0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
ایمنی در کارگاه‌های صنعتی

معرفی، خرید و دانلود کتاب ایمنی در کارگاه‌های صنعتی

ناشر:
هورین
درباره ایمنی در کارگاه‌های صنعتی

مطالعه و بررسی روند توسعه و رشد صنعت در جهان که آهنگ آن پس از انقلاب صنعتی در کشورهای مختلف جهان، یکی پس از دیگری اوج گرفت، آثار و عواقب شگرفی در کلیه جوامع بشری از خود به یادگار و ناثیر انکار ناپذیری بر تمام شئون اقتصادی و اجتماعی جامعه بر جای گذاشته است، با پیشرفت صنعت و رشد آن در کنار آثار مطلوب و سازنده اش، خطرات و نارسایی های مختلفی که شاید بیشتر آن زاینده سهل انگاری ها و عدم توجه کافی و لازم انسانهای دست اندکار و شاغل در این بخش است، به تدریج ظاهر گردیده به طوری که آمار حوادث و سوانح کارگاهی و صنعتی نگران کننده و وحشتناک جلوه گر میشود و کلیه کشورها به منظور حفظ جان و صیانت انسان های شاغل در بخش صنعت و حفظ سرمایه هایی که در این راه به مصرف رسیده است، به ناگزیر پیشگیری و چاره جویی می نمایند. در بیست سال اخیر، آمار حوادث در کشور ما ایران نیز رشد نگران کننده داشته است. در این زمینه به منظور پیشگیری و آمادگی نیروی کار آموزش های ضروری در جهت تجهیز،آگاهی و بالا بردن دانش فنی دست اندرکاران و کارگران بخش صنعت، معدن و کشاورزی آغاز گردیده و ضمن کند نمودن روند رشد نتایج بسیار موثر و مطلوبی نیز حاصل شده است.

حادثه، اتفاقی است پیش بینی نشده و غیر منتظره که در حین انجام وظیفه، طی اوقات کار برای کارگری که در کارگاه، سازمان یا موسسه مشغول انجام کار است، اتفاق افتاده باعث ضایعات مادی و انسانی میشود و کارگر آسیب دیده مجبور به ترک محیط کار جهت استراحت و معالجه میگردد. حوادث معمولا بعلت اعمال ناامن کارگر و یا شرایط ناایمن محیط کار بوقوع میپیوندد. اعمال ناایمن محیط کار مربوط به رفتار سازمانی ناصحیح کارگر بوده مانند (حواس پرتی. بی احتیاطی. عدم رعایت عمدی دستورها و....). شرایط ناایمن محیط کار نقائصی است که در محیط کاری وجود داشته و ارتباطی به رفتار کارگر ندارد مانند (طراحی ناصحیح محیط کار. ناایمن بودن ماشین آلات. فقدان وسائل حفاظتی و).

اقدامات پیشگیری حوادث در محیط کار معمولا در مرحله نخست شامل اقداماتی است که دولت با وضع قوانین و مقررات انجام میدهد مانند (اقدامات وزارت کارو امور اجتماعی. وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی. سازمان تامین اجتماعی در زمینه بررسی آمار حوادث. آموزش بهداشت شغلی و حفاظت صنعتی. تهیه و توزیع پوسترهای ایمنی و مرحله دوم اقدامات پیشگیری از حوادث شامل اقداماتی است که کارفرمایان باید انجام دهند بعبارت دیگر ایجاد محیطی با شرایط کاری مناسب و مطابق با قوانین و مقررات بطوریکه سلامت کارکنان در آن محیط حفظ شود مانند(تحویل وسایل حفاظت فردی به کارگران.ایجاد مراکز بهداشت و ایمنی کار. تشکیل کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار و...).

مرحله سوم اقدامات پیشگیری از حوادث شامل اقداماتی است که کارگران باید انجام دهند مانند (کسب آموزشهای لازم کار با ماشین آلات و خطرات آنها. آگاهی از طرز استفاده از وسایل حفاظت فردی. پرهیز از شتابزدگی و بی دقتی در کارها و...) اگر چه مسئولیت ایمنی با مدیریت است اما اصولا کار همه افراد بوده و همه کارکنان باید بخشی از کل مسئولیت ایمنی در سازمان را بدوش گیرند. بطور کلی برای حفاظت انسانها در حوادث. بایستی حوادث و سوانح طبقه بندی و علل آن ریشه یابی و مشخص کردد و تنگناها.کمبودها و نارسایی ها شناخته شده و برخوردی جدی با آن گردد. همچنین درخصوص آموزشهای ضروری جهت شناخت کاستی ها. فراگیری اصول ایمنی. دانش فنی و کاربردی لازم به نیروی انسانی شاغل برنامه‌ریزی و ارائه گردد.

پیشرفت صنعتی و ورود ماشین آلات به عرصه زندگی و پررنگ تر شدن نقش تجهیزات و دستگاهها در فرآیندهای کاری و افزایش تعامل انسانها با اجزای محیط های صنعتی و سازمان ها، مخاطرات جدیدی را در رابطه با موضوعات سلامت، ایمنی و بهداشت پیش روی بشر قرار داده است. بطوریکه تنها رعایت قوانین قدیمی موجود برای رهایی از این چالش ها کافی بنظر نمی رسد، لذا برای نجات و اعتلای سازمانها و صنایع، نیروی انسانی، بقای محیط زیست و جلوگیری از خسارت وارده به تجهیزات و تأسیسات، مدیریت یکپارچه HSE برای خاتمه دادن به تمامی دغدغه های موجود پا به عرصه نهاد.

صدمات ناشی از رعایت نکردن اصول بهداشت، ایمنی و محیط زیست (Health,Safety & Environment) درکارگاه های صنعتی که از آن به طور اختصار با HSE یاد می‌شود، هرساله در سطح کشورتعداد زیادی قربانی می‌گیرد. در سالیان اخیر و هم زمان با آغاز پروژه های صنعتی بزرگ و همچنین به علت رعایت نشدن استانداردهای ایمنی این آمار افزایش چشمگیری یافته است. در این کتاب تلاش شده تا HSE‌ برای فعالین در کارگاه های صنعتی باز تعریف شده و پس از تبیین لزوم آن برای جامعه هدف، شیوه های برخوردی برای نیل به این منظور مورد کنکاش قرار گیرد. این نوشتار همچنین سعی می کند تا ضمن کاوش در دلایل بوجود آمدن این صدمات از یک سو وخلاءهای قانونی ناشی از عدم اشراف قانون گذار به این مبحث به شکل تخصصی از دیگر سو، به بررسی راهکار های موجود در حوزه ی فعالیت کارگران،پیمانکاران و کارفرمایان با در نظر گرفتن بیشترین تاثیرات و کمترین تبعات برای صنعت و ارائه راهکار های مناسب و عملیاتی دراین باره بپردازد.تا فعالان بتوانند صدمات جانی و خسارات مالی ناشی از رعایت نشدن HSE در پروژه های کارگاهی را به حداقل برسانند.

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
1,018.۰۰ بایت
تعداد صفحات
99 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۰۳:۱۸:۰۰
نویسندهنسیم صفرمحمدلو
نویسنده دوم میثم سکوتی گیلوائی
ناشرهورین
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۷/۲۳
قیمت ارزی
3 دلار
قیمت چاپی
140,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۱۰۱۸.۰۰ بایت
۹۹ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 1 مخاطب
5
ستاره
100 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
5
(1)
46,500
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
ایمنی در کارگاه‌های صنعتی
ایمنی در کارگاه‌های صنعتی
نسیم صفرمحمدلو
هورین
5
(1)
46,500
تومان