بهترین انتشارات کودک

بهترین انتشارات کتاب کودک ایران (معرفی ۱۰ ناشر برتر کودک)

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که با تکنولوژی محاصره شده‌ایم. بچه‌ها هم در همین وضعیت هستند. اغلب کودکان در دنیای مدرن از سن کم گجت‌های الکترونیکی به دست می‌گیرند و زمانشان را این‌گونه پر می‌کنند. همگام بودن با تکنولوژی روز بد نیست اما اگر تعادل در این زمینه از بین برود با مشکلات جدی‌ای مواجه خواهیم بود. اگر می‌خواهیم نسل آینده‌ای باسواد داشته باشیم ارتباط بچه‌هایمان با خواندن باید هرچه بیشتر تقویت شود. محتوای مناسب است که دایره‌ی واژگان کودکان را گسترده می‌کند و به او فرصت اندیشیدن و خیال‌پردازی می‌دهد. بچه‌های ما به کتاب داستان کودکانه با عکس‌های زیبا و رنگارنگ و قصه‌های مناسب سنشان نیاز دارند تا مراحل رشد شناختی را هرچه بهتر طی کنند. یکی از کارهای بسیار خوبی که هر پدر و مادری می‌تواند برای فرزندش انجام دهد شناخت بهترین انتشارات کتاب کودک در دسترس و تهیه‌ی آثار ارزشمند و خواندن کتاب برای اوست.

وجود انتشارات کتاب کودک چه اهمیتی دارد؟

بیشتر افراد به اهمیت خواندن کتاب برای کودک و ایجاد این عادت خوب برای او آگاهی دارند اما اهمیت ناشران کودک تخصصی در این میان چیست؟ واقعیت این است که محتوایی که در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرد بسیار حساس است و انتخاب آن باید با آگاهی انجام شود. ناشران کودک بهترین کتاب ‌های داستان، شعر، مهارت‌آموزی و … را به شکل تخصصی و با رویکردهای فرهنگی، تربیتی بررسی می‌کنند و سپس دست به چاپ آن‌ها می‌زنند.
از سوی دیگر تصویرگری و صفحه‌آرایی کتاب کودک هم با کتاب بزرگسالان متفاوت است. یکی از مهم‌ترین وظایف ناشران کودک انتخاب، قطع، فونت و تصاویری است که کودکان را ترغیب کند کتاب‌ها را به دست بگیرند و با آن‌ها وقت بگذارند، اهمیت رنگ در کتاب‌های کودکان پیش از دبستان بسیار زیاد است و تناسب میان تصاویر و متن، اندازه و شکل نوشته و حجم آن‌هم برای کودکان سال‌های آغاز دبستان اهمیت زیادی دارد. واقعیت این است که چاپ کتاب کودک یک فرایند تخصصی است و در تمام مراحل ظرافت‌های بیشتری از کار برای بزرگسالان دارد. در ادامه تعدادی از بهترین ناشران کتاب کودک در بازار ایران که تلاش کرده‌اند تا بهترین انتخاب‌ها را در اختیار کودکان و خانواده‌ها قرار دهند صحبت خواهیم کرد.

بهترین ناشران کتاب کودک و نوجوان در بازار کتاب ایران

فهرست ناشران فعال در بازار کتاب ایران بسیار طولانی است اما تعداد ناشرانی که تمرکز اصلی آن‌ها روی کودکان است چندان زیاد نیست، هرچند همین تعداد هم نقش خود را به‌خوبی ایفا کرده‌اند و این روزها با کمی دقت و توجه می‌توانید انتخاب‌های مناسبی برای هر گروه سنی داشته باشید.

۱. انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سابقه‌ی بسیار طولانی‌ای دارد. این نهاد فرهنگی فعالیتش را از سال ۱۳۴۴در تهران و با مدیریت لیلی امیر ارجمند شروع کرد، هدف از ایجاد این سازمان در آن زمان تولید محصولات و محتوای مخصوص کودکان عنوان شد. فعالیت این سازمان از آن زمان تا امروز ادامه داشته است و انواع محصولات فرهنگی از کتاب و فیلم تا نرم‌افزارهای آموزشی و عروسک را تولید کرده است. در حال حاضر ۱۰۰۰ کانون پرورشی فکری در سراسر ایران فعالیت می‌کنند. کودکان و نوجوانان سراسر ایران می‌توانند برای فعالیت‌های فرهنگی هنری به این کانون‌ها مراجعه کنند، از کلاس‌های آموزشی و سرگرمی لذت ببرند و عضو کتابخانه شوند. انتشارات کانون پرورشی فکری بخشی از این نهاد است که سال‌هاست کتاب‌های خواندنی‌ای را در اختیار گروه‌های سنی مختلف گذاشته است. این انتشارات در سال‌های اخیر دست به صوتی کردن بسیاری از کتاب‌های قبلی خود هم زده است و این روزها می‌توانید علاوه بر کتاب‌های چاپی ارزشمند، فایل صوتی بسیاری از آن‌ها را هم از کانون تهیه کنید. کانون دوست تمام بچه‌های ایران است.

[button color=”green” link=”https://fidibo.com/books/publisher/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4-%D9%81%DA%A9%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%86%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86″ size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”]کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان[/button]

۲. انتشارات قدیانی

بیشتر بچه‌های متولد دهه‌های شصت و هفتاد کتاب‌هایی با علامت یک گل بنفشه‌ی کوچک را به خاطر می‌آورند، کتاب‌هایی که بخش کودکان موسسه انتشارات قدیانی منتشر می‌کردند. این کتاب‌ها که بیشتر به نام کتاب‌های بنفشه شناخته می‌شوند از میان بهترین داستان های سراسر دنیا و از میان بهترین نوشته‌های نویسندگان ایرانی انتخاب شده‌اند تا بچه‌ها را به سفری در دنیای خیال ببرند. قدیانی یک موسسه‌ی انتشاراتی خصوصی است که از سال ۱۳۵۵ در ایران فعالیتش را آغاز کرد. این ناشر در حال حاضر یکی از بزرگترین ناشران تخصصی کودکان ایران است و یازده دوره هم به‌عنوان ناشر نمونه‌ی کشوری شناخته‌شده است. در میان کتاب‌های این ناشر هر چیزی که برای کودکان و نوجوانان بخواهید را می‌توانید پیدا کنید؛ از ادبیات کهن ایران و داستان‌های کلاسیک که به زبان ساده بازنویسی شده‌اند تا کتاب‌های مذهبی و مهارت‌های زندگی. قدیانی در زمینه‌ی کار با نویسندگان، مترجمان و تصویرگران حساسیت زیادی به خرج می‌دهد و همین باعث شده است کتاب‌هایش هم در میان کودکان و هم در میان پدران و مادران، معلمان و مشاوران محبوبیت زیادی داشته باشند.

[button color=”purple” link=”https://fidibo.com/books/publisher/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%82%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86%DB%8C” size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”]انتشارات قدیانی[/button]

۳. نشر افق

افق یکی دیگر از ناشران تخصصی کودک و نوجوان در ایران است که سابقه‌ای بیش از سی سال دارد. این انتشارات که فعالیتش را از سال ۱۳۶۹ آغاز کرده است این روزها در حوزه‌ی بزرگسالان هم فعالیت می‌کند اما همچنان می‌توانید کتاب‌های جذاب حوزه‌ی کودک و نوجوان را از آن‌ها بخواهید. به‌علاوه کتاب‌های فندق که مخصوص کودکان هستند هم به این انتشارات اضافه شده‌اند. جالب است بدانید این ناشر بخشی به نام افق سفید هم دارد که کتاب‌های مخصوص نابینایان را منتشر می‌کند تا آن‌ها هم از لذت به دست گرفتن کتاب بهره ببرند.
یکی از تلاش‌های اصلی افق در سال‌های اخیر، رعایت حق کپی‌رایت است و امتیاز بسیاری از مجموعه‌هایی که این ناشر چاپ می‌کند به شکل رسمی خریداری شده‌اند. از مجموعه‌ی مشهور تام گیتس تا آمبر براون و رامونا و کتاب‌های رولد دال و … را می‌توانید با ترجمه‌های مناسب و طراحی زیبا از این ناشر بخواهید. افق، عاشقانه‌های کلاسیک جهان را هم برای نوجوانان منتشر کرده است که با طراحی زیبای خود، انتخاب‌های بسیار خوبی برای هدیه دادن هستند.

[button color=”yellow” link=”https://fidibo.com/books/publisher/%D9%86%D8%B4%D8%B1-%D8%A7%D9%81%D9%82″ size=”big” align=”center” radius=”9″ rel=”nofollow”]نشر افق[/button]

۴. انتشارات پرتقال

پرتقال بچه‌ی خیلی سبز است. بسیاری از دانش آموزان، مخصوصاً آن‌هایی که با کنکور دست و پنجه نرم می‌کنند انتشارات آموزشی خیلی سبز را می‌شناسند، ناشری که سعی کرده با طراحی کمی متفاوت کتاب‌های کمک‌آموزشی و تست کمی فضا را تلطیف کند. خیلی سبزی‌ها پرتقال را هم با شعار «ناشر خیلی متفاوت کتاب های کودک و نوجوان» راه‌اندازی کرده‌اند. آن‌ها تلاش کرده‌اند چه در انتشار کتاب‌های فارسی و چه در انتشار ترجمه متفاوت عمل کنند و همین باعث شده است انرژی زیادی برای طراحی جلد، تصویرگری کتاب‌ها و حتی انتخاب فونت و اندازه‌ی نوشته‌ها گذاشته‌اند. فرقی نمی‌کند یک نوجوان در خانه دارید یا برای کودک زیر سه سالتان به دنبال کتاب خوب هستید، پرتقال کتاب‌های خوش عطر و طعمی را برای بچه‌های شما کنار گذاشته است. ژانرها در پرتقال بسیار متنوع‌اند و انواع کتاب‌های فانتزی، ماجراجویی، علمی تخیلی و حتی طنز را می‌توانید در میان آثاری که این ناشر در بازار کتاب ایران عرضه کرده است پیدا کنید. پرتقال انتشاراتی است برای آن‌هایی که نمی‌خواهند بزرگ شوند.

[button color=”purple” link=”https://fidibo.com/books/publisher/%D9%86%D8%B4%D8%B1-%D9%BE%D8%B1%D8%AA%D9%82%D8%A7%D9%84″ size=”big” align=”center” target=”_blank” radius=”9″ rel=”nofollow”]نشر پرتقال[/button]

۵. نشر پیدایش

پیدایش یکی دیگر از ناشران خوب کودک و نوجوان در ایران است. این ناشر شناخته‌شده در سال ۶۸ کارش را در حوزه‌ی کودک و نوجوان آغاز کرد اما این روزها آثار منتشرشده از سوی آن تنها به این گروه سنی محدود نیست و کتاب‌های مناسب بزرگسالان را هم می‌توانید از آن‌ها بخواهید. پیدایش مجموعه‌های جذابی مانند علوم ترسناک، ترس و لرز و ادبیات کهن را برای بچه‌ها چاپ کرده است، مجموعه‌هایی که می‌توانند هدیه‌ی خوب و جذابی برای کودکان و نوجوانان کتابخوان باشند. انواع کتاب شعر و ترانه و بازی سرگرمی هم در میان کتاب‌های خردسال پیدایش در دسترس هستند. این ناشر در سال ۱۳۹۴ عنوان ناشر برگزیده‌ی کودک و نوجوان را به دست آورد.

[button color=”pink” link=”https://fidibo.com/books/publisher/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%BE%DB%8C%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D8%B4″ size=”big” align=”center” target=”_blank” radius=”9″ rel=”nofollow”]نشر پیدایش[/button]

۶. انتشارات سروش

ریشه‌های انتشارات سروش به سال ۱۳۴۶ برمی‌گردد. این انتشارات در آغاز مجله هفتگی رادیو و تلویزیون ملی ایران را منتشر می‌کرد و پس از انقلاب به انتشارات سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد. سروش بعدها و در سال ۱۳۷۰ انتشار مجله‌ی سروش کودکان را آغاز کرد که یکی از پرطرفدارترین مجلات زمان خودش بود. این روزها بخش کودک و نوجوان این انتشارات، در کنار سایر بخش‌های آن بسیار فعال است. شما می‌توانید صدها عنوان شعر و داستان مخصوص کودکان را در میان آثار چاپ‌شده از سوی انتشارات ببینید و کتاب‌های آموزشی و ادبی مختلفی را برای نوجوانان انتخاب کنید.

[button color=”blue2″ link=”https://fidibo.com/books/publisher/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%B4″ size=”big” align=”center” target=”_blank” radius=”9″ rel=”nofollow”]انتشارات سروش[/button]

۷. انتشارات نردبان

انتشارات فنی ایران یا همان انتشارات نردبان یکی از ناشران پرکار و خوش‌نام حوزه‌ی کودکان و نوجوانان در این سال‌هاست. این ناشر که فعالیتش را از سال ۱۳۶۰ آغاز کرده است در حال حاضر، با عنوان بزرگ‌ترین ناشر محیط زیستی ایران هم شناخته می‌شود و صدها جلد کتاب با موضوع محیط‌زیست و محافظت از آن را در بازار کتاب ایران عرضه کرده است. این ناشر یکی از اعضایی کمپین بلوط بکاریم است و یک‌بار هم برنده‌ی جایزه‌ی ملی محیط‌زیست ایران شده است.

علاوه بر محیط‌ زیست مهارت‌های زندگی و علم برای کودکان حوزه‌های دیگری هستند که این ناشر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده و توانسته است محتوای قابل‌توجهی را در بازار ایران عرضه کند. نردبان از جمله ناشرانی است که روی رعایت حقوق مؤلف تأکید بسیاری دارد و در زمینه‌ی همکاری با نویسنده، مترجم و تصویرگر هم بسیار حساس و سخت‌گیر است. نردبان تنها به چاپ کتاب بسنده نکرده است و می‌توانید بسته‌هایی مانند مهارت‌های تفکر و دست ورزی را هم از این ناشر بخواهید. این ناشر در وبسایت خود بخشی به نام رادیو نردبان هم دارد که می‌توانید قصه‌ها و پادکست‌های مختلفی را در آنجا بشنوید و از فایل‌های آموزشی استفاده کنید. با کتاب‌های نردبان روی آیند‌ه‌ای بهتر برای فرزندتان سرمایه‌گذاری کنید.

۸.     انتشارات هوپا

یکی دیگر از نام‌های شناخته‌شده در حوزه‌ی کتاب کودک و نوجوان هوپا است. هوپا کارش را در سال ۹۲ و با انتشار بازی‌های فکری جذاب برای کودکان شروع کرد و در سال‌های بعد کتاب‌های این ناشر برای گروه‌های سنی مختلف از خردسالان تا کودکان و نوجوانان منتشر شدند. هوپا هم روی آثار نویسندگان داخلی کار کرده است و هم آثار نویسندگان خارجی را با رعایت حق کپی رایت در بازار کتاب ایران عرضه می‌کند. ژانر کتاب‌ها در هوپا بسیار گسترده است. فرقی نمی‌کند طرفدار طنز هستید، یک داستان کارآگاهی می‌خواهید یا از فانتزی لذت می‌برید، این ناشر در تمام این ژانرها انتخاب‌های متنوعی را پیش روی خوانندگان گذاشته است. علاوه بر این، اگر اهل علم هستید می‌توانید به سراغ مجموعه‌ی دکتر هوپا بروید و بهترین گزینه‌ها را از میان کتاب‌های جذاب ژانر دانش انتخاب کنید.

[button color=”blue2″ link=”https://fidibo.com/books/publisher/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%87%D9%88%D9%BE%D8%A7″ size=”big” align=”center” target=”_blank” radius=”9″ rel=”nofollow”]نشر هوپا[/button]

۹.انتشارات مهرک

سوره مهر ناشری است که خود را رواج دهنده‌ی گفتمان و ارزش‌های انقلاب اسلامی می‌داند و محصولات فرهنگی متنوعی را در راستای رسیدن به این هدف منتشر می‌کند. با توجه به اهمیت حوزه‌ی کودک و نوجوان این ناشر باسابقه در سال‌های اخیر به سراغ این حوزه رفته است تا محتوایی استاندارد و بر مبنای ارزش‌ها تولید کند. مهرک بخش کودک و نوجوان انتشارات سوره مهر است که کارش را از سال ۱۳۹۷ آغاز کرده است و تا امروز صدها عنوان کتاب را برای این گروه‌های سنی عرضه کرده است که تنوع محتوایی بالایی دارند، از شعر و داستان تا کتاب‌های آموزشی را می‌توانید در میان این آثار پیدا کنید. مهرک در زمینه‌ی طراحی و تصویرگری کتاب‌ها هم حساسیت زیادی به خرج داده و کتاب‌هایش جذابیت بصری مناسبی دارند. همچنین نسخه‌ی صوتی بسیاری از این کتاب‌ها هم در همکاری با ناشران صوتی تولید شده‌اند که در صورت نیاز می‌توانید به سراغشان بروید.

۱۰.میچکا، واحد کودک و نوجوان انتشارات مبتکران

میچکا در زبان محلی مازندرانی به معنای گنجشک است و لوگوی این انتشارات هم تصویری گرافیکی از این پرنده‌ی دوست‌داشتنی است. میچکا بخش کودکان و نوجوانان انتشارات مبتکران است، بخشی که تصمیم دارد بال پروازی برای سفر بچه‌ها در دنیای خیال و واقعیت باشد. مبتکران کار انتشار کتاب کودک را از سال ۸۵ آغاز کرد و سپس با جدی شدن فعالیت‌های این بخش نام میچکا را برای آن انتخاب کرد. در سال ۹۷ انتشارات میچکا به‌عنوان یک ناشر مستقل به‌صورت رسمی فعالیتش را آغاز کرد. این ناشر بیشتر از ۴۰۰ جلد کتاب جذاب و خواندنی دارد که بسیاری از آن‌ها به فهرست‌های کتاب منتخب مانند فهرست لاک پشت پرنده و کتاب‌های منتخب رشد راه پیدا کرده‌اند.

در پایان

یکی از بهترین کارهایی که هر پدر و مادری می‌تواند برای فرزندش انجام دهد، ایجاد عادت کتابخوانی است. کتاب می‌تواند دوست خوبی برای ساعت‌های تنهایی باشد به این شرط که کتاب خوب را انتخاب کنیم. ناشران تخصصی کودک و نوجوان بیشتر این راه را رفته‌اند و تلاش کرده‌اند بهترین‌های دنیا را برای کودکان و نوجوانان ایرانی عرضه کنند. سری به محصولات این ناشران بزنید و بهترین‌ها را به فرزندانتان هدیه دهید.

One Response

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری