کتابهای اطلاعات عمومی

کتاب‌هایی برای افزایش اطلاعات عمومی

داشتن اطلاعات عمومی همیشه مفید بوده است. وجهه‌ی مثبت  این موضوع در بین مردم و اذهان عمومی به‌قدری بالاست که برای آن مسابقات تلویزیونی ترتیب داده می‌شود. اطرافیان نیز از هم صحبتی با فردی که اطلاعات عمومی بالایی دارد، بسیار لذت می‌برند. بالا بودن اطلاعات، مانند بالا بودن اعتماد به نفس و هوش هیجانی، راه را برای برقراری ارتباط برای شما هموارتر می‌کند. در این متن قصد داریم شما را با مزیت‌های اطلاعات عمومی و کتاب‌هایی که برای تقویت این مهارت به شما می‌کنند، آشنا کنیم.

مزیت‌های اطلاعات عمومی

اگر ااز اطلاعات عمومی خوبی برخوردار باشید احتمالاً

اعتماد به نفس بالایی دارید

از اصلی‌ترین مزایای داشتن اطلاعات عمومی این است که فرد اعتماد به نفس بالایی پیدا می‌کند چرا که می‌تواند در جمع صحبت کرده و درباره‌ی مسائل پیش آمده اظهار نظر کند.

در نگاه دیگران قابل اعتماد به نظر می‌آیید

افرادی که اطلاعات خوبی دارند، در نگاه جمع، فردی قابل اعتماد به حساب می‌آیند و دیگران راحت‌تر به آن‌ها اعتماد می‌کنند.

خوب صحبت می‌کنید

به دلیل حجم بالای اطلاعاتی که دارید که می‌توانید به راحتی صحبت کنید و اظهار نظر کنید. زمانی که شروع به صحبت می‌کنید همه به شما توجه می‌کنند چرا که می‌دانند شما اطلاعات درست و کاملی دارید.

راهکارهایی برای تقویت اطلاعات عمومی

با تمام مواردی که در بالا گفته شد، الان بهترین زمان است که به تقویت اطلاعات عمومی خود بپردازید برای تقویت این مهارت، چندین و چند راهکار عملی وجود دارد که با انجام آن‌ها به راحتی می‌توانید به یک فرد مطلع تبدیل شوید. در ادامه به بررسی این راهکارها می‌پردازیم:

کتاب بخوانید

کتاب خواندن بر هر درد بی‌درمان دواست. شما با مطالعه‌ی کتاب‌هایی که به دانش شما می‌افزاید به مرور به فردی مبدل خواهید شد که آگاهی کافی برای شرکت در مباحث مختلف را دارد و با اطلاعات درست می‌تواند صحبت و اظهار نظر کند. پس مطالعه‌ی روزانه را فراموش نکنید.

پیگیر اخبار باشید

اخبار همیشه یک منبع خوب برای کسب اطلاعات در همه‌ی حوزه‌ها است. به خصوص که امروزه اخبار به صورت تفکیک شده در زمینه‌های مختلف هم پخش می‌شود و شما می‌توایند اخبار علمی فرهنگی و  سیاسی را در کنار اخبار ورزشی پیگیری کنید. لازمه‌ی دریافت اخبار درست این است که به یک منبع خبری اکتفا نکنید و چندین خبرگزاری را زیرنظر داشته باشید.

گوش دهید و سوال کنید

این روش ارزان‌ترین روش کسب دانایی است. در بین جمع‌هایی که افراد دانا و آگاه حضور دارند حضور پیدا کنید و به صحبت‌های آن‌ها به دقت گوش دهید؛ اما فقط شنونده نباشید و اگر سوالی برایتان پیش آمد بدون خجالت بپرسید. سعی کنید از افراد آگاه در یک زمینه کمک بگیرید و تمامی جوانب یک موضوع را به خوبی تحلیل کنید.

به سراغ اینترنت بروید اما به خیلی به گوگل اعتماد نکنید

برای پاسخ دادن به سوالاتی که در ذهن دارید به سراغ اینترنت بروید اما درنظر داشته باشید که مرورگری مانند گوگل، نظارتی بر درستی و غلط بودن محتوای تولید شده ندارد. به همین دلیل باید بسیار دقت کنید که در چه سایت و یا وبلاگی به دنبال جواب سوال خود هستید. به سراغ مطالب و مقالات معتبر برید. نوشته‌ای معتبر، معمولا دارای تاریخ و نام نویسنده است و اگر مطلب علمی باشد، منبع آن هم به صورت لینک در مقاله آورده شده است. این روزها با پیشرفت علم و فناوری شما همواره به اینترنت در دسترسی دارید و می‌توانید از این ابزار برای رشد فردی خود استفاده کنید.

از ویدئوهای آموزشی غافل نشوید

ویدئوهای آموزشی به شما کمک شایانی می‌کنند. در این دسته محتواهای آموزشی به دلیل وجود جذابیت‌های بصری تاثیر بیشتری دارد و بهتر در ذهن شما جای می‌گیرد.

بنویسید

برای آنکه فراموش نکنید و در حافظه‌ی طولانی مدت خود مطالب را ثبت کنید، بهتر است آن‌ها را بنویسید و هر چند وقت یکبار به سراغ آن‌ها بروید و حتی نوشته‌های خود را به روز کنید.

لامپ در زمینه‌ی آبی و زرد

کتاب‌هایی که باعث می‌شوند اطلاعات عمومی شما بیش‌تر شود

اهمیت مطالعه برای افزایش اطلاعات عمومی بر کسی پوشیده نیست. در این بخش به معرفی کتاب اطلاعات عمومی می‌پردازیم و پس آن می‌توانید بنا به نیاز و سلیقه‌ی خود، آن کتاب را خریداری کنید.

۱.چه کسی؟ چه وقت؟ چه چیز را اختراع کرد؟

با توجه به عنوان کتاب می‌توانید متوجه شوید که محتوای آن درباره‌ی چیست. ابزارهای و وسایل بسیاری در پیرامون ما هستند مانند رادیو که ممکن است اصلا ندانیم برای اولین بار چه کسی و یا کسانی آن‌ها را ساخته‌اند. در این کتاب به تمامی این سوال‌ها جواب داده شده است و یک منبع عالی برای افزایش اطلاعات عمومی است. نویسنده‌ی این کتاب دیوید الیارد است.

۲.شش نظریه‌ای که جهان را تغییر داد

جاذبه، سیاه‌چاله، نسبیت، کامپیوتر، DNA و رادیواکتیو، شش نظریه‌ای هستند که جهان را تغییر دادند و باعث شدند روند زندگی بشتر متفاوت شود. در این کتاب که به قلم پل استراتن نوشته شده است، تمامی این نظریه‌ها به تفصیل آمده است.

۳.انیشتین چه چیزی را نمی‌دانست؟

رابرت ولک، پرفسور بازنشسته‌ی دانشگاه پیتزبرگ در این کتاب به سوالاتی پاسخ می‌دهد که ممکن است به ذهن هرکسی برسد و آن را به چالش بکشد. از روش کار یک آهنربا گرفته تا انرژی یک اورانیوم. نویسنده با انتخاب این عنوان جذاب نظر هر خواننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

۴.اسلحه، میکروب و فولاد

جرد دایمند، این کتاب را اولین بار در سال ۱۹۷۷ منتشر کرد. نویسنده در این اثر بی‌نظیر به تاثیر غذا در رشد جوامع بشری اشاره می‌کند. جوامعی که توانستند با بحران غذا مبارزه کنند و از مرحله‌ی تولید غذا به خوبی رد شوند، به راحتی هم توانستند به درجات بالاتری از پیشرفت برسند. توصیه می‌شود مطالعه‌ی این کتاب در الویت‌های خود قرار دهید.

۵.دایره‌المعارف کلید دانش

دایره‌المعارف‌ها در زمان خودشان نقش گوگل را بازی می‌کردند. وجود همچین کتابی در هر خانه‌ای نشان‌دهنده‌ی سطح مطالعه و آگاهی آن خانواده بود. هم‌اکنون نیز این کتاب می‌تواند یک منبع عالی برای شروع و ایده برای جستجو در اینترنت باشد.

۶.آچار علم

در دورانی زندگی می‌کنیم که فضای مجازی از خیلی از افراد، طبل‌های توخالی ساخته است. طوری که به صورت مینیمال و نظارت نشده سعی به تزریق اطلاعات غلط و اشتباه دارد. کتاب آچار علم نوشته‌ی کولین برس سعی دارد برای کسانی که در مسیر تقویت آگاهی خود هنوز ابتدای راه هستند، درست را از نادرست جدا کند. موضوعات در این کتاب بسیار ساده و روان توضیح داده شده است و اطلاعات در حد عموم در اختیار خواننده قرار می‌گیرد و وارد حوزه‌ی تخصصی نمی‌شود.

از دیگر کتاب‌های این چنینی می‌توان به اینشتین به آرایشگرش چه گفت؟، عناصر: افسانه، تاریخ، علم، عجیب ولی واقعی، نمادها و نشانه‌ها، دایره‌المعارف تاریخ علم در ایران، صد دانشمندی که دنیا را تغییر دادند و هزاران کتاب دیگر اشاره کرد. در این بین کتاب‌هایی هم مانند کتاب دایره‌المعارف مصور تاریخ جهان، دایره‌المعارف مصور ماشین و اطلاعات عمومی موسیقی برای آن دسته از افرادی که به دنبال اطلاعات در حوزه‌ی تخصصی و یا علاقه‌مندی خاص هستند، مناسب است.

در پایان

در این مقاله به معرفی کتاب، مزیت‌ها و راهکارهای مرتبط با افزایش اطلاعات عمومی پرداختیم که امیدواریم مفید واقع شود. تنها نکته‌ی باقی مانده این است که برای کسب اطلاع از رخدادهای روز دنیا و پیشرفت‌های مهندسی و علمی، لازم است که مقاله‌هایی به زبان اصلی بخوانید. به همین سبب بسیار واجب است که به یک زبان بین‌المللی مانند زبان انگلیسی، مسلط باشید.

One Response

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری