پادکست عاشقانه، راهی به سوی قلب‌ها

آن‌هایی که در حال و هوای عشق و عاشقی روزگارانی را سپری کرده‌اند به خوبی می‌دانند که دنیا در این ایام طوری دیگری دیده و شنیده می‌شود؛ گویی با وجود و روان دیگری در حال زیست هستی. خیلی تجربه‌ها فقط دو نفره حس و حالی خوب دارند. غم و شادی در این دوران، برای آدمی طوری دیگری است. زمان با آهنگ دیگری می‌گذرد. یکی از احساسات رایج این دوران، شنیدن از داستان‌های عاشقانه دیگر، سهیم شدن در حال دیگران، یافتن هم‌زبان‌هایی برای گفتن و شنیدن از شکوه عشق و لحظات رمانتیک است. انگار شما نیروی مضاعفی برای عاشق بودن و عاشق ماندن از این راه می‌یابید. برای کسی در حال عشق، مضامین عاشقانه رنگ و بوی منحصر به‌فردی دارد. از این‌رو، اگر اهل هر هنر یا سرگرمی‌ای باشد،‌ در همان خط آثار عاشقانه یا دارای رگه‌های عاطفی و رمانتیک را می‌جوید. فیلم و سریال، رمان، موسیقی، ‌ شعر و هرچه بویی از این حس زیبای انسانی بدهد، برای این افراد جذاب خواهد بود؛ اگر هم طرفدار شنیدن پادکست باشد، پادکست‌های عاشقانه به یکی از گزینه‌های اصلی برای شنیدن تبدیل می‌شود.

البته که موضوعات عاشقانه، در کل طرفداران خود را دارد. برخی داستان‌هایی درباره‌ی این مسائل را مانند موضوعات هیجان‌انگیز می‌دانند و مثل یک پرونده‌ی جنایی آن را دنبال می‌کنند. همچنین برخی در این باره کنجکاو هستند می‌خواهند از نقطه‌نظرات و زوایای مختلف با داستان‌های عاشقانه، ادبیات و … آشنا شوند. ازاین‌رو پادکست‌های عاشقانه فقط مخصوص عاشقان نیست. هرکسی می‌تواند مخاطبشان باشد. در این مقاله به پادکست‌های عاشقانه و معرفی چندتایی از آن‌ها می‌پردازیم.

[box]بعد از شکست عشقی بخوانید![/box]

پادکست‌های فارسی عاشقانه که  باید بشنوید

در ادامه‌ی این مطلب درباره‌ی بهترین پادکست‌های عاشقانه فارسی که می‌توانند لحظات خوبی برای مخاطب بسازند صحبت می‌کنیم؛ اما قبل از آن توصیه و خواهشی را که اغلب تولیدکنندگان پادکست دارند، تکرار می‌کنیم. لطفاً به‌جای دانلود پادکست‌هایی که دوست دارید، به‌رایگان از اپ‌های پادگیر آن‌ها را گوش دهید تا به شناخته‌تر شدن آن‌ها کمک کنید.

  • پادکست یوکست، یونس محمدی

دیدگاه‌های مختلف و بیان نو، آن چیزی است که هنرمندان فیلم‌ساز را از بقیه متمایز می‌کند. یونس محمدی یک فیلمساز و عکاس ایرانی است که در خارج از کشور زندگی می‌کند و تاکنون جایزه‌های مختلفی در جشنواره‌های ایرانی و خارجی گرفته است. در میان کارهای هنری متعددش، کار مستمری نیز اضافه شده است؛ او یک پادکست به زبان فارسی دارد که در آن از چیزهای زیادی سخن می‌گوید؛ تقریباً درباره‌ی هر موضوعی که به آن بیندیشید با بیان و دیدگاه محمدی چیزی برای شنیدن پیدا می‌کنید. بااین‌همه، پادکست‌ او به چهار بخش جغرافیانه، مدنی، عاشقانه و کتاب صوتی تقسیم می‌شود که ما در اینجا از بخش عاشقانه‌ی آن صحبت می‌کنیم. فیلم‌سازان معمولاً قصه‌گوهای خوبی هستند، ازاین‌جهت، تعجب نمی‌کنید که بخش عاشقانه‌ی پادکست ucast پر از داستان‌های کوتاه عاشقانه است. این پادکست از فوریه‌ی سال ۲۰۲۰،  هر چندماه یک‌بار منتشر می‌شود. بهار بمون، حرف بزن، حصارا، جاموندم، بهش بگو و طبقه بالایی، تنها چند قسمت از قسمت‌های عاشقانه‌ی این پادکست‌اند. صدای گرم یونس محمدی نیز آن‌ها را شنیدنی و لذت‌بخش کرده است.

  • پادکست خانم لیلی آقای مجنون

کاور پادکست خانم لیلی آقای مجنونیکی از مشهورترین داستان‌های عاشقانه‌ی ایرانی داستان لیلی و مجنون اثر نظامی گنجوی است. داستانی که جنبه‌های نمادین بسیار دارد و در آثار هنرمندان و نویسندگان و عرفان بسیار راه‌یافته است. لیلی و مجنون داستانی است که از فولکلور و افسانه‌های عربی برآمده. بااین‌حال، این قصه از آن قصه‌هایی است که از دهان پدربزرگ و مادربزرگ‌ها بیرون می‌آید، در کوچه و بازار می‌شنوید، ضرب‌المثل‌ها مربوط به آن می‌شنوید و در کتاب‌های ادبیات دبیرستان هم از آن صحبت شده است اما آیا تاکنون روایتی درست‌وحسابی از آن شنیده‌اید؟ آیا همین روایت مرسوم لیلی و مجنون شما را راضی می‌کند؟ اگر نه منصور ضابطیان در خانم لیلی آقای مجنون، این کار را برای شما انجام می‌دهد.

منصور ضابطیان با رادیو هفت و سفرنامه‌هایش شناخته می‌شود، او روایتگر فوق‌العاده‌ای است، لحن گیرا و شیرین و بیان شیوایی دارد. ضابطیان نکته‌سنج، دقیق، خوش‌ذوق و طناز است، منظری را می‌بیند که شاید کمتر کسانی به آن توجه می‌کند. او در نوشتن متن خانم لیلی آقای مجنون هم از این خصوصیات استفاده کرده است و درنتیجه بیانی جذاب و شنیدنی که برای تمام گروه‌های سنی مناسب است از این روایت بامزه ارائه کرده است. این پادکست عاشقانه‌ی چهل دقیقه‌ای را بشنوید و از آن لذت ببرید.

[button color=”orange” link=”https://fidibo.com/book/87881-%D9%BE%D8%A7%D8%AF%DA%A9%D8%B3%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%85-%D9%84%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%A2%D9%82%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D9%86%D9%88%D9%86″ size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”]خانم لیلی، آقای مجنون[/button]

  • داستان‌های عاشقانه ادبیات فارسی از رادیو ایرانشهر

ادبیات فارسی بسیار غنی و ارزشمند است و قصه‌های عاشقانه‌ی بخش بزرگی از آن را تشکیل می‌دهند. ویس و رامین، وامق و عذرا، خسرو و شیرین، بیژن و منیژه و صدها داستان عاشقانه و لطیف دیگر، همگی بخشی ادبیات و حافظه‌ی تاریخی ما ایرانیان هستند. حتماً در کتاب‌های ادبیات و گوشه‌وکنار و از زبان بزرگ‌ترها بخشی از این قصه‌ها را شنیده‌اید، در میان مردم مثل و پند از این داستان‌ها به گوشتان خورده است؛ اما اگر به دنبال راهی برای گوش سپردن به این داستان‌ها هستید درحالی‌که بیانی خوب، ساده و مهربان را می‌جویید به پادکست خوبی برای شنیدن این قصه‌ها دسترسی خواهید داشت. آن پادکست داستان‌های عاشقانه فارسی نام دارد که در میان تولیدات صوتی این روزها، از نمونه‌های موفق و باکیفیت است. بیشتر داستان‌هایی را که پیش‌تر نام بردیم در این پادکست با روایتی لطیف و شیرین بیان شده است می‌توان با آرامش به آن‌ها گوش داد.

  • پادکست رادیو دل

یکی از پادکست‌های دلچسب عاشقانه‌ی فارسی رادیو دل است؛ این موضوع در کنار کاری حرفه‌ای و گوش‌نواز بهتر هم به چشم می‌آید. این پادکست بیش از دو سال پیش شروع به کار کرد و محمد پیرالیاس، بهارم پژمانفر، سامیه حیدرپور، رضوان عباسی و فرناز جهانبانی صداهایی هستند که در این پادکست می‌شنوید. در برنامه‌ای منظم، رادیو دل، پنجشنبه‌ها ساعت ۱۱ منتشر می‌شود و از آنچه در دل و اندیشه از عشق و شور می‌گذرد، حرف می‌زنند. پایه‌های ثابتی در این پادکست دیده می‌شود که موسیقی یکی از بخش‌های اصلی است و هر بار صدای یکی از بزرگان ادب و شعر در آن پخش می‌شود. از دیگر نشانه‌هایی منظم و حرفه‌ای بودنشان همین بس که اغلب اپیزودهای آن در حدود ۳۰ دقیقه است. این ویژگی خوب می‌تواند خلوت قبل از خواب یا زمان‌های کوتاه فراغت شما را در میان یک روز شلوغ کاری پر کنند. فیلم، داستان، ترانه‌های بین‌المللی و مهمان بخش‌های مختلف این رسانه‌اند. تاکنون دو فصل از پادکست رادیو دل منتشر شده است.

  •  دیالوگ باکس؛ پادکست عاشقانه‌های تهران

قسمت های مختلف دیالوگ باکس
dialog box

یکی از پادکست‌های جالب فارسی که از سال ۱۳۹۵ در ایران فعالیت می‌کند دیالوگ باکس است. دیالوگ باکس از فیلم و سریال‌های معروف ایرانی استفاده می‌کند و با به‌کارگرفتن قدرت شعر و موسیقی تصویری جالب به وجود آورده است. عاشقانه‌های تهران بخشی از این پادکست است که مهدی ستوده باتوجه‌به فیلم‌های عاشقانه می‌نویسد. بخش اول این پادکست به فیلم‌های تجریش ناتمام، شب‌های روشن و قصه‌ها اشاره دارد و ستوده در قسمت سوم به سراغ شب‌های روشن، اینجا بدون من، بی‌نامی، چیزهایی هست که نمی‌دانی، چند مترمکعب عشق، چند کیلوگرم خرما برای تدفین رفته است. امیرنظام صمدآبادی گوینده‌ی این پادکست‌ها است.

[button color=”orange” link=”https://fidibo.com/books/author/%D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C-%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%AF%D9%87″ size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”]دیالوگ باکس[/button]

  • رادیو عشق

پادکست رادیو عشق یک پادکست با رویکرد کارشناسی و روان‌شناختی است. در این پادکست بیش از آنکه از عشق بشنوید از روابط عاشقانه، حالات، شرایط و مدیریت آن خواهید شنید. این پادکست بخش‌های مختلفی دارد و موسیقی و شعر و داستان بخش‌های ثابت آن هستند. این‌طور یک بسته‌ی کامل و آموزنده و درعین‌حال سرگرم‌کننده در این پادکست در اختیار مخاطب است. به‌علاوه، در هر قسمت درباره‌ی یک موضوع مهم در روابط مانند تمام کردن رابطه، دوستی دختر و پسر به‌قصد ازدواج، کنار آمدن با گذشته‌ی همسر، کنارآمدن با شکست عشقی و چیزهایی از این دست صحبت می‌شود. این پادکست تقریباً سه سال است که منتشر می‌شود.

  • رادیو جاده

پادکست رادیو جاده، پادکستی جذاب و شنیدنی است که از مسیر می‌گوید، ژانرهای مختلفی دارد و بسیار دلنشین است. این پادکست هم با شعر و موسیقی عجین شده است و گوینده‌های متعددی دارد. رادیو جاده از سال ۱۴۰۰ منتشر می‌شود و دوشنبه‌ها باید منتظرش باشید.

تعدادی از قسمت‌های این رادیوی دوست‌داشتنی به داستان‌های عاشقانه اختصاص دارد. داستان عاشقانه‌ی شهر بی‌تو، داستان عاشقانه‌ی زیر باران باید رفت و عکاسخانه‌ی ماهرخ تعدادی از این ماجراهای شنیدنی هستند که با حال و هوایی دلنشین روایت می‌شوند. کافی است چشم‌هایتان را ببندید تا امیرعلی و رعنا را ببینید یا سری به عکاسخانه دایی خسرو بروید.

چند پادکست عاشقانه‌ به زبان انگلیسی

دونفره‌های عاشقانه در همه‌جای دنیا طرفدار دارند و همین باعث شده است پادکست‌های عاشقانه هم طرفداران خودشان را دارند. در ادامه به تعدادی از این پادکست‌های مشهور اشاره می‌کنیم.

  • Modern love podcast

پادکست مدرن لاو یا همان عشق امروزی پادکستی به میزبانی آنا مارتین است. او از ستون عاشقانه‌های هفتگی new york times استفاده می‌کند و داستان پیچیده‌ی انسان‌های عاشق را تعریف می‌کند. اگر بخواهیم به چند داستان شنیدنی این مجموعه اشاره کنیم، یک مرد جوانتر، کلاس‌های ازدواج در گوانتانامو، زوجی که به سیتی هال می‌روند و ممکن است فکر کنید والدین خود را می‌شناسید، انتخاب‌های مناسبی هستند.

  • Read Me Romance

الکسا رایلی و تسا بیلی، نویسندگان پرفروش نیویورک تایمز یک پادکست صوتی هفتگی تولید می‌کنند که از دوشنبه تا جمعه هر هفته منتشر می‌شود و یک داستان عاشقانه جذاب را روایت می‌کند.

  • Journeys of romance

سفرهای عاشقانه یا همان journeys of romnce یکی دیگر از پادکست‌های عاشقانه‌ی بین‌المللی است که مخاطبان زیاد دارد. جس مایکل نویسنده‌ی رمان مشهور و پرفروش USA Today میزبان این پادکست است و با سایر نویسندگان معروف داستان‌های عاشقانه درباره‌ی نوشتن این نوع رمان‌ها صحبت می‌کند.

در پایان

آنچه تا این‌جا گفتیم، درباره‌ی بخشی از پادکست‌هایی است که  به موضوع عشق پرداخته‌اند و از عاشقانه‌ها گفته‌اند. قطعاً شما مخاطبان آگاه، ‌ پادکست‌های خوب و ارزشمند دیگری را هم می‌شناسید که بسیار شنیدنی و جذاب‌اند. در پایان باید بگوییم، همه‌ی این پادکست‌ها بخش‌هایی از این تجربه‌ی ناب بشری را روایت می‌کنند و تجربه‌ی هر شخصی از عشق، ناب و منحصربه فرد است، هرچند شاید قرابت‌هایی با تجربیات دیگران داشته باشد. فایده‌ی شنیدن این داستان‌ها، روایت‌ها و تحلیل‌ها این است که شاید باعث شوند با دیدی بازتر با عشق روبه‌رو شوید. به شنیدن، تجربه کردن و بزرگ کردن جهانتان ادامه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری