0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
رُمادی
٪30

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی رُمادی

نویسنده:
آرش جواهری
درباره رُمادی

«نیمی از عمر خود را به تمسخر آنچه دیگران به آن اعتقاد دارند می‌گذاریم و نیمی دیگر را در اعتقاد به آنچه دیگران به تمسخر می‌گیرند.» این جمله از استفانو بنینی ما را به عمق اهمیت تاریخ می‌برد. آرش جواهری در کتاب رمادی ما را با هویت تاریخی و پذیرفتن یا نپذیرفتن آن رو به رو می‌کند.

درباره کتاب صوتی رمادی

رمادی عنوان رمانی متفاوت از آرش جواهری است که در سال 1383 از سوی انتشارات چشمه رهی بازار نشر شد. آرش جواهری نویسنده‌ی این کتاب بر این ادعاست که داستان را به شیوه‌ای نو روایت کرده است. داستانی که اگرچه معاصر است اما از دل سنت‌های کهن بیرون آمده است.

این کتاب شامل 35 قطعه‌ی ادبی است که 34 بخش آن با عنوان «دهلیز» و یک عنوان «بن‌بست» تدوین شده است. دهلیزها عنوان‌های جالبی مثل چون قزح، ازرق، اهطم، گوژ و فالش دارند.

نویسنده در این کتاب تاریخ و مسائل تاریخی را به چالش می‌کشد. او بعضی از مسائل تاریخی را با تمسخر نقد و تحلیل می‌کند. از سویی هم می‌گوید تاریخ در عین ارزشمند بودن بی‌ارزش و ناموثق است چرا که همیشه داستان‌های تاریخ نمی‌تواند از صحت کامل برخوردار باشد. به همین دلیل بشر ارزش‌های مفید آن را حفظ می‌کند و مابقی آن را در خاطر می‌سپارد.

نویسنده در این کتاب سیاست، فرهنگ، مناسبت اجتماعی، هنر و ادبیات را در بستر تاریخ بررسی می‌کند.

تقریبا می‌توان گفت آرش جواهری از همه اشکال ادبی مثل شعر، قصار، حکایت و قصه‌نویسی در بخش‌های این کتاب بهره برده تا در نهایت یک داستان بزرگ خیالی را با وقایع شگرف و عجیب و غریب را روایت کند. نویسنده از فضای آمیخته با اساطیر کهن و پیشگویی‌های آینده داستانی فراموش‌نشدنی خلق کرده است.

در این کتاب متفاوت تاریخ جان‎مایه‎ی اصلی داستان محسوب می‎شود. یکی از اصلی‌ترین رکن‌های داستان عنصر تکرار در آن است. تکرارهایی که در ساختار جملات و حتی در روایت وجود دارد. آرش جواهری در بخش دهلیزها نیز تکرار به کار برده است. او به شکلی دقیق و ریزبینانه دهلیزهای 5، 7، 22، 26 و 29 را هر کدام دو بار و دهلیز 8 را سه بار تکرار کرده است.

رمان رمادی درباره چیست

آرش جواهری در کتاب صوتی رمادی خواننده را به عمق خاطرات و تاریخ پرتاب می‌کند. این کتاب مجموعه‌ای از حوادث تاریخی است که در یک دوره محدود فردی یا اجتماعی رخ داده است. به عنوان مثال دهلیز چهاردهم روایتی از جنگ هاست. دهلیز بیستم ظهور حوادث اجتماعی، دهلیز سیزدهم سیاسی است. حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله و قحطی هر کدام به شکلی روایتی از تاریخ هستند که در این کتاب بیان می‌شوند.

کتاب رمادی روایت خطی ندارد به همین دلی خواننده می‌تواند داستان را از هر نقطه‌ای که می‌خواهد شروع و در هر نقطه‌ای که خواست به پایان برساند؛ اما در نهایت می‌توان گفت که رمادی جنسی از تاریخ دارد و تاکید بر این نکته که تاریخ همواره تکرار می‌شود.

 کتاب صوتی رمادی را انتشارات آوانامه با خوانش احمد گنجی در مدت زمان 3 ساعت و 14 دقیقه در دسترس علاقه‌مندان به کتاب‌های صوتی قرار داده است.

 چرا باید کتاب رمادی را خواند

رمادی در دسته‌ی کتاب‌های تاریخی قرار دارد. این کتاب کوتاه است و حجم کمی دارد. اگر تصمیم گرفته‌اید کتابی متفاوت با موضوعی تامل بر انگیز برای روزهای خود انتخاب کنید. رمادی انتخاب مناسبی خواهد بود. کتاب رمادی مناسب برای گروه سنی بزرگ‌سال است. این کتاب شامل روایتی است که نویسنده هر چند با اشاراتی کوچک شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و واکنش شما را نسبت به شک بردن بر هویت تاریخی خود بر انگیخته می‌کند.

در بخشی از کتاب صوتی رمادی می‌شنویم

فرمود تمام دیوارهای رمادی به رنگ زرد باشد و فرمود پنجره‌ها به رنگ ارغوانی باشد و درها اخرایی و ناودان‌ها آبی و سکوها سبز زیتونی و فرمود رنگ عصاره زندگانی است و بی‌رنگ جهان گویی گورستانی ابدی است.

پس مردان تنبان‌های قرمز پوشیدند و پیراهن‌های نارنجی و زنان شلیته‌های چمنی در بر کردند و بر سر لچک‌های فیروزهای و هرماه برج را به رنگی آراست، چندان‌که هرروز نقاشان بر چوب‌بست‌های عظیم، قلم‌به‌دست، رنگ بر رنگ میرزیدند و نقش بر نقش می‌نهادند. از بام تا شام، بنفش و قهوه‌ای و لاجوردی. شنبه را روز سبز سیر افالیایی نامید، یکشنبه را روز سرخ تند شفقی و دوشنبه را آبی سخت زنگاری و بدین قرار هر روز هفته را رنگی نو مقرر کرد؛ و مقرر کرد که در آن روز هر خانه بر درگاه بیرقی به آن رنگ بیاویزد و هر مرد بر کمر شالی؛ و در بازارها حجره‌ها را با طاقه‌های پارچه رنگین‌ها آن روز بیارایند؛ و پنج‌دری تیمچه‌ها و قپان‌ها و چوبگزها و چرخه‌های باربری را بر آن قسم رنگ‌آمیزی کنند.

اما قربانت شویم، اینکه کاسبی نشد، همیشه دست و پرمان رنگی‌ست، درست مثل نقاش‌ها و از شوق سر تکان داده بود که چه‌بهتر از این؟ خداوند نیز بزرگ‌ترین نقاشان است. چندان‌که در غروب چهل چهل سرخ را به هم می‌آمیزد و سپیده‌دمان هفتاد هفتاد آبی اعجاز آمیز را و سبزهای بهاری و زردهای خزانی که رنگ‌ها روح خداوندگارند که در کالبد اشیا ریخته می‌شوند، پس شهر یکسر به هییت رنگین‌کمانی درآمد، هژواره و شگرف که در آن هیچ‌کس رونقی نداشت الا کسب رنگ‌فروشان و رنگ رزان و بزازان؛ که در تمامی روز حمالان باراندازها تنها فرسنگ فرسنگ پارچه بود و دریا دریا رنگ که از کشتی‌های ازرقیان به بندر فرومی‌آوردند و انبارهای رمادی همه آکنده از بشکه‌های رنگ بود و عدل‌های پارچه؛ که فرموده بود: حکومت درست همچون یک منشور عظیم است، بند به بند و رنگ‌به‌رنگ. قربانت شویم آب کم است و سال‌هاست که قنات‌ها و کاریزها را لایروبی نکرده‌اند و فرمان داده بود تا سنگچین دهانه قنات‌ها و سردر آب‌انبارها را رنگ کنند.

آن‌چه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب صوتی رمادی اثر آرش جواهری بود. خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی تاریخی و داستانی می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
178.۶۴ مگابایت
مدت زمان
۰۳:۱۴:۳۸
نویسندهآرش جواهری
راویاحمد گنجی
ناشرآوانامه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۷/۰۷/۰۳
قیمت ارزی
7 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۱۷۸.۶۴ مگابایت
۰۳:۱۴:۳۸

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4
از 5
براساس رأی 4 مخاطب
5
ستاره
75 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
25 ٪
2 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

این اثر کاری پر مایه و در نوع خود بی بدلیله دورود بر دانش آگاهی نویسنده و تسلط روای

5

عالی عالی

4
(4)
68,000
٪30
47,600
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
رُمادی
٪30
رُمادی
آرش جواهری
آوانامه
4
(4)
68,000
٪30
47,600
تومان