شمش طلا

رازهای جذب ثروت را از زبان یک مرد بابلی بشنوید!

کتاب صوتی ثروتمندترین مرد بابل با گویندگی «محمد عمرانی» توسط «نوین کتاب گویا» منتشرشد.  «ثروتمندترین مرد بابل» نوشته جورج ساموئل کلاسون است. این کتاب در سال ۱۹۲۶ که همچنان باوجود گذشت بیش از صدسال، همچنان توسط انتشارات «کتاب‌های پنگوئن» در حال انتشار است.

جورج ساموئل کلاسون  (۱۸۷۴– ۱۹۵۷) نویسندthe richest man in babylon audiobookه آمریکایی متولد لوئیزیانا، میزوری بود و دو شرکت به نام‌های شرکت نقشه کلاسون و انتشارات کلاسون داشت و در خلال جنگ‌های آمریکا با اسپانیایی‌ها به ارتش ملحق شد. شرکت نقشه کلاسون، نخستین ناشر کتاب نقشه راه‌ها در ایالات‌متحده آمریکا است.

او به دانشگاه نبراسکا رفت و در جنگ آمریکا و اسپانیا در ارتش ایالات‌متحده خدمت کرد. پس از جنگ، او به دنور رفت و در آنجا شرکت نقشه‌کشی کلاسون دنور را تأسیس و کار حرفه‌ای خود را آغاز نمود. اگرچه موفق شد، این شرکت در رکود بزرگ از بین رفت. در سال ۱۹۲۶ او اولین بار از یک سری از مقالات در مورد موفقیت و موفقیت مالی را در قالب بابِل باستان، منتشر کرد. بانک‌ها و شرکت‌های بیمه شروع به انتشار مقالات وی در تیراژ بالا برای آموزش مزایای صرفه‌جویی و کار سخت کردند به‌طوری‌که میلیون‌ها نفر را با او آشنا ساخت.

در همین سال کلاسون با ادغام ابن جزوات کتاب «ثروتمندترین مرد بابِل» را شکل داد. حکایت‌های کوتاه این کتاب، الهام‌بخش خوانندگان زیادی بوده که باعث شده رفتاری مسئولانه داشته باشند. ازجمله این افراد می‌توان به رابرت کیوساکی  (سرمایه‌گذار و نویسنده کتاب مشهور «پدر پولدار، پدر بی‌پول») و دونالد ترامپ (از مشهورترین افراد ثروتمند در آمریکا و رئیس‌جمهور سابق ایلات متحده آمریکا) اشاره نمود.

«امروزه گردش مالی پول، با همان قوانینی اداره می‌شود که شش هزار سال پیش نیز کنترل می‌شد. زمانی که خیابان‌های شهر بابِل پر بود از مردان ثروتمند. پول کسانی بیشتر می‌شود که این قوانین ساده را بفهمند و مهم‌تر اینکه، بتوانند آن‌ها را به‌کارگیرند.» 

این کتاب دارای ساختار تمثیلی-داستانی است. کتاب اصلی منتشرشده در ۱۹۲۶ این مثل‌ها را در مضامین کلی توصیه‌ها و به‌ویژه “هفت درمان” و “پنج قانون طلایی”، دسته‌بندی می‌کند. البته برخی از این مضامین می‌توانند همپوشانی داشته باشند (به‌عنوان‌مثال اولین «درمان»، مانند «قانون اول طلایی» است).

هفت درمان برای یک کیف پول ناب، شامل این عناوین هستند:

اولین درمان: شروع به پرواربندی کیف پول خود کنید.

دومین درمان: هزینه‌های خود را کنترل کنید.

سومین درمان: طلای خود را چند برابر کنید.

چهارمین درمان: گنجینه‌های خود را از ضرر حفظ کنید.

پنجمین درمان: روی دارایی‌های خود، سرمایه‌گذاری سودآوری کنید.

ششمین درمان: از درآمد آینده خود اطمینان حاصل کنید.

هفتمین درمان: توانایی خود را برای کسب درآمد افزایش دهید.

فصل آخر کتاب مربوط به “خوش‌شانس‌ترین مرد در بابل” است.

در این کتاب با دو شخصیت «بنسیر» و «آرکاد» روبرو هستیم که یکی طالب است و دیگری معلم و راهنما. بنسیر، در بابِل زندگی می‌کند و کارش ساخت ارابه است. روزی با ناامیدی و با اندوه به خانه ساده و کارگاه محقرش نگاه می‌کرد. باید زودتر کار  ساخت ارابه را تمام می‌کرد اما اصلاً تمایلی به ادامه کار نداشت. ذهنش درگیر مسئله‌ای بود که نمی‌توانست پاسخی برای آن پیدا کند. در طلب این پاسخ او سرانجام به  آرکاد می‌رسد. آرکاد نقش آن معلم ستاره ساز را برعهده‌گرفته است. کلاسون، آرکاد را فردی بسیار ثروتمند، مهربان، دانا، بخشنده، مؤدب و فروتن معرفی می‌کند. در ادامه داستان، بنسیر به همراه بهترین دوستش کبی و جمعی از فقرای اهل بابل، به خانه آرکاد می‌روند تا از او روش پولدار شدندش را یاد بگیرند.

کتاب ثروتمندترین مرد بابل چندین بار در ایران به فارسی ترجمه و توسط ناشران مختلف ریال منتشرشده است. که از این میان می‌توان از ترجمه «ژیلا ناظریان»در «انتشارات هورمزد»، ترجمه‌ «سیامک صادقی» در انتشارات «نشر پلک»،  ترجمه‌ «مهدی مجرد زاده کرمانی» در انتشارات «نشر راه بین» و ترجمه «مهناز مهری» در انتشارات «آیینه دانش» را می‌توان نام برد.

اگر به دنبال درک بهتری از موفقیت مالی و کسب ثروت هستید، اگر از اساتید و یا دانشجویان رشته‌های اقتصاد و مدیریت بازرگانی هستید یا اگر فردی هستید که قصد دارد سطح مالی زندگی خود را ارتقاء ببخشد، حتماً کتاب «ثروتمندترین مرد بابل» را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری