چرا بهتر است با هم کتاب بخوانیم؟ معرفی پا‌به‌پا؛ باشگاه کتابخوانی فیدیبو

اگر کتاب‌خواندن را به عنوان عادتی ارزشمند در زندگی روزمره می‌شناسیم که می‌تواند روی تفکرات، تصمیمات و روند زندگی ما تاثیر بگذارد، حضور در گروه‌های کتابخوانی ارزش افزوده‌ای برای کتابخوانی محسوب می‌شود. با هم کتاب خواندن علاوه بر خواندن کتاب تاثیرات مفید قابل توجهی در روابط اجتماعی ما دارد.

حتما برای شما هم پیش آمده که کتابی را خوانده‌اید ولی مفهوم آن را درست متوجه نشده‌اید، نتوانسته‌اید منظور نویسنده را درک کنید، سوالاتی درباره محتوای کتاب در ذهن‌تان شکل گرفته و دنبال پاسخ آن هستید. مواجهه با چنین شرایطی ممکن است شما را مستاُصل کند و حتی روی روند کتاب‌ خواندنتان تاثیر بگذارد. در این موارد است که حضور در گروه‌های کتابخوانی یا عضویت در باشگاه‌های کتابخوانی می‌تواند بسیار راهگشا باشد. اما مسلما این همه کارکرد یک گروه کتابخوانی نیست!

گروه کتاب خوانی (باشگاه کتابخوانی) چیست؟

در طول تاریخ آدمها به بهانه‌های مختلف گرد هم جمع شده و فعالیتی مشترک را آغاز کرده‌اند. فعالیت‌های گروهی با اهداف مختلفی شکل می‌گیرد؛ از گروه‌های محلی که اهداف اجتماعی مثل توانمندسازی زنان، صندوق‌های خیریه، ساخت کتابخانه و حمایت از اقشار کم برخوردار دارند تا گروه‌های فرهنگی، هنری که به فعالیت‌هایی مثل تماشای فیلم، خواندن کتاب، رفتن به گالری‌ها و تشکیل جلسات هنری مختلف می‌پردازند.

نقطه ثقل هر حرکت گروهی‌، گرد هم آوردن یک جامعه برای یادگیری و بحث درباره چیزی است که برای آنها مهم است و باشگاه کتاب نیز تفاوتی با دیگر گروه‌ها در این زمینه ندارد. در باشگاه‌ها و گروه‌های کتابخوانی معمولا از قبل کتاب‌ها انتخاب و مسیر مطالعاتی خود را تعیین می‌کنند. مثلا مشخص می‌کنند یک کتاب در چه بازه زمانی باید خوانده شود، کتاب را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کرده و طی برنامه زمانی همه اعضا مطالعه را ادامه می‌دهند.

گروه‌های کتابخوانی به شیوه‌های مختلفی شکل می‌گیرند و جلساتشان را تشکیل می‌دهند. این جلسات به صورت حضوری یا آنلاین برگزار می‌شود و در این جلسات اعضا درباره کتاب صحبت می‌کنند.

۶ دلیل برای کتاب‌ خواندن گروهی

همانطور که اشاره کردیم کتاب‌ خواندن گروهی فواید قابل توجهی دارد و می‌تواند شما را به یک کتابخوان حرفه‌ای تبدیل کند. با هم نگاهی داریم به برخی دلایل مهم کتاب‌ خواندن گروهی:

  • حضور در گروه‌های کتابخوانی به رشد تفکر انتقادی کمک می‌کند؛ بحث و گفتگو درباره کتاب‌ها و شنیدن نظرات دیگران کمک می‌کند ذهن ما از حالت تک بعدی خارج شده و بتوانیم هر پدیده‌ای را از زاویای مختلف ببینیم و دریافت کنیم.
  • گروه‌های کتابخوانی کمک می‌کند کتابخوان بهتری شویم، به خواندن کتاب‌ها متعهد باشیم، روابط خود را رشد دهیم، دوستان جدید پیدا کنیم و در نهایت گفتگو کننده‌های بهتری شویم.
  • مغز شما راهوشیار نگه می‌دارد؛ مطالعه به طور کلی به عملکرد کلی مغز و افزایش حافظه کمک می کند، اما وجود بحث در باشگاه‌های کتاب کمک می‌کند تا همواره مغز شما متمرکز و و درگیر موضوع اصلی باشد.
  • دیدگاه‌های جدیدی به ما می دهد؛ یکی دیگر از مزایای برتر باشگاه کتاب، کمک به ارائه دیدگاه‌های جدید است! سایر اعضای باشگاه کتاب شما ممکن است از پیشینه‌های متفاوتی باشند که همین امکان بحث بیش‌تر را فراهم کند و فضایی را برای یادگیری چیزهای جدید ایجاد کند.
  • پیدا کردن دوست‌های جدید! جمع‌های کتابخوان بهترین جا برای پیدا کردن دوست‌های تازه است. آدمهایی که با هدف کتابخوانی کنار هم آمده‌اند و حاضرند برای این موضوع زمان بگذارند، حتما برای شما جذا‌ب خواهند بود. در این جمع‌ها می‌توانید با آدمهای جدید آشنا شده و دوستان تازه‌ای پیدا کنید.

باشگاه کتابخوانی پا‌به‌پا

باشگاه کتابخوانی پا‌به‌پا،باشگاه اختصاصی کتابخوانی در فیدیبو است. این باشگاه از خرداد ۱۴۰۱ کارش را شروع کرده است. همانطور که از نام آن برمی‌آید  شکل‌گیری پا‌به‌پا بر دو اصل استوار شده است:

  • ارائه برنامه و مسیر مطالعه
  • فراهم آوردن زمینه‌ای برای بحث و گفتگوی بیشتر درباره کتاب‌ها

برنامه‌ریزی با پا‌به‌پا

پا‌به‌پا در آغاز راه خود از بین دو دسته‌بندی پرطرفدار؛ داستان و رمان و روانشناسی، توسعه فردی، کتاب‌هایی را انتخاب کرده و با ارائه برنامه مطالعه‌ در صفحات اختصاصی اینستاگرام، توانسته جمع زیادی از علاقه‌مندان را به خود جلب کند.

اولین کتابی که در پا‌به‌پا خوانده شد، کتاب اصل گرایی نوشته گرگ مک کیون بود. این برنامه با لایو اینستاگرامی مهدی مصلحی یکی از مترجمان این کتاب و هلی هندسی (پادکستر هلی تاک) برگزار شد و طی مدت ‌یکماه این کتاب با حدود ۵۰۰۰ نفر از علاقه‌مندان مطالعه شد.

باشگاه کتابخوانی پا‌به‌پا در ادامه و در دسته‌بندی توسعه فردی کتاب تفکر نامطمئن نوشته آنی دوک خوانده شد و مورد استقبال زیادی نیز قرار گرفت.

پا‌به‌پا در دسته‌بندی داستان و رمان نیز با کتاب سالتو نوشته مهدی افروزمنش کار خود را شروع کرد. خوانش گروهی این کتاب همزمان بود با پخش سریال یاغی از شبکه پخش خانگی و حدود ۳۰۰۰ نفر از علاقه‌مندان این گروه را همراهی کردند. در مدت خوانش این کتاب، برنامه لایوی با حضور نویسنده کتاب، مهدی افروزمنش، برگزار شد و به سوالات اعضای گروه پاسخ داده شد.

در باشگاه پا‌به‌پا تمام مسیر خواندن یک کتاب از صفر تا صد توسط تیم پا‌به‌پا طراحی شده و به صورت مستمر با اعضا در میان گذاشته می‌شود. اعضا نیز می‌توانند با به اشتراک گذاشتن بخش‌های مورد علاقه‌شان، گفتگو با یکدیگر و شرکت در جلسات آنلاین نظراتشان را ارائه کرده و با هم در ارتباط باشند.

چطور عضو باشگاه پا‌به‌پا شویم؟

همه علاقه‌مندان به کتابخوانی بدون محدودیت از سراسر جهان می‌توانند عضوی از پا‌به‌پا باشند! برای عضویت کافی است صفحات پا‌به‌پا در اینستاگرام دنبال کنید.

عضویت در صفحه پا‌به‌پا، داستانی

[button color=”blue” link=”https://www.instagram.com/pabepa.bookclub.fiction/” size=”big” align=”center” target=”_blank” radius=”9″ rel=”nofollow”]پا‌به‌پای داستانی[/button]

عضویت در صفحه پا‌به‌پا، غیرداستانی

[button color=”blue” link=”https://www.instagram.com/pabepa.bookclub.nonfiction/” size=”big” align=”center” target=”_blank” radius=”9″ rel=”nofollow”]پا‌به‌پای غیرداستانی[/button]

 

برنامه بهمن‌ماه پا‌به‌پا در ۱۴۰۱

در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ دوره جدید پا‌به‌پای داستانی با کتاب همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها نوشته رضا قاسمی آغاز شده است. این کتاب به عنوان یکی از بهترین رمان‌های ادبیات فارسی شناخته می‌شود و فضایی کاملا مدرن و جذاب دارد. برای پیوستن به این گروه و شروع کتاب‌خوانی همین الان می‌توانید به صفحه اینستاگرام پا‌به‌پای داستانی مراجعه کنید.

خبر خوب برای پابه‌پایی‌ها این است که تمام کتاب‌های معرفی شده در این باشگاه به صورت صوتی و متنی با تخفیف ویژه از فیدیبو قابل دریافت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری