کتاب‌خوانی

خواندن خلاصه کتاب همه بایدها و نبایدها

خیلی از ما به محض شنیدن کلمه خلاصه کتاب احساس می‌کنیم خواندن خلاصه کتاب کار برخلاف‌ جریان کتاب‌خوانی است.  این دیدگاه نشان می‌دهد، خلاصه کتاب‌ها درست معرفی نشده و ما به اندازه کافی با آن‌ها آشنا نیستیم.

خلاصه کتاب چیست؟

در تعریف خلاصه کتاب می‌توان گفت بسته به نوع و موضوع کتاب شکل خلاصه کردن کتاب قابل تغییر و شکل‌گیری است. مثلا برای کتاب‌های غیرداستانی شیوه متفاوتی برای خلاصه کردن لازم است نسبت به کتاب‌های داستانی یا نمایشنامه و زندگی‌نامه‌ها.

به طور کلی در خلاصه کتاب‌ها با موضوع اصلی کتاب آشنا می‌شویم. سر فصل‌های و موضوعاتی که در کتاب‌ مطرح شده را می‌شناسیم و با نویسنده کتاب نیز آشنا می‌شویم.

یک خلاصه کتاب باید بتواند به این پرسش‌ها جواب دهد:

  • موضوع این کتاب چیست؟
  • این کتاب در چه دسته‌بندی قرار دارد؟
  • این کتاب برای چه کسانی مفید است؟
  • نویسنده این کتاب کیست و پیش از این چه کتاب‌هایی نوشته است؟

در کنار پاسخ به این سوالات نباید از نظر دور داشت مهم‌ترین نکته خلاصه کتاب کوتاه بودن آن است. البته استاندارد خاصی برای تعداد کلمات یا پاراگراف‌های یک خلاصه کتاب وجود ندارد اما در قیاس با زمانی که برای خواندن یک کتاب می‌گذاریم خواندن خلاصه کتاب بسیار زمان کمتری از ما می‌گیرند.

به نظر می‌رسد اگر خلاصه کتاب‌ها زمانی کمتر از یک تا نیم‌ساعت را به خودشان اختصاص دهند زمان منطقی است.

خواندن خلاصه کتاب‌ها به چه درد می‌خورد؟

اگر هدف از خواندن کتاب را سرگرم شدن، فهم تجربه‌های تازه، یادگیری و غرق شدن در زمان و مکانی خیالی بدانیم، خواندن خلاصه کتاب‌ها هیچ‌ کدام از این هدف‌ها را دنبال نمی‌کند!

هدف اصلی خلاصه کتاب‌ها معرفی کلی یک کتاب و دادن یک تصویر کلی از آن چیزی است که نویسنده در کتاب آورده است.

بی‌شک سرعت زندگی در جهان معاصر و عادت کلی خواندن مطالب کوتاه‌تر در شبکه‌های اجتماعی دلیل وجودی خلاصه‌ کتاب‌ها را توضیح می‌دهد.

خلاصه کتاب‌ها چطور به کتاب‌خوان‌تر شدن ما کمک می‌کنند؟

کمبود وقت، سرعت بالای زندگی، مشغله‌های ذهنی زیاد، شبکه‌های اجتماعی، وجود سرگرمی‌های جدید و.. این‌‌ها تنها فهرستی از دلایلی است که باعث می‌شود ما به سمت خواندن خیلی از کتاب‌ها نرویم حتی اگر خواندن کتاب‌ها را دوست داشته باشیم.

چندبار تا حالا تصمیم گرفته‌اید کتابی را بخوانید و نتوانسته‌اید، چندبار کتاب مورد علاقه‌تان را شروع کرده‌اید ولی موفق به تمام کردن آن نشده‌اید. احتمالا پیش آمده اسم کتابی را شنیده‌ باشید و تعداد صفحات زیاد آن شما را از خواندنش منصرف کرده باشد!

تمام مواردی که ذکر شد باعث شده ما کمتر کتاب بخوانیم و البته از این اتفاق حالِ خوبی هم نداشته باشیم.

خلاصه کتاب‌ها در بسیاری از موارد به ما کمک می‌کند با شالوده اصلی کتاب ِ موردنظرمان آشنا شویم همزمان جذابیت لازم را ایجاد می‌کند تا ما به خواندن کتاب‌ها علاقه‌مند شویم.

یکی دیگر از کمک‌هایی که خواندن خلاصه کتاب به ما می‌کند این است که می‌توانیم تشخیص دهیم آیا به خواندن آن کتاب علاقه‌مند هستیم یا نه. سردرگم نمی‌شویم و لازم نیست دست به دامن آدم‌ها یا گوگل شویم.

جذابیت خلاصه‌ کتاب‌ها تا جایی رفته است که امروزه ناشرانی فعالیت‌شان را معطوف به انتشار خلاصه کتاب‌ها کرده‌اند. همچنین بسیاری از محتوای شبکه‌های اجتماعی، پادکست‌ها، مجلات و روزنامه‌ها را خلاصه‌ کتاب‌ها می‌سازند.

 

One Response

  1. یسری کتاب ارزش کامل خوندن رو ندارن اما عصاره مطلب مفیدی دار ن که خلاصه کتابها کمک میکنن بدون اتلاف وقت مقصود نویسنده رو بگیریم
    اما برای کتابهای حرفه ای نویسنده حتما صلاح دیده ۶۰۰ صفحه کتاب نوشته تا جا بندازه برات
    بستگی به ارزش مطلب برای شخص میشه انتخاب کرد چه نوعی رو بخونیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری