پرتره ی قاب شده استیو جابز در کنار کتاب زندگینامه ی وی

از زندگینامه افراد موفق جهان تا درس عبرت‌های تاریخ

جهان ما پر از داستان است. داستان‌هایی که انسان با قدم برداشتن روی کره‌ی زمین، سفرها و ماجراجویی‌هایش آن‌ها را رقم‌زده است. تاکنون بیش از صد میلیارد انسان روی کره‌ی زمین زیسته‌اند. از بعضی از آن‌ها هیچ نامی باقی نمانده و بعضی هم در تاریخ ماندگار شده‌اند. بعضی مانند نلسون ماندلا نام نیکی از خود گذاشته‌اند، بعضی به‌جز هیتلر و استالین کاری جز سیاه کردن روزگار بشر نکرده‌اند و بعضی هم به دور از دنیای سیاست برای بهتر کردن زندگی بشر تلاش کرده‌اند.

به هرکدام از ما فرصت کمی در تاریخ بشر داده‌شده است، فرصتی که بهتر است به‌خوبی از ‌آن استفاده کنیم، یکی از راه‌هایی که برای به دست آوردن دیدی بهتر وجود دارد خواندن کتاب زندگینامه افراد موفق جهان است، کتاب‌هایی که فراز و نشیب‌های زندگی این افراد را پیش رویمان می‌گذارند و دانسته‌های ارزشمندی را به دانسته‌هایمان اضافه می‌کنند.

خواندن کتاب زندگینامه افراد موفق جهان چگونه می‌تواند به ما کمک کند؟

زمانی که صحبت از موفقیت می‌شود، نام افراد زیادی مانند وین دایر و برایان تریسی به میان می‌آید. افرادی که مدعی هستند مفاهیمی مانند قانون جذب، تفکر مثبت و … کلید رسیدن به موفقیت‌اند و افراد را به استفاده از روش‌هایشان تشویق می‌کنند اما این حرف‌ها چقدر درست هستند‌‌؟ یکی از راه‌های ارزیابی این موضوعات بررسی زندگینامه‌های افراد مشهور و موفق و دریافتن نظرات آن‌ها درباره‌ی این نوع آموزه‌هاست. به‌طورکلی کتاب‌های زندگینامه کتاب‌های ارزشمندی هستند، زیرا می‌توانند الهام‌بخش و راهگشا باشند، انگیزه ایجاد کنند و باعث شوند با نگاه پخته‌تری به جهان و وقایع آن نگاه کنیم.

بهترین کتاب‌های بیوگرافی و زندگینامه که باید خواند

زندگینامه‌های زیادی در سراسر دنیا نوشته‌شده‌اند که هرکدام روایتگر داستان یک شخصیت اثرگذارند. در ادامه‌ی این مطلب تعدادی از کتاب‌های زندگینامه‌ی جالبی که در بازار کتاب ایران موجودند را معرفی می‌کنیم:

۱.     کتاب استیو جابز اثر والتر ایساکسون

جلد کتاب استیو جابززمانی که صحبت از افراد ثروتمند و موفق در دنیا می‌شود ممکن نیست نامی از استیو جابز به میان نیاید. بنیان‌گذار شرکت اپل یکی از اثرگذارترین مردان عصر تکنولوژی است. او در سال ۱۹۵۵ از پدر مسلمان سوری و مادر مسیحی آمریکایی به دنیا آمد اما از سوی خانواده‌ی جابز به فرزندخواندگی گرفته شد و درخانه‌ی آن‌ها بزرگ شد. او روحیات خاصی داشت. در مدرسه بی‌قرار بود، در روابط شخصی‌اش ماجراجویی‌های زیادی داشت و حتی برای مدتی به هند سفر کرد و مانند هیپی‌ها زندگی می‌کرد. او مدتی را در سال‌های آغاز جوانی در آتاری کار می‌کرد و در ۲۱ سالگی به همراه دوستش استیو وازنیک در پارکینگ خانه‌اش اپل را پایه‌گذاری کرد. سال‌های بعد برای او سال‌های پرفرازونشیب و درخشانی بودند. والتر ایساکسون در کتاب استیو جابز از تمام این سال‌ها حرف زده است. کتاب او از تولد استیو شروع می‌شود و با جزئیات زیادی درباره‌ی سال‌های بعدی زندگی او سخن می‌گوید. این کتاب در زمان حیات استیو جابز نوشته و چند هفته پس از درگذشت او منتشر شد. به گفته‌ی والتر ایساکسون استیو جابز کتاب او را نخوانده بود و در تنها زمینه‌ای که نظرش را اعمال کرد عکس روی جلد کتاب بود، عکسی خاص و بی‌نظیر که نورمن سیف، عکاس و فیلمساز مشهور آمریکایی گرفته است. در سال ۲۰۱۵ از روی کتاب استیو جابز فیلمی به همین نام درباره‌ی این شخصیت تأثیرگذار دنیای تکنولوژی ساخته شد.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/4978-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%88-%D8%AC%D8%A7%D8%A8%D8%B2″ size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”]کتاب استیو جابز[/button]

۲.     کتاب مریم میرزاخانی اثر علیرضا برادران

جلد کتاب مریم میرزاخانی
maryam mirzakhani

این روزها کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که نام ریاضی‌دان موفق ایرانی و برنده‌ی مدال فیلدز، مریم میرزاخانی را نشنیده باشد. او تنها زنی در سراسر دنیاست که برنده‌ی این مدال ارزشمند شده است؛ مدالی که به ریاضیدانان جوانی داده می‌شود که مسئله‌ی بزرگی را در جهان ریاضیات حل کرده باشند. میرزاخانی در ایران بزرگ شد و همراه تیم المپیاد ریاضی ایران در المپیاد جهانی شرکت کرد. او برنده‌ی دو مدال طلای المپیاد ریاضی جهانی است. ظرفیت‌های مریم اما بسیار بیشتر از این حرف‌ها بود. او در دانشگاه شریف در مقطع کارشناسی رشته ریاضیات درس خواند و سپس برای درس خواندن در مقطع دکترا به هاروارد رفت. درخشش او تا آخرین روزهای عمرش ادامه داشت. سرانجام سرطان در تیرماه ۹۶ مریم را شکست داد تا او را به الگویی الهام‌بخش برای تمام دختران جهان تبدیل کند. علیرضا برادران در کتاب مریم میرزاخانی از فراز و نشیب‌های زندگی شخصی و علمی مریم میرزاخانی حرف زده است و تلاش کرده است تصویری کامل از این دختر تلاشگر و بی‌نظیر در اختیار ایرانیان بگذارد. خواندن کتاب مریم میرزاخانی برای تمام دختران نوجوان و جوان ایرانی ضروری است تا بدانند هیچ مرزی برای زنان وجود ندارد.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/65712-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D8%AE%D8%A7%D9%86%DB%8C” size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”]کتاب مریم میرزاخانی[/button]

۳.     دختری با هفت اسم اثر هیون سئو لی

جلد کتاب دختری با هفت اسم
the girl with seven names

کره‌ی شمالی سرزمین عجیبی است، سرزمینی که کسی از واقعیت‌هایش چیز زیادی نمی‌داند. هر آنچه ما از این کشور می‌دانیم چیزهایی است که دولت این کشور خواسته با ما به اشتراک بگذارد. اندک واقعیت‌هایی هم که از این کشور آشکار شده‌اند از میان صحبت‌های کسانی که توانسته‌اند از این زندان بزرگ بگریزند بیرون آمده است. یکی از این افراد هیون سئو لی است که این روزها به‌عنوان یک فعال مدنی در کره‌ی جنوبی زندگی می‌کند.

هیون سئو لی نمادی از مقاومت و مبارزه برای خانواده است. او ابتدا در هفده‌سالگی به‌تنهایی از کره شمالی فرار کرد و بعدها با طی کردن فراز و نشیب‌های زیاد توانست مادر و برادرش را هم از این کشور فراری دهد. کتاب دختری با هفت اسم داستان کودکی او در کره‌ی شمالی است، داستان روزهایی که فهمید سرزمینی که به آن عشق می‌ورزد وجود ندارد و تنها مغزش را شستشو داده‌اند. این کتاب سال‌های آوارگی او در چین را روایت می‌کند، دیدن خانواده‌اش و فراری دادن آن‌ها پس سال‌ها و داستان به دست آوردن یک زندگی تازه در کره‌ی جنوبی. دختری با هفت اسم رازهای زیادی را از سرزمین کره‌ی شمالی برایمان بازگو می‌کند.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/125085-%D8%AF%D8%AE%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%87%D9%81%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D9%85″ size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”]کتاب دختری با هفت اسم[/button]

۴.     استالین جوان اثر سایمون سیبیگ فانتینیوری

جلد کتاب استالین جوان
young-stalin

جوزف استالین از آن نام‌هایی است که بشر هیچ‌وقت فراموش نمی‌کند، نامی که خاطره‌ای جز درد و رنج و خون با خود ندارد. پسر گرجی که مادرش او را به نام سوسو صدا می‌کرد سال‌ها بعد به حزب کمونیست پیوست، مدارج ترقی را طی کرد و جانشین لنین شد. او همان کسی است که کیش شخصیت را در شوروی به قدرت مطلق تبدیل کرد و نزدیک‌ترین کسانش هم از دستش آسایش نداشتند. مرد خشن گرج افراد زیادی را در اردوگاه‌های کار به‌سوی نابودی کشاند. اگر شما هم به زندگی شخصی و سیاسی استالین علاقه دارید کتاب استالین جوان یکی از بهترین کتاب‌ های دنیاست که درباره‌ی او نوشته‌شده است. این کتاب زندگی جوزف استالین از تولد تا انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ را بررسی کرده است. سایمون سیبیگ فانتینیوری جلد دوم این کتاب با عنوان استالین، دربار تزار سرخ از غصب قدرت تا مرگ را هم نوشته است که سال‌های سیاه حکمرانی او در شوروی در آن روایت‌شده است. فانتینیوری کتابش را با بهره‌گیری از اسناد محرمانه و مستندات بسیار دقیق نوشته است و توانسته است تصویری کامل از پسربچه‌ای دهاتی که تبدیل به یکی از خون‌خوارترین رهبران تاریخ شد به دست بدهد. این یک کتاب تاریخی و یک روایت گیراست، کتابی که اگر کمی هم به تاریخ شوروی علاقه دارید نباید از دست بدهید.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/100162- %D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%84%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86″ size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”] کتاب استالین جوان[/button]

۵.     روح یک پروانه اثر محمد علی و هانا یاسمین علی

بزرگترین و قدرتمندترین بوکسور قرن بیستم مردی است که او را در ایران به نام محمد علی کلی می‌شناسیم. نام زمان تولد این بوکسور سنگین‌وزن آمریکایی کاسیوس مارسلوس کلی جونیور است که پس از مسلمان شدن او در سال ۱۹۶۱ به محمد علی تغییر پیدا کرد. او بوکس را از سن کم آغاز کرد و خیلی زود در بیست و دو سالگی قهرمان جهان شد. او این عنوان را بارها و بارها تکرار کرد اما آنچه محمد علی را به مشهورترین انسان دنیا تبدیل کرد تنها مبارزه در رینگ بوکس نبود، شخصیت کم‌نظیر و اعتماد به نفس فوق‌العاده‌اش او را به مردی متفاوت تبدیل کرده بود. محمد علی برای آزادی و آزادگی انسان‌ها جنگید.

او روزهای سختی را در دوران حرفه‌ای‌اش گذراند. زمانی که حاضر نشد در جنگ ویتنام حاضر شود عناوینش را پس گرفتند و از مبارزه محروم شد هرچند بعدها فرجام‌خواهی‌اش به نتیجه رسید و دوباره با افتخار و محبوبیت به رینگ برگشت. او جوایز زیادی هم برای فعالیت‌های بشردوستانه‌اش دریافت کرده است. محمد علی پس از بازنشستگی به همراه دخترش هانا یاسمین علی دست به نوشتن کتاب «روح یک پروانه» زد. این کتاب تنها یک زندگی نامه نیست بلکه حاوی دیدگاه‌ محمد علی و اندیشه‌های اوست. فصل‌هایی از کتاب را دخترش نوشته و فصل‌هایی را هم خودش نگاشته است. اگر می‌خواهید بدانید چرا محمد علی کلی، مشهورترین ورزشکار دنیا در زمان خودش بود روح یک پروانه می‌تواند به سوالات شما پاسخ دهد.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/127305-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B5%D9%88%D8%AA%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%AD-%DB%8C%DA%A9-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%87″ size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”]کتاب روح یک پروانه[/button]

۶.      کتاب شدن اثر میشل اوباما

جلد کتاب شدنمیشل اوباما، همسر باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ است. او اولین و تنها بانوی اول سیاه‌پوست آمریکا بود و محبوبیت زیادی در میان آمریکایی‌ها داشت، محبوبیتی که باعث شده بود زمانی نامش به‌عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات‌ بعدی مطرح شود اما به گفته‌ی منابع مختلف، خودش این فرصت را رد کرد.

میشل اوباما کتاب becoming را سال ۲۰۱۸ درحالی‌که کاخ سفید را ترک کرده بود منتشر کرد و در آن از زندگی شخصی خودش و همسرش سخن گفت. این کتاب در روزهای پس از انتشارش سروصدای زیادی به پا کرد و در کمتر از دو هفته به دو میلیون نسخه فروش دست پیدا کرد.

در کتاب میشل اوباما می‌توانید داستان کودکی‌اش، تبدیل‌شدنش به یک مشاور حقوقی و آشنایی‌اش با باراک اوباما را بخوانید. او در ادامه از روند تصمیم‌گیری‌های همسرش برای پیشرفت در زندگی سیاسی‌اش و تأثیر این تصمیمات در زندگی خودش گفته است، از نقش مادری‌اش و تولد و بزرگ شدن دخترانش، از مبارزات انتخاباتی و سال‌هایی که در کاخ سفید گذراند و برای برنامه‌ی بهداشت عمومی تلاش کرد. این کتاب یک کتاب خاص و خواندنی است.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/88328-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B4%D8%AF%D9%86″ size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”]کتاب شدن[/button]

۷.     زندگینامه ایلان ماسک اثر اشلی ونس

جلد کتاب زندگینامه ایلان ماسکایلان ماسک از چهره‌های خبرساز دنیای ماست، هفته‌ای نیست که خبری از میلیاردر رؤیاپرداز در رسانه‌ها پخش نشود. او انسان پرحاشیه‌ای است؛ چه در زندگی شخصی و چه در زندگی کاری. ماجراجویی خاصیت اوست، ایلان ماسک جسور است و کره‌ی زمین را برای رؤیاهایش کافی نمی‌داند برای همین است که پروژه‌هایش گاهی به فیلم‌های علمی تخیلی شباهت دارند. اشلی ونس روزنامه نگار حوزه‌ی فناوری در کتاب زندگینامه‌ی ایلان ماسک به سراغ او و کارهایش رفته و زندگی‌اش را موشکافی کرده است. محتوای کتاب زندگینامه ایلان ماسک حاصل ساعت‌ها مصاحبه‌ی او با ماسک و اطرافیانش است. ونس از کودکی پرماجرای پسرک در آفریقای جنوبی شروع می‌کند، از ترک دانشگاه و تحصیل می‌گوید و یکی یکی پروژه‌هایش را زیر ذره بین می‌گذارد. اگر می‌خواهید بدانید X.com چگونه شکل گرفت، zip2 که این روزها به نام pay pal می‌شناسیم چه داستانی را از سر گذراند یا از ماجرای پروژ‌هایی مانند solarCity، SpaceX و Tesla باخبر شوید کتاب اشلی ونس همان کتابی است که باید بخوانید. در این کتاب از شیوه‌های مدیریت ایلان ماسک و فاکتورهایی که نیروی محرکه‌ی حرکت او به سمت آینده هستند هم صحبت شده است.

[button color=”blue” link=”https://fidibo.com/book/83095-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%A7%D8%B3%DA%A9″ size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”]زندگینامه ایلان ماسک[/button]

One Response

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری