داستان کوتاه کودکان

بهترین داستان‌های کوتاه کودکان برای دبستانی‌ها

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که هر کودکی به آن نیاز دارد قصه است. قصه‌ها اولین تجربیات زندگی کودکان هستند و چیزهای زیادی به آن‌ها یاد می‌دهند. انتخاب و خواندن بهترین کتاب‌ها برای کودکان دبستانی اهمیت بسیار زیادی دارد. آن‌ها مشغول یادگرفتن خواندن و نوشتن هستند و هرچه داستان‌های بیشتری بشنوند به دایره لغاتشان افزوده خواهد شد و خودشان زودتر می‌توانند به صورت مستقل کتاب بخوانند. در این مطلب که درباره‌ی داستان کوتاه برای کودکان دبستانی نوشته شده است تعدادی از بهترین داستان‌های ایرانی و خارجی که برای این گروه سنی نوشته شده است را معرفی می‌کنیم.

کتاب داستان فارسی برای کودکان

کتاب صوتی قصه‌های مثنوی مولوی اثر مهدی آذر یزدی 

مهدی آذریزدی کسی است که برای نوشتن بهترین داستان‌های کودکان در ایران شناخته می‌شود. او بلد است هرچیزی را به زبانی روایت کند که بچه‌ها از آن لذت ببرند و چیزهای زیادی یاد بگیرند. کتاب قصه‌های مثنوی مولوی یکی از بهترین کتاب‌های این نویسنده است که به صورت کتاب صوتی هم به بازار آمده است. در این کتاب بهترین قصه‌های کتاب مثنوی به روشی روایت شده است که می‌توانید برای آموختن چیزهای زیادی برای بچه‌ها استفاده کنید. انتشارات نوین کتاب گویا نسخه صوتی این اثر را منتشر کرده است.

قصه‌های شاهنامه فردوسی اثر مهناز طاهری

یکی از مهم‌ترین بخش‌های ادبیات فارسی شاهنامه است و کودکان هم باید با این اثر فاخر آشنا شوند. بدیهی است که خود شاهنامه و ابیات آن برای کودکان دشوار و غیرقابل‌فهم است؛ اما نسخه‌های مختلف خلاصه شده‌ای با برداشت از این اثر وجود دارد که می‌تواند بچه‌ها را با قصه‌های این اثر ارزشمند آشنا کند. یکی از این کتاب‌ها، کتاب قصه‌های شاهنامه فردوسی است که روایت بسیاری از قهرمانان شاهنامه را در قالب داستان‌های کوتاه خواندنی نوشته است. در این بازنویسی قصه‌های ضحاک، کاوه، فریدون، ایرج، منوچهر، رستم و هفت‌خوان و… آمده است و هر بار می‌توانید یکی از این قصه‌ها را با بچه‌ها بازخوانی کنید. این کتاب تصاویر متعددی هم دارد که به برقراری بیشتر ارتباط کمک می‌کند. این قصه‌ها در دسته‌بندی قصه برای خواب هم قرار می‌گیرند و می‌توانید آن‌ها را برای ساعت آخر شب بچه‌ها در نظر بگیرید.

قصه‌های کلیله و دمنه اثر علیرضا طاهری

یکی دیگر از کتاب‌های اصیل ادبیات ایران که قصه‌های بسیار جذابی برای کودکان دارد کلیله‌ودمنه است. این کتاب هم بارها و بارها از سوی نویسندگان کودک و نوجوان بازنویسی شده است تا بچه‌ها از آن لذت ببرند و چیزهای زیادی یاد بگیرند. یکی از نسخه‌های این کتاب که برای کودکان و نوجوانان در قالب داستان‌های کوتاه بازنویسی شده است قصه‌های کلیله‌ودمنه اثر علیرضا طاهری است. قصه‌های جذابی مانند ماهی‌خوار و خرچنگ، موش آهن خوار، داستان موش و گربه، آهو و لاک‌پشت، ماهی کوچولو و… داستان‌های این کتاب‌اند که در هرکدام پندی جذاب نهفته است و می‌توانید به‌عنوان قصه برای خواب برای بچه‌ها استفاده کنید یا حتی از آن‌ها بخواهید نمایشنامه‌اش را بازی کنند و لذت ببرند

یکی از کتاب‌های فارسی بامزه‌ای که در قالب داستان کوتاه نوشته شده است و برای کودکان سال‌های اول دبستان بسیار مناسب است کتاب گربه سیاهه نام دارد. این کتاب داستان یک مزرعه است که در آن چندین حیوان بامزه زندگی می‌کنند. یک گربه سیاه بداخلاق هم در میان این حیوانات وجود دارد که حسابی سر ناسازگاری دارد و بسیار پرتوقع و خودبزرگ‌بین است. او دائماً تلاش می‌کند برتری خود را به سایر حیوانات ثابت کند و دردسرهای زیادی ایجاد می‌کند؛ اما همان‌طور که شاید حدس زده باشید همه چیز مطابق میل و پیش‌بینی او پیش نمی‌رود. این داستان برای آموزش روابط اجتماعی درست به کودکان داستان بسیار مناسبی است.

کتاب غریبه شب اثر حسن احمدی

داستان‌های مذهبی مختلفی در میان داستان‌هایی که برای کودکان نوشته شده‌اند وجود دارد که به تقویت اعتقادات کودکان و آشنایی آن‌ها با شخصیت‌ها و آموزه‌های دینی کمک می‌کند. کتاب داستان کوتاه غریبه شب یکی از این کتاب‌هاست. این کتاب را حسن احمدی درباره‌ی حضرت علی (ع)، امام اول شیعیان نوشته است و در آن از فضایل اخلاقی ایشان سخن می‌گوید. این کتاب یک کتاب آموزنده است که پر از تصاویر مناسب برای جذب بچه‌ها هم هست و این فرصت را ایجاد می‌کند که آن‌ها چیزهای زیادی مانند بخشندگی، کمک به دیگران و… را یاد بگیرند و البته ذهنیت مناسبی نسبت به امام علی (ع) پیدا کنند.

کتاب‌های داستانی کودکان از سراسر جهان

  • درخت بخشنده اثر شل سیلوراستاین

شل سیلور استاین آمریکایی یکی از بهترین نویسندگان جهان در قرن بیستم است. او چندین و چند کتاب دارد که یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین‌هایشان درخت بخشنده است. این کتاب به چندین و چند زبان مختلف برگردانده شده است و بسیاری از کودکان جهان آن را دوست دارند. داستان درخت بخشنده داستان یک درخت سیب است که با یک پسربچه دوست می‌شود و رابطه‌ی میان آن‌ها شکل بامزه‌ای به خود می‌گیرد. پسر داستان به درخت سیب وابسته می‌شود، از سیب‌های آن می‌خورد، تاب می‌خورد و… هرچه پسر بزرگتر می‌شود رابطه‌ی آن‌ها شکل متفاوتی به خود می‌گیرد.

  • المر فیل رنگارنگ

یکی از قصه‌های دوست داشتنی‌ای که برای بچه‌ها در سال‌های ابتدای دبستان نوشته شده است داستان المر فیل رنگارنگ است که دیوید مک کی یکی از نویسندگان بزرگ کودک آن را نوشته است. این کتاب مفاهیمی مانند پذیرش خویشتن و داشتن شخصیت مستقل را ترویج می‌دهد و به بچه‌ها کمک می‌کند خودشان را هرطوری که هستند بپذیرند. مفهوم تفاوت یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که هر کودکی باید در سن کم یاد بگیرد تا بتواند در جامعه‌ای با افراد مختلف زندگی کند، آزار نبیند و دیگران را با ناآگاهی یا سوگیری‌هایش آزار ندهد. کتاب المر فیل رنگارنگ همان کتابی است که این کار را برای کودکان انجام خواهد داد.

هلن کلر یکی از الهام‌بخش‌ترین شخصیت‌های تاریخ است. دختری که با وجود اینکه توانایی بینایی و شنوایی خود را ازدست‌داده بود توانست به یک سخنران و فعال اجتماعی تبدیل شود و خط بریل را که برای نابینایان اختراع شده بود بخواند و بنویسد. او در کالج رادکلیف درس خواند و حتی چندین کتاب و مقاله نوشت. شاگاهیراتا داستان زندگی او را در قالب یک داستان کوتاه و جذاب برای کودکان نوشته است. بچه‌ها به کمک این کتاب می‌توانند با این شخصیت جذاب آشنا شوند و چیزهای زیادی درباره‌ی هدف داشتن و مبارزه در زندگی یاد بگیرند. این کتاب را علی محمدپور به فارسی برگردانده است و نسخه صوتی آن را آوارسا چاپ کرده است. قصه صوتی هلن کلر را می‌توان به تمام بچه‌ها هدیه داد.

کتاب صوتی شنل قرمزی اثر جین جرارد

یکی از محبوب‌ترین قصه‌های دنیا برای بچه‌ها قصه‌ی شنل قرمزی است که جین جرارد آن را نوشته است. این قصه که هم به صورت قصه صوتی و هم کتاب در دسترس است در قرن بیستم نوشته شده است و دوست تمام بچه‌های سراسر دنیاست. در این کتاب جذاب نویسنده تلاش کرده است با تصویرسازی داستان دختر کوچکی برای عبور از جنگل به بچه‌ها یاد دهد به غریبه‌ها اعتماد نکنند و از خودشان مراقبت کنند. این قصه از آن دست قصه‌هایی است که برای شروع روخوانی هم برای کودکان مناسب است و بچه‌ها از آن لذت زیادی خواهند برد.

نور درون من از لورن گریویز فیشر

یکی از داستان‌های کوتاه و جذاب دیگری که برای کودکان دبستانی نوشته شده است کتاب نور درون من است که به چندین و چند زبان مختلف هم برگردانده شده است. در این کتاب جذاب و خواندنی فیشر تلاش کرده است اعتمادبه‌نفس را در کودکان تقویت کندو  به آن‌ها بگوید که هرکدامشان خصوصیت منحصربه‌فرد و بسیار ارزشمندی دارند که می‌تواند دنیای اطرافشان را تغییر دهد و بسیار مؤثر باشد. این کتاب آموزش مثبت‌اندیشی و مهربانی به کودکان است و به آن‌ها این فرصت را می‌دهد تا درک کنند انسان ارزشمندی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری