کتاب نخوانها

۷ کتاب برای شروع کتاب‌خوانی! مناسب برای کسانی که اصلا کتاب نمی‌خوانند

مطالعه کتاب و غرق شدن در دنیای کلمات و داستان‌ها، یکی از لذت‌های وصف‌نشدنی است که کتاب‌خوان‌ها به خوبی با این حس آشنایی دارند. در گذشته کتاب یک منبع مقدس برای کسب اطلاعات بود، اما امروز نمی‌توان این حرف را زد؛ چرا که ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که اطلاعات ما را احاطه کرده‌اند و ابزارهای مختلفی برای کسب اطلاعات به‌وجود آمده‌اند. با این حال باز هم کتاب، یکی از بهترین ابزارها برای داشتن تجربه زیسته متفاوت، آشنایی با تفکرها، احساسات، آرزوها، ناکامی‌ها و شکست‌های بشر در زمان‌های مختلف است. مشغله‌های کاری و کمبود زمان از علت‌های اصلی بی‌میلی افراد به مطالعه است. اما پیش از بیان هر نکته دیگری، باید خوشحال باشیم که دنیای کتاب به اندازه‌ای گسترده است که حتی برای افرادی که هیچ‌وقت کتاب نمی‌خوانند، کتاب‌هایی برای خواندن وجود دارد! وقتی از کسانی صحبت می‌کنیم که هیچ‌وقت کتاب نمی‌خوانند، منظورمان افرادی هستند که به هر دلیلی، مطالعه روزانه ندارند و ترجیح می‌دهند کتاب‌هایی ساده و کوتاه بخوانند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این نوشته، کتاب‌هایی را معرفی کنیم که با هر میزان حوصله و وقت، می‌توانید مطالعه‌شان کنید.

چه کتاب‌هایی برای افرادی که هیچ‌وقت کتاب نمی‌خوانند مناسب است؟

دیگر زمان آن گذشته که کتاب‌خوانی را به یک شکل خاص تقلیل دهیم. شاید در گذشته تصویر فردی که در گوشه‌ای نشسته و غرق در کتاب کاغذی‌اش شده، تصویر یک فرد کتاب‌خوان بود. اما امروز می‌توانید از فرمت‌های جدید کتاب مثل پی‌دی‌اف، نسخه‌های خلاصه‌شده و کتاب صوتی برای مطالعه بیشتر کمک بگیرید. کتاب‌ها هرطور که شده راه خودشان را به زندگی شما باز می‌کنند و متناسب با زمان و نیاز شما، قابل دسترسی هستند. بنابراین دیگر بهانه‌ای برای کنار گذاشتن مطالعه ندارید. برای آشتی با کتاب و ورود به دنیای کلمات جادویی، کافی‌ست با کتاب‌های ساده و داستانی شروع کنید. داستان‌ها سرگرم‌کننده حاضر هستند تا شما را از زمان و مکان فعلی جدا کرده و ذهن‌تان را به سفری دوردست هدایت کنند.

فواید مطالعه کتاب چیست؟

جالب است بدانید که براساس گزارش healthline، مطالعه باعث تقویت مغز می‌شود. محققان براساس MRI مغز، دریافته‌اند که مطالعه باعث تقویت سیگنال‌ها و کارکرد مدارهای مغز می‌شود. این موضوع در مورد کودکان نیز صادق است. یکی دیگر از فواید جالب مطالعه، افزایش حس هم‌دلی است.

مطالعات نشان داده است که افرادی که کتاب‌های داستانی می‌خوانند، توانایی بالایی در درک احساسات و افکار دیگران دارند.

از دیگر فواید مطالعه می‌توان به مواردی مثل تقویت دایره لغات، جلوگیری از زوال عقل، کاهش استرس، داشتن خواب بهتر در شب و کاهش علائم افسردگی اشاره کرد.

معرفی کتاب برای کسانی که هیچ‌وقت کتاب نمی‌خوانند

۱. کتاب پیرمرد و دریا  (The Old Man and the Sea)

«ارنست همینگوی» یکی از نویسندگان بزرگ تاریخ ادبیات و خالق بعضی از بهترین رمان‌ها، کتاب پیرمرد و دریا را با لحنی صمیمی و ساده نوشته است. پیرمرد و دریا داستان پیرمردی به اسم «سانتیاگو» است که به یک سفر دریایی ۸۴ روزه می‌رود اما در طول این مدت هیچ ماهی‌ای صید نمی‌کند و این ناکامی، برای او بد تمام می‌شود و مردم شهر فکر می‌کنند پیرمرد بداقبال است. اما سانتیاگو تصمیم می‌گیرد شانس خود را دوباره امتحان کند و با قایقش به دل دریا می‌زند تا اینکه یک نیزه‌ماهی بزرگ به قلابش گیر می‌کند و تقلای پیرمرد برای نبرد با مرگ و به دام انداختن ماهی، داستانی را شکل می‌دهد که بسیار خواندنی است. این کتاب کوتاه برنده جایزه پولیتزر سال ۱۹۵۳ شده است.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/3264-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D9%85%D8%B1%D8%AF-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7″ size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”]کتاب پیرمرد و دریا[/button]

۲. دوست بازیافته  (Reunion)

دوست بازیافته به نویسندگی «فرد اولمن»، رمانی ساده است که پایانی تکان‌دهنده دارد و شما را مجذوب خودش می‌کند. این کتاب ۱۱۲ صفحه دارد و مطالعه آن یک یا دو روز طول می‌کشد. دوست بازیافته داستان دو نوجوان به نام‌های «هانس» و «کنراد» است که در کشاکش جنگ جهانی دوم و نظام هیتلر، یکدیگر را ملاقات می‌کنند و دوستی‌شان رفته‌رفته قوت می‌گیرد. هانس از یک خانواده یهودی و کنراد از خانواده‌ای اشرافی، علایق مشترکی با یکدیگر پیدا می‌کنند و علاقه آن‌ها فراتر از تفاوت‌های خانوادگی می‌رود. اما رابطه آن‌ها در کشمکش‌های سیاسی و اجتماعی، دستخوش تغییر می‌شود و این تغییر، زندگی آن‌ها را از شکل همیشگی خارج می‌کند.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/81442-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AF%D9%88%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA%D9%87″ size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”]کتاب دوست بازیافته[/button]

۳. زنان کوچک (Little Women)

رمان زنان کوچک یکی از بهترین آثار «لوییزا می‌الکوت» است که در سال ۱۸۶۸ منتشر شد و بعد از گذشت چند دهه، هنوز هم یکی از رمان‌های محبوب است. این رمان کلاسیک به‌صورت فایل خلاصه موجود است که اگر وقت کافی برای مطالعه ندارید، می‌توانید از این نسخه استفاده کنید. لوییزا می‌الکوت این رمان را با الهام از زندگی شخصی خود نوشته است. محوریت اصلی این کتاب درباره خانواده مارچ با چهار دختر به نام‌های مگی، جو، بتی و ایمی، مادر و مستخدم سیاه‌پوست‌شان است که در یک خانه زندگی می‌کنند. پدر خانواده به جنگ رفته و زنان باید خودشان همه امورات خانه را مدیریت کنند. هرکدام از این زنان، زندگی شخصی خود را دارند و در عین حال، در حال یادگیری زندگی در کنار یکدیگر، عشق، همبستگی و ایثار هستند. این رمان زندگی و مشکلات زنان در کشاکش جنگ داخلی آمریکا را به تصویر کشیده است.

 

۴. زندگی عزیز (Dear Life)

کتاب زندگی عزیز به قلم «آلیس مونرو» -برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۳- شامل ۱۴ داستان کوتاه جذاب و آموزنده است. مونرو در این کتاب هنر نویسندگی‌اش را به کار گرفته و اثری خلق کرده است که در ذهن و جان خوانندگان نفوذ می‌کند. در این کتاب با شخصیت‌هایی روبه‌رو می‌شوید که بسیار واقعی و عمیق هستند، آن‌ها کارهایی را می‌کنند که ممکن است شما هم در زندگی انجام دهید و خبری از قهرمانان سوپرهیرویی با شکل و شمایل خاص و توانایی‌های فوق‌العاده نیست. آلیس مونرو یکی از اساتید داستان‌های کوتاه است که منظور خود را بدون پیچیدگی و خیلی ساده بیان می‌کند. در این کتاب نیز رد پایی از کلمات پیچیده، لفاظی و در لفافه سخن گفتن نیست. این کتاب برای مخاطبانی نوشته شده که دوست دارند داستان‌های واقعی و قابل لمس بخوانند.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/115352-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B5%D9%88%D8%AA%DB%8C-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D9%88%DA%86%DA%A9″ size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”]کتاب صوتی زنان کوچک[/button]

۵. مزرعه حیوانات (Animal Farm)

کتاب مزرعه حیوانات یکی از کتاب‌های ماندگار از «جورج ارول» است که در سال ۱۹۴۵ منتشر شد. نویسنده با استفاده از نمادها، داستانی تخیلی خلق کرده که قابل قیاس با واقعیت است و می‌توان آن را نمادی از دوران زندگی جورج ارول و تلاش مردم برای مقابله با دیکتاتوری دانست. این کتاب مزرعه‌ای از حیوانات مختلف را به تصویر می‌کشد که حیوانات آنجا، برای برقراری صلح و عدالت تلاش می‌کنند. دوره‌ای که نویسنده از آن صحبت می‌کند، دوران شوروی در زمان استالین است. در بین حیوانات مزرعه، گروه خوک‌ها رهبری جنبش‌ها را به دست گرفته‌اند تا برای آرمان‌های مزرعه تلاش کنند؛ اما آن‌ها کم‌کم به یک گروه خودکامه تبدیل می‌شوند و به سرکوب دیگر حیوانات می‌پردازند.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/81523-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D8%B2%D8%B1%D8%B9%D9%87-%DB%8C-%D8%AD%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%D8%AA” size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”]کتاب مزرعه حیوانات[/button]

۶.    شازده کوچولو (The Little Prince)

شازده کوچولو به قلم «آنتوان دوسنت اگزوپری» یکی از کتاب‌هایی است که تاکنون با استناد به آن، آثار هنری زیادی خلق شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به انیمیشن شازده کوچولو به کارگردانی «مارک آزبرن» اشاره کرد که در سال ۲۰۱۵ ساخته شده است. این کتاب تاکنون به ۳۰۰ زبان ترجمه شده و بیش از ۲۰۰ نسخه از آن فروش رفته و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کتاب‌های قرن شناخته می‌شود. نویسنده این کتاب را با لحنی ساده نوشته و این سادگی، مانعِ خلق اثری ارزشمند و عمیق نشده است. داستان در بخش‌هایی رنگ‌وبوی فلسفی به خود می‌گیرد و خواننده را به تفکر وا می‌دارد. شازده کوچولو کودکی است که برای کشف چیزهای تازه، تصمیم می‌گیرد در جهان سفر کند.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/88128-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B4%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%87-%DA%A9%D9%88%DA%86%D9%88%D9%84%D9%88″ size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”]کتاب شازده کوچولو[/button]

۷.    موش‌ها و آدم‌ها (Of Mice and Men)

موش‌ها و آدم‌ها رمانی دوست‌داشتنی از «جان اشتاین بک» است که داستان دو دوست به نام‌های لنی و جورج را بازگو می‌کند که برای پیدا کردن کار، از این مزرعه به آن مزرعه می‌روند. لنی و جورج یک آرزوی مشترک دارند، یک آرزو که پیوند آن‌ها را قوی‌تر می‌کند و باعث می‌شود بتوانند از پس سختی‌ها برآیند. آرزوی مشترک آن‌ها خرید مزرعه شخصی خودشان و پروش خرگوش در آنجا است. لنی شخصیت مهربانی دارد، اما خیلی باهوش نیست و به همین دلیل، گاهی دردسرهایی می‌سازد. جورج که تصمیم گرفته همیشه از لنی مراقبت کند و همراهش باشد، به خاطر یک اشتباه مجبور می‌شود روبه‌روی لنی قرار بگیرد و این موضوع، تهدیدی برای جان لنی و رابطه دوستی آن دو است. جان اشتاین بک در این رمان، وضعیت کارگران فصلی در مزارع دهه ۱۹۳۰ آمریکا را به تصویر کشیده است.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/138784-%D9%85%D9%88%D8%B4-%D8%A2%D8%AF%D9%85″ size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”]کتاب موش‌ها و آدم‌ها[/button]

۷ رمان کوتاه و ساده، شروعی مناسب برای کتاب‌خوانی

کتاب‌ها همه‌جا پیدا می‌شوند و قصه‌ها مهم‌ترین عنصر پیوند دهنده ما با زمان و مکان‌های مختلف هستند. اگر زمان کافی برای خواندن کتاب‌های طولانی ندارید، می‌توانید با هفت کتابی که در این نوشته معرفی کرده‌ایم مطالعه را شروع کنید و به جامعه افراد کتاب‌خوان ملحق شوید. در این نوشته سعی کردیم کتاب‌های ساده و جذاب را معرفی کنیم که در مدت زمان کوتاهی می‌توانید آن‌ها را بخوانید. این کتاب‌ها را می‌توانید به‌صورت نسخه الکترونیکی یا صوتی، از وبسایت یا اپلیکیشن فیدیبو تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری