0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
تحلیل رفتار متقابل
٪30

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی تحلیل رفتار متقابل

نویسنده:
اریک برن
درباره تحلیل رفتار متقابل

کتاب صوتی تحلیل رفتار متقابل (Transactional Analysis) که به آن مدل TA نیز گفته می‌شود، نظریه‌ای درباره چگونگی برقراری ارتباط بین افراد و یکی از شاخه‌های روان‌پزشکی مدرن است که اریک برن روان‌درمان‌گر کانادایی آن را در سال ۱۹۵۰ ارائه کرد.

نظریه‌های بسیاری وجود دارد که قبل از اریک برن به توضیح رفتارهای انسانی پرداخته‌اند که شناخته‌شده‌ترین آن‌ها مربوط به زیگموند فروید است. او در اوایل قرن بیستم با نظریه‌های خود درباره شخصیت ظاهر شد. او معتقد بود «شخصیت» دارای مولفه‌هایی است که همه آن‌ها باید با هم کار کنند تا رفتارهای پیچیده انسان را شکل دهند. به طور کلی بزرگترین سهم فروید و آن چیزی که بر روی آن تأثیر گذاشت، این واقعیت بود که شخصیت انسان چندوجهی است. صرف نظر از طبقه‌بندی یا نام داده شده به یک منطقه خاص از شخصیت، هر فرد دارای جناحاتی است که اغلب با یکدیگر برخورد می‌کنند و این برخورد و تعاملات بین گروه‌های شخصیتی است که خود را به مثابه افکار، احساسات و رفتار فردی نشان می‌دهند.

یکی دیگر از دانشمندانی که توانسته بود دکتر برن را در توسعه تحلیل رفتار متقابل تحت تاثیر قرار دهد، دکتر ویلدر پنفیلد جراح مغز و اعصاب از دانشگاه مک گیل در مونترال بود که آزمایشاتش بر روی استفاده از جریان الکتریکی در مناطق خاصی از مغز متمرکز می‌شد. او معتقد بود مغز انسان به طرق مختلفی مانند یک دوربین فیلمبرداری عمل می‌کند، یعنی می‌تواند رویدادهای تصویری را ضبط کند. این رویداد لزوما نمی‌تواند به صورت آگاهانه توسط صاحب آن بازیابی شود، اما همیشه در مغز وجود دارد. همچنین اتفاقی که برای انسان و احساسات او رخ می‌دهد، این است که در طول فرایند یک رویداد، همه آن‌ها در مغز ذخیره می‌شوند. این اتفاقات و احساسات، به یکدیگر قفل می‌شوند و هیچ فردی نمی‌تواند بدون یکی از آن‌ها، چیزی را به یاد بیاورد.

این کمک‌ها توسط پنیفیلد و فروید و همچنین بسیاری دیگر، توسط اریک برن مورد استفاده قرار گرفت. چرا که او بعدها نظریه‌های خود را در مورد تجزیه و تحلیل رفتار متقابل بسیار توسعه داد.


خلاصه کتاب تحلیل رفتار متقابل:

بسیاری از انتقادات علمی در زمینه روان‌درمانی بر سر این مسئله بود که هیچ واحد اساسی برای مطالعه، اندازه‌گیری و طبقه‌بندی آن وجود نداشت. به عنوان مثال، مطالعه شیمی با تئوری اتمی جان دالتون انقلابی برپا کرد؛ بدون معرفی اتم به عنوان یک واحد اساسی، پیشرفت شیمی به عنوان یک علم به آرامی پیش می‌رفت. بنابراین برن با شناسایی و تعریف «رفتار متقابل» اتمی را در علوم روان‌درمانی معرفی کرد که نیاز به تجزیه و تحلیل دقیق‌تری داشت.

او رفتار متقابل را «واحد ارتباط بین افراد» نامید. اگر دو یا چند نفر با یک‌دیگر روبه‌رو شوند، دیر یا زود یکی از آن‌ها شروع به صحبت خواهد کرد و یا نشانه‌ای برای تأیید حضور خود و دیگران ارائه خواهد داد. به این رفتار «محرک یا واکنش در رفتار متقابل» می‌گویند. سپس فرد دیگری پاسخ فرد قبل را می‌دهد و یا کاری انجام می‌دهد که به نوعی مربوط به محرک است، به این پاسخ «واکنش» گفته می‌شود. با استفاده از این تعریف، دکتر برن واحد تجزیه و تحلیل را در رفتار تعریف کرد؛ در ساده‌ترین سطح «تحلیل رفتار متقابل» روش مطالعه تعاملات بین افراد است.

با شناسایی و استانداردسازی این واحد، توسعه و ارتقاء چنین نظریه‌ای آسان شد. روانپزشکان توانستند در مورد نظریه‌های برن بیشتر بدانند و آن را بارها آزمایش کنند. دکتر توماس هریس معتقد است: «خوب است که در تحلیل رفتار متقابل، ما یک زبان جدید روان‌شناختی پیدا کرده‌ایم.»

اریک برن در کتاب صوتی تحلیل رفتار متقابل شخصیت انسان را در سه بخش تعریف کرده است: والد، بالغ و کودک. در ادامه با این بخش‌ها آشنا خواهید شد.

والد: این بخش متشکل از مجموعه‌ای عظیم و ضبط شده از رفتارهای پدر و مادر است که تقریبا در پنج سال اول زندگی هر فرد درک می‌شود. اعمال و نگرش والدین، نصیحت‌ها و نحوه برخورد آن‌ها با اتفاق‌های روزانه، همگی در ذهن کودک تثبیت شده می‌شوند و همه ما در بزرگسالی آن رفتارها را همراه خود داریم. توجه داشته باشید که حوادثی که توسط کودک از افراد غیر والدین درک می‌شوند نیز در این دسته قرار می‌گیرند. نمونه‌‌هایی ضبط شده از والدین عبارتند از:

«هرگز با غریبه‌ها صحبت نکن»، «با دهان بسته غذا بخور»، «پیش از عبور از خیابان، هر دو طرف را خوب ببین» و...

باید توجه کرد که هنگام ضبط این حوادث، کودک هیچ راهی برای فیلتر کردن داده‌ها ندارد. حوادث بدون سوال و بدون تحلیل در ذهن او ثبت می‌شوند. می‌توان در نظر داشت که آن‌ها به فرزند اعمال می‌شود.

کودک: این بخش از شخصیت، مربوط به احساسات و یا رویدادهای خارجی است که کودک اغلب آن‌ها را تا پنج سالگی درک می‌کند. مانند: «هنگامی که چهره هیولا را دیدم، احساس کردم واقعا ترسیدم» یا «آن دلقک در جشن تولد، واقعا خنده‌دار بود!»

بالغ: آخرین بخش از شخصیت، بالغ است. بخشی منطقی و فهمیده که رابط بین دو بخش دیگر است و آن‌ها را مدیریت می‌کند. برن بالغ را این طور تعریف می‌کند: «عمدتا این بخش، علاقه‌مند به تبدیل محرک‌ها به مجموعه‌ای از اطلاعات، پردازش و ضبط آن‌ها بر اساس تجربه‌های قبلی است».


بنابراین می‌توان به طور خلاصه شخصیت را این‌طور طبقه‌بندی کرد:

والد: مفهوم تعلیم دادن

کودک: مفهوم احساسات

بالغ: مفهوم تصمیم‌گیری و تجربه


تم کتاب تحلیل رفتار متقابل:

تحلیل رفتار متقابل، نظریه‌های روان‌شناسی و روان‌درمانی را با هم ادغام می‌کند، زیرا دارای عناصری از ایده‌های روان‌کاوی، انسانی و روان‌شناختی است.

لازم است بدانید نظریه اریک برن کاملا متفاوت از نظریه فروید است، چرا که فروید و بسیاری دیگر از روان‌پزشکان، روند نسبتا ساده‌ای را نسبت به بیمار پیش می‌گرفتند؛ آن‌ها به طور مستقیم از بیمار درباره وضعیت‌شان سوال می‌پرسیدند. اما برن در کتاب صوتی تحلیل رفتار متقابل رویکرد متناظر را به عنوان شیوه‌ای از درمان به کار گرفت؛ او احساس کرد که یک درمان‌گر می‌تواند یاد بگیرد که به سادگی با مشاهده آن‌چه که در رفتار متقابل بیمار با اشخاص دیگر (مانند: کلمات، زبان بدن، علامت‌های چهره) می‌بیند، مشکل او را حل کند. بنابراین، به جای این‌که مستقیما از بیمار بخواهد که به سوالاتش پاسخ دهد، اغلب او را در یک گروه و در تعامل با افراد دیگر قرار داد و به مشاهده تراکنش‌های بین بیمار و سایر افراد ‌پرداخت.

بنابراین در این کتاب مشاهده می‌کنید که تعاملات بین بیمار و سایر اشخاص، نتیجه‌ای چنین درخشان را رقم زده و برن را در جهتی برای تکمیل نظریه‌ای بر تحلیل رفتار متقابل سوق داده است.


درباره اریک برن:

اریک برن (۱۰ مه ۱۹۱۰ - ۱۵ ژوئیه ۱۹۷۰) روانپزشک متولد کانادا بود که در اواسط قرن بیستم، تئوری تحلیل رفتار متقابل را به عنوان راهی برای توضیح رفتار انسان ارائه کرد. او یکی از اولین روانپزشکانی بود که همراه با توماس ساس، روانپزشک و روان‌شناس مشهور نظریه بازی‌ها را به رشته روانپزشکی اضافه کرد.

اریک برن که نام اصلی او اریک لئونارد برنشتاین است، پسر دیوید هیلر برنشتاین، پزشک عمومی و سارا گوردون برنشتاین، نویسنده و سردبیری حرفه‌ای بود. برن رابطه نزدیکی با پدرش داشت و رفتار مهربان پدر با بیمارانش همیشه او را شگفت‌زده می‌کرد. پدر او اعتقاد داشت که بیمارها ابزار نیستند و باید با مهربانی و تعامل، آن‌ها را به طور دقیق در جریان بیماری‌شان قرار داد. همین مسئله بعدها او را در مسیری درست قرار داد.

او از دانشگاه مک گیل در سال ۱۹۳۱ فارغ التحصیل شد و پس از جنگ جهانی دوم،تحصیلات خود را زیر نظر اریک اریکسون در موسسه روان‌کاوی سن فرانسیسکو از سرگرفت و در بیمارستان مشغول به کار شد. او علاوه بر نوشتن مقالات تخصصی روان‌کاوی، در سال ۱۹۴۷ کتاب «ذهن در رفتار» را منتشر کرد.

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
1.۰۲ مگابایت
مدت زمان
۱۸:۳۵:۴۴
نویسندهاریک برن
مترجماسماعیل فصیح
راویتایماز رضوانی
ناشراستودیو نوار
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۲/۰۸/۱۱
قیمت ارزی
3 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۱.۰۲ مگابایت
۱۸:۳۵:۴۴

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 2 مخاطب
آموزنده 🦉 (2)
گیرا 🧲 (1)
5
ستاره
100 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
5
(2)
آموزنده 🦉 (2)
180,000
٪30
126,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
تحلیل رفتار متقابل
٪30
تحلیل رفتار متقابل
اریک برن
استودیو نوار
5
(2)
آموزنده 🦉 (2)
180,000
٪30
126,000
تومان