0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
نمایشنامه نویسی

معرفی، خرید و دانلود کتاب نمایشنامه نویسی

دامیز
نویسنده:
آنجلو پارا
درباره نمایشنامه نویسی

تئاتر آیینه‌ی تاریخ امروز و ماست که هنر زندگی کردن را به بشر می‌آموزد و نمایشنامه‌نویس به عنوان یک هنرمند رسالتی بزرگ یعنی موجودیت بخشیدن به هنر تئاتر دارد. او باید با ذات این هنر آشنا باشد و مهارت‌های خود را به کار بگیرد تا ایده و بیانیه‌اش به شکلی کارآمد به مخاطب، ارائه کند. کتاب نمایشنامه‌نویسی اثر آنجلو پارا کتابی است که به شما کمک می‌کند تا در کمترین زمان ابزارها و دانش مورد نیاز برای نوشتن و درک نمایشنامه را به دست آورید.

درباره کتاب نمایشنامه‌نویسی

کتاب نمایشنامه‌نویسی نوشته‌ی آنجلو پارا نمایشنامه‌نویس و مدرس بین‌المللی است که در مجموعه کتاب‌های دامیز منتشر شده است. این کتاب به نوعی یک راهنمای کامل و کاربردی برای افرادی است که می‌خواهند فن و هنر نمایشنامه‌نویسی را بیاموزند. تجربه‌ای که ممکن است گاهی به دلیل نداشتن مهارت و ایده‌ چالش‌برانگیز به نظر بیاید در این کتاب تبدیل به امری هیجان‌انگیز و لذت‌بخش شده است. از نکات مثبت این کتاب می‌توان به زبان ساده‌ و قابل‌فهم آن اشاره کرد. نویسنده این اثر را به عنوان مرجعی کاربردی، آسان و بی دردسر معرفی می‌کند که هم افراد تازه‌کار و هم افراد باتجربه می‌توانند از مطالب هدفمند آن بهره‌مند شوند.

اگر شما جزو افرادی هستید که تصمیم دارید به نمایشنامه‌نویسی و تئاتر به عنوان شغل اصلی خود نگاه کنید این کتاب مسیری که باید برای این موفقیت طی کنید را مقابل شما قرار می‌دهد. آنچه شما برای موفقیت در تئاتر و نمایش به آن نیاز دارید انگیزه، مهارت و تمایل به بهبودی است. کتاب حاضر در پنج بخش به بهترین نحو نیازهای شما برای رسیدن به موفقیت در این عرصه تامین می‌کند. در بخش اول کتاب شما می‌آموزید که چطور زندگی را در نقش یک نمایشنامه‌نویس ببینید و تار و پود خود را به ان گره بزنید. در ادامه بخش دوم خلق طرح اولیه‌ی نمایشنامه را به شما آموزش می‌دهد. نویسنده در بخش سوم نحوه‌ی آموزش نوشتن پرده‌ها، قصه، شخصیت‌پردازی و زاویه‌ی داستانی را توضیح می‌دهد. در ادامه آنچه برای تولید و اجرای یک نمایش باید بدانید در بخش چهارم بیان می‌شود. بخش ده‌تایی‌ها عنوان بخش پنجم کتاب است که نویسنده سه فهرست ده‌تایی مهم که هر نمایشنامه‌نویسی قبل از نوشتن نمایشنامه باید بداند ارائه خواهد شد.

کتاب حاضر با ترجمه‌ی سارا کاظمی منش از سوی انتشارات آوند دانش در سال 1394 منتشر شده است. برای خرید و دانلود کتاب نمایشنامه‌نویسی آنجلو پارا از سایت و اپلیکیشن فیدیبو اقدام کنید.

کتاب نمایشنامه‌نویسی مناسب چه کسانی است؟

  • خواندن نمایشنامه برای شما لذت‌بخش بوده است و می‌خواهید بیشتر درباره‌ی اصول و کارکرد آن بدانید.
  • می‌خواهید در زمینه‌ی نمایش و نوشتن نمایشنامه‌نویسی تحصیل و کار کنید.
  • نمایشنامه نوشته‌اید اما نمی‌دانید چطور ایده‌ی خود را بسط دهید و نوشته‌تان را بهبود ببخشید.

نگاهی به فصل‌های کتاب نمایشنامه‌نویسی

بخش1: به تور انداختن حشره

فصل 1: معرفی هنر و فن نمایشنامه‌نویسی
فصل ۲: زندگی یک نمایشنامه‌نویس

فصل 3: نمایشنامه از چه چیزی ساخته می‌شود

فصل ۴: شروع با یک ایده
فصل ۵: یافتن درون‌مایه‌ی نمایشنامه

بخش ۲: خلق طرح اولیه‌ی نمایشنامه

فصل ۶ تمرکز یافتن روی داستان

فصل ۷: خلق شخصیت‌های کامل و غنی

فصل ۸: دیالوگ: مهم‌ترین وسیله در جعبه ابزارتان

فصل ۹: ملاحظات کاربردی: صحنه، بازیگر و تماشاگر

بخش ۳: زیروبم‌های سر هم کردن یک داستان
فصل ۱۰: سرآغاز: پیدا کردن نقطه‌ی شروع برای نمایشنامه

فصل ۱۱: میانه: پرورش خط داستانی

فصل ۱۲: نقطه‌ی اوج: به اوج رساندن کشمکش

فصل ۱۳: گره‌گشایی: جمع‌بندی کل ماجرا
فصل ۱۴: نگاهی دقیق‌تر به نمایش موزیکال

بخش ۴: نمایش ادامه دارد
فصل ۱۵: خوانده شدن نمایشنامه و اعمال اصلاحات

فصل ۱۶: تمرین و شب اول: اصول ناخن جویدن

فصل ۱۷: تولید یک نمایش و تبلیغات برای آن

بخش ۵: بخش ده‌تایی‌ها

فصل ۱۸: ده موردی که همه‌ی نمایشنامه نویسان باید بدانند

فصل 19: ده نشانه‌ی یک نمایشنامه‌نویسی

فصل ۲۰: ده نمایشنامه‌نویسی که باید بشناسید و از آن‌ها الگو بردارید

پیوست: صفحه‌آرایی نمایشنامه

 

درباره آنجلو پارا نویسنده‌ی کتاب نمایشنامه‌نویسی

آنجلو پارا نمایشنامه‌نویس و مدرس نمایشنامه‌نویسی است که آثارش در تئاتر شهرهای مختلف آمریکا روی صحنه اجرا شده‌اند. او در کارنامه‌ی هنری خود چندین نمایشنامه و فیلم‌نامه‌ی تحسین‌شده دارد که از این میان می‌توان به نمایشنامه‌ی «نوای اهریمن» اشاره کرد. نمایشنامه‌ی «سفر قلب» اثر موفق دیگر اوست. آنجلو پارا با اقتباس سینمایی از نمایشنامه‌ی سفر قلب توانست در بخش بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی جشنواره‌ی ساندنس به مرحله نهایی راه پیدا کند. او در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی جوایز متعددی را از آن خود کرده است و در سال 2011 برنده‌ی بورسیه‌ی شورای هنر نیویورک و شورای هنر راکلند شد و با همکاری بنیاد موسیقی کرت ویل نمایشنامه‌ی جدید خلق کرد.

آنجلو در آکادامی‌ها و مجمع‌های مهم نمایشنامه‌نویسی شرکت کرده است و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته‌ی نمایشنامه‌نویسی از دانشگاه بروکلین دریافت کرده است. او امروزه بنیان‌گذار و موسس کالج هنرهای نمایشی هودسون است.

در بخشی از کتاب نمایشنامه‌نویسی می‌خوانیم

نمایش یا نمایش صحنه‌ای از قدیمی‌ترین گونه‌های ادبی است. اطلاعاتی که درباره‌ی زمان یا نحوه‌ی شکل‌گیری این گونه روایت داستانی در اختیار داریم از آنچه درباره‌ی اولین دفعه‌ی آوازخوانی و رقصیدن انسان می‌دانیم، بیشتر نیست. نمایش ممکن است زمانی شکل گرفته باشد که انسان‌های ماقبل تاریخ شروع به انتقال سنت‌های معنوی خود کردند؛ یا شاید وقتی تصمیم گرفتند دور آتش بنشینند و اتفاقات جالب را برای هم نقل کنند؛ شاید زمانی که کسی سر پا ایستاد تا با هیجان لحظه‌ای را تعریف کند که حین شکار نزدیک بود یک ماموت عصبانی لگدمالش کند، تئاتر متولد شد. شاید!

یقین می‌دانم که اجراهای شبیه نمایش، بخشی از مراسم مذهبی مصریان باستان در زمانی به قدمت ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بوده است. تا حوالی سال ۱۰۰۰ ق. م، هند و چین تئاتر داشتند، اما گسترده‌ترین و بیشترین حجم آثار تئاتری از یونان باستان آمده است. از آن دوران تراژدی‌ها و کمدی‌های ارزشمندی به جا مانده‌اند.

 اگر در تونل زمان بیفتید و خودتان را در یک آمفی تئاتر یونانی در حوالی سال ۵۰۰ ق. م. بیایید، بلافاصله متوجه می‌شوید دور و برتان چه می‌گذرد. اگرچه احتمالا دیالوگ‌ها را نمی‌فهمید، با این حال گروهی از بازیگران را در لباس صحنه خواهید دید که گفتگوهای یک نمایشنامه را نقل می‌کنند یا به آواز می‌خوانند و در برابر چشمان هزاران تماشاگر که بر صندلی‌های استادیوم روباز نشسته‌اند، روی صحنه این سو و آن سو می‌روند. امکان ندارد اشتباه کرده باشید؛ شما شاهد اجرای نمایش هستید. جدا از نور، صدا و سایر فناوری‌های مدرن، تئاتر طی ۲۵۰۰ سال گذشته اصلا تغییر نکرده است.

 این فصل نمایشنامه را تعریف و آن را با سایر داستان‌گویی‌ها مقایسه می‌کند. برای این که کمکتان کنم کار نمایشنامه‌نویسی را با آمادگی کامل شروع کنید، شما را با اصطلاحات کلیدی نمایش آشنا خواهم کرد و اجزای یک داستانی باورپذیر را برایتان شرح خواهم داد. در این فصل به ماهیت گروهی تئاتر نیز نگاهی می‌اندازم و کمکتان می‌کنم برای همکاری با هم‌قطارهای آینده‌تان آماده شوید.

شرحی بر افسون و سادگی یک نمایش

گروهی از افراد در اتاقی گرد هم می‌آیند. اتاق تاریک می‌شود و پرده‌ای کنار می‌رود. طی دو ساعت پیش رو، این آدم‌ها - از اقشار متفاوت و با پیشه‌های مختلف - با هم یکی می‌شوند. آن‌ها به تماشای داستانی می‌نشینند که افرادی دیگر بازیگران در نقش آدم‌های خیالی یا همان شخصیت‌های نمایشنامه پیش چشمشان اجرا می‌کنند.

آن‌چه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب نمایشنامه‌نویسی بود. خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی هنر و تئاتر می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
pdf
حجم
3.۷۸ مگابایت
تعداد صفحات
408 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۱۳:۳۶:۰۰
نویسندهآنجلو پارا
مترجم سارا کاظمی منش
ناشرانتشارات آوند دانش
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۳۹۵/۰۸/۲۳
قیمت ارزی
5.۵ دلار
قیمت چاپی
45,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
pdf
۳.۷۸ مگابایت
۴۰۸ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.8
از 5
براساس رأی 18 مخاطب
5
ستاره
83 ٪
4
ستاره
11 ٪
3
ستاره
5 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
12 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5

به همان اندازه که در آموزش چارچوب ها و اصول داستان نویسی کاربردی و کم حجم و موثر سخن میگوید، در زمینه اقتصاد داستان نویسی با وسواس وارد شده است.

5

دوست عزیز داستان نویسی این مجموعه خیلی وقته تو فدیبو هست.

5

کتابهای فیدیو عالیه و درجه یک مخصوصا در حوزه هنری و سینمایی

5

با این کتاب نمایشنامه نویس می شوید.اما صاحب سبک نمی شوید.

3

برای کسی که بخواد تازه نمایش نامه نویسی رو شروع کنه خیلی مفیده???

5

من سه جلد کتاب ازشما خریدم چگونه ارسال میشوند

5

کتاب مفیدی هستش برای کسایی که میخوان شروع کنن

5

کاش داستان نویسیش هم بزارید!

5

بسیار اموزنده بود جدا عالی

4

کتاب کاربردی

نمایش 2 نقد دیگر
4.8
(18)
51,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
نمایشنامه نویسی
نمایشنامه نویسی
دامیز
انتشارات آوند دانش
4.8
(18)
51,000
تومان