۱۲ اثر از بهترین کتاب‌های روانشناسی کودک

تامین آینده فرزند، یکی از سخت‌ترین مسئولیت‌های انسانی‌اجتماعی زمانه ماست، با گسترشِ تغییر و دگرگونی در سبک زندگی حالا دیگر والدین نمی‌توانند مانند نسل‌های گذشته فقط با تامین جزئی فرزند آن هم از بعد مالی تصور کنند وظیفه خود را به درستی انجام داده اند.

فرزند از لحظه تولد نیاز به تامین روانی و تربیت درست دارد، بی‌راه نیست اگر بگوییم تامین آینده فرزند از نظر بهداشت روانی اولویت اول در مسیر تحقق یک آینده امن و روشن برای اوست. مطالعه کتاب‌های مفید در زمینه روانشناسی کودکان می‌تواند یک راه‌کار ساده اما اساسی در جهت تامین روانی فرزند باشد، امروز ۱۲ کتاب از بهترین‌های روانشناسی کودک را با هم مرور خواهیم کرد.

کتاب‌هایی برای تربیت فرزندان موفق

چگونه با کودک حرف بزن گوش کند، گوش کن حرف بزند؟

ارتباط کلامی درست و بهینه همیشه یکی از مشکلات والدین در مسیر تربیت فرزند بوده است، این‌که بتوانیم درست به فرزند خود گوش دهیم و موضوع مورد درخواست و یا مفهوم کلام او را بفهمیم. ذهن کودک به مرور زمان رشد کرده و بالغ می‌شود اما در سالهای کودکی او نمی‌تواند به درستی منظور و خواسته خود را به والدین منتقل کند.

این کتاب که توسط دو تن از روانشناسان کودک یعنی آدل فابر و الین مازلیش نگارش شده به تبیین چگونگی یک ارتباط کلامی موثر و امن بین والدین و کودک پرداخته است. با استفاده از توصیه و آموزه‌های این کتاب، والدین خود را در قالب کلام و ذهن فرزند قرار داده و ارتباط درست و امنی در کنار نتیجه مثبت با فرزند خواهند داشت.

کتاب چگونه با کودک حرف بزن گوش کند، گوش کن حرف بزند؟ توسط فاطمه آقاجانی ترجمه و  انتشارات دیموند بلورین آن‌را برای علاقه‌مندان چاپ و منتشر نموده است.

کتاب کودک کامل-مغز

کتاب فوق یک اثر کاملا تخصصی در زمینه باروری ذهن کودک است، از سوی دیگر این کتاب در بخش‌هایی به والدین کمک کرده اهداف خود در قبال آینده فرزند را بهینه سازی کنند، به بیان دیگر به والدین کمک کرده تا بتوانند اهدافی بسیار مفیدتر برای آینده فرزند خود ترسیم کنند و از همان سالهای کودکی بچه‌ها را در قالب ذهنی خودساخته قرار ندهند.

دانیل جی سیگل و تینا پین برایسون نویسندگان این اثر روانشناسی راه‌کارهای شگفت انگیزی برای بهبود و توسعه ذهن کودک به مخاطب ارائه داشته‌اند، ۱۲ راهکار ساده اما کاربردی نویسندگان به والدین در مسیر توسعه ذهن و تربیت فرزند در مسیری امن و شاد کمک خواهند کرد.

ترجمه این کتاب را مهرناز شهرآرای انجام داده و انتشازرات آسیم کار نشر و انتشار را عهده‌دار بوده است.

کتاب شهربازی هوش هیجانی

هوش و میزان آن در میان انسان‌ها یکی از مهم‌ترین فاکتورهای پیشرفت و همسازی در جامعه است، امروزه روانشناسان کودک روی موضوع هوش و افزایش سطح آن از سنین کودکی اصرار و دقت بسیاری دارند. روانشناسان تخصصی حوزه کودک به این باور رسیده‌اند که مولفه‌هایی مانند ابراز وجود، اعتماد به نفس،مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی، سازگاری با هم‌نوعان، واقع گرایی، انعطاف پذیری و قدرت تحمل تنگناهای احساسی و اجتماعی همگی از وضعیت سطح هوش در سنین کودکی منشا می‌گیرند.

این کتاب توسط جمعی از نویسندگان تخصصی روانشناسی کودکان به نام‌های رضاعلی نوروزی، منیره عابدی و مریم صانعی نگارش شده و در انتشارات یار مانا منتشر گردیده است. این کتاب راه‌های بسیار مفیدی برای شناخت میزان سطح و افزایش هوش کودک به والدین ارائه داشته است.

کتاب علیه تربیت فرزند 

باورهای غلط در مسیر تربیت و رشد کودک همواره یکی از دریچه‌های بزرگ آسیب و ناکامی آن‌ها در سنین بزرگسالی بوده است، امروزه تلاش‌های بسیاری آغاز شده که باورهای خودساخته والدین از مسیر تربیت و آینده نگری برای آتیه آن‌ها برداشته شود، روی این موضوع بسیار تاکید می‌شود که والدین از قالب‌گیری کودک به صورت دلخواه، خاص و مطلوب از دید خودشان پرهیز کنند.

آلیسون گوپینگ از بهترین روانشناسان معاصر در این کتاب از مضرات و خطرات اینگونه تربیت و آینده پروری برای کودک گفته است و در کنار آن تلاش کرده مسیرهای روشنی برای شناخت پیج و تاب‌های ذهنی کودکان به والدین نشان دهد. آلیسون گوپینگ آموزه‌هایی در این کتاب که توسط مینا قاجارگر ترجمه شده به والدین ارائه داشته که با استفاده از آن‌ها کودکانی انعطاف پذیر، خلاق، مقاوم، صبور و تلاش‌گر بار بیاورند، این کتاب در انتشارات ترجمان علوم انسانی تهیه و عرضه شده است.

کتاب با کفش من راه برو

در تحقیقات میدانی و گسترده‌ای که از هزاران زوج والد به عمل آمده است، بیشترین پاسخ‌ها به سئوال” دوست دارید چگونه فرزندی داشته باشید؟” این کلمات بوده است: آرام، خوشحال، منطقی، درس‌خوان، شاگرد اول، شجاع، مهربان، شاد.

همه می‌دانیم این انتظاراتِ بسیار بالا و بزرگی است که البته ربطی به هیچ محدوده جغرافیایی و فرهنگی نداشته و والدین سراسر دنیا در ذهن خود چنین فرزند یا فرزندانی تجسم کرده و هیچ آگاهی ندارند که این‌ها فقط انتظارات است و شدنی نیست. 

کتاب با کفش من راه برو نوشته اورلی کرتن و ترجمه زینب چینی چیان ابتدا به والدین آموخته که بیایند و درک و شناخت درستی از احساسات کودکان خود داشته باشند، کتاب تلاش کرده این آگاهی را در مخاطب ایجاد کند که نه تنها برای کودک خود قالب خودساخته نگیرند بلکه از همان ماه‌های اولیه کودکی تلاش کنند احساسات لحظه‌ای کودک را شناخته و درک کنند. کتاب با کفش من راه برو توسط انتشارات شمعدونی منتشر شده است.

کتاب هوش عاطفی

نویسنده کتاب هوش عاطفی، دانیل گلمن اعتقاد دارد، هوش و تاثیر آن بر شکل و عاقبت زندگی انسان موضوعی است که بر همگان پوشیده مانده و انسان تا امروز هیچ توجهی به این مورد بسیار مهم نداشته است. وی اعتقاد دارد هوش در خلال زندگی می‌تواند وارد عمل شده و سرنوشت انسان را در بزنگاه‌های تصمیم گیری فردی و جمعی رقم بزند.

نویسنده این کتاب بسیار مفید و پرطرفدار که توسط حمیدرضا بلوچ ترجمه و در انتشارات کتاب‌سرای نیک منتشر شده کوشیده در والدین این میزان از آگاهی و شناخت را درخصوص موضوع هوش ایجاد نماید که اگر سطح هوش فرزند خود را درست تشخیص ندهند نمی‌توانند در آینده انتظار زیادی از او داشته باشند.

نویسنده در بخش‌های از کتاب پرده از هوش عاطفی در انسان برداشته و آن را سرچشمه تمامی تحولات احساسی در آدمی قلمداد کرده و بر این باور است که بی‌احساس‌ترین والدین هم با پرورش هوش عاطفی فرزند خود می‌توانند احساسی‌ترین فرزند را داشته باشند.

کتاب تربیت بدون فریاد

تربیت بدون فریاد یکی از پرفروش‌ترین آثار میان کتاب‌های روانشناسی کودک است، نویسنده این کتاب هال ادوارد رانکل تربیت و ارتباط با کودکان را بدون بلند کردن صدای طرفین هدف قرارداده و به زبانی ساده و همه فهم این موضوع مهم را آموزش داده است.

نویسنده راه‌هایی برای ارتباط بهینه بین والدین و کودک ارائه داشته که با به‌کارگیری آن‌ها تمامی افراد خانواده در محیطی آرام و بدون تنش و دادوفریاد خواسته‌های خود را بیان کرده و در کنار یکدیگر زندگی کنند، از دید نویسنده این کتاب که کار ترجمه آن را اکرم کرمی انجام داده و در انتشارات صابرین منتشر شده زندگی بدون داد و فریاد موضوع مهمی است که باید در کودکی به فرزند و البته والدین آموزش داده شود.

کتاب کلیدهای تربیت کودک حرف شنو

الیزابت پنتلی که سال‌های زیادی را سرگرم موضوع روانشانسی کودکان بوده با تمرکز روی موضوع ارتباط کلامی و جسمی با کودک نحوه درست این موضوع را به بیانی ساده در کتاب خود آموزش داده است، او تلاش داشته به والدین آموزش دهد که کودکانی اهل گفتگو و سخن بار بیاورند، از طرفی آموزش‌هایی ارائه کرده که والدین با به‌کار گیری آن‌ها بالاترین سطح حرف شنوی در کودکان را به دست آورند، در واقع خوب گوش دادن و خوب حرف زدن نتیجه مثبتی ماندن کودک حرف شنو به همراه خواهد داشت.

ویدا لطفی کتاب پرطرفدار کلیدهای تربیت کودک حرف شنو را ترجمه و توسط انتشارات صابرین به علاقه‌مندان ارائه کرده است.

 

کتاب کلیدهای پرورش فرزند شاد

والدین در طول تاریخ همیشه تلاش داشته‌اند فرزندانی شاد و خندان پرورش دهند، اما امروز این موضوع از دریچه‌ای کاملا تخصصی بررسی و آموزش داده می‌شود، لیزا مک کرت ۱۰۱ روش عالی و ساده برای تربیت فرزندانی شاد و به‌دور از گره‌های ذهنی و افسردگی در کتابش که توسط منیره نادری ترجمه شده ارائه داشته است. این کتاب موثر در بهینه‌سازی روابط والدین و کودکان را انتشارات صابرین منتشر نموده است .

کتاب درباره دلهره‌های کودکی

آلیس میلر در کتاب تخصصی خود همان‌طور که از نام آن برمی‌آید درباره دلهره‌های کودکی صحبت کرده است، او به والدین آموخته چه‌طور بدون آن‌که از زبان کودک بشنوند، بفهمند او مضطرب است، او به مخاطبین خود آموزش داده چه مواقعی ترس و دلهره را از چهره و رفتار کودک خود تشخیص داده و شروع به ارتباط کلامی در این‌باره کنند.

کتاب مفید مذکور را امید سهرابی نیک ترجمه کرده است، نویسنده روی این موضوع بسیار تاکید داشته که اگر در کودکی ترس و اضطراب‌ها تشخیص داده نشوند اثرات مخرب آن تا پایان عمر همراه کودک خواهد بود، تشخیص اضطراب کودکان یک موضوع است و چگونگی بیان آن توسط آن‌ها یک موضوع دیگر، نویسنده در این کتاب که توسط نشر نو منتشر شده راه‌های ارتباط کلامی درباره بیان ترس و دلهره را نیز به والدین آموزش داده است.

کتاب باغبان و نجار

یکی دیگر از کتاب‌های پرفروش آلیسون گوپینگ در باب روانشناسی کودک باغبان و نجار است، از دید نویسنده این کتاب والدین همیشه مانند نجار عمل کرده‌اند، آن‌ها تصور و انتظار خود از آینده فرزند را شکل داده و پیش پیش آن‌را ساخته‌اند و تلاش داشته کودک مطابق دلخواه و انتظار آن‌ها بار بیاید.

آلیسون گوپینگ در این کتاب این دیدگاه را مردود کرده و با آموزش‌های ارائه شده در تلاش است والدین از نجار به باغبان تغییر شغل بدهند. او از والدین خواسته مراقب باشند، فقط حفاظت کنند و به موضوع چگونگی و میزان رشد فرزندان ورود نکرده و ذهن خود را به شکل گیری در جهت تحقق اهداف آینده کودک درگیر نکنند.

این کتاب توسط مریم برومندی ترجمه و در انتشارات نشر نو به بازار ارائه شده است، گفتنی است کتاب فوق یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها با موضوع روانشناسی کودک است که در سایت آمازون نمره ۴.۵ از ۵ را از سوی مخاطبین دریافت داشته است.

کتاب جادوی والدین

نویسنده این کتاب مفید درباره رابطه فرزند و والدین کارول سوریا است، یک روانشناس تخصصی حوزه کودکان که در این اثر کوشیده به افزایش میزان درک کودکان از سوی والدین کمک کند. نویسنده آموزش‌هایی درخصوص نحوه تبدیل کودکان به افراد شاد و برون‌گرا در کتاب ارائه کرده و از سوی دیگر به درک عواطف و احساسات کودکان از سوی والدین پرداخته است.

مریم راشد اثر خواندنی جادوی والدین را ترجمه و انتشارات کتاب‌سرای نیک آن‌را منتشر نموده است، نسخه صوتی این کتاب با صدای فرزانه فائزی و شهره روحی نیز در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

با استفاده از آثار معرفی شده، والدین بدون نیاز به تحصیلات آکادمیک می‌توانند در فضایی مطلوب‌ و به مراتب آرام‌تری کودک دلبند خود را تربیت و پرورش دهند، از سوی دیگر مطالعه آثار فوق به ترسیم هرچه  بهتر آینده کودکان بسیار کمک می‌کند، امروز بدون اتکا به کتاب‌های روانشناسی کودک، یک تربیت مطلوب دور از دسترس والدین خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری