ست گادین

«شیب‌» کلید پیروزی، برای تمام شکست‌ خورده‌ها

اگر چندبار در زندگی شکست خورده باشید حتما از شنیدن جملاتی مثل اینکه: « اگر پشتکار داشته باشید و به راهتان ادامه دهید، موفق می‌شوید» حسابی کلافه می‌شوید. کدام آدمی را می‌شناسید که در زندگی شکست نخورده باشد. این فرمول ِ همیشگی سخنرانان انگیزشی که ادامه بده، ادامه بده و درجا نزن واقعا خیلی وقت‌ها درست کار نمی‌کند. در خلاصه کتاب شیب با فرمول‌های متفاوتی برای مواجهه با شکست آشنا می‌شوید.

پایان همه شب‌های سیه، سپید نیست!

گاهی همین پشتکار داشتن و تلاش مدام دقیقا به ضرر ماست و این چیزی است که کتاب ست گادین را از دیگر کتاب‌های مشابه متمایز می‌کند.

ست گادین در این کتاب به نقطه مهم و بسیار تاثیرگذاری در شکست‌ها و زندگی ما اشاره می‌‌کند و آن هم نقطه و زمان مناسب برای رها کردن موضوعاتی است که از جنگیدن مدام بر سر آن به جایی نمی‌رسیم.

اگر در پرتگاه تردید قرار گرفته‌اید و نمی‌دانید آیا ادامه مسیر سخت و دشواری که روزمره‌تان را درگیر کرده کار درستی است یا لازم است به آن پایان دهید، کتاب شیب راهنمای مناسبی برای تصمیم‌گیری شماست.

ست گادین  در شیب با دو کلمه کاربردی و کلیدی وضعیت فراز و نشیبها و تردیدها و آستانه شکست‌ها را توضیح داده است. یکی از واژگان مورد استفاده او کلمه dip با رگ و ریشه آلمانی است که در واقع همان deep انگلیسی را یادآور می‌شود و برای ترجمه آن کلمه‌هایی مثل سرازیر شدن، شیب، و فرو شدن در آب آمده است. البته این فرو شدن و شیبی در دل خود معنای فرود نیز دارد. شیبی که می‌توان از آن عبور و گذر کرد.

دومین کلمه مهم در این کتاب کلمه  Quit است؛ رها کردن، ترک کردن، و پا پس کشیدن از معناهای این کلمه است. کلمه‌ای که قرار است رمز فرو رفتن ما در شکست‌ها و عادت به شکست‌خوردگی باشد.

چیزی که ست گادین مطرح می‌کند پذیرش این واقعیت است که همیشه تمام کردن، رها کردن و پا‌پس کشیدن کار اشتباهی نیست و اگر به چشم یک برنامه بلند‌مدت تغییر به آن نگاه کنیم می‌توانیم بپذیریم ضرورت رها کردن گاه از هر کار دیگری بیش‌تر است.

از چالش‌های مسیر استقبال کنیم:

اگر فیلم بچه‌های آسمان را دیده باشید حتما یادتان هست که پسر فیلم برای سوم در مسابقه شرکت کرده بود! چون او به جایزه نفر سوم که یک کتانی بود نیاز داشت. داستان عجیبی است اما خیلی وقت‌ها ما به اول شدن نیاز نداریم یا اصلا به زحمتش نمی‌ارزد که بخواهیم اول باشیم!

شاید با تلاشی کمتر و متمرکزتر بتوان به جایگاه‌های دوم و سوم نیز رسید و از آن‌ها لذت برد در هر مسیری که هستیم.

نکته مهم بعدی استقبال از چالش‌هایی است که در مسیر پیشرفت کاری برای همه روی می‌دهد. گاهی همین چالش‌ها و سختی‌ها باعث می‌شود تعدادی از رقبا را پشت سر بگذاریم و اگر بتوانیم از آن‌ها عبور کنیم فضای کم رقابت‌تری را پیش‌رو خواهیم داشت.

و نکته آخر در کتاب ست گادین توجه به این موضوع است که تلاش بیش‌تر لزوما به دستاورد و خروجی بهتری نمی‌رسد و در برخی موارد نتیجه معکوس داشته و تلاش‌های بیش‌تر منجر به دستاوردهای کمتری از حد انتظار ما شده است.

چون هر چه تلاش‌مان را زیادتر کنیم طبعا انتظاراتمان نیز بالا می‌رود و شکست خوردن عواقب بسیار سنگین‌تری برایمان خواهد داشت.

کتاب شیب پر از مثال‌ها و ایده‌هایی است که ست گادین با استفاده از آن‌ها فرمول مهم نقطه رها کردن را یادمان می‌دهد. البته یادمان نرود قرار نیست با خواندن شیب بر همه مشکلات پیروز شویم. این کتاب بیش‌تر الهام‌بخش ما در شرایط سخت تصمیم‌گیری و انتخاب بین دوراهی‌هاست که نمی‌توانیم درستی مسیرمان را پیدا کنیم.

کدام ترجمه کتاب شیب بهتر است؟

با توجه به اهمیت و شهرت این کتاب نیز ترجمه‌های متعددی در ایران دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ترجمه امیر انصاری منتشر شده توسط انتشارات آموخته اشاره کرد. نثر روان و تسلط انصاری بر مثال‌های متعدد این کتاب به خوبی شما را وارد دنیای ست گادین می‌کند. کتاب شیب را می‌توانید از ست گادین دانلود کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری