با ۶ رمان عاشقانه برای نوجوانان آشنا شوید

پیدا کردن بهترین رمانهای عاشقانه برای نوجوانان ممکن است دغدغه خیلی از پدر و مادرها باشد. از آنجا کتابخوانی عادت است و معمولا هنگامی‌که انسان‌ها به سن بزرگسالی می‌رسند؛ وقت کافی برای کتاب‌خوان‌شدن را ندارند‌. به همین خاطر بهتر است که فرزندانمان‌ را در همان دوران کودکی و نوجوانی، با کتاب‌ آشنا کنیم. اما انتخاب کتاب مناسب برای نوجوانان کار چندان آسانی نیست. این آثار باید جذاب و خواندنی باشند، معمولا داستان‌های عاشقانه چنین کشش و جذابیتی را برای خوانندگان ایجاد می‌کنند و از طرف دیگر، ارزش‌هایی را به نوجوانان یاد دهند؛ نوجوانان در سن رشد قرار دارند و یادگیری ارزش‌هایی نظیر صداقت، نوع‌دوستی، تلاش و ادب برای آن‌ها ضرورت دارد. امروزه بیشتر آثار ادبیات کلاسیک در زمره داستان‌های مورد قبول برای نوجوانان قرار می‌گیرند. در این یادداشت با تعدادی از کتاب‌های عاشقانه برای نوجوانان آشنا می‌شویم.

کتاب‌‌های عاشقانه خارجی برای نوجوانان

تعداد زیادی از آثار عاشقانه خارجی، برای نوجوانان وجود دارد که معمولا حاوی نکاتی آموزنده برای این گروه سنی است. این داستان‌‎ها به نوجوانان کمک می‌کنند تا با احساسات خود بهتر آشنا شوند.  تعدادی از کتاب‌هایی که در ادامه یادداشت قصد معرفی ‌کردنشان را داریم به ادبیات خارجی تعلق دارند.

کتاب‌های عاشقانه کلاسیک برای نوجوان

ادبیات کلاسیک دوره‌ای از ادبیات جهان است که از نیمه دوم قرن هفدهم در اروپا آغاز شد. این دوره ادبی ویژگی‌های خاص خودش را دارد و عنصر خیال‌پردازی در داستان‌ها محدود است. بیشتر روند داستان بر اساس عقل سلیم و منطق پیش می‌رود و کتاب در دنیای واقعیت رقم می‌خورد. تعدادی از کتاب‌های ادبیات کلاسیک، امروزه در واحد‌های درسی نوجوانان قرار دارند زیرا به آن‌ها کمک می‌کنند تا درکی منطقی از دنیای خود داشته باشند. در این یادداشت با تعدادی از آثار کلاسیک عاشقانه نیز آشنا می‌شویم.

کتاب بینوایان

کتاب بینوایان اثر ویکتور هوگو یکی از مشهورترین کارهای این نویسنده فرانسوی است. رمان بینوایان هم اثری جذاب برای نوجوانان محسوب می‌شود و هم بزرگسالان از خواندن آن لذت می‌برند. این کتاب را می‌توان اثری با چندین لایه معنایی به حساب آورد. داستان در فضای فرانسه قرن نوزدهم رقم می‌خورد؛ ساختار اجتماعی فرانسه در آن‌زمان به شکلی است که بسیاری از قشرها در فقر و نداری زندگی می‌کنند. شخصیتی به نام ژان وان‌ ژان به دلیل دزدی یک قرص نان برای سیر کردن اعضای خانواده‌اش با مجازات زندانی طولانی‌مدت روبرو شده است و پس از آزادی نیز شانس چندانی برای یافتن شغلی آبرومند ندارد چون همه می‌دانند که او دزدی کرده است. این فرد شبی به یک کلیسا پناه می‌برد و در آن‌جا دست به دزدی می‌زند، فردای آن‌روز دستگیر می‌شود و او را به نزد کشیش می‌برند؛ کشیش ادعا می‌کند که خودش ظروف نقره‌ای را به ژان‌ وانژان‌ داده است و از پلیس می‌خواهد تا او را آزاد کنند.‌ ژان‌ وال‌ژان تحت تاثیر این کار کشیش قرار می‌گیرد و سوگند می‌خورد تا مسیر زندگی‌اش را عوض کند اما در همین حین به یک سرقت ناخواسته از یک کودک دست می‌زند و تحت تعقیب قرار می‌گیرد. او هویت خود را تغییر می‌دهد و با ترقی در اجتماع به عنوان شهردار یک شهر منصوب می‌شود. در سمت دیگر داستان زنی وجود دارد که صاحب فرزندی نامشروع است؛ او فرزند خود را نزد خانواده تناردیه گذاشته است و بابت نگهداری کودکش کوزت به آن‌ها پول می‌دهد. دست آخر سرپرست محلی که او در آن کار می‌کند، به رابطه نامشروع مادر کوزت پی می‌برد و او از محل کارش اخراج می‌شود و تن‌فروشی، فروش موها و دندان‌هایش دست می‌زند تا خرج نگهداری کودکش را بدهد. ژان‌ وال‌ژان در این‌جا نیز به کمک مادر کوزت می‌آید و به او قول می‌دهد تا کودکش را نگهداری کند. اما همزمان یکی از افسران پلیس فرانسه، به هویت واقعی ژان وال‌ژان پی می‌برد. در نهایت ژان وال‌ژان هویت واقعی خود را برای دادگاه آشکار می‌کند و بابت دزدی آن سکه به زندان می‌رود و مادر کوزت نیز فوت می‌کند.

در ادامه داستان، ژان‌ وال‌ژان با شبیه‌سازی مرگ خود از زندان نجات می‌یابد و کوزت را از دست خانواده تناردیه نجات می‌دهد. کم‌کم خود کوزت نیز شخصیتی محوری در داستان پیدا می‌کند. او اکنون بزرگ شده و زنی زیبا است و عاشق پسر یک سرهنگ ارتش فرانسه می‌شود. رابطه میان این دو فراز و فرود زیادی دارد. اما دست آخر عشق بر نیرنگ‌ها و دروغ‌ها پیروز می‌شود. کتاب بینوایان اثری الهام‌بخش برای فیلمنامه‌نویسان است و تاکنون چندین بار از آن فیلم، سریال و انیمیشن ساخته‌اند.
ویکتور هوگو در این اثر، سیمای فرانسه پس از انقلاب کبیر را نشان می‌دهد؛ این کتاب هم یک عاشقانه کلاسیک برای نوجوانان است و هم به آن‌ها درباره تاریخ فرانسه می‌گوید. علاوه بر این در بینوایان تلاش می‌شود تا ارزش‌هایی نظیر عدالت اجتماعی، صداقت و شجاعت جا بیافتند.

بینوایان

کتاب گوژپشت نوتردام

کتاب گوژپشت نوتردام نوشته ویکتور هوگو نویسنده و شاعر شناخته‌‌شده فرانسوی در قرن نوزدهم است. فضای داستان به سده ۱۵ میلادی و زمانه سلطه کلیسا بر شئون اجتماعی انسان‌ها تعلق دارد. اسمر‌الدا دختری زیبا است که به همراه بز خود جالی می‌رقصد و برنامه اجرا می‌کند؛ او به گروه کولی‌ها تعلق دارد. در این میان کلود فرولو که یکی از رهبران مذهبی کلیسای نوتردام است عاشق اسمرالدا‌ می‌شود و از مسئول نواختن ناقوس‌های کلیسا که فردی گوژپشت است می‌خواهد تا اسمرالدا را بریابد‌. اما با دخالت کاپیتان فوبوس این عملیات ربایش ناموفق است ولی همه جرم‌ها به دوش گوژپشت می‌افتد و او را در میدان اعدام شهر پاریس شلاق می‌زنند. تنها کسب که به گوژپشت ترحم می‌ورزد خود اسمرالدا‌ است. اسمرالدا نسبت به کاپیتان فوبوس علاقه‌مند می‌شود اما این عشق عاقبت و سرانجامی ندارد. کتاب گوژپشت نوتردام یکی از جذاب‌ترین آثار کلاسیک برای نوجوانان است و در آن جزئیات زیاد و گیرایی وجود دارد.

گوژپشت نوتردام

کتاب الیور تویست‌

کتاب الیور تویست دومین رمان معروف چارلز دیکنز نویسنده برجسته دوره ویکتوریایی بریتانیا است. او در ۷ فوریه سال ۱۸۱۲ دیده به جهان گشود. بسیاری از وقایعی که در داستان‌های این نویسنده انعکاس پیدا کرده‌اند؛ ریشه‌ای در واقعیات جامعه آن دوران بریتانیا دارند. دیکنز به عنوان یک فعال اجتماعی برجسته در قرن نوزدهم شناخته می‌شود و آثار او سبب شده است که به فقر، بهره‌کشی و کار اجباری کودکان در بریتانیا توجه ویژه‌ای شود. مجموعه تلاش‌های دیکنز و همراهان او در قرن نوزدهم موجب تحولات قانونی و اجتماعی گسترده‌ای در آن دوران شد. دیکنز در ۹ ژوئن سال ۱۸۷۰ در سن ۵۸ سالگی درگذشت. کتاب الیور تویست این نویسنده برای اولین‌بار در سال ۱۸۳۸ به چاپ رسید. پیش از آن، این اثر در قالب یک داستان دنباله‌دار در مجله‌ای به چاپ رسیده بود.
این داستان درباره نوجوانی به نام الیور تویست است که در یتیم‌خانه‌ای در شهر لندن زندگی می‌کند و وضعیتی اسف‌بار در آن‌جا دارد. او به خاطر یک درخواست محترمانه مجبور می‌شود که یتیم‌خانه را ترک کند و در لندن به دنبال سرنوشتش برود. او در لندن با یک باند که کارش دزدی است آشنا می‌شود و به آن‌ها می‌پیوندد رهبر این گروه یک پیرمرد یهودی است. یکی از شخصیت‌های این داستان، نانسی نام دارد. نانسی دارای قلب مهربان و ظاهری زیبا است؛ اما جبر روزگار باعث شده که به بزه‌کاری روی بیاورد. میان او و الیور تویست یک حس عاشقانه شکل می‌گیرد. کتاب الیور تویست در زمره آثار کلاسیک بریتانیایی است‌ و خواندن آن را به نوجوانان توصیه می‌کنند. این کتاب توسط محسن فرزاد به فارسی ترجمه شده است‌.

الیور تویست

کتاب دنیای سوفی

دنیای سوفی اثر یوستین گردد نویسنده نروژی است. این داستان اولین بار در سال ۱۹۹۱ به چاپ رسید و مورد علاقه بزرگسالان و نوجوانان شد. دنیای سوفی تاکنون به ۵۹ زبان مختلف ترجمه شده است و طرفداران بسیار زیادی دارد. این کتاب را بیشتر به عنوان راهنمای آموزش فلسفه می‌شناسند. یک دختر ۱۵ ساله به نام سوفی که با مادرش زندگی می‌کند یک روز با نامه‌ای عجیب و اسرارآمیز روبرو می‌شود. بعدها او در‌می‌یابد که فردی با این نامه‌نگاری‌ها قصد دارد تا به او فلسفه را یاد دهد. در حقیقت این کتاب، آموزش تاریخ فلسفه برای نوجوانان است و به عبارت بهتر سه هزار سال فلسفه اروپا در ششصد صفحه به نوجوانان آموزش داده می‌شود. اما در این کتاب یک داستان عاشقانه نیز رقم می‌خورد و بین سوفی و هیلده رابطه‌ای نزدیک شکل می‌گیرد‌. کتاب دنیای سوفی پر از اتفاقات شگفتی‌آفرین و جذاب است. یوستین گردر همواره دوست داشته است تا به نوجوانان فلسفه یاد بدهد، برای همین این کتاب را نوشته است تا در خلال داستان‌های جذاب و سرگرم‌کننده آن راحت‌تر فلسفه را یاد بگیرند. کتاب دنیای سوفی چندین بار به فارسی ترجمه شده است؛ معروف‌ترین ترجمه آن به حسن کامشاد تعلق دارد.

دنیای سوفی

کتاب بابا لنگ‌دراز

کتاب بابا لنگ‌دراز یکی از محبوب‌ترین داستان‌های نوشته شده توسط جین وبستر است. جین وبستر نویسنده شناخته شده آمریکایی در ۲۴ ژوئیه سال ۱۸۷۶ در نیویورک دیده به جهان گشود. او در طول زندگی خود چند کتاب و نمایشنامه نوشت و بیشتر شهرتش بابت کتاب بالا لنگ‌دراز است. خانم وبستر عمر کوتاهی داشت و در ۱۱ ژوئن سال ۱۹۱۶ در سن ۳۹ سالگی درگذشت. اما داستان‌های او باعث شدند که نامش جاودانه شود و بسیاری از کودکان قصه‌هایش را بخوانند. مهم‌ترین ویژگی داستان‌های خانم وبستر، باورپذیر بودن شخصیت آن‌هاست. در عین حال این شخصیت‌ها، جذابیت‌های خاص خودشان را نیز دارند. بالا لنگ‌دراز داستان زندگی دختری به نام جودی‌ ابوت است. جودی ابوت در هنگام کودکی پدر و مادرش را از دست می‌دهد و او را به یک یتیم‌خانه‌ می‌فرستند. او در یتیم‌خانه زندگی راحتی ندارد و تحت فشار مدیر آن‌جاست. جودی ابوت دختری مهربان با موهایی قرمز است. در این داستان ما او را به باهوش و تلاشگر بودن می‌شناسیم. جودی برای دوستی‌هایش ارزش قائل است و به دیگران محبت می‌کند. اما پشتوانه‌ای ندارد.
جودی قلم زیبایی دارد و یکی از مقالاتش سبب می‌شود تا توجه یک وکیل به نام جان اسمیت به او جلب شود. جان اسمیت تصمیم می‌گیرد تا از ادامه تحصیل جودی حمایت کند اما این حمایت به صورت ناشناس است. جودی یک‌بار به صورت اتفاقی سایه‌ای بلند از حامی مالی خودش را می‌بیند و از این پس در نامه‌هایش او را بابا لنگ‌دراز خطاب می‌کند. بالا لنگ‌دراز تنها یک شرط برای حمایت مالی از جودی گذاشته است؛ آن‌هم این‌که جودی در هر ماه، یک نامه برایش بنویسد. در خلال این داستان یک رابطه عاشقانه زیبا نیز میان جودی و یکی از شخصیت‌های کتاب اتفاق می‌افتد. کتاب بابا لنگ‌دراز رشد و بالندگی یک دختر یتیم را به ما نشان می‌دهد که چگونه به تدریج شخصیتی مستقل و قدرتمند پیدا می‌کند.

کتاب بابا لنگ‌دراز امروزه به عنوان یک اثر کلاسیک برای نوجوانان شناخته می‌شود. این کتاب اولین بار به صورت مجموعه داستان‌هایی دنباله‌دار در مجله آمریکایی خانه بانوان منتشر می‌شد. در سال ۱۹۱۲ بود که اثر فوق به عنوان یک کتاب مستقل به چاپ رسید. نویسنده این کتاب قصد داشت تا توجه خوانندگان را به وضعیت اسف‌بار یتیم‌خانه‌ها در کشور جلب کند و از آمریکایی‌ها بخواهد که یاری‌رسان و پشتیبان کودکان یتیم و بی‌سرپرست باشند.
بابا لنگ‌دراز یکی از پراقتباس‌ترین داستان‌های دنیا برای ساخت فیلم و سریال است.

مشهورترین ترجمه این اثر به فارسی توسط نشر افق و به همت محسن سلیمانی صورت گرفته است.

بابا لنگ دراز

کتاب زنان کوچک

کتاب زنان کوچک داستانی‌ بلند از خانم لوییزا‌ می‌ الکات نویسنده برجسته آمریکایی در قرن نوزدهم است. خانم لوییزا در ۲۹ نوامبر سال ۱۸۳۲ در فیلادلفیا دیده به جهان گشود از این نویسنده داستان‌های گوناگونی با مضامین تربیتی و اجتماعی برجای مانده است. امروزه آثار او در ردیف کتاب‌های کلاسیک طبقه‌بندی می‌شوند و برای نوجوانان مناسب هستند. خانم لوییزا در سن ۵۵ سالگی و در ۶ مارس سال ۱۸۸۸ در شهر بوستون درگذشت.
کتاب زنان کوچک در حقیقت داستان زندگی نویسنده به همراه سه خواهرش است. آن‌ها با هم مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند، عاشق می‌شوند و به موفقیت‌هایی می‌رسند. محل وقوع این داستان در شهر بوستون واقع در ایالت ماساچوست آمریکا است. داستان در اواسط قرن نوزدهم رقم می‌خورد و جنگ داخلی آمریکا به آن محوریت می‌بخشد.

داستان درباره خانواده مارچ است؛ آن‌ها قبلا وضع مالی خوبی داشته‌اند اما الان به خاطر جنگ در مضیقه‌اند. پدر آن‌ها برای کمک به سربازان به جنگ رفته است و اکنون چهار خواهر مسئولیت‌های بیشتری در زندگی دارند و باید به یک‌دیگر کمک کنند. این کتاب دنباله‌ای به نام همسران خوب نیز دارد که در آن، دختران بزرگ شده‌اند‌‌. کتاب زنان کوچک تلاش دارد تا فضای اجتماعی حاکم بر آمریکا در دوره جنگ داخلی را به تصویر بکشد. اما مضمون داستان نکوهش جنگ و دعوت به صلح است‌‌. زیرا همگان از جنگ لطمه می‌بینند. برخی می‌گویند کتاب فوق توانسته است که در زمان چاپش به بهبود ارتباط میان شمال و جنوب در آمریکا کمک کند چون که بر روی ارزش‌های مشترک آمریکایی تاکید می‌کند. این کتاب توسط کیوان عبیدی آشتیانی ترجمه شده است‌.

زنان کوچک

کتاب‌های عاشقانه ایرانی برای نوجوانان

باید توجه داشته باشیم که به دلیل ملاحظات فرهنگی داستان‌های عاشقانه ایرانی برای نوجوانان کم است. اما در این میان می‌توانیم به تعدادی از قصه‌های قدیمی ایرانی مانند بخش‌هایی از کتاب هزار و یک‌شب ، داستان‌های لیلی و مجنون و خسرو و شیرین نظامی گنجوی و ویس و رامین فخرالدین اسعد گرگانی اشاره کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری