کتاب های ترک سیگار، برای بازگشت به زندگی سالم

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که بسیاری از افراد در آن با فشار و استرس و کشمکش‌های روانی مختلف رو به رو هستند. نتیجه‌ی این وضعیت گرایش هرچه بیشتر افراد، مخصوصاً نوجوانان به انواع مخدرها، سیگار و … است. در این میان برای بسیاری از افراد در جوامع مختلف جاافتاده است که سیگار خطر کمتری دارد و استفاده از آن در کوتاه مدت آسیب چندانی برای سلامتی ندارد. به علاوه مصرف سیگار منع قانونی ندارد و در دسترس‌تر هم هست. همین موضوع در کنار اثر آرامبخشی که افراد مدعی‌اند از نیکوتین می‌گیرند این نوع از دخانیات را به یک محصول همه گیر تبدیل کرده است اما واقعیت این است که سیگار، حتی بهترین نوع آن در دراز مدت اثرات جبران ناپذیری روی سلامتی می‌گذارد.

  • بعد از شکست خوردن در عشق چه کنیم؟

چرا سیگار برای سلامتی مضر است؟      

بگذارید صادق باشیم، سیگار کشیدن، آن هم به صورت مداوم و در حجم بالا اثرات بسیار مهمی دارد که در آمارها خودش را نشان داده است. افرادی که سیگار می‌کشند به طور متوسط ۱۰ سال کمتر از شرایط طبیعی زندگی می‌کنند. از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است سالانه بیش از ۸ میلیون نفر به همین دلیل جان خود را از دست می‌دهند. بخشی از این افراد کسانی هستند که دود دست‌دوم را تنفس می‌کنند؛ یعنی اطرافیان سیگاری دارند؛ بنابراین با سیگارکشیدن سلامتی اطرافیان خود را هم تهدید خواهید کرد. میزان ابتلا به سرطان ریه در میان سیگاری‌ها بسیار زیاد است و سیاهی و ازبین‌رفتن دندان‌ها یکی از عوارض بسیار رایج آن است. به‌طورکلی در تمام دنیا سیاست‌هایی اعمال می‌شود که افراد را به سمت تمایل کمتر به سیگار و  سایر دخانیات سوق دهد و مردم سلامت جسمی بیشتری را تجربه کنند.

بهترین کتاب‌ها برای کمک به ترک سیگار

در بالا درباره‌ی مضرات سیگار صحبت کردیم. همچنین گفتیم که بسیاری از دولت‌های جهان از برنامه‌هایی که به کاهش مصرف سیگار کمک می‌کنند حمایت می‌کنند یکی از این برنامه‌ها انتشار انواع کتاب با موضوع ترک سیگار است. در ادامه تعدادی از کتاب‌هایی که در دنیا منتشر شده‌اند و به افراد سیگاری کمک کرده‌اند مصرف آن را کم کرده یا کاملاً کنار بگذارند را معرفی می‌کنیم:

  1. ترک سیگار به روش آلن کار اثر آلن کار

یکی از مشهورترین کتاب‌هایی که در حوزه ترک سیگار نوشته شده است کتاب ترک سیگار به روش آلن کار است. این کتاب تا امروز به بیش از سی میلیون نفر در دنیا کمک کرده است مصرف دخانیات را کنار بگذارند و زندگی بهتری داشته باشند. این کتاب را کسی نوشته است که خودش برای سی و سه سال به‌صورت مدام سیگار می‌کشید؛ اما به دلیل اثرات نامطلوب آن روی زندگی‌اش تصمیم گرفت آن را کنار بگذارد. آلن کار تجربه‌ی موفقی در این کار داشته است و  به همین دلیل تصمیم گرفته آن را با دیگران در میان بگذارد او در کتاب کامل و جالب خود از این می‌گوید که افراد در آغاز چگونه به سیگار جذب می‌شوند و هدف و انگیزه اصلی آن‌ها از این کار چیست. او در ادامه درباره‌ی انگیزه‌های ترک سیگار می‌گوید و از این حرف می‌زند که چرا ترک کردن آن سخت است. این نویسنده از افرادی می‌گوید که بارها تصمیم می‌گیرند و قول می‌دهند که سیگار را ترک کنند؛ اما پس از چند روز یا چند هفته دوباره به آن بر می‌گردند. او روشی را در کتابش ارائه کرده که از این اتفاق جلوگیری می‌کند و به افراد این امکان را می‌دهد یک‌بار برای همیشه با سیگارنکشیدن کنار بیایند و پس از آن هم دچار افسردگی و کلافگی و تمایل به بازگشت نشوند.

این کتاب در ایران هم بارها منتشر شده است و افراد زیادی از آن استقبال کرده‌اند. افسانه درویشی و کاووس نویدان آن را به فارسی برگردانده‌اند و انتشارات کتیبه فارسی آن را منتشر کرده است.

اگر سری به نظرات خریداران کتاب ترک سیگار آلن کار در فیدیبو بزنید، حتما شگفت‌ زده خواهید شد، بسیاری از خوانندگان این کتاب اذعان داشته‌اند بعد از سال‌ها اعتیاد به سیگار و تلاش برای رهایی از آن با این کتاب موفق به ترک سیگار شده‌اند!

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/78109-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%D8%A2%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%B3%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A2%D9%84%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D8%B1″ size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”]ترک سیگار به روش آلن کار[/button]

  1. ترک سیگار اثر چارلز اف وترال

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که افرادی که قصد ترک سیگار دارند با آن مواجه هستند داشتن یک انگیزه‌ی قدرتمند است که امکان شروعی قدرتمندتر برای ترک را برای افراد فراهم کند. کتاب ترک سیگار اثر چارلز اف وترال تمرکزش را روی این موضوع گذاشته است و به افراد کمک می‌کند قدم‌به‌قدم انگیزه‌های خود را محکم کنند و در مسیر ترک سیگار گام بردارند. این کتاب هشت فصلی به شکلی کاملاً اصولی افراد را در مسیر ترک سیگار قرار می‌دهد و آن‌ها را در طول مسیر همراهی می‌کند. هنگامی که کار با این کتاب را شروع کنید در مدت‌زمان کوتاهی متوجه خواهید شد که توانسته‌اید باانگیزه زیادی مقدار سیگارتان را کم کنید و در ادامه هم سیگار را کنار خواهید گذاشت. این کتاب راه‌حل‌های پیشنهادی مناسبی پس از دوران ترک هم دارد که کمک می‌کنند با مشکل بازگشت مجدد به سیگار مواجه نشوید.

کتاب ترک سیگار را انتشارات سبزان در بازار ایران عرضه کرده است. طاهره فرخ رو مترجم این کتاب‌خواندنی است و نسخه الکترونیک آن هم در دسترس است.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/4436-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%D8%B3%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D8%B1″ size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”]ترک سیگار[/button]

  1. برنامه سی‌روزه برای ترک سیگار اثر دانیل اف سیدمن

افراد مختلف خصلت‌های مختلفی دارند و به همین دلیل برای هر کاری روش‌های متنوعی به وجود آمده است. اگر از دسته افرادی هستید که معمولاً کارها را طبق برنامه‌ریزی و به‌صورت روشمند انجام می‌دهید و حالا قصد دارید سیگار را کنار بگذارید کتاب‌های مناسبی در بازار برای شما وجود دارد. کتاب برنامه سی‌روزه برای ترک سیگار که دانیل اف سیمن آن را نوشته است یکی از این کتاب‌هاست. این کتاب روی جنبه‌های مختلف موضوع ترک سیگار کارکرده است و در نهایت یک جدول زمانی مشخص را در اختیار خواننده گذاشته است تا در طی یک برنامه سی روزه‌ی منظم انگیزه‌های خود را برای ترک سیگار تقویت کنند، آرام‌آرام تعداد سیگارهای مصرفی خود را کم کنند تا به صفر رسد و در ادامه هم به افراد کمک می‌کند دوران پس از ترک اعتیاد را به‌خوبی پشت سر بگذارند. این کتاب از شیوه‌ی روایت استفاده کرده است.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/65329-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-30-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%D8%B3%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D8%B1″ size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”]برنامه سی روزه برای ترک سیگار[/button]

  1. خودآموز ترک سیگار اثر ماتیو آلدریچ

مسیر ترک سیگار مسیر پرفراز و نشیبی است که بسیاری از سیگاری‌ها چند باری آن را پیموده‌اند؛ اما هیچ‌وقت آن را تمام نکرده‌اند. همین موضوع نشان می‌دهد این افراد هنوز انگیزه‌شان از ترک سیگار محکم نشده است و دارای شک و تردیدهایی هستند. همین موضوع باعث شده است بسیاری از نویسندگانی که روی ترک سیگار کار می‌کنند روی این موضوع بیشتر از هر چیز دیگری کار می‌کنند. ماتیو آلدریچ که کتاب خودآموز ترک سیگار را نوشته است خودش زمانی سیگاری حرفه‌ای بوده است. او از نوجوانی سیگار کشیده است و سال‌ها با این موضوع درگیر بوده است. او برای مدت زیادی روزانه تعداد زیادی سیگار می‌کشید و البته آثار آن باعث شد کم‌کم به یک نتیجه‌ی جالب برسد، تمام نکات مثبتی که درباره‌ی سیگارکشیدن وجود دارد دروغ و تقلبی هستند و عملاً مزیت واقعی‌ای برای این کار وجود ندارد. او خودآموز ترک سیگار را هم با همین رویکرد نوشته است و هرچه در فصل‌های کوتاه این کتاب پیش بروید بیشتر متقاعد خواهید شد برای خوشحال بودن و احساس بهتری داشتن به سیگار احتیاجی ندارید. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که این کتاب را فصل، فصل بخوانید و برای خودتان تجزیه‌وتحلیل کنید تا به نتیجه‌ی قطعی برسید. در پایان این کتاب شما آماده‌اید سیگار را برای همیشه کنار بگذارید و از نظر مالی هم صرفه‌جویی بزرگی انجام دهید.

کتاب خودآموز ترک سیگار در بازار کتاب ایران هم با استقبال زیادی مواجه شده است. ابوذر کرمی این کتاب را به فارسی برگردانده است و انتشارات آوین آن را چاپ کرده است.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/65751-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2-%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%D8%B3%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D8%B1″ size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”]خودآموز ترک سیگار ماتیو آلدریچ[/button]

  1. روش‌های نوین ترک سیگار اثر دبورا مسینا

سیگار یکی از انواع قدیمی‌ دخانیات است که در بیشتر جوامع قبحی برای مصرف آن وجود ندارد؛ اما ضررات آن برای سلامتی باعث می‌شود هم مصرف‌کنندگان و هم‌خانواده‌ها و نزدیکانشان همواره به دنبال راه‌حل‌هایی باشند که آن را از زندگی خود حذف کنند. همین باعث شده است مطالعات زیادی انجام شود تا راه‌های مناسب برای ترک سیگار و عدم بازگشت به آن شناسایی شوند. یکی از کتاب‌هایی که تعدادی از این راه‌حل‌های نوین در آن مورد بررسی قرار گرفته است کتاب روش‌های نوین ترک سیگار است که دبورا مسینا آن را نوشته است. در این کتاب جالب و خواندنی روش‌های متفاوتی برای افراد با خصلت‌های متفاوت آمده است تا مسیر خودشان را برای ترک سیگار پیدا کنند و البته مطمئن شوند که به آن بازنخواهند گشت. این کتاب درباره‌ی چیزهای مختلفی مانند انواع قرص‌ها، برچسب‌های نیکوتین و متدهای دیگری که به وجود آمده است حرف می‌زند و هرکسی می‌تواند متناسب با شرایط، نیازها و میزان مصرفش مسیر خود را پیدا کند.

کتاب روش‌های نوین ترک سیگار را اعظم اطاری و مریم اطاری به فارسی برگردانده‌اند و انتشارات کتاب درمانی آن را در بازار کتاب ایران منتشر کرده است.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/146489-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%D8%B3%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D8%B1″ size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”]روش‌های نوین ترک سیگار[/button]

در پایان

دنیای کتاب‌ها دنیای گسترده‌ای است که افراد را در حوزه‌های مختلف یاری می‌کند و اجازه می‌دهد مسائل مختلف جهان را با عینک تازه‌ای ببینیم. این دنیا در زمینه‌ی ترک سیگار هم انتخاب‌های متعددی را در اختیار افراد گذاشته است که در بالا به تعدادی از آن‌ها اشاره کردیم. به این امید که این کتاب‌ها در داشتن زندگی‌ای سالم‌تر به افراد کمک کنند. در صورت نیاز آن‌ها را بخوانید به افرادی که دوستشان دارید؛ اما سلامتی خود را با مصرف دخانیات به خطر انداخته‌اند هدیه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری