ایلان ماسک شخصیت برتر 2021

ایلان ماسک؛ شخصیت برتر سال ۲۰۲۱ و کتاب‌های پیشنهادی او

چرا ایلان ماسک شخصیت برتر سال ۲۰۲۱ شد؟

پربیراه نیست اگر بگوییم روزی نیست که نام ایلان ماسک را در خبرها نشنویم! تمام فضای دیجیتال و تکنولوژی جهان ما با نام ایلان ماسک و فعالیت‌های او گره خورده است. به همان اندازه که دانش و بلندپروازی‌های او محور توجه رسانه‌های ریز و درشت قرار می‌گیرد به همان مقدار حواشی مربوط به زندگی شخصی او نیز خوراک خبری انواع رسانه‌های جمعی در نقطه نقطه دنیاست. ایلان ماسک آینده نگرترین انسان و بزرگترین کارآفرین کنونی جهان امروز ماست و با ایده‌هایی که در ذهن‌اش شکل می‌گیرد انسان را در حجم عظیمی از شگفتی فرو می برد. طراح ایده عظیم سفر و حتی اسکان بر روی کره مریخ زندگی بسیار پرفرازونشیبی داشته که برخلاف تصور بسیاری از مردم، این زندگی با سختی‌ها و شکست‌های بسیاری همراه بوده است. همان قدر که سبک زندگی ایلان ماسک برای الگوبرداری در مسیر نیل به موفقیت می‌تواند موثر باشد، نحوه مقابله او با شکست‌ها نیز یک دانشگاه به حساب می‌آید که درس‌های بسیاری به همراه دارد.
ایلان ماسک خالق بزرگترین موفقیت‌های بشر در زمینه‌های علمی و تکنولوژی، برای رسیدن به این موفقیت کم‌نظیر بارها شکست خورده است. در مطلب امروز تلاش کرده‌ایم، زوایای کمتر دیده شده از زندگی ایلان ماسک، این انسان ویژه را برای شما شرح دهیم و با مسیری که او را برای شخصیت برتر سال ۲۰۲۱ شدن پیموده آشنا شویم.

زندگی‌نامه ایلان ماسک

ایلان ریو ماسک فرزند ارشد خانواده ۵ نفری اِرول ماسک در ژوئن ۱۹۷۱ در شهر بزرگ پرتوریا در آفریقای‌جنوبی دیده به جهان گشود. پدر او اِرول ماسک نیز در آفریقای‌جنوبی متولد و البته در انگلستان بزرگ شده بود، مادر ایلان ماسک یک خانم کانادایی به نام مِی ماسک بود که در کانادا متولد شده و تحصیلات عالیه در زمینه تغذیه و رژیم غذایی داشت. ایلان ماسک یک برادر کوچکتر به نام کیمبال ماسک و یک خواهر کوچکتر به نام توسکا ماسک دارد. به زعم ایلان ماسک خانواده وی از نظر تنوع جغرافیایی خود یک نقشه پهناور به حساب می‌آید!! ایلان ماسک از نظر قانونی شهروند کشورهای آمریکا، آفریقای جنوبی و کانادا به حساب می‌آید.

جوانی ایلان ماسک
کودکی ایلان ماسک

خانواده ایلان ماسک

ایلان، تمامی دوران کودکی خود را در آفریقای‌ جنوبی سپری کرد و جالب این‌که مسیر پرماجرای زندگی او از همان سنین کودکی شکل گرفت، ده ساله بود که پدر و مادرش در پی اختلافات شدید و ادامه‌دار، از یکدیگر جدا شدند. ایلان ماسک در پی توافق پدر و مادرش در زمان جدایی، اغلب روزها را با پدرش زندگی می‌کرد و برای ملاقات‌های کوتاه مادرخود را می‌دید. استعداد ذاتی و عجیب او باعث شد که در مدرسه به سرعت توسط هم‌سالان خود طرد شده و حتی مورد آزار و اذیت آنها قرار بگیرد. هم سن و سالهای ایلان ماسک او را به دید کودکی فراتر از خود نگاه می‌کردند و همین امر باعث شد ایلان، روزهای بسیاری در گوشه و کنار مدرسه مورد کتک‌کاری از سوی دیگر دانش آموزان قرار بگیرد و این بهانه خوبی بود که او در اولین ماجراجویی زندگی‌اش در کلاس‌های کاراته و کشتی برای دفاع از خود ثبت نام کند. ایلان هرچه به دلیل هوش و استعداد سرشارش از سوی معلمین خود تشویق می‌شد، به همان اندازه و حتی بیشتر از سوی هم‌سالان خود در مدرسه مورد آسیب قرار گرفت و او بارها و بارها در مصاحبه‌هایش از دوران سخت دبستان خود صحبت کرده و به این نکته اشاره داشته که از همان روزها این فکر در ذهن او به صورت یک باور درآمده که زندگی سختی را در پیش خواهد داشت.
پدر ایلان ماسک در روند درست تربیتی او نقش پررنگی داشته و همان‌طور که او در صحبت‌هایش هم اشاره کرده بسیار به استعداد او بها می‌داده و در همان ۱۰ سالگی اولین کامپیوتر خانگی را برای ایلان خریداری می‌کند. در این زمان اولین جرقه‌های علاقه به برنامه‌نویسی در ذهن ایلان ماسک زده شده و او در سن ۱۲ سالگی اولین بازی ویدئویی خود را طراحی و منتشر می‌کند. ایلان ماسک در خصوص این بازی ویدئویی می‌گوید: ۵۰۰ دلار در ۱۲ سالگی برای من پول هنگفتی بود که همین موضوع باعث عجله من شد، خیلی زود متوجه شدم که اگر حتی یک هفته صبر می‌کردم می‌توانستم آن بازی ویدئویی را به قیمت ۱۵۰۰ دلار هم بفروشم. پس از این موفقیت، مسیر روشنی در ذهن ایلان ماسک برای دست‌یابی به پله‌های ترقی شکل گرفت و او شروع به برنامه‌ریزی‌های بزرگ‌تر برای زندگی خود کرد.

ایلان ماسک و فرار از سربازی

او از هم‌سالان خود درباره شرایط سخت خدمت سربازی در ارتش آفریقای‌جنوبی نقل‌های زیادی شنیده بود و همین امر باعث شد او برای فرار از سربازی در ارتش آفریقای‌جنوبی به کانادا بگریزد و در آن زمان، مادرش بزرگ‌ترین خدمت را به ایلان کرده و برای او یک اقامت کانادا مهیا می‌کند. پس از دوران مدرسه، سخت‌ترین روزهای زندگی ایلان ماسک در کانادا رقم خورد و او در اولین سال اقامت در کانادا به سخت‌ترین و کم شان‌ترین کارها در جامعه آن روز کاندا تن داد. کارهایی مانند مزرعه داری، بریدن کنده درخت به‌صورت روزمزد، و نظافت دیگ بخار در چوب بری . اولین سال زندگی او در کانادا بسیار بر او سخت و بد گذشت تا اینکه در سن ۱۹ سالگی در دانشگاه کوئینز در کینگستون انتاریو پذیرفته شد. تا شروع دوران دانشگاه، ایلان ماسک در فقر دیوانه کننده‌ای زندگی کرد و هرچه تلاش می‌کرد تا خود را از آن وضعیت برهاند دستش به جایی نمی‌رسید ولی ایلان ماسک بارها به این موضوع پرداخته که آن‌چه در آن دوران به شکل یک باور بزرگ در ذهن‌اش درآمده بود این‌که تمام این روزهای سیاه جای خود را به ثروت و سپیدی خواهد داد، او خودش و توانایی‌اش را عمیقا باور داشت.

ایلان ماسک و دوران دانشگاه

لطمات روحی وارده بر ایلان ماسک در دوران فقر کانادا باعث شده بود او جدا به زندگی در آمریکا فکر کند و برای این رویا یک مسیر شدنی ولی بسیار سخت را انتخاب کرده بود، دانشگاه و بورسیه تحصیلی. ایلان پس از دوسال تحصیل در کانادا توانست به واسطه نمرات خیره کننده‌اش، بورسیه تحصیل در آمریکا را به دست آورد و خود را از شر روزهای تلخ کانادا نجات دهد. در نهایت در سال ۱۹۹۲ رؤیای خود را به واقعیت تبدیل و به ایالات متحده نقل مکان کرد، در واقع پس از دریافت بورس تحصیلی از دانشگاه پنسیلوانیا توانست زندگی خود را در ایالات متحده آمریکا آغاز کند. او مدرک کارشناسی را در رشته فیزیک به دست آورد اما سال بعد تصمیم گرفت که در مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا مدرک کارشناسی در رشته علوم اقتصادی را نیز به دست آورد. درخصوص عدم ارتباط این دو رشته ایلان ماسک پاسخ جالبی دارد و می‌گوید: من دیر یا زود ثروتمند می‌شدم، اما آنچه برایم اهمیت داشت این بود که چگونه از ثروتم محافظت کرده و زمینه تولید مثل را برای پول‌هایم مهیا کنم!! برای همین قطعا باید اقتصاد هم می‌دانستم. ایلان ماسک در دوره دکترای دانشگاه استنفورد برای تحصیل در فیزیک انرژی ثبت نام کرد که پس از یک هفته تحصیل در این دانشگاه، تصمیم به ترک تحصیل گرفت.

ایلان ماسک در دانشگاه
ایلان ماسک در دانشگاه

زندگی خصوصی ایلان ماسک

ایلان ماسک در سال ۲۰۰۰ تصمیم به ازدواج گرفت و با جاستین ماسک که نویسنده‌ای با استعداد بود و مدتی با او رابطه‌ای غیررسمی داشت ازدواج کرد، حاصل این ازدواج، ۵ پسر (دوقلو و سه قلو) به نام‌های دامیان ،گریفین خاویر، ساکسون و کای بود، البته در اصل ایلان ماسک و جاستین ماسک صاحب ۶ فرزند پسر شدند ولی یکی از آن‌ها در دوران کودکی به دلیل بیماری از دنیا رفت. با تمام اتفاقات ریز ودرشت این زندگی مشترک، در سال ۲۰۰۸ ایلان و جاستین از یکدیگر به صورت رسمی جداشدند.

خانواده ایلان ماسک
خانواده ایلان ماسک

این پایان کار ایلان ماسک در تشکیل زندگی مشترک نبود و او در سال ۲۰۱۰ برای دومین بار و این‌بار با بازیگر بریتانیایی به نام تلولاه ریلی ازدواج کرد، این زندگی هم دوام زیادی نداشت و در سال ۲۰۱۴ از همسر خود جدا شد. در خصوص عدم موفقیت زندگی مشترک ایلان ماسک از همسران وی سئوالات بسیاری پرسیده شد که هر دو دو جواب مشترک داشتند: اولویت زندگی ایلان کار و ثروت است و نه خانواده و دیگر این‌که ایلان ماسک زمانی برای زندگی با خانواده ندارد! محل زندگی ایلان ماسک در حال حاضر ایالت تگزاس آمریکاست. ماسک در مورد بچه هایش در سال ۲۰۱۳ گفت:

چیزی که تلاش می‌کنم این است که بتوانم در کنار آنها باشم و حتی اگر از طریق ایمیل زدن به آنها باشد می‌توانم در کنار آنها باشم و هم همزمان در حال کار باشم اگر این کار را نکنم ، نمی‌توانم کارم را تمام کنم. او در تگزاس مقیم شده تا تسلط بهتری بر پروژه‌های در دست اقدام اسپیس ایکس و تسلا داشته باشد.

Talulah Riley
Talulah Riley

ایلان ماسک یک ایده‌پرداز حرفه‌ای

پس از آن که ایلان ماسک دو مدرک دانشگاهی خود را به دست آورد برای توسعه و اجرای برنامه های کاری خود بیش از همیشه آماده بود . آن‌چه او را با بقیه مردم دنیا متمایز می‌کند، این‌که هرگز بدون برنامه از قبل طراحی شده تصمیم به اجرای یک کار یا تجارت را عملی نمی‌کند و برای هر فعالیت اقتصادی و علمی خود برنامه‌ای دارد
تا قبل از شروع کارهای اصلی و اجرایی و در دوران دانشگاه ایلان ماسک چیزی قریب به ۹۰ برنامه درآمدزایی و کارآفرینی را بر روی کاغذ پیاده کرده بود و برای هر یک از آنها طرحی از پیش تعیین شده را در سر پرداخته بود که امروز نزدیک به ۹۰% آن برنامه‌ها در کشورهای مختلف اجرایی شده‌اند. ایلان ماسک بدون فکر کردن قدم از قدم برنمی‌دارد و این بزرگ‌ترین رمز موفقیت او در جهان امروز است.
ایلان ماسک چگونه پول‌‌دار شد؟
وقت شروع برای ایلان ماسک فرارسیده بود و ماسک برای آغاز ایده‌های کاری خود ابتدا برادرش را به عنوان شریک و همراه انتخاب کرد. ایلان در سال ۱۹۹۵ به همراه برادرش کیمبال ماسک، شرکت نرم‌افزاری زیپ۲ را تاسیس و به ثبت رساند. شرکت ماسک، یک راهنمای هوشمند شهری برای صنعت انتشارات روزنامه را طراحی و به بازار ارائه داد. ایلان ماسک به خوبی دریافته بود توزیع روزنامه های پرتیراژ در سطح شهرهای بزرگ آمریکا همواره با اشکلات عدیده‌ای همراه بوده و با استفاده از این موضوع برنامه‌ای طراحی کرد که بوسیله آن روزنامه‌ها دقیق‌تر و سرزمان مقرر به مشترکین تحویل شود. . ماسک قراردادهایی با نیویورک تایمز و شیکاگو تریبون بست و در عرض یک سال به درآمدی بالغ بر ۱۰ میلیون دلار رسید.

ایلان ماسک و ماشین تسلا
ایلان ماسک و ماشین تسلا

ایلان ماسک و تاسیس پی‌پال

در سال ۱۹۹۹، خالق تسلا که در مسیر ثروت اندوزی و کارآفرینی شتاب بسیاری به دست آورده بود تصمیم به توسعه کار خود گرفت و پی‌پال را به عنوان یک سرویس‌ دهنده مالی و یک شرکت پرداخت ایمیلی تأسیس کرد. باید عنوان داشت که برای اولین بار این ایلان ماسک بود که واریز پول با ایمیل را در دنیا راه اندازی کرد و این یکی از اولین اختراعات ایلان ماسک به حساب می‌آید. سامانه‌ای که مانند یک گوشواره بر روی ایمیل اشخاص قرار می‌گرفت و کاربران با استفاده از ایمیل خود می‌توانستند مبالغی تا یک سقف مشخص شده را واریز کنند و همین عدم مراجعه به بانک و فرار از بروکراسی کشنده بانک‌ها باعث شد پی‌پال خیلی زود در تمام دنیا و کشورهایی که زیرساخت‌های مناسب با آن را داشتند جا افتاده و ثروت ایلان ماسک به سرعت به رقمی نزدیک به شش برابر از آن‌چه که بود رسید. این سامانه علاوه بر اینکه نقل‌وانتقال پول را آسان کرد، با ایجاد ضوابط پیچیده و قوانین سفت‌وسخت، امکان پول‌شویی، نقل‌وانتقال درآمدهای غیر مشروع و فساد مالی را به حداقل رساند.
پی پال اکنون در ۱۹۲ کشور فعالیت دارد، بیش از ۲۳۰ میلیون حساب در آن وجود دارد و گردش مالی سالانه‌اش به رقم شگفت‌انگیز حدوداً ۱۴ میلیارد دلار در سال می‌رسد.

ایلان ماسک و اسپیس ایکس، دریچه‌ای به مریخ

ایلان ماسک در سال ۲۰۰۲، سومین شرکت خود را به ثبت رساند. این مجموعه در زمینه فناوری‌های اکتشاف فضایی با نام اسپیس‌ایکس SpaceX شروع به کار کرد. تفاوت اسپیس ایکس با دو شرکت قبلی که ایلان ماسک تاسیس کرده بود در توسعه ساختار سازمانی آن بود. ایلان ماسک که کم کم با کمبود زمان در روز مواجه می‌شد به تقسیم وظایف روی خوش بیشتری نشان داد و سمت های مدیرعامل اجرایی و مدیر فناوری بخش هاوتورن اسپیس اکس را برای خود در نظر گرفته و بقیه وظایف را به افراد توانمند دیگر واسپاری کرد. اسپیس ایکس توسعه دهنده و تولیدکننده وسایل نقلیه فضایی با تمرکز بر پیشرفت فناوری موشکی است. اولین وسیله‌های نقلیه این شرکت موشک‌های فالکن ۱ و فالکن ۹ و اولین سفینه فضایی این شرکت دراگن (فضاپیما) است. محصولات ابرفناوری این شرکت برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل فضایی برای ترغیب مردم به منظور مهاجرت و ساکن شدن بر روی مریخ نشات گرفت. اسپیس‌اکس در سال ۲۰۰۲ تأسیس شد و دفتر آن در هاوتورن، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا دایر شده ‌است.

شکست های ایلان ماسک

با برنامه‌ریزی ایلان ماسک قرار بود که در سال ۲۰۰۱ اسپیس اکس کار بر روی ساخت راکت‌های فالکون را رسما آغاز کند که به دلیل عدم توانایی ماسک در مسیر تامین اعتبار مالی آغاز این پروژه یک سال به تاخیر افتاد، سرانجام، اسپیس اکس در سال ۲۰۰۲ بر روی سیستم راکت فالکون ۱ مشغول به کار شد. به زعم ایلان ماسک آن یک سال تاخیر در شروع کار بر روی فالکون‌ها از بزرگترین شکست‌های وی به حساب می‌آید چرا که عملا تمام برنامه‌های ساخت یک جهان جدید را برای یک سال به عقب انداخت . ساخت این راکت تقریباً ۴ سال طول کشید و برای طراحی آن صدها میلیون دلار از سرمایه‌گذاری‌های شخصی ایلان ماسک مصرف شد. و در سال ۲۰۰۶ راکت فالکون۱ به مرحله آزمایش رسید. در ۲۰۰۶–۲۰۰۸ سه پرواز اول این راکت با شکست همراه بود در ۲۸ سپتامبر سال ۲۰۰۸، چهارمین تلاش فالکون ۱ در نهایت نتیجه داد. اگر چهارمین تلاش آن هم با شکست روبرو می‌شد شاید دیگر اسپیس‌اکس وجود نداشت.

ایلان ماسک و ناسا

ایلان ماسک در طی پروژه ساخت راکت‌های فالکون و با احتساب تاخیر یک ساله در شروع این پروژه فشارهای روانی و عصبی بسیاری را از درون و از سمت رسانه‌های حاکم بر فضای تکنولوژی و حمل نقل فضایی در جهان متحمل می‌شد. اکثر قریب به اتفاق رسانه‌های خبری به ضرس قاطع از شکست صددرصدی پروژه فالکون سخن می‌گفتند، اما پیروزی در تست چهارم این راکت‌ها ناسا را به شدت تحت تأثیر قرارداد و به سرعت با اسپیس‌اکس یک قرارداد ۱.۶ میلیارد دلاری برای پرواز فضانوردان آمریکایی از مدار زمین امضا کرد. ناسا هم‌اکنون برای پرواز ۱۲ محموله با استفاده از فضاپیمای دراگن و راکت فالکون۹ ساخت ایلان ماسک برنامه‌ریزی می‌کند. در مجموع درحال حاضر ایلان ماسک بزرگترین طرف قرارداد تجاری عملیاتی ناسا و مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا در حمل و نقل فضایی است.

ایلان ماسک در ناسا
ایلان ماسک در ناسا

ایلان ماسک و تسلاموتورز

تسلا موتورز Tesla, Inc در ژوئیه ۲۰۰۳ توسط مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ تأسیس شد. آرمان و هدف اصلی این شرکت از همان ابتدای کار، تولید وسایل نقلیه الکتریکی و بی‌نیاز ساختن مشتریان از سوخت بنزین بود، خوب این ایده بسیار مطبوع طبع ایلان ماسک بود ولی در زمان تاسیس تسلا ایلان ماسک اصلا در بازی این شرکت حضور نداشت بالاخره در سال ۲۰۰۴ با سرمایه‌گذاری در این استارتاپ و با سهم شخصی ۷۰ میلیون دلاری خود در این پروژه شریک شد. او در ابتدا به عنوان مدیر اجرایی و طراح محصول مشغول به کار شد. با ایده‌های بکر و جهان پسند ایلان ماسک تسلا موتورز به رشد خود ادامه داد و در حال حاضر، تعداد زیادی از سرمایه داران بر روی این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ از جمله آن‌ها می‌توان به مؤسسین گوگل، لری پیج و سرگئی برین اشاره کرد. مبلغ کل سرمایه‌گذاری به بیش از ۱۰۰ میلیون دلار رسیده‌است.
ماسک برای حفظ تسلا موتورز، مجبور شد که شرکت توسعه نرم‌افزار Everdream را به قیمت ۱۲۰ میلیون دلار به دل بفروشد، ایلان از سهامداران اصلی این شرکت بود. او این بودجه اضافی را به تسلا موتورز تزریق کرد.در ۵ فوریه سال ۲۰۱۵، یک سهم از سهام تسلا موتورز، به ارزش ۲۲۰.۹۹ دلار قیمت‌گذاری شد و ارزش کل بازار آن به ۲۷.۴۴ میلیارد دلار رسید. ایلان ماسک صاحب ۳۰ درصد از سهام تسلا موتورز است و این شرکت در حال حاضر یکی از غول‌های خودروسازی بدون بنزین است.

اختراعات ایلان ماسک

ایلان ماسک با هر معیاری که برای سنجش استفاده کنیم یک نابغه و فراانسان است. او توانسته چهار شرکت چند میلیارد دلاری بسازد. فناوری‌های نوین و تازه‌ای اختراع کرده و در رشته‌های گوناگون در حال ابداع و نوآوری است از سفرهای فضایی تا انرژی پاک، از حمل‌ونقل عمومی تا درگاه پرداخت بانکی و الکترونیک تا طراحی شهر خورشیدی. شاید پی‌پال اختراع و نوآوری بی‌بدیل ایلان ماسک در پرداخت الکترونیک باشد چراکه پس از پی‌پال بود که دریچه‌ای تازه به تجارت الکترونیک باز شد. اختراع و طراحی راکت‌های فالکون و واگن‌های نفربر پرتعداد به فضا با نام تخصصی دراگون از دیگر دست‌آوردهای ایلان ماسک برای زندگی بهتربشریت بوده است. اختراع ماشین‌های برقی تسلا با باطری‌های سبک‌تر و وزن عمومی کم‌تر در کنار شتاب بیشتر از دیگر خدمات او به زندگی امروزه ما بوده است. ایلان ماسک درحال حاضر مشغول طراحی جت‌های زیرآب برای مسافرت‌های بهتر و سریع‌تر است.

کتاب‌های پیشنهادی ایلان ماسک

مطالعه یکی از برنامه‌های روزانه و بدون کنسلی ایلان ماسک است، اطرافیان او می‌گویند ماسک به مانند زمانی که یک انسان معمولی به تماشای تلویزیون می‌پردازد کتاب می‌خواند و مطالعه بخش لاینفک زندگی او محسوب می‌شود. از تلویزیون و اخبار بی‌زار است و اخبار موثق علم ، فناوری و اقتصاد را مدیر برنامه‌های او برایش ارسال می‌کند. او در جلسات و نشست‌ها همواره همکاران و حضار را به مطالعه عمیق توصیه داشته و کتاب‌هایی نظیر زندگی‌نامه اینشتین نوشته آیزاکسون، کتاب صفر تا یک نوشته پیتر ثیل و کتاب هوش برتر نوشته‌ی نیک بوستروم را برای مطالعه پیشنهاد می‌کند.
اما اگر در جستجوی کتابی هستید که به‌صورت تخصصی‌تر و با استناد به منابع معتبرتر، زندگینامه ایلان ماسک را بررسی کرده باشد، می‌توانید کتاب اشلی ونس را با عنوانِ «تسلا؛ اسپیس ایکس و جستجوی یک آینده‌ی خارق العاده» را بخوانید. این کتاب داستان زندگی ایلان ماسک را به زبانی ساده و شیوا روایت کرده است. کتاب زندگی نامه ایلان ماسک با تیتر فرعیِ تسلا، اسپیس ایکس و تلاش برای آینده‌ای شگفت‌انگیز توسط مریم قمری به فارسی ترجمه شده و می‌توانید آن را به رایگان در مجله دیجی کالا بخوانید یا از طریق نرم افزار فیدیبو دانلود کنید.همچنین کتاب صوتی زندگی نامه ایلان ماسک نیز توسط سایت رادیو مثبت ارائه شده است.

۳ کتابی که زندگی ایلان ماسک را تغییر دادند

  • زندگی‌نامه استیو جابز 
    بی‌شک یکی از تاثیرگذارترین شخصیت ها از نظر ماسک، استیوجابز است او به همه طرفدارانش توصیه کرده زندگی‌نامه استیو جابز را بخوانند و اذعان داشته زندگی جایز تاثیر بسزایی در ذهن و راه‌وروش او داشته است.
  • از صفر به یک

تقلید از یک الگو آسانتر از خلق چیزی نو است. انجام دادن کاری که می‌دانیم چگونه آن را انجام دهیم، جهان را از ۱ به n می‌برد و چیزی آشنا به آن خواهد افزود. اما هرگاه چیزی نو خلق می‌کنیم، از «صفر به یک» می‌رویم. عمل خلق، منحصر به فرد است، همانند خلق کردن چیزی بااهمیت! و نتیجه چیزی تازه و غریب است.

  • ثروت ملل نوشته آدام اسمیت
    “آدام اسمیت و ثروت ملل” کتابی است نوشته «محمدعلی همایون کاتوزیان» منتشر شده توسط انتشارات امیرکبیر. کاتوزیان در این اثر پس از ارائه ی پیشگفتار به بررسی زندگی اسمیت، محیط اجتماعی و معنوی او پرداخته و پس از اشاره ای به احساسات اخلاقی او به «ثروت ملل» اشاره می کند. در ادامه او برگزیده ای از “ثروت ملل” را در قالب هفت فصل به مخاطب عرضه می دارد که هر فصل به مبحث مهمی در حوزه ی اقتصادی پرداخته است.

عادت‌های جالب ایلان ماسک

ایلان ماسک یک رویا پرداز حرفه‌ای است و در روز و مقاطعه مختلفی از آن با چشمان بسته به پردازش یک رویا و یا یک نوآوری مشغول است. آقای ماسک شخصیتی خیال پرداز دارد. شاید یکی از دلایل موفقیت‌های او هم خیال پردازی‌هایی است که از کودکی تا به امروز دارد. مثلاً نام موشک مشهور او یعنی «فالکون» از یکی از سری فیلم‌های جنگ‌های ستاره‌ای برداشت شده است.
مطالعه مرتب و هدفمند، ایلان ماسک هر کتابی که دم دست‌اش است مطالعه نمی‌کند و سوای آثار تخصصی در زمینه فناوری و کسب و کار برای مطالعات خارج از این موضوعات هم برنامه‌ریزی دارد و مثلا دو ماه از سال را به مطالعه کتاب‎‌های تاریخی و دو ماه دیگر را به مطالعه زندگی‌نامه افراد موثر در دنیا می‌گذراند. همچنین ایلان ماسک به تماشای فیلم‌های تخیلی و فانتزی علاقه دارند و هر هفته یک ساعت برای این آثار زمان تخصیص می‌دهد.
ایلان ماسک به برگزاری مصاحبه با نیروهای جدیدالورود به شرکت‌هایش بسیار علاقه دارد و سیاست‌های پیچیده‌ای برای استخدام افراد در شرکت‌هایش ندارد. اگر زمان اجازه بدهد و خودش شخصاً مصاحبه کند، یکی از مهم‌ترین سوالاتی که از افراد می‌پرسد این است که آن‌ها چطور می‌توانند آسان‌تر کار کنند و کارها را آسان‌تر کنند.
ایلان ماسک به پرداخت پاداش و اختصاص پک‌های مناسبتی به بهانه‌های مختلف علاقه بسیاری دارد و همین‌طور به برگزاری جشن‌های مختلف در شرکت‌هایش با حضور فرزندان پرسنل بسیار پایبند است. او برای اخلاق کاری خود شهرت دارد و با نیروهایش بسیار خوش‌برخورد است و معمولاً بیش از ۱۰۰ ساعت در هفته کار می‌کند. در عرض ۵ دقیقه ناهار می‌خورد، صبحانه سنگین نمی‌خورد و در طول روز برقراری تماس تلفنی و تصویری با وی محال است و تنها راه دسترسی به او منشی‌ها و مدیر برنامه‌ها هستند.

دانلود کتاب

هشدار به ایلان ماسک

گروه هکرهای غیرمتمرکز Anonymous در ویدئویی تهدیدآمیز اعلام کرده‌ است که هدف بعدی آن‌‌ها ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا خواهد بود. آنها معتقدند که ایلان ماسک همه‌ی آنچه ادعا می‌کند، نیست و رفته‌رفته شخصیت اصلی او آشکار می‌شود. در این ویدئو گروه Anonymous می‌‌گوید ایلان ماسک شرکت تسلا را از دو نفر که از او باهوش‌تر بودند خریداری کرده است و خود را امپراتور مریخ و منجی دنیا معرفی می‌کند که همگی از علائم بیمارگونه‌ی شخصیت خودشیفته‌ی وی و عطش او برای جلب توجه نشأت می‌گیرد. این گروه از حمله‌ای سایبری و ویران کننده به تاسیسات و ساختارهای علمی شرکت‌های ایلان ماسک خبر داده‌اند.
این هشدار به ایلان ماسک بخشی از ذهن او را درگیر کرده است و در محافلی از نگرانی بابت این موضوع و حمله احتمالی هکرها به تاسیسات عظیم او در چهار شرکت بزرگی که دارد صحبت کرده و البته تدابیر امنیتی شدیدتری را هم در بخش حفاظت فیزیکی و سایبری شرکت‌ها اتخاذ نموده است.
به هر ترتیب ایلان ماسک در سال ۲۰۲۱ به عنوان چهره سال یا شخصیت سال نشریه تایم انتخاب شد. این انتخاب اگر چه برای بسیاری از رسانه‌های جهان غیرمنتظره نبود، اما بدون منتقد هم باقی نماند و از سوی برخی رسانه‌های چپ مانند گاردین به عنوان بدترین انتخاب ممکن توصیف شد.

One Response

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری