0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
ساقه بامبو

معرفی، خرید و دانلود کتاب ساقه بامبو

درباره ساقه بامبو

جهان عرب شامل کشورهایی زیاد با آداب و رسوم و فرهنگ‌های زیاد است. به همین دلیل است که ادبیات عرب به صورت جداگانه دیده می‌شود اما امروزه  ادبیات کشورهای عربی بیشتر از همیشه در جهان دیده می‌شوند و خوانده می‌شوند. از سال 2007 تا کنون شاخه‌ای از جایزه‌ی معتبر من بوکر است که در آن هیئت داوران متخصص در ادبیات عرب به بهترین رمان نوشته شده‌ در سال جایزه‌ می‌دهند. کتاب پیش رو نوشته‌ی سعود السنعوسی است و در سال 2012 برنده‌ی جایزه‌ی بوکر عربی شده است. ‌

درباره‌ی کتاب ساقه بامبو اثر سعود السنعوسی

سعود سنعوسی، همچنان که در مصاحبه تلویزیونی در یکی از کانال های امارات میگوید برای آگاهی دقیق از فرهنگ و آداب رسوم مردم فیلیپین و به ویژه درک واقعی و عمیق از فضای زندگی قهرمان رمان، عیسی/ هوزیه، دو بار به فیلیپین مسافرت کرده و هر بار دو هفته در مناطق روستایی آن کشور اقامت گزیده است، این امر خود به تصاویر و توصیف های رمان از فضای فیلیپین غنای خاصی بخشیده است.

غرض اصلی نویسنده از نگارش رمان آن است تا خود را در جایگاه دیگری قرار دهد تا از دریچه نگاه او جامعه و فرهنگ خویش را بنگرد. به گفته سنعوسی احساس درد و ناخرسندی از برخی واقعیت های تلخ جامعه انگیزه اصلی او در نوشتن ساقه ی بامبو بوده است؛ جامعه‌ای که چنان سردرگریبان خویش دارد که مردمانش کمتر قادراند با دیدی انتقادی به رفتار و کردار و فرهنگ خویش نظر اندازند. از این رو او در قالب شخصیت هوزیه می کوشد تا برخی آداب و سنن و تعامل و رفتار مردم کویت، که سنعوسی خود یکی از آن هاست، را از نگاه دیگری به تصویر بکشاند، نگاهی که گاهی توأم با آهی است.

خلاصه داستان ساقه بامبو

داستان کتاب مقاله‌ی بامبو درباره‌ی کارگران مهاجر  و مشکلات آن‌ها در کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس و به طور خاص کویت است.‌‌

درباره‌ی سعود السنعوسی نویسنده‌ی کتاب ساقه بامبو

سعود السنعوسی در ۱۹۸۱ میلادی  در کویت به دنیا آمد. او از اعضای انجمن نویسندگان و عضو کانون روزنامه نگاران کویت است. در کنار اسماعیل فهد اسماعیل و لیلی عثمان از معدود نویسندگان کشور کویت است که در عرصه رمان نویسی عربی به جایگاه درخور توجهی دست یافته است.

سنعوسی تاکنون چند اثر داستانی نوشته است که عبارتند از:

رمان زندانی آینه‌ها (سجین المرایا) ۲۰۱۰ میلادی که جایزه لیلی عثمان ویژه خلاقیت و نوآوری جوانان در داستان نویسی و رمان را از آن خود کرد.

داستان بونسای و پیرمرد (البونسای و الرجل العجوز) ۲۰۱۱ میلادی این اثر در مسابقه داستان کوتاه، که با همکاری مجله العربی و خبرگزاری بی بی سی عربی برگزار شد، به رتبه برتر دست یافت.

ساقه‌ی بامبو (ساق البامبو) ۲۰۱۲ میلادی رمان ساقه ی بامبو در ۲۰۱۳ میلادی از میان یکصد وسی وسه اثر برگزیده توانست به جایزه رمان عربی موسوم به بوکر دست یابد.

ترجمه‌ی کتاب ساقه بامبو به فارسی

انتشارات نیلوفر کتاب ساقه بامبو را با ترجمه‌ی مریم عظیمی و عظیم طهماسبی عرضه کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرارداده است. انتشارات نیلوفر به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و پرکارترین ناشرین معاصر ایران است. ارزش‌ها و اصول کاری نشر نیلوفر از همان اولین روزهای فعالیتش کاملا مشخص بوده و هست. وجدان، صداقت و عدالت از اصول همیشگی این نشر بوده است. از اولین روزهای آغاز فعالیتش تا امروز، این انتشارات همیشه سعی داشته تا کیفیت مطلوب را در تمام بخش‌های تهیه و تولید یک کتاب درنظر بگیرد. در نیلوفر همه چیز، از طرح روی جلد گرفته تا کاغذ و کیفیت چاپ، همه با دقت و حساسیت بالایی انجام می‌شود. این نشر مخاطبان خود را افراد باهوشی می‌داند که به دنبال آثاری با محتوای تاثیرگذار هستند، آثاری که خواندنشان نه‌تنها مخاطبان را دلسرد نمی‌کند، که حال و هوای متفاوتی به روزمره‌هایشان می‌دهد.

کتاب ساقه بامبو مناسب چه کسانی است؟

بدون شک همه‌ی خوانندگان از خواندن کتاب ساقه‌ی بامبو لذت خواهند برد، زیرا این کتاب داستانی واقعی و پرکشش دارد. اما بدون شک علاقمندان به ادبیات و آشنا به ادبیات عرب از خوانش این کتاب لذت بیشتری خواهند برد. کتاب ساقه بامبو در دسته‌ی کتاب‌های داستان‌‌های عربی قرار دارد. کتاب ساقه بامبو مناسب برای گروه سنی بزرگ‌سال است.

تعداد صفحات نسخه‌ی چاپی کتاب 438 صفحه است که با مطالعه‌ی روزانه 20 دقیقه می‌توانید این کتاب را در 21 روز بخوانید. کتاب ساقه بامبو جزو کتاب‌های حجیم و بلند با موضوع داستان‌‌های عربی است. این کتاب برای افرادی که وقت بیشتری برای مطالعه دارند و می‌خواهند در زمینه‌ی  داستان‌‌های عربی زمان بیشتری را به مطالعه اختصاص دهند انتخاب مناسبی است.

‌در بخشی از کتاب ساقه بامبو می‌خوانیم

مادرم در حالی به این کشور پا گذاشت که در مورد فرهنگ آن هیچ چیز نمی دانست. مردم اینجا مثل مردم آنجا نیستند، چهره‌ها، فرم سیما و زبان، حتی نگاه‌ها معانی دیگری داشتند که او از آن ها بی خبر بود. طبیعت اینجا با طبیعت آنجا به کلی متفاوت بود، جز اينکه اینجا هم به هنگام روز آفتاب می‌تابید و شب هنگام ماه در آسمان ظاهر می شد. حتی خورشید، مادرم میگوید: «اوایل شک داشتم که همان خورشیدی باشد که میشناختم.»

مادرم در خانه‌ی بسیار بزرگی مشغول به کار شد که بیوه زنی پنجاه وچند ساله با پسر ارشد و سه دخترش در آن زندگی می کردند. این بیوه زن بعدها مادربزرگ من شد. مادربزرگم، غنیمه، يا خانم بزرگ - آن طور که مادرم صدایش می کرد - آدمی محتاط و غالبا تندمزاج بود. با وجود شخصیت محکم و جدی‌اش بدبین بوده است، به خواب‌هایی که می‌دیده سخت باور داشته، و در هر خواب پیامی می‌دید که امکان نداشت از کنار آن سرسری بگذرد،حتی اگر خوابش بی اهمیت و گنگ می بود، او وقت زیادی را صرف تعبیر خوابش می کرد، معمولاً اگر خودش قادر به تعبیرش نبود به معبرین متوسل می شد، و با وجود تعبیرهای مختلف و گاهی متناقض معبرین او همه را باور می‌کرد و در عالم واقع منتظر اتفاقی بود که به خواب هایش برگردد. غیر از این باور، او هر اتفاقی، هر چند ساده و بی اهمیت را به چشم نشانه ای می دید که نباید نسبت به آن بی تفاوت بود. در حالی که من، مادرم، و خاله آیدایم در اتاق کوچک نشیمن در خانه‌مان در آنجا بودیم، مادر می گوید: «نمی دانم اين زن چطور زندگی می کرد در حالی که هر حادثه و اتفاقی را زیر نظر داشت. یک روز با دخترهایش به مجلس عروسی ای دعوت شده بودند، بعد از نیم ساعت از رفتنشان به خانه برگشتند، و به او گفتم: مجلس خیلی زود تمام شد... خانم!

آنچه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب ساقه بامبو اثر سعود السنعوسی بود.خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی داستان‌‌های عربی می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
2.۳۰ مگابایت
تعداد صفحات
438 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۴:۳۶:۰۰
نویسندهسعود السنعوسی
مترجمعظیم طهماسبی
مترجم دوممریم اکبری
ناشرنشر نیلوفر
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۴/۰۳/۲۵
قیمت ارزی
5.۵ دلار
قیمت چاپی
165,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۲.۳۰ مگابایت
۴۳۸ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
3.9
از 5
براساس رأی 33 مخاطب
5
ستاره
36 ٪
4
ستاره
36 ٪
3
ستاره
15 ٪
2
ستاره
6 ٪
1
ستاره
6 ٪
25 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

کتاب موفقی از ادبیات عرب که برنده بوکر عربی شده. داستان نگاهی انتقادی به کویت داره، نویسنده با صراحت و شجاعت به رسم و رسومات و اعتقاداتی که به احمقانه ترین شکل در بین مردم ریشه گرفته حمله میکنه. تبعیض در داستان بسیار پر رنگ. ما از دید عیسی که پدری کویتی و خانواده اسم و رسم داری داره و از اونطرف مادری فیلیپینی با وضعیت اقتصادی ضعیف، به کویت و فیلیپین میریم و در اونجا با فرهنگ این دو کشور آشنا میشیم دلیل نام گذاری کتاب هم به دلیل رنجی که عیسی به خاطر همین تبعیض و سرگردانی که باهاش همراهن تحمل میکنه و در جایی از کتاب با افسوس میگه: «کاش مثل درخت بامبو بودم که به جایی تعلق ندارد. قسمتی از ساقه‌اش را جدا می‌کنیم.... بدون ریشه، هر جا که شد می‌کاریم... طولی نمی‌کشد که از ساقه‌ی بامبو ریشه‌های تازه‌ای می‌روید... رویشی دوباره... در زمینی جدید... بی‌هیچ‌ گذشته و حافظه‌ای... هیچ اهمیتی نمی‌دهند که مردم هر جا به نامی او را می‌خوانند.» داستان جذابی بود و شیوه روایت زیبایی داشت،ترجمه خانم اکبری و طهماسبی هم خوب بود

4

بسیااااار کتاب دلنشین و عمیقی بود نویسنده کاملا ماهره که چطور با مخاطب ارتباط برقرار کنه،لحن نویسنده به مرور زمان تغییر میکنه و به مخاطب نشون میده که داستان پخته ای داره،هرچه بیشتر داستانو میخونی بیشتر جذب میشی که آخر داستانو بدونی ونمیتونی یه لحظه کتابو ول کنی یه شبه تمام کتابو خوندم و واقعا از وقتی که برای این کتاب گذاشتم خوشحالم☺

3

در مقایسه با اون همه تعریف و جایزه، رمان قوی‌ای نبود. صفحات زیادی با تقلای باسمه‌ای برای القای برابری مذاهب و همتراز بودن اونها پر شده و اون بخش‌ها بیشتر شبیه یک مانیفست اخلاقی در دفاع از مذاهب هست! نویسنده با این که قرار بوده روابط سنتی کویتی‌ها رو زیر سوال ببره؛ بیشتر روی جامعه فیلیپین تمرکز داره. ترجمه خوب و کاملا روان هست.

1

رمانی بسیار بسیار جذاب.سرگذشت کودکی دورگه فیلیپینی_کویتی که به نوعی در هیچ یک از این دو جامعه پذیرفته نمیشود.قیود و موانع جامعه طبقاتی و کوچک کویت با وجود ثروت فراوانش غیر قابل تحمل است. و فقر از نوع شدید فیلیپینی قابل پذیرش تر از آن است.قلم نویسنده ،سادگی کار و در عین حال عمیق شدن آن در مواردی فوق العاده بود.لذت فراراوان بردم.

5

داستانی که در عین روانی و سادگی، بسیار تاثیرگذاره و ذهن انسان رو به چالش میکشه. ۱۰۰٪ توصیه‌اش میکنم. بسیار پرکشش و عمیقه و مفاهیمی مثل تعلق، خانواده، فرهنگ، حرف مردم، خرافات و این طور مسائل رو زیر سوال میبره. من توی فیدیبو پلاس خوندمش. مرسی از فیدیبو بابت این کتاب خوب 😌🌱

4

ادبيات عرب واقعا پركشش هست براي من،شايد ازون جهت كه تشابهات فرهنگي زيادي داريم،نثر زيبا ،شخصيت پردازي ملموس و درك شدني وداستاني كه شما رو باخودش همراه ميكنه و نميتونيد به سادگي كنارش بگذاريد،قطعا پيشنهاد ميكنم

5

کتاب داستان بسیار زیبا و جالبی داره و همچین زبان بسیار شیوایی و کاملاً خواننده رو با خودش همراه می‌کنه. شخصیت‌ها خیلی خیلی خوب توصیف شدن و خواننده کاملاً باهاشون می‌تونه ارتباط برقرار کنه‌.

3

به نظر من کتابی روان و فوق العاده برای کسانی است که به دنبال شروع کردن به رمان خوانی است کتابی مملو از تفاوت های فرهنگی و پیش پا افتاده که همه ی ما اسیر آن هستیم

1

بیخود و طولانی. این حجم بیهوده را می شد در صفحه بیان کرد. ماجرای خاصی نداشت.تنها جذابیتش آشنایی کمی با فرهنگ عرب کویتی است‌

4

رمان خوبیه و زوایای جالبی از فرهنگ کویت در مقایسه با فیلیپین رو بیان میکنه... دید آدم رو بازتر میکنه

نمایش 15 نقد دیگر
3.8
(34)
99,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
ساقه بامبو
ساقه بامبو
سعود السنعوسی
نشر نیلوفر
3.8
(34)
99,000
تومان