کتابخانه در دوران کرونا

پرفروش‌ترین کتاب‌ها در دوران قرنطینه

سال ۲۰۲۰ سال عجیب و متفاوتی برای همه مردم دنیا بود. تجربه پاندمی یک ویروس جدید و تحمل قرنطینه‌، بیماری، فقدان تجربه‌ای بود که روی زندگی ما اثر ماندگاری گذاشت و شیوه‌های فکر کردن و زیستن‌مان را تغییر داد. در موج این تغییرات کتاب خواندن یکی از روش‌هایی بود که بسیاری از مردم برای رهایی از این وضعیت تلخ دنبال آن رفتند و می‌شود گفت پاندمی ۲۰۲۰ خیلی از مردم را کتابخوان کرد!

با هم نگاهی داریم به پرفروش‌ترین کتاب‌های دوران قرنطینه در جهان

۱- جایی که خرچنگ‌ها آواز می‌خوانند

به طرزی شگفت‌آور، تقریباً هیچ‌کس در صنعت نشر موفقیت خیره‌کننده کتاب «جایی که خرچنگ‌ها آواز می‌خوانند» نوشته دیلا اوِنز را در نیمه اول سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی نمی‌کرد.

داستان این کتاب، دو بخش زمانی را دنبال می‌کند که به‌آرامی درهم گره می‌خورند. بخش اول به شرح زندگی و ماجراجویی‌های دختر جوانی به نام کیا می‌پردازد که از سال ۱۹۵۲ تا ۱۹۶۹ در مردابی در کارولینای شمالی به‌تنهایی زندگی می‌کند. دومین بخش داستان به ماجرای قتل چیس اندروز می‌پردازد که در شهر ساحلی بارکلی کو، فرد معروفی است.

این کتاب با فروشی فوق‌العاده موفق شد تا در رتبه نخست جدول بزرگ‌سالان قرار گیرد و این یک موفقیت چشمگیر است به‌خصوص برای یک رمان بزرگ‌سال و با توجه به اینکه داستان‌های بزرگ‌سالان فروش به‌مراتب کمتری نسبت به کتاب‌های غیرداستانی دارند. به‌هرحال، خرچنگ‌های آوازخوان، یک از عنوان برتر سال گذشته بودند که به نقل از NPD BookScan این کتاب در شش ماه اول سال ۲۰۲۰، چیزی در حدود ۷۱۵،۰۰۰ نسخه فروخته است.

این کتاب که بار اول در سال ۲۰۱۸ منتشرشده و ۶۵ هفته در سایت آمازون و بیش از ۱۰۰ هفته در نیویورک‌تایمز در صدر پرفروش‌ترین‌های ایستاده بود.

در ایران نیز این کتاب با ترجمه آرتمیس مسعودی مترجم خوش‌قریحه ایرانی و توسط نشر …….روانه بازار شده است. از دیگر آثار این مترجم می‌توان به کتاب‌های «پشت سرت را نگاه کن» (نوشته سی بل هاگ)، «الینور آلیفنت کاملاً خوب است» (نوشته گیل الیمن)، «وقتی خاطرات دروغ می­گویند» (نوشته سی بل هاگ) و … اشاره کرد.

۲- سرزمین موعود

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و همچنین حواشی پس از آن کتاب «سرزمین موعود» نوشته باراک اوباما – رئیس‌جمهور پیشین ایالات‌متحده آمریکا- تبدیل به یکی از جنجالی‌ترین و پرفروش‌ترین‌ کتاب‌های دوران قرنطینه شد. جدال میان طرفداران دو حزب در این کشور، جنجال‌های رسانه‌ای ترامپ، واکنش‌های بایدن و دیگر موضوعات مرتبط با انتخابات آمریکا باعث شد خاطرات زندگی اوباما مورد توجه همگان قرار گیرد.

«سرزمین موعود» در اولین روز، موفق شد تا با فروش ۸۷۷،۰۰۰  نسخه، رکورد فروش کتاب همسرش میشل اوباما یعنی «شدن» را بشکند. این کتاب اولین جلد از مجموعه دوجلدی است که اوباما پس از تصدی پست ریاست جمهوری امریکا از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ به قلم تحریر درآورده است.

در ایران نیز به سرعت این کتاب وارد بازار شد و نسخه فارسی آن توسط انتشارات مون و با ترجمه امیرحسین رزاق پور منتشر شد و در هفته اول به چاپ سوم رسید. از رزاق‌پور ترجمه کتاب «حرکت سکون» (نوشته رایان هالیدی) و «جنگ: جستاری درباره پدیده کهن» (نوشته ا. سی گریلینگ) نیز منتشرشده‌ است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

««از میان تمام اتاق‌ها و سالن‌ها و نقاط تاریخی کاخ سفید، رواق غربی را بیش از همه دوست داشتم. این رواق روباز، هشت سال تمام، مسیر پیاده‌‌روی یک‌دقیقه‌ای من از خانه به محل کار بود. در این راهرو هرروز می‌توانستم وزش باد سرد زمستانی یا هرم داغ تابستان را روی صورتم حس کنم. در آنجا افکارم را قبل از شروع ملاقات بعدی سروسامان می‌دادم، استدلال‌هایم را برای اعضای بدبین کنگره و هیئت انتخاب‌کنندگان آماده می‌کردم و عزمم را جزم می‌کردم تا از پس تصمیم‌گیری‌ها و بحران‌های پیش رو بربیایم. در اولین روزهای کاخ سفید، دفاتر اجرایی و اقامتگاه خانواده، همه در یک ساختمان قرار داشت و رواق غربی چیزی جز مسیری به سمت اسطبل اسب‌ها نبود؛ اما وقتی تئودور روزولت به ریاست‌جمهوری رسید، باور داشت یک ساختمان به‌‌تنهایی نمی‌تواند کارکنانی مدرن و شش کودک پرسر‌‌و‌‌صدا در خود جا دهد و درعین‌حال سلامت عقل او را تأمین کند.»

۳- بازگشت

رمان بازگشت نوشته نیکلاس اسپارکس، رمانی جذاب است که موفق شد تا نظر مخاطبان زیادی را به خود جلب کند. اسپارکس که شهرت خود را مدیون کتاب داستان «دفترچه» – که در ایران با نام «دفتر خاطرات» توسط مهدی سجودی مقدم در انتشارات مهراندیش  منتشرشده است- است. در این کتاب به داستان پزشک زخمی نیروی دریایی می‌پردازد که دو زن و اسرار زندگی آن‌ها، مسیر زندگی او را تغییر می‌دهند.

این کتاب نیز موفق شد تا به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های سال ۲۰۲۰ دست پیدا کند ولی هنوز ترجمه‌ای از آن به فارسی منتشر نشده است. اما از این نویسنده کتاب‌های «در اولین نگاه»، «جان عزیزم»، «دفترچه خاطرات سنگی» و «انتخاب» ترجمه و منتشر شده است.

۴) رام نشده

رام نشده، یک خاطره‌نگاری تاثیرگذار اثر گلنون دویل، نویسنده جوان آمریکایی است که توسط نیویورک‌تایمز، به‌عنوان پرفروش‌ترین کتاب انتخاب شده است و درواقع نقطه اوج فعالیت حرفه‌ای دویل محسوب می‌شود.

دویل که فعالیت خود را از سال ۲۰۰۹ با  نوشتن خاطرات روزانه در وبلاگش آغاز کرده، تاکنون دو اثر دیگر با نام‌های «ادامه بده مبارز» (۲۰۱۳) و «جنگجوی عشق» (۲۰۱۶) را نیز نوشته است و درواقع «رام نشده» قسمت سوم این مجموعه محسوب می‌شود.

ریز ویترسپون منتقد مشهورHello Sunshine Book Pick این کتاب را «مملو از بینش‌های باورنکردنی درباره معنای امروزی زن بودن» عنوان کرده است و الیزابت گیلبرت، نویسنده کتاب­های «شهر دختران» و «عشق، خوردن و دعا کردن» نیز درباره این کتاب گفته: «رام نشده، زنان را ازنظر عاطفی ، معنوی و جسمی آزاد خواهد کرد و این خارق‌العاده است.»

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«در درون هر زن صدای آرزو وجود دارد. ما بسیار توانمندان تلاش می‌کنیم تا خوب باشیم: شرکای خوب، دختران، مادران، کارمندان و دوستان خوب. ما امیدواریم که همه این تلاش‌ها باعث شود که ما احساس زنده‌بودن کنیم. در عوض، احساس خستگی، پریشانی و ضعف در ما ایجاد می‌شود. ما به زندگی خود نگاه می‌کنیم و تعجب می‌کنیم: مگر قرار نبود همه این‌ها از این زیباتر باشد؟ ما به‌سرعت این سؤال را در خود ساکت می‌کنیم، به خود می‌گوییم که سپاسگزار باشیم، نارضایتی خود را پنهان می‌کنیم – حتی از خودمان.»

این کتاب توسط نشریه اپرا، واشنگتن‌پست، کوزموپولیتن، ماری کلیر، بلومبرگ و … به‌عنوان کتاب سال انتخاب شده است و از آن دست کتاب‌هایی است که منتظر خواندن نسخه‌های ترجمه شده آن به فارسی هستیم.

همانطور که از فهرست کتاب‌های عنوان شده و دیگر کتاب‌های پرفروش سال ۲۰۲۰ برمی‌آید علاقه به رمان‌های سیاسی، زندگی‌نامه، رمان‌های فمینیستی و با موضوع زنان و همچنین داستان‌هایی درباره بیماری‌های همه‌گیر یا ژانر علمی، تخیلی در این سال رشد بیش‌تری پیدا کرده و مخاطبان بیشتری تمایل به خواندن این موضوعات داشته‌اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری