بعد از شکست خوردن در عشق چه کنیم؟ معرفی ۷ کتاب برای شکست‌ عشقی

همه ما در زندگی خود یک زندگی عاشقانه را تجربه می‌کنیم این وابستگی عاطفی تجربه‌ای جالب و دوست داشتنی است اما گاهی اوقات رابطه عاطفی ممکن است به جدایی منجر شود. معمولا شکست عاطفی پیامدها و تبعات ناگواری به همراه دارد و مرور افکار و خاطرات گذشته، ذهن و روح را ناراحت می‌کند. فراموش  کردن شکست عاطفی کار چندان آسانی نیست با این حال روان شناسی عمومی در حوزه روابط بین فردی سخنان بسیاری دارد و می‌تواند از کاهش کیفیت زندگی‌مان جلوگیری کند. در این یادداشت با چند کتاب درباره‌ شکست عشقی آشنا می شوید که ذهنیت دقیق تری  درباره این موضوع و راهکارهای غلبه و کنار آمدن به آن به شما یاد می‌دهند.

[box]پیشنهاد مطالعه: نامه‌های عاشقانه از عاشق‌ترین نویسندگان [/box]

سندروم ضربه عشقی چیست؟

تجربه یک رابطه عاطفی ناموفق می‌تواند مشکلات شدیدتری را برای برخی از افراد به بار بیاورد. این اتفاق روی نحوه تعامل با خانواده و روابط اجتماعی تاثیری منفی می‌گذارد و می‌تواند منجر به کاهش حس اعتماد به نفس  شود. گاهی اوقات شکست عاطفی تاثیرات روان شناختی طولانی مدتی بر  روی فرد می‌گذارد. مجموعه علایمی نظیر اختلال در هنگام خواب، خشم، مرور نشخوارگونه خاطرات گذشته و افکار مزاحم را سندروم ضربه عشقی می‌نامند. این علائم دارای الگویی تکرار شونده هستند و به صورت کامل زندگی فرد آسیب دیده را دچار اختلال می‌کنند.

سندروم ضربه عشقی روی افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب تاثیر شدیدتری می‌گذارد و می‌تواند منجر به تشدید دیگر اختلالات روانی شود. معمولا افراد مبتلا به این سندروم، نوعی حس بی‌مبالاتی دارند و از خود رفتارهای ضداجتماعی زیادی بروز می‌دهند

علاوه بر تاثیر بیماری‌هایی همچون اضطراب، تیپ شخصیتی افراد نیز در بروز این سندروم اثر می‌گذارد. 

در صورت دچار شدن به سندروم ضربه عشقی باید به روان درمانگر مراجعه کرد تا وضعیت فرد قابل کنترل باشد و او بتواند با مشکلات خود روبرو شود. اما کتاب‌های خودآموز فراوانی وجود دارند که می‌توانند تجربه شکست رابطه عاطفی را قابل تحمل‌تر کنند.

کتاب‌هایی برای کمک به کسانی که دچار شکست عشقی شده‌اند

در ادامه تعدادی از کتاب‌هایی که می‌توانند در مقابله با شکست عشقی کمک کننده باشند را معرفی می‌کنیم:

کتاب رهایی از غم جدایی

کتاب رهایی از غم جدایی توسط سوزان اندرسون  نویسنده برجسته آمریکایی نوشته شده است. این کتاب به شما کمک می‌کند تا بتوانید با شکست عشقی عمیق کنار بیایید و  به زندگی عادی خودتان بازگردید. رهایی از غم جدایی کتابی است که بر روی مفهوم احساس طرد شدگی تمرکزی زیادی می‌کند. این احساس می‌تواند مانع از بروز استعدادها و توانایی ما در زندگی‌مان شود. به باور نویسنده احساس طرد شدگی در پنج مرحله طی می‌شود و کتاب نیز در تمامی پنج مرحله کنار ماست تا بتوانیم این حس را کنار بگذاریم.

در کتاب فوق متوجه می‌شویم که تاثیر منفی شکست عاطفی در زندگی ما به گذشته‌های بسیار دور باز می‌گردد و سال‌ها زخم‌های عاطفی عمیقی در ذهن ما خانه کرده‌اند که موجب چنین حس‌های غمبار و ناخوشایندی می‌شوند. به عبارت دیگر مجموعه فراوانی از دل شکستگی‌ها و اتفاقات ناگوار در گذشته داشته‌ایم که ریشه حس طرد شدگی در زندگی ما هستند. 

این کتاب علاوه بر مقدمه و موخره‌ای طولانی دارای  هفت فصل با اهمیت است. از فصل‌های دوم تا ششم این کتاب با پنج مرحله طرد شدگی و. راهکارهای گذر از آن‌ها آشنا مسی‌شویم. این پنج مرحله به ترتیب دره شکستن، ترک عادت، درونی کردن، خشم و بلند شدن نام دارند.

کتاب رهایی از غم جدایی توسط سید مرتضی نظری و به همت انتشارات بنیاد فرهنگ زندگی به زبان فارسی ترجمه شده است. مترجم تلاش کرده تا ضمن وفاداری به متن اصلی ترجمه‌ای ساده و شفاف از کتاب ارائه دهد. چاپ فارسی کتاب فوق در سال ۱۳۹۷ صورت گرفت.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/108429-%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%BA%D9%85-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C” size=”big” align=”center” target=”_blank” radius=”9″ rel=”nofollow”]رهایی از غم جدایی [/button]

کتاب فراموش کردن شکست عشقی مخرب

تداوم پیدا کردن برخی از روابط عاطفی به نفع هیچ کدام از طرفین نیست. ممکن است شما به نتیجه برسید که نمی‌توانید با فردی زندگی خود را شریک شوید و ترجیح دهید تا آن را به پایان برسانید. اما به اتمام رساندن چنین روابطی نیز می‌تواند تجربه‌ای آزاردهنده و پر از اتفاقات ناگوار باشد. پس لازم است که در ابتدا به خودشناسی بالایی دست پیدا کنیم و تکنیک‌هایی را برای غلبه بر حال بدمان به کار بگیریم. کتاب فراموش کردن شکست عشقی مخرب تالیف دکتر نیکی بشارتی به ما در این زمینه کمک خواهد کرد. 

ما در این کتاب با دلایل نگرانی از تنها بودن آشنا می‌شویم و یاد می‌گیریم تا خودمان را دوست داشته باشیم. این کار نیازمند رعایت روش‌هایی مطمئن است. یکی دیگر از نکات مهم این کتاب آشنا شدن با علائم هشدار دهنده‌ای است که پایان یافتن رابطه را به ما خبر می‌دهند. علاوه بر این  اثر فوق به ما کمک می‌کند تا چگونه در سه گام رابطه خود را به پایان برسانیم و آسیبی از این بابت نبینیم. معمولا بسیاری از ما در روابط خود دیگری را مقصر مشکلات و پایان یافتن رابطه عاطفی می‌دانیم اما همه ما ممکن است دچار اشتباه شویم. همان گونه که اشاره شد فراموش کردن شکست عشقی مخرب به ما کمک می‌کند تا شناختی بهتر، دقیق‌تر و واقعی‌تر از خودمان پیدا کنیم.

اثر فوق در سال ۱۳۹۴ نوشته شد. در حال حاضر نسخه صوتی آن نیز به همت نشر آذرسا در فیدیبو منتشر شده است. این کتاب با فرهنگ و شرایط اجتماعی ایران سازگاری بسیار بالایی دارد و می‌تواند خوانندگان را راحت‌تر راهنمایی کند.

[button color=”green” link=”https://fidibo.com/book/89761-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B5%D9%88%D8%AA%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B4-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%B4%DA%A9%D8%B3%D8%AA-%D8%B9%D8%B4%D9%82%DB%8C-%D9%85%D8%AE%D8%B1%D8%A8″ size=”big” align=”center” target=”_blank” radius=”9″ rel=”nofollow”]کتاب صوتی فراموش کردن شکست عشقی مخرب [/button]

کتاب جدایی معنوی

پایان دادن به یک رابطه مخرب جنبه‌های مثبتی نیز دارد و ما را از درد و رنجی بی‌امان نجات می‌دهد. بسیاری از ما ممکن است رابطه‌ای ناموفق و پر از مشکل را تجربه کنیم اما به هر دلیلی نتوانیم آن را به پایان برسانیم یا آن‌که پایان یافتن چنین رابطه‌ای باز هم برایمان دردسر داشته باشد.  باید یاد بگیریم که جدایی همواره اتفاق بد و هولناکی نیست.  جدایی معنوی یکی از کتاب‌های خودیاری مناسبی است که نگاه ما را به مفهوم رابطه تغییر می‌دهد. از آن‌جا اثر فوق توسط فردی متخصص نوشته شده است توصیه‌های آن می‌تواند برایمان بسیار راهگشا باشد. حتما لازم نیست تا در رابطه‌مان به مشکل بربخوریم تا این اثر را بخوانیم. برای همین برخی متخصصان توصیه کرده‌اند تا پیش از وارد شدن به یک رابطه جدی کتاب جدایی معنوی را مطالعه کنیم.

در مقدمه اثر فوق، نویسنده به تجربه تلخ ازدواج با همسرش اشاره می‌کند و از احساسات ناخوشایند خود سخن به میان می‌آورد. او نهایتا مجبور به طلاق از همسرش می‌شود و دورانی پر درد و رنج را می‌گذراند ولی نهایتا تصمیم می‌گیرد تا با این موضوع کنار بیاید و نگذارد تا طلاق زندگی‌اش را به نابودی بکشاند.او این تجربه بد را به نقشه راهی تبدیل می‌کند تا بتواند از بقیه زندگی‌اش لذت ببرد. به باور نویسنده جدایی معنوی نیازمند هفت قانون است. اگر این قوانین را بشناسیم و رعایتشان کنیم مشکلاتمان کمتر خواهد شد. این هفت قانون عبارت اند از: پذیرش، تسلیم، هدایت الهی، مسئولیت پذیری، انتخاب، بخشایش و خلقت. 

هر یک از این قوانین یک فصل از کتاب را به خود اختصاص می‌دهند. در پایان هر فصل نیز راهنمایی عملی و جذاب برای به کار بردن آموزه‌های آن فصل در نظر گرفته شده اس. مطالعه دقیق این کتاب به ما کمک می‌کند تا تحولی عظیم در زندگی‌مان ایجاد کنیم.

نویسنده این کتاب،دبی فورد است. این نویسنده و سخنران مشهور آمریکایی در سال ۱۹۵۵ متولد شد. او در حال حاضر موسسه‌ای به نام فورد دارد و در آن وبینارها و سخنرانی‌های گوناگونی در زمینه خودیاری برگزار می‌کند. کتاب‌های این نویسنده به بیش از ۳۰ زبان ترجمه شده است. کتاب جدایی معنوی در سال ۱۳۹۵ و به همت انتشارات نسل نواندیش به فارسی ترجمه شد. مترجم این کتاب الهام شریف نام دارد. این اثر ترجمه‌های دیگری نیز به زبان فارسی دارد.

[button color=”green2″ link=”https://fidibo.com/book/80967-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C” size=”big” align=”center” target=”_blank” radius=”9″ rel=”nofollow”]جدایی معنوی [/button]

کتاب شکست عشقی

کتاب شکست عشقی اثری در حوزه روانشناسی عمومی است و در آن تلاش شده تا با نگاهی دقیق و علمی این مسئله مورد بررسی قرار بگیرد. همان‌گونه که اشاره شد ابتلا به سندرم شکست عشقی امری فراگیر و قابل توجه است. اثرات طولانی مدت هیجانی شکست عشقی می‌تواند مشکلاتی جدی در زندگی افراد ایجاد کند. پس در گام اول باید با علائم این سندرم آشنایی پیدا کنیم و بدانیم وضعیت فرد مبتلا تا چه میزان حاد است. این کتاب با وجود تخصصی بودن خود برای خوانندگان معمولی نیز قابلیت استفاده را دارد. به عبارت بهتر روان درمانگران و مراجعان می‌توانند به صورت همزمان از آن استفاده کنند. 

با خواندن کتاب شکست عشقی هیجانات، رفتارهای فرد مبتلا و عواطف او را می‌شناسیم و می‌توانیم از روش‌های درمانی مناسب برای رفع آن استفاده کنیم. هر چه زودتر بر این سندروم غلبه کنیم برایمان بهتر است. زیرا این سندروم توانایی خلق نشانه‌های روان شناختی پایداری در ما دارد که می‌تواند مقدمه‌ای برای شکل گرفتن افسردگی یا اضطراب باشد. 

اثر فوق توسط متخصص و روانپزشک برجسته آمریکایی، دکتر ریچارد بی راس نوشته شده است. اثر فوق زبانی روان و قابل فهم دارد و سرشار از نکات آموزنده و کاربردی است که از کاهش کیفیت زندگی جلوگیری می‌کند و آرامش را به آن باز می‌گرداند. 

همه افرادی که به تازگی از یک رابطه جدی خارج شده‌اند و از این اتفاق احساس نگرانی می‌کنند، لازم است که این کتاب را مطالعه کنند. کتاب شکست عشقی به کمک انتشارات سایه سخن و در سال ۱۳۹۸ به زبان فارسی ترجمه شد. برگردان این کتاب به زبان فارسی به وسیله تیمی حرفه‌ای و متخصصان سلامت روان به نام‌های فاطمه مسعودی، طناز فرخ زاد، سمیه ترکاون نژاد و المیرا علیزاد اشرفی انجام پذیرفت. با خواندن این کتاب و توجه به توصیه‌های آن می‌توانید خیلی زود به زندگی عادی خود بازگردید.

[button color=”red” link=”https://fidibo.com/book/80967-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C” size=”big” align=”center” target=”_blank” radius=”9″ rel=”nofollow”]شکست عشقی مخرب [/button]

کتاب هنر عشق ورزیدن

کتاب هنر عشق ورزیدن یکی از مهم‌ترین آثاری است که در زمینه روابط عاطفی می‌توانید پیدا کنید. در این اثر، نگاهی جدید به عشق ارائه می‌شود  و ذهنیت  ما را دچار تغییر می‌کند. نویسنده هنر عشق ورزیدن اریک فروم (اریش فروم) فیلسوف برجسته آلمانی و پیروی مکتب فرانکفورت است. این اثر در سال ۱۹۵۶ ترجمه شد و رویکردی فلسفی به مقوله عشق دارد.

به باور نویسنده عشق با دو چیز یعنی عمق ارتباط متقابل و شادی شناخته می‌شود. اگر در حسی این دو ویژگی وجود نمی‌شود به آن‌ها نام عشق ماندگار داد. این اثر علاوه بر پیشگفتار خود که به نکاتی مهم درباره شیوه خواندن کتاب و چرایی نوشتن آن اشاره می‌کند، دارای چهار فصل اصلی است. در فصل اول هنر بودن عشق مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد. فصل دوم نظریه عشق نام دارد و ماهیت آن در آراء و اندیشه‌های فلاسفه بررسی می‌شود. فصل سوم به مقوله انحطاط عشق در جهان غرب می‌پردازد و اشاه می‌کند که چرا در جهان مدرن، تعریف عشق تغییر پیدا کرده است. بخش نهایی کتاب نیز تمرین عشق نام دارد. اثر فوق یک کتاب خودیاری صرف نیست و با خواندن آن به بینشی عمیق درباره عشق دست خواهید یافت. فلاسفه مکتب فرانکفورت معمولا به استفاده از کلمات و واژگان پیچیده شناخته می‌شوند اما اریک فروم در این اثر تلاش کرده تا مفهوم عشق را به زبانی ساده بگوید.

اریک علاوه بر دانش فلسفی بالای خود، در زمینه سیاست نیز فعالیت‌های بسیار زیادی داشت و خود را فردی سوسیال دموکرات می‌دانست. اثر هنر عشق ورزیدن او توسط پوری سلطانی به فارسی ترجمه شده است، ترجمه آن نیز به انتشارات مروارید تعلق دارد. این کتاب شهرتی جهانی دارد و به علت زبان شیوای خود در کشور ایران نیز چندین بار تجدید چاپ شده است.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/112298-%D9%87%D9%86%D8%B1-%D8%B9%D8%B4%D9%82-%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C%D8%AF%D9%86″ size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”follow”]کتاب هنر عشق ورزیدن[/button]

کتاب آیین دلربایی

شکل دادن به  زندگی مشترک و داشتن رابطه‌ای خوب به مولفه‌های فرهنگی گوناگونی بستگی دارد. کتاب آیین دلربایی تالیف نویسنده ایرانی حمیدرضا ذاکری مروست است. این کتاب به شما کمک می‌کند تا بتوانید افراد مورد علاقه‌تان را به خود جذب کنید و روابط خودتان را با آن‌ها تحکیم ببخشید. در آیین دلربایی یاد می‌گیرید تا شخصیت‌های مختلف را بشناسید و مطابق با شناخت خود با آن‌ها ارتباط برقرار کنید زیرا جذاب بودن برای همه انسان‌ها تعریف واحدی ندارد. 

خواندن این کتاب برای افرادی که نمی‌توانند احساسات خود را بروز دهند و در برقراری روابط عاطفی مشکل دارند بسیار توصیه می‌شود. عمل کردن به توصیه‌ها  و به کار بردن تکنیک‌های این اثر می‌تواند از فروپاشی رابطه زناشویی جلوگیری کند .

کتاب چرا مردان زنان زیرک را دوست دارند؟

کتاب چرا مردان زنان زیرک را دوست دارند به دنبال ارائه تصویری واقع گرایانه از رابطه میان زنان و مردان است و تلاش می‌کند تا تعدادی از کلیشه‌های فراگیر را به چالش بکشد. این اثر نثری طنزآمیز و بامزه دارد و سرشار از مثال‌های مهیج است.

این کتاب می‌تواند به زنان کمک کند تا با رعایت قواعدی روابط خود با همسرانشان را به بهترین نحو ممکن حفظ کنند. اثر فوق شامل ده فصل است که هر کدام به جنبه‌هایی از رابطه میان زنان و مردان اشاره می‌کنند.

کتاب چرا مردان زنان زیرک را دوست دارند در سال ۲۰۰۲ و توسط نویسنده شناخته شده آمریکایی، شری آرگاو منتشر شد. این کتاب خیلی زود به لیست کتاب‌های پرفروش روزنامه نیویورک تایمز راه پیدا کرد و منتقدان به آن نگاهی مناسب داشتند. این کتاب توسط نشرها و مترجمان گوناگونی به فارسی برگردانده شده است. کتاب حاضر  ترجمه پوراندخت رمدانی است و به نشر شمشاد تعلق دارد، انتشار این ترجمه در سال ۱۳۹۸ صورت گرفت.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/95953-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%B2%DB%8C%D8%B1%DA%A9-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D9%88%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF” size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”follow”]کتاب چرا مردان زنان زیرک را دوست دارند[/button]

خواندن کتاب درباره شکست عشقی چه کمکی  به ما می‌کند؟

همه ما برای آن‌که روابط عاطفی پایدار و سالمی داشته باشیم و در عین حال برای این که بتوانیم به روابط نامناسب و اشتباه خود پایان دهیم باید احساسات خود را به خوبی بشناسیم. این کتاب‌های خودآگاهی ما را بالا می‌برند و به بازیابی اعتماد به نفسمان کمک می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری