خلاصه کتاب جزء از کل

خلاصه کتاب جزء از کل؛ درخشش یک ستاره از آسمان ادبیات استرالیا

شروع‌های خیره‌کننده در رمان‌ها از همان ابتدا قلابشان را می‌اندازند و مخاطب را طوری به خودشان وصل می‌کنند که دیگر به سادگی نمی‌توانند کتاب را کنار بگذارند. یکی از شاخصه‌های اصلی رمان «جزء از کل» اثر استیو تولتز همین آغاز درخشان است.

[quote]هیچ‌وقت نمی‌شنوید ورزشکاری در حادثه‌ای حس بویایی‌اش را از دست بدهد. اگر کائنات تصمیم بگیرد درسی دردناک به ما بدهد، که البته این درس هم به هیچ درد زندگی‌ آینده‌مان نخورد، مثل روز روشن است که ورزشکار باید پایش را از دست بدهد، فیلسوف عقلش، نقاش چشمش، آهنگساز گوشش و آشپز زبانش را. درس من؟ من آزادی‌ام را از دست دادم.[/quote]

برای آشنایی بیشتر با جزء از کل که در کشورمان هم بسیار موردتوجه قرار گرفته است و مدام تجدید چاپ می‌شود با ما همراه باشید.

داستان کتاب جزء از کل چیست؟ و چرا یک تعریف یک خطی از آن وجود ندارد؟

رمان جزء از کل که با روایت «جَسپر دین» شروع می‌شود، یک داستان پدر و پسری است؛ پدر و پسری که نوع نگاه، طرز فکر و دیدگاهشان با هم متفاوت است اما با این حال شباهت‌هایی نیز با همدیگر دارند. او نگران است که روزی شبیه پدرش، مارتین و یا عمویش، تری شود. در قسمت ابتدایی کتاب ماجراهای زندگی مارتین را می‌شنویم؛ از ازدواج کردنش تا به دنیا آمدن جسپر و سفر به جایی دیگر و بازگشت به استرالیا. همانطور که گفتیم این بخش را از زاویه‌دید پسرش می‌خوانیم که براساس یادداشت‌های پدرش برای ما تعریف می‌کند.
اگر نام جز از کل را در اینترنت جستجو کنید، متوجه می‌شوید که تقریبا هیچ وب‌سایتی توضیحی یک‌خطی و کلی از طرح داستان ارائه نداده؛ دلیلش هم این است که با روایت کلاسیک و خطی روبه‌رو نیستیم که از نقطه آ به نقطه ب برسیم، یا داستان به اوج برود و پس از آن با شیبی ملایم به پایان برسد. به قول نویسنده گاردین، ما خواننده ماجرای خانواده‌ای هستیم که قصد و نیت خوبی دارند اما اغلب کارشان به نتایج فاجعه‌باری ختم می‌شود. هرچند که به نظر می‌رسد چنین داستانی به شدت تلخ و غمگین است، اما روایت بامزه از رویدادها باعث می‌شود به خنده بیفتید.
استیو تولتز، نویسنده کتاب درباره ماجرای رمان جزء از کل می‌گوید:

[quote]درباره نوجوانی است که پدرش منفورترین و عمویش محبوب‌ترین فرد استرالیا است؛ یک کمدی تراژیک خانوادگی درباره مجرم‌ها، کلوب‌های رقص و یک فیلسوف شیفته مرگ و انسان‌گریز که خودش را گوشه‌ای گیر انداخته.[/quote]

درباره استیو تولتز،نویسنده جزء از کل

نام استیو تولتز،پیش از این کتاب به هیچ‌وجه شناخته‌شده نبود. او با اولین اثری که منتشر کرد ره صدساله را یک‌شبه طی کرد و به چهره‌ای مشهور در عرصه ادبیات داستانی جهان تبدیل شد. او که ۴۹ سال سن دارد، متولد سیدنی استرالیا است و پیش از آن‌که نویسندگی را به طور جدی دنبال کند، شغل‌های مختلفی را تجربه کرد اما آن‌طور که خودش می‌گوید، بعدها فهمید عرضه هیچ کاری جز نویسندگی ندارد! او در جوانی و میانسالی به سفرهای بسیاری رفت و این موضوع باعث شد تا با نگاه دیگری به کشورش، استرالیا بیشتر آشنا شود.
استیو تولتز اولین کتابش، یعنی رمان «جزء از کل» را در سال ۲۰۰۸ نوشت و منتشر کرد. این اثر خیلی زود مورد توجه مخاطب‌ها قرار گرفت و منتقدهای ادبی هم نقدهای مثبتی روی این کتاب نوشتند. رمان به پنج اثر نهایی جایزه معتبر من‌بوکر راه یافت، اما این جایزه نصیبش نشد (البته بعضی از کارشناسان عقیده داشتند که جایزه باید به کتاب «جزء از کل» می‌رسید.)

حدود هفت سال قبل، در سال ۲۰۱۵ دومین کتاب تولتز به نام «ریگ روان» به چاپ رسید. که این کتاب هم به نوعی به موفقیت‌های تولتز اضافه کرد.

دستاوردهای اولین رمان استیو تولتز

به طور معمول نویسنده‌های تازه‌کار موفق به دریافت جایزه‌ای نمی‌شوند و احتمالا خودشان هم این موضوع را می‌دانند و توقع بالایی از اولین اثرشان ندارند. اما استیو تولتز قدم اول را بسیار بلند و محکم برداشت و نامش را نه تنها در استرالیا، که در جهان مطرح کرد. رمان جزء از کل به فهرست نهایی جایزه من‌بوکر راه پیدا کرد. این رمان نامزد نهایی «جایزه ند کلی» را که از معتبرترین جوایز استرالیاست، در بخش بهترین رمان اول ژانر جنایی بود و برنده جایزه ادبی نیو سوث ولز در بخش انتخاب مردمی شد.

خلاصه کتاب جز از کل

شخصیت‌های رمان جزء از کل

جسپر دین
مارتین دین
تری دین
کارولین پاتس
استرید
ادی
هری وست

بهترین ترجمه جزء از کل کدام است؟

مانند بسیاری از آثار مطرح خارجی، ترجمه‌های مختلفی  از این رمان توسط ناشران ایرانی به چاپ رسیده، اما معروف‌ترین ترجمه فارسی این اثر از پیمان خاکسار است که توسط نشر چشمه منتشر شده؛ این اولین ترجمه از اثر استیو تولتز در ایران بود. از دیگر ترجمه‌های این کتاب می‌توان به برگردان فارسی زهره قلی‌پور از انتشارات آتیسا و ترجمه زهرا یعقوبیان از انتشارات نیک‌فرجام اشاره کرد.

معنی جز از کل چیست؟

برای توضیح معنی جزء از کل از یک مثال کمک می‌گیریم: وقتی یک کل را به بخش‌های مساوی تقسیم می‌کنیم هر قسمت کسر یا بخشی از آن کل محسوب می‌شود، مثلا اگر یک دایره را به ۵ قسمت تقسیم کنیم هر قسمت یک بخش از کل دایره است و اگر یک قسمت از این ۵ تا را برداریم، همچنان آن یک قسمت از یک کل است یعنی ۱/۵. استیو تولتز برای نوشتن کتابش از این مفهوم ساده ریاضی استفاده کرده است و آن را در متن کتابش شرح و بسط داده.

کتاب صوتی جزء از کل با صدای پوریا رحیمی سام و رامین بیرق‌دار توسط رادیو گوشه منتشر شده است.

بخشی از رمان جزء از کل:

[quote]پس چه‌طور بازگو کردن اودیسه دهشتناک‌‌مان را آغاز کنم؟ سخت‌گیر نباش جسپر. یادت باشد آدم‌ها از ساده شنیدن اتفاقات پیچیده ارضا می‌شوند، نه، غش و ضعف می‌کنند. ضمنا، داستان من حرف ندارد و واقعی هم هست. نمی‌دانم چرا، ولی واقعی بودن برای مردم مهم است. اگر کسی به من بگوید «یه داستان فوق‌العاده دارم که برات تعریف کنم ولی یه کلمه‌ش هم راست نیست»، از کوره درمی‌روم. فکر کنم باید این واقعیت را بپذیرم: این داستان به همان اندازه که درباره من است، درباره پدرم هم هست. متنفرم از این‌که هیچ‌کس نمی‌تواند بدون این‌که یک ستاره از دشمنش بسازد قصه‌ زندگی‌اش را بازگو کند.[/quote]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری