‌های خود استفاده کنم، عجیب است که هرگز خود را از خواندن آثـار او بی‌نیاز نمی‌توانم ببینم زیرا نوشته او چیزی است کـه بـا طبیعـت، صـادق و همـراه اسـت».

3

قیمت این کتاب صوتی بالاست، ایکاش کمی منعطف تر عمل میکردین تا افراد بیشتری بتونن از شنیدن این کتاب لذت ببرن تازه این قیمت یک جلدشه

3

یه سوال، تمام مکالمه‌های کتاب با همون لحن راوی بیان میشه؟ چرا واسه کاراکترا صداسازی نشده توی این کتاب؟؟ چرا هیچ‌کس اشاره نکرده به این موضوع

5
سرگرم‌کننده 🧩
گیرا 🧲

یک کتاب تاریخی جذاب این مدت پادکست هایی در مورد آقا محمد خان قاجار شنیدم. و بعد کتاب خواجه تاجدار را... خیلی جالب بود. ممنونم از فیدیبو..

5
حال‌خوب‌کن ✨
اجرای روان 🎙️
پربار 🌳
گیرا 🧲

کتابی تاریخی، ترجمه شادروان ذبیح‌اله منصوری و روایت جناب سلطان زاده قطعا بی‌نظیره سپاس

5
اجرای روان 🎙️
پربار 🌳
گیرا 🧲
آموزنده 🦉

ترجمه ذببح‌الله منصوری با صدای آرمان سلطانی بدون شک فوق العاده‌ میشه😍

5
اجرای روان 🎙️
تلخ ☕️
پربار 🌳
گیرا 🧲
آموزنده 🦉

وقتی خوانش با جناب آرمان سلطان زاده باشه نمیشه ازش گذشت حتی اگر چندین بار کتاب رو خوانده باشم ممنونم

5
اجرای روان 🎙️
تلخ ☕️
گیرا 🧲
آموزنده 🦉

فوق العاده بود هم گویش هم خود کتاب و اطلاعات تاریخی ارزشمندی رو ارائه میکرد 🙏🌹🌹🌹

5
اجرای روان 🎙️
سرگرم‌کننده 🧩
پربار 🌳
آموزنده 🦉

راوی کتاب عالی برخی مطالب چند باره تکرار میشد ولی در کل برای من دنبال کردنش جالب و شنیدنی بود

5

کتاب سرگرم کننده و جالبیه علاوه مستندات تاریخی اون 😍😍😍 به تاریخ دوستان توصیه میشه

نمایش 3 نقد دیگر
4.8
(22)
اجرای روان 🎙️ (5)
192,000
٪30
134,400
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
خواجه تاجدار
٪30
خواجه تاجدار
کتاب اول
آوانامه
4.8
(22)
اجرای روان 🎙️ (5)
192,000
٪30
134,400
تومان