کتاب برای دوران بلوغ

کتاب‌هایی برای دوران بلوغ؛ ۵ کتاب که کمک می‌کنند دوران بلوغ ساده‌تر بگذرد

یکی از حساس‌ترین دوره‌های زندگی هر شخصی دوران بلوغ است. این دوران دورانی است که صفاتی در انسان بروز می‌کند که انسان را از مرحله‌ی کودکی به مراحل بزرگسالی می‌رساند. این دوران باعث ایجاد بحران در افراد می‌شود و هم دختران و هم پسران در این دوران با چالش‌های مختلفی روبه رو می‌شوند. بحران‌های مربوط به شناخت هویت، پرخاشگری، هیجانات عاطفی نامتعادل و چیزهایی از این دست در این دوران اتفاق می‌افتند و نوجوانان ترجیح می‌دهند مقبولیت اجتماعی بیشتری در این دوران به دست آورند.

روانشناسان و متخصصان مختلفی در دنیا تلاش کرده‌اند برای این دوران راه‌حل‌های مختلفی را در اختیار نوجوانان و والدینشان بگذارند تا این دوران را با آرامش بیشتری بگذرانند. بسیاری از این اطلاعات در قالب کتاب‌های مختلف منتشر شده‌اند که می‌توانید آن‌ها را بخوانید.

بهترین کتاب‌ها برای بلوغ

در ادامه‌ی این مقاله درباره‌ی کتاب‌هایی صحبت می‌کنیم که کمک خواهند کرد رابطه‌ی بهتری با دوران بلوغ برقرار کنید:

  1. کتاب بلوغ به زبان ساده برای نوجوانان اثر ماندانا سلحشور

دوران بلوغ، دوران تغییرات سریع و گیج‌کننده است که تغییرات جسمی و روحی‌ای که در آن اتفاق می‌افتد بسیاری از نوجوانان را غمگین می‌کند و حتی قدرت ابراز احساسات درست را از آن‌ها می‌گیرد. نوجوانان در این دوران سوالات بسیار زیادی درباره‌ی تغییرات خود  و همچنین روابطشان دارند؛ اما اغلب چندان اهل پرسیدن این پرسش‌ها نیستند و همین موضوع باعث بیشترشدن پریشانی آن‌ها می‌شود. کتاب بلوغ به زبان ساده کتابی است که در چنین شرایطی می‌تواند کاربردی باشد. ماندانا سلحشور در این کتاب خواندنی به بسیاری از سوالاتی که در دوران بلوغ برای افراد پیش می‌آید پاسخ داده است و با دادن راه‌حل‌هایی مانند استفاده از رژیم غذایی سالم به نوجوانان کمک می‌کند این دوران را با تنش کمتری بگذارنند. این کتاب همچنین به پدر و مادران و معلمان و سایر افرادی که با نوجوانان در ارتباط هستند کمک می‌کند درک بهتری از شرایط نوجوان در این دوران داشته باشند و بهتر عمل کنند.

  1. از مادرها گفتن از دخترها شنیدن اثر کارا ناترسون

دوران بلوغ برای دختران دوران بسیار حساسی است و با تغییراتی همراه است که صحبت کردن درباره‌ی آن‌ها با یک همجنس ساده‌تر است. برای همین است که نقش حضور مادر در این دوران بسیار پررنگ است و دخترانی که مادرانی آگاه دارند که راهنمایی‌شان می‌کنند شانس این را دارند که این دوران را شادتر و سلامت‌تر بگذرانند. کتاب از مادرها گفتن از دخترها شنیدن اثر کارا ناترسون همان کتابی است که حرف‌هایی که باید مادران به دخترانشان بزنند را در خود جای داده است. در این کتاب جالب و خواندنی از مسائل مختلفی مانند چیزهایی که باید درباره‌ی اعضای خصوصی بدن و مراقبت از خود و چگونگی مواجهه با نشانه‌های بلوغ صحبت شده است و در حقیقت یک راهنمای جامع برای مادران است که بدانند چگونه باید درباره‌ی این نوع مسائل با دخترشان حرف بزنند تا کارآمدتر باشد. موضوعات متنوعی در این کتاب موردبحث قرار گرفته است و حتی برای تنظیم روابط خانوادگی هم می‌توانید از آن کمک بگیرید.

  1. آموزش‌های قبل از بلوغ برای دختران اثر جسیکا گیلولی

دوران بلوغ دوران مواجه با تغییرات خلقی، انواع جوش و آکنه روی پوست صورت افزایش موهای زائد و بسیاری از تغییرات روحی و جسمی دیگر است. دخترها نسبت به این تغییرات بسیار حساس هستند و اگر از پیش آگاهی کافی درباره‌ی آن نداشته باشند ممکن است با صدمات جبران‌ناپذیری مواجه شوند. مهم‌ترین چیزی که باید آگاهی کافی درباره‌ی آن به دختربچه‌ها داده شود دوران قاعدگی و البته pms است. احتمالاً اگر نخستین قاعدگی‌های خود را به خاطر داشته باشید می‌دانید اگر با این موضوع آشنا نباشید ممکن است درگیر چه وحشتی شوید. از طرفی احتمال اینکه دختران در این باره صحبت کنند کم است بنابراین باید از پیش مطلع باشند. کتاب آموزش‌های قبل از بلوغ برای دختران اثر جسیکا گیلولی کتابی است که اطلاعات بسیار زیادی را در این باره در اختیار شما می‌گذارد و این فرصت را ایجاد می‌کند که به شکل درست و اصولی در این باره با دختران صحبت کنید. این کتاب هم برای دختران نوجوان مناسب است و هم می‌تواند راهنمای خوبی برای مادران، سرپرستان، معلمان یا هرکسی که مسئولیت آموزش یک دختر نوجوان را برعهده دارد باشد.

شش داستان کوتاه آموزنده برای تحول در زندگی

  1. آموزش‌های قبل از بلوغ برای پسران اثر رافائل مارتین

دوران بلوغ برای پسرها معمولاً دیرتر از دختران آغاز می‌شود؛ اما سختی‌های مخصوص به خودش را دارد. آن‌ها هم با تغییرات جدی در ظاهرشان روبه‌رو می‌شوند و تغییراتی در بدنشان رخ می‌دهد که تا قبل از آن ناشناخته بوده است. به‌وجودآمدن موهای زائد در نقاط مختلف، تغییر شکل اجزای صورت مانند دماغ، انواع آکنه و مشکلات پوستی و … همه مشکلاتی هستند که پسرها هم با آن مواجه‌اند. به‌علاوه تغییرات هورمونی این دوران اغلب پسرها را پرخاشگرتر از حالت عادی می‌کند و نوسان‌های عاطفی زیادی را تجربه می‌کنند. اگر می‌خواهید پسرتان با تنش کمتری از این دوران عبور کند آموزش‌های قبل از بلوغ برای پسران یکی از بهترین گزینه‌هایی است که در اختیار شماست. در این کتاب جالب و خواندنی تمام موضوعاتی که پسران باید پیش از پا گذاشتن به این دوران از آن‌ها آگاه باشند آمده است و با خواندن آن می‌توانید فرزندتان را با آمادگی روانی کامل به دوران بلوغ بفرستید. این کتاب که رافائل مارتین آن را نوشته است کمک خواهد کرد بچه‌ها با آرامش بیشتری به این دوران مهم زندگی خود پا بگذارند. کتاب آموزش‌های قبل از بلوغ برای پسران هم راهنمای خوبی برای خانواده‌ها و مشاوران و معلمان است و هم خود نوجوانان به‌خوبی می‌توانند از آن بهره ببرند.

  1. آنچه باید پدر و مادر از بلوغ و نوجوانی بدانند اثر احمد پدرام و رقیه منصوری بنی

حساسیت دوران بلوغ و نوجوانی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. ممکن است در این دوران رفتارهای عجیب زیادی را از فرزندتان ببینید. توجه وسواس‌گونه به زیبایی و تمیزی و مراقبت از پوست صورت و بدن، تمایل به تمیزکردن موهای زائد و چیزهایی ازاین‌دست بخشی از این مسائل هستند. نوع ارتباطات نوجوانان هم در این دوره تغییر می‌کند و بسیاری از آن‌ها ترجیح می‌دهند به‌جای ارتباط خوب با خانواده در گروه‌های همسالان پذیرفته شوند و البته ممکن است این مسیر باعث چالش‌هایی هم برایشان شود. بسیاری از نوجوانان در این دوران با خطراتی مانند سوءمصرف یکسری مواد یا سیگار و … مواجه هستند. روابط عاطفی ناپخته‌ی زیادی هم در این دوران شکل می‌گیرند.

پدر و مادرها به‌عنوان اولین حلقه ارتباطی فرد در این دوران نقش بسیار مهمی را برعهده دارند و باید بتوانند علاوه بر مدیریت شرایط، روابط خود را با فرزندشان در سطح معقولی نگه دارند و درعین‌حال به آزادی‌های فردی او احترام بگذارند. کتاب آنچه پدر و مادر باید از بلوغ و نوجوانی بدانند کتابی است که توسط متخصصان نوشته شده است و افراد را در این مسیر یاری می‌کند تا این دوران پرچالش را با موفقیت پشت سر بگذارند و فرزندی سالم داشته باشند.

جمع‌بندی

واقعیت این است که داشتن یک دوران بلوغ سالم در سلامت افراد در بزرگسالی اهمیت زیادی دارد. آگاهی مهم‌ترین چیزی است که کمک می‌کند این دوران به‌خوبی سپری شود. کتاب‌هایی که در این مطلب به آن اشاره شد کتاب‌هایی هستند که می‌توانند این اطلاعات را در اختیار نوجوانان، پدرو مادرها و معلمان  بگذارند و آن‌ها را در این مسیر یاری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری