0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
بودن
٪30

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی بودن

درباره بودن

همه چیز از یک باغ شروع می‌شود. از گل و گیاهان و وابستگی به آن‌ها. مردی که از کودکی تنها با یک تلوزیون دوست و رفیق بوده حالا دست تقدیر و اتفاقات گوناگون او را به یک برنامه در تلوزیون می‌برد. بازی‌های سیاسی و اقتصادی بزرگ و تاثیر تلوزیون در شکل‌گیری هویت آدم‌ها همان چیزی است که کتاب بودن اثر یرژی کاشینسکی را به شاهکاری تاثیرگذار بدل کرده است.

خلاصه داستان بودن

چنسی باغبان ۴۰ ساله‌ای است که زمانی که یک کودک یتیم و تنها بود یک پیرمرد او را به سرپرستی قبول می‌کند. چنسی از کودکی با پیرمرد زندگی می‌کرده و هیچوقت از خانه‌ی او بیرون نیامده است. تنها ارتباط او با دنیای بیرون از دریچه کوچک تلوزیونی بوده که در خانه پیرمرد قرار داشته است؛ اما بعد از مرگ پیرمرد تصمیم می‌گیرد که دنیای جدیدی را تجربه کند. او حالا می‌خواهد محلی که سال‌ها در آن زندگی کرده را ترک کند. از طرفی هم چنسی برای مردم فردی عجیب است؛ اما یک اتفاق او را به خانه یکی از سیاستمداران شهر می‌رساند و داستان از اینجا شروع می‌شود.

 درباره کتاب صوتی بودن اثر یرژی کاشینسکی

کتاب صوتی بودن نوشته‌ی یرژی کاشینسکی نویسنده لهستانی است که اولین بار در سال 1970 منتشر شد. این رمان کوتاه داستانی تاثیرگذار و متفاوت درباره‌ی تغییر و تحول انسانی، یادآوری ویژگی‌ها و ارزش‌های پاک انسانی دارد. داستان درباره‌ی مرد باغبان 40 ساله‌ای است که بعد از مرگ صاحب‌کارش برای اولین بار از خانه بیرون می‌رود و با دنیای جدیدی روبه‌رو می‌شود. چنسی دنیای بیرون را تنها از طریق تلوزیون دیده و تنها دوستان او تا امروز پیرمرد و زن خدمتکار و گیاهان و درختان باغ بوده است. داستان این کتاب از زبان چنسی شخصیت اول داستان روایت می‌شود. کاشینسکی در این داستان با طنزی ظریف و نگاهی موشکافانه باغبان ساده‌ای را نشان می‌دهد که به فضایی از سیاست ورود پیدا می‌کند. این داستان شرح 7 روز زندگی او و مواجه با دنیای بیرون است. چنسکی سعی می‌کند خود را با زندگی جدید وفق دهد اما باید دید که آیا او از پس آن بر می‌آید یا نه.

داستان از روز یکشنبه زمانی که پیرمرد از دنیا می‌رود شروع می‌شود. بسیاری از منتقدین بر این نظرند که کاشینسکی در این داستان سعی دارد مضامینی مثل نحوه دستکاری رسانه‌ها از دیدگاه مردم نسبت به واقعیت و شیوه جلب توجه سیاستمداران آمریکایی را نشان دهد. طنز سیاسی که در لایه‌های این اثر وجود دارد مورد تایید و تحسین بسیاری قرار گرفته است.

یرژی کاشینسکی به خوبی از پس شخصیت‌پردازی و خلق فضاها بر آمده است. چنسکی در این داستان فردی ساده است که صمیمت درون او به خوبی در مقابل پیچیدگی‌های ذهنی سیاستمداران دیده می‌شود. اگرچه داستان کوتاه است اما در بستر روایت این ماجرا مسائل سیاسی و اجتماعی آن زمان هم به تصویر کشیده شده است. مسائلی مثل جنگ سرد بین دو کشور آمریکا و شوروی و بحران اقتصادی آمریکا در این داستان به خوبی ترسیم شده است. در نهایت می‌توان گفت بودن، داستانی جدید و قابل تامل است.

در سال 1979 از داستان بودن برای ساخت یک فیلم سینمایی اقتباس شد. هال اشبی کارگردان آمریکایی از این داستان فیلمی در ژانر کمدی درام به نویسندگی خود یرژی کاشینسکی ساخت که بسیار هم موفق بود. این فیلم در ایران با عنوان فیلم حضور شناخته می‌شود.

فیلم اشبی توانست در جشنواره‌های مختلف جوایز زیادی را از آن خود کند. در سال ۱۹۸۰ فیلم حضور کاندیدای دریافت بهترین بازیگر نقش اول مرد از مراسم اسکار شد و اسکار بهترین بازیگر نقش دوم مرد را دریافت کرد.

فیلم حضور در همین سال شگفتی جشنواره گلدن گلاب هم بود و در ۶ بخش کاندیدای دریافت جایزه شد. این فیلم توانست جایزه ویژه این جشنواره را در بخش‌های بهترین بازیگر نقش اول و دوم مرد به خود اختصاص دهد. فیلم هال اشبی در فرانسه هم خوش درخشید و کاندیدای نخل طلای کن بوده است. فیلم حضور در سال ۱۹۸۱ در چهار بخش نامزد دریافت جایزه بافتا شد.

نسخه چاپی کتاب بودن با ترجمه‌ی مهسا ملک مرزبان از سوی انتشارات آموت در 136 صفحه منتشر شده است. کتاب صوتی بودن را انتشارات آوانامه با خوانش محسن زرآبادی پور در مدت زمان 3 ساعت و 21 دقیقه برای علاقه‌مندان به کتاب‌های صوتی تهیه و تولید کرده است.

درباره یرژی کاشینسکی

یرژی کاشینسکی نویسنده لهستانی آمریکایی است که در ۱۴ ژوئن ۱۹۳۳ در لهستان به دنیا آمد. او زندگی پر فراز و نشیبی داشته است و زمانی که تنها 6 سال داشت در آغاز جنگ جهانی دوم از خانواده‌اش جدا شد و در لهستان و روسیه آواره شد. او از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۵ در دانشگاه لودز تحصیل کرد و در دو رشته تاریخ و علوم سیاسی فارغ‌التحصیل شد. بعد از دو سال تدریس در آکادمی علوم لهستان سال ۱۹۵۷ راهی ایالات‌متحده شد. اقامت در نیویورک و تدریس در دانشگاه‌های مختلف آمریکا در نهایت او را تبدیل به نویسنده‌ای باتجربه کرد. او تمام کتاب‌های خود را به زبان انگلیسی نوشت و دو کتاب با نام مستعار ژوزف نوواک نیز منتشر کرده است.

کاشینسکی در سال ۱۹۶۵ با انتشار کتاب پرنده رنگارنگ به اوج شهرت رسید. این کتاب شرح دوره کودکی او در جنگ جهانی است.

گام‌ها عنوان اثر دیگر او بود که در سال 1969 منتشر شد. مجموعه‌ای از چند داستان کوتاه که برنده جایزه ملی کتاب آمریکا شد. این دو کتاب در مدت کوتاهی با فروش بسیار بالا و ترجمه به بیش از 30 زبان دیگر سر زبان‌ها افتاده بود. بودن که با عناوین حضور و عروج هم شهرت دارد، دیگر کتاب پر سرو صدای این نویسنده است که فیلمی هم از آن ساخته شده است.

کاشینسکی در سال ۱۹۹۱ در حالی که از بیماری قلبی رنج می‌برد خودکشی کرد.

در بخشی از کتاب صوتی بودن می‌شنویم

«توی باغ، هر چیزی رشد می‌کند… اما قبل از آن پژمرده و خشک می‌شوند، درخت‌ها باید برگ‌هایشان را از دست بدهند تا برگ‌های جدید دربیاورند و ضخیم‌تر، قوی‌تر و بلندتر شوند. برخی درخت‌ها می‌میرند و نهال‌های جدید جایشان را می‌گیرند. باغ به مراقبت زیادی نیاز دارد. اگر باغتان را دوست دارید نباید از کار کردن در آن دست بکشید، کمی صبر کنید. فصلش که برسد حتما شکوفه‌ها سر می‌زنند.»

آن‌چه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب کتاب صوتی بودن بود.خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی داستان می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
185.۲۷ مگابایت
مدت زمان
۰۳:۲۲:۰۱
نویسندهیرژی کاشینسکی
مترجم مهسا ملک مرزبان
راوی محسن زرآبادی پور
ناشرآوانامه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۷/۰۷/۰۳
قیمت ارزی
6 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۱۸۵.۲۷ مگابایت
۰۳:۲۲:۰۱

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.5
از 5
براساس رأی 10 مخاطب
5
ستاره
60 ٪
4
ستاره
30 ٪
3
ستاره
10 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
6 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4

در این دنیا وقتی ما پا به عرصه روابط اجتماعی میگذاریم همگی دارای پرونده ای پاک یا به عبارتی ضمیری سفید هستیم که به مرور در این دنیای واقعی تبدیل به این انسان امروزی میشویم در این کتاب غیر از پرداختن به این موضوع مهم تمامی گردانندگان اقتصادی و سیاسی و از جمله رسانه ها را به سخره میگیرد و چقدر هم زیبا این کار را انجام میدهد آراسپ

5

این کتاب رو باید همه بخونن بس که جالبه. یه نقد خوب و کامل ازش گذاشتم تو اینستاگرامم تا بقیه هم باهاش آشنا بشن متاسفانه خیلی ها کتاب رو نمیشناختن.

5

این از اون کتاباست که کلا دیدگاه شما رو به اطراف و نگاه به ظاهر افراد و پیش داوری عوض میکند.بهترین کتابی که خواندم

5

متن کتاب فوق العاده جالب هست. موضوع جدید و خوبیه. راوی هم که دیگه حرفه ای ترینه.

3

کتاب خوبی بود راوی عالی

5

کتابی عجیب

4.5
(10)
60,000
٪30
42,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
بودن
٪30
بودن
یرژی کاشینسکی
آوانامه
4.5
(10)
60,000
٪30
42,000
تومان