اهمیت مطالعه قبل از خواب برای کودکان

دغدغه پرورش فرزند برای والدین امروزی همانند نان شب واجب است، نسل امروزیِ والدین جامعه، تمام تلاش خود را به‌کار بسته که فرزندی شایسته با آینده‌ای روشن داشته باشد، اهمیت مطالعه قبل از خواب برای کودکان یکی از آن ابزارهایی است که برای نیل به این هدف بزرگ بسیار می‌تواند عصای دست پدرومادرها باشد.

کتاب خواندن پیش از خواب، یکی از تجربیات شیرینی است که فرزند و والد می‌توانند در کنار هم خلق کنند. کتاب خواندن شبانه برای کودکان علاوه بر کمک به خواب راحت‌تر، می‌تواند باعث بهبود رابطۀ بین پدر و مادر با کودک شود، امروز در بلاگ فیدیبو ابتدا از تاثیرات مهم مطالعه قبل از خواب برای کودکان گفته‌ و در ادامه چند کتاب عالی برای بهبود سطح مطالعه کودکان معرفی کرده‌ایم.

کتاب و مطالعهِ قبل از خواب چه تاثیری بر روی کودک دارد؟

  • کودک با شنیدن قصه‌ها، کلمات زیادی یاد گرفته و به مرور زمان دایرۀ لغات گسترده‌ و فراتر از سنی به دست می‌آورد.
  •  کودک با کتاب و داستان‌ها تلفظ صحیح کلمات را آموخته و قصه باعث می‌شود او به سرعت کلام و جمله‌بندی خود را بهبود بخشد.
  • یک کتاب پرکشش می‌تواند کودک را تا پایان، برای آگاهی از سرنوشت شخصیت‌ها مشتاق نگه دارد، دنیای داستان‌ها می‌تواند از کودکان انسان‌هایی ماجراجو و کنجکاو بسازد.
  • زمان مطالعه قبل از خواب کودک، بهترین وقت برای بازکردن سرصحبت درخصوص مسائلی است که والدین نمی‌دانند چه زمانی و چگونه درباره‌شان با کودک خود حرف بزنند.
  • کتاب‌های مناسب کودکان همیشه دارای پیام‌های تربیتی مستقیم و غیرمستقیمی هستند که به درک بهتر قوانین و شرایط زندگی در کودک کمک بسیاری می‌کنند.
  • کتاب موجب پرورش بیشتر خلاقیت در کودک شما می‌شود. کودکان سعی می‌کنند در هنگام گوش دادن به قصه‌ها خود را جای شخصیت‌های داخل داستان قرار داده و فضای داستانی را تجسم کنند. 
  • کودک، معلومات بسیاری از کتاب می‌آموزد همین موضوع باعث می‌شود او به دلیل سطح معلومات بالاتر نسبت به بقیه دانش آموزان خیلی زود در مدرسه چهره شود، این موضوع به افزایش اعتماد به نفس کودک بسیار کمک خواهد کرد.

بهترین کتاب‌ها برای افزایش شوقِ مطالعه در کودکان

مجموعه شهر آی‌قصه

قصه‌های سریالی و به‌هم پیوسته شهر آی‌قصه مجموعه‌ای بسیار شنیدنی و جذاب برای کودکان و حتی نوجوانان است که درباره یک شهر عجیب و غریب و اهالی عجیب و غریب‌تر آن روایت می‌شود. این شهر دوست داشتنی لبریز است از اتفاقات و شخصیت‌های پرهیجان که کودکان و نوجوانان با شخصیت‌های جالب آن ارتباط بسیار خوبی برقرار می‌کنند، تمام قسمت‌های شهر آی قصه  در فیدیبو موجود است. 

مجموعه کتاب‌های خاطرات یک بی عرضه

گرگ هفلی قهرمان بی‌عرضه کتاب، اصلا بی‌عرضه بودن خود را قبول ندارد، درعوض، رویای این را در سر دارد که روزی مشهور و ثروتمند خواهد شد، هر وقت هم می‌آید خودی نشان دهد چنان همه چیز را خراب کرده که بنی بشری گندهای او را نمی‌تواند درست کند. جف کینی نویسنده خاطرات یک بی عرضه با نگارش و تصویرگری مجموعه کتاب‌های کودک دفترچه‌ خاطرات یک بی‌عرضه به شهرت زیادی رسید. 

دنیادنیا لالایی

مجموعه دوجلدی از لالایی‌ها به نام‌های “دنیادنیا لالایی” و “خواب قشنگ کجایی؟” سروده مصطفی رحماندوست است که موسیقی متن و پس‌زمینه آن را مهدی زارع ساخته است . این مجموعه، لالایی‌هایی از زبان والدین برای کودکان است که با شنیدن آنها والدین هم می‌توانند آنها را حفظ کرده و با کلام خود برای کودکان‌‌شان بخوانند و هم نسخه صوتی آن را برای کودکان پخش نمایند.

کتاب صوتی دانشمند دیوانه

این کتاب نوشته نویسنده معروف کودکان در جهان دن گاتمن است که شامل اتفاقات یک مدرسه پرماجراست، یک معلم علوم در این مدرسه کارهای احمقانه‌ای انجام می‌دهد. این معلم دیوانه اتومبیلی خلق کرده که با سیب‌زمینی کار می‌کند که مواجهه با این معلم علوم دیوانه و کارهای احمقانه و خنده‌دار او برای کودکان بسیار جذاب و شنیدنی است. کتاب دانشمند دیوانه را محمود مزینانی ترجمه کرده و نشر واوخوان آن را منتشر نموده است. ماجراهای این کتاب با روایت و صدای دلنشنین شرگان انورزاده برای کودکان خوانده می‌شود.

پائولا سانتیاگو و رودخانۀ اشک

کتاب پائولا سانتیاگو و رودخانه اشک نوشته‌ی تیلور کی مهییا با ترجمه زهرا اسلامی داستانی فانتزی برای کودکان و نوجوانان است. این کتاب جذاب بر محور افسانه‌های محلی آمریکای لاتین نوشته شده، پائولای دوازده‌ساله، قهرمان داستان است که خوب می‌داند نباید به طرف رودخانه برود، اما از باورهای خرافی مادرش متنفر است. میل و اشتیاق او برای شکستن باورهای فرازمینی مادرش سرآغاز خلق اتفاقات هیجان انگیزی در این کتاب است.

قصه‌ی شهر لیتل‌لایت

قصه‌ی شهر لیتل لایت نوشته کلی کنبی با ترجمه با ترجمه رضا هیرمندی توسط نشر چ به بازار عرضه شده است. این کتاب چهل صفحه‌ای، سرشار از تصویرگری‌های جالب است و قصه شهری را در دل خود جای داده که به شکلی معماگونه از تیرگی نجات پیدا می‌کند و به شهری با ساختمان‌های روشن تبدیل می‌شود، همه به یک‌باره در این شهر مهربان و بامحبت شده و تمام زشتی‌ها را فراموش کرده‌اند.

 ماجرای «قصۀ شهر لیتل لایت»، از جایی آغاز می‌شود که آجرهای دیوار حصار مانند شهر، به‌وسیلۀ فردی ناشناس دزدیده می‌شوند. مردم شهر دزد را دستگیر می‌کنند و انگیزۀ او از این کار معلوم می‌شود و درنتیجه، مردم متوجه این موضوع می‌شوند که مشکل شهرشان شهردار آن است.

ماهی سیاه کوچولو

صمد بهرنگی نویسنده معروف و فقید ایرانی ماهی سیاه کوچولو را در سال ۱۳۴۶ نوشت، ویژگی این اثر آن است که حتما باید در سن کودکی و نوجوانی خوانده شود، لطف و اثر این کتاب شاید با افزایش سن کم‌رنگ شود و بسیار تاثیرگذارتر است اگر در سال‌های پایان کودکی و شروع نوجوانی با ماهی سیاه کوچولویی که سودای دریا دارد همراه شویم. صمد بهرنگی در تاریخ ادبیات داستانی این مرزوبوم با ماهی سیاه کوچولو شناخته شد و صد حیف که عمر این معلم، روزنامه‌نگار و نویسنده زبردست بسیار کوتاه بود. ماهی سیاه کوچولوی قصه ما هوای راه‌یابی به دریا به سرش افتاده و طی این مسیر درس‌های زیادی برای زندگی به کودکان می‌دهد.

ماجراهای تن‌تن و میلو

ماجراهای تن‌تن یک اثر سریال گونه ۲۴ قسمتی حاوی داستان‌های کمیک نوشته کارتونیست بلژیکی به نام پروسپه رمی است که در تمام دنیا هنوزم که هنوز است طرفدران بسیاری دارد، کمیک‌های تن‌تن تاکنون به بیش از ۷۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده و بالای ۲۰۰ میلیون نسخه از آن فروخته شده است، فیلم و سریال‌های بسیاری از روی آن ساخته و به علاقه‌مندان عرضه شده است، مطمئنا کودک دلبند شما در همان قصه اول عاشق تن‌تن و میلو خواهد شد.

مجموعه رامونا و خواهرش

بئاتریس ده ساله، یک خواهر کوچک آتش‌پاره دارد، به نام رامونا. رامونا گاهی خیلی خراب‌کاری می‌کند و همه از دست او عاصی هستند. بئاتریس بعضی اوقات فکر می‌کند که اصلاً رامونا را دوست ندارد و این موضوع خیلی خیلی باعث ناراحتی هردوی آن‌ها است.

مجموعه کتاب «رامونا» شامل هشت جلد است که در هر جلد اتفاقاتی در خانه خانواده «کوییم‌بی» رخ می‌دهد، و این اتفاقات محوریت داستان را تشکیل می‌دهند. غیر از جلد اول کتاب که با محوریت «بئاتریس»، دختر بزرگ خانواده روایت می‌شود، بقیه جلدها حول محور «رامونا» دختر کوچک خانواده می‌گذرد.

پینوکیو

یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین رمان‌های کودک و نوجوانان، پینوکیو اثر کارلو کلودی ایتالیایی است که در قرن ۱۹ میلادی منتشر شده است، آدمک چوبی که همه ما او را می‌شناسیم آن‌قدر در دنیا و ایتالیا طرفدار دارد که حالا در مدارس ایتالیا بعضی ماجراهای پینوکیو به دانش‌آموزان تدریس می‌شود، پدر ژپتو، نجاری که پینوکیوی قصه را ساخت فکرش را نمی‌کرد آدمک بازیگوش ساخته دست او امروزه هم این‌قدر معروف شده و طرفدار داشته باشد.

چارلی و کارخانه شکلات‌سازی

کودک فقیری که بسیار شکلات دوست دارد روزی کارت شانسی بازدید از کارخانه شکلات سازی نصیبش می‌گردد، رولد دال نویسنده این رمان جالب با هنری مثال‌زدنی فقر و اختلاف طبقاتی را به رشته تحریر درآورده است، از سویی دیگر نویسنده نقدهایی بر تربیت نادرست کودکان و آثار مخرب آن در جامعه در بطن کتاب جاری ساخته است، تیم برتون کارگردان معروف هم با اقتباس از این اثر فیلم ماندگاری ساخته است.

اسمورف‌های بنفش

سرزمین عجیب و غریب اسمورف‌ها جایی است که تاکنون کمتر کسی پا به آن‌جا گذاشته است. سرزمینی عجیب با موجوداتی عجیب‌تر با زبانی جادویی به نام زبان اسمورفی. ساکنین این سرزمین موجوداتی بندانگشتی با پوستی آبی رنگ هستند که در عین مهربانی قوانین و قواعدی خاص برای خود دارند و معمولا به سختی غریبه‌ای میان آن‌ها جا باز می‌کند.

دنیای شیرین قصه و داستان، جهان کودکانۀ فرزندان ما را زیباتر می‌کند. مطالعۀ کتاب قبل از خواب، علاوه بر بهبود خواب کودکان، باعث رشد قوۀ خیال، تفکر و کنجکاوی در کودکان می‌شود. شما با داستان گفتن برای کودکان خود می‌توانید بهتر از روحیاتش آگاه شوید و رابطۀ خود را بهبود ببخشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری